AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #1 Skrevet 9. desember 2021 Noen som har erfart at samarbeidet endrer seg da? Eller at felles barn ikke lengre blir sett hos far? Jeg har en redsel for at barnet vårt ikke skal få samme plass som før. Siden er snakk om en 4 åring. Anonymkode: 52be1...f8c
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #2 Skrevet 9. desember 2021 Flytt fokus.. med den frykten du forteller om kommer du garantert til å se ting der du føler at ditt barn er satt til side.. Anonymkode: 94a64...9de 24
IDGAF Skrevet 9. desember 2021 #3 Skrevet 9. desember 2021 Dersom han er en god far skal det gå helt i orden. Selvfølgelig er det jo alltid noen ulemper ved å få søsken (som kan oppleves som større dersom det er et halvsøsken), men om far behandler begge barna likt skal det i utgangspunktet være flere fordeler enn ulemper 😊
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #4 Skrevet 9. desember 2021 Det er klart at et nytt barn tar mye plass, spesielt den første tiden. Det gjelder jo også når man får helsøsken. Jeg tror mange glemmer det, og tenker at far har "glemt" den gamle familien, men man vil alltid måtte dele foreldre med søsken. Så ikke mal fanden på veggen selv om ting endrer seg litt. Anonymkode: 4ed16...7e1 21
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #5 Skrevet 9. desember 2021 IDGAF skrev (3 minutter siden): Dersom han er en god far skal det gå helt i orden. Selvfølgelig er det jo alltid noen ulemper ved å få søsken (som kan oppleves som større dersom det er et halvsøsken), men om far behandler begge barna likt skal det i utgangspunktet være flere fordeler enn ulemper 😊 Han er ikke så god og tar seg ikke så god tid. Det er stemor som har tatt mest ansvar. Anonymkode: 52be1...f8c 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #6 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er klart at et nytt barn tar mye plass, spesielt den første tiden. Det gjelder jo også når man får helsøsken. Jeg tror mange glemmer det, og tenker at far har "glemt" den gamle familien, men man vil alltid måtte dele foreldre med søsken. Så ikke mal fanden på veggen selv om ting endrer seg litt. Anonymkode: 4ed16...7e1 Jeg har desverre allerede sett endring mens stemor går gravid, så derfor blir jeg bekymret. Anonymkode: 52be1...f8c
~white lady~ Skrevet 9. desember 2021 #7 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Noen som har erfart at samarbeidet endrer seg da? Eller at felles barn ikke lengre blir sett hos far? Jeg har en redsel for at barnet vårt ikke skal få samme plass som før. Siden er snakk om en 4 åring. Anonymkode: 52be1...f8c Familievernkontoret kan nok være til hjelp her. Eksen din har fortsatt ansvar for deres felles barn selv om han har et nytt barn på vei med nåværende partner. Det kan være nyttig å få en forståelse for hvordan barn kan reagere når et nytt søsken er kommet til, med tanke på utagering og regresjon og ekstra behov for oppmerksomhet. Det er ikke riktig at stemor skal ta det ansvaret. 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #8 Skrevet 9. desember 2021 ~white lady~ skrev (5 minutter siden): Familievernkontoret kan nok være til hjelp her. Eksen din har fortsatt ansvar for deres felles barn selv om han har et nytt barn på vei med nåværende partner. Det kan være nyttig å få en forståelse for hvordan barn kan reagere når et nytt søsken er kommet til, med tanke på utagering og regresjon og ekstra behov for oppmerksomhet. Det er ikke riktig at stemor skal ta det ansvaret. Vi har vært mange runder der uten at en eneste avtale blir holdt, så de sa de ikke kunne hjelpe oss mer. Anonymkode: 52be1...f8c 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #9 Skrevet 9. desember 2021 Dette har jeg dessverre dårlig erfaring med. Stemor ble hysterisk både i prøvetiden, graviditeten og småbarnsperioden. Det var en ekstrem fobi for den minste ting. Far er en dott som aldri setter grenser for stemors hysteriske påfunn. Dette har nå resultert i at 12-åringen ikke vil komme på besøk til far og far synes bare synd på seg selv. For stemor er det veldig behagelig å ikke måtte tenke på bonusbarnet. Anonymkode: 5b1fd...69e 4
~white lady~ Skrevet 9. desember 2021 #10 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har vært mange runder der uten at en eneste avtale blir holdt, så de sa de ikke kunne hjelpe oss mer. Anonymkode: 52be1...f8c Nå er jo ikke barnet født ennå, så du kan jo ikke med sikkerhet vite hvordan det vil bli. Hvilke avtaler er det som blir brutt? Jeg regner med du har prøvd å snakke med far på tomannshånd om din bekymring? Kan han være villig til å gå på et COS kurs?
Nymerïa Skrevet 9. desember 2021 #11 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det er klart at et nytt barn tar mye plass, spesielt den første tiden. Det gjelder jo også når man får helsøsken. Jeg tror mange glemmer det, og tenker at far har "glemt" den gamle familien, men man vil alltid måtte dele foreldre med søsken. Så ikke mal fanden på veggen selv om ting endrer seg litt. Anonymkode: 4ed16...7e1 Sånn var det egentlig ikke hos oss. Da barn nr 2 kom ble det sånn at mannen min konsentrerte seg mest om eldstemann. Vi opplevde aldri noe sjalusi. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #12 Skrevet 9. desember 2021 ~white lady~ skrev (14 minutter siden): Nå er jo ikke barnet født ennå, så du kan jo ikke med sikkerhet vite hvordan det vil bli. Hvilke avtaler er det som blir brutt? Jeg regner med du har prøvd å snakke med far på tomannshånd om din bekymring? Kan han være villig til å gå på et COS kurs? Det har han gjort, og møter åå helsestasjonen. Jeg har prøvd alt, barnevernet og. Det er godt nok for barnevernet så lenge stemor bidrar. Anonymkode: 52be1...f8c 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #13 Skrevet 9. desember 2021 Far leverer I bhg, stemor henter. Da er stemor hjemme med barnet til barnet er lagt. Så kommer far hjem sent og ofte borte i helger. Er egentlig derfor det ble brudd hos oss, for far var aldri hjemme. Jeg er evig takknemlig for stemor for etter hun kom inn i bildet så luktet ikke barnet surt mer etter å ha vært der. Barnet var ren, stelt og mer fornøyd. Jeg merket en endring og forsto i ettertid at stemor var gravid. Anonymkode: 52be1...f8c 4
SoWhat? Skrevet 9. desember 2021 #14 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Far leverer I bhg, stemor henter. Da er stemor hjemme med barnet til barnet er lagt. Så kommer far hjem sent og ofte borte i helger. Er egentlig derfor det ble brudd hos oss, for far var aldri hjemme. Jeg er evig takknemlig for stemor for etter hun kom inn i bildet så luktet ikke barnet surt mer etter å ha vært der. Barnet var ren, stelt og mer fornøyd. Jeg merket en endring og forsto i ettertid at stemor var gravid. Anonymkode: 52be1...f8c Du spør om barnet fortsatt vil bli sett hos far. Etter hva du skriver, så blir vel spørsmålet mer om barnet fortsatt vil bli sett av stemor. Hun har tydeligvis vært bra for gutten deres, men nå vil hun plutselig få to barn å ha omsorg for. Og en mann som ikke er mye hjemme. Hvis hun klarer å være like god når nye barnet er født, så er hun et sjelden funn. Kan du egentlig forvente det av henne? Hun vil sikkert gjøre sitt beste, men her tror jeg du må regne med noen forandringer. 11
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #15 Skrevet 9. desember 2021 SoWhat? skrev (26 minutter siden): Du spør om barnet fortsatt vil bli sett hos far. Etter hva du skriver, så blir vel spørsmålet mer om barnet fortsatt vil bli sett av stemor. Hun har tydeligvis vært bra for gutten deres, men nå vil hun plutselig få to barn å ha omsorg for. Og en mann som ikke er mye hjemme. Hvis hun klarer å være like god når nye barnet er født, så er hun et sjelden funn. Kan du egentlig forvente det av henne? Hun vil sikkert gjøre sitt beste, men her tror jeg du må regne med noen forandringer. Kan ikke forvente noe så jeg er nervøs nå. Barnet mitt har vært mer hos slekt nå de siste månedene, akkurat som da far var enslig. Jeg er som sagt evig takknemlig for henne, ikke noe negativt å si. Skjønner ikke at hun tør å få barn når hun nå vet hvor mye man blir alene. Anonymkode: 52be1...f8c 3
SoWhat? Skrevet 9. desember 2021 #16 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan ikke forvente noe så jeg er nervøs nå. Barnet mitt har vært mer hos slekt nå de siste månedene, akkurat som da far var enslig. Jeg er som sagt evig takknemlig for henne, ikke noe negativt å si. Skjønner ikke at hun tør å få barn når hun nå vet hvor mye man blir alene. Anonymkode: 52be1...f8c Kanskje hun syns det er greit å være alene...Det er jo noen som syns det er helt ok. Men det er trist for sønnen din. Det kan jo hende at hun er sliten nå, og at ting blir lettere når babyen vokser til. Så utrolig kjipt med så elendige fedre! 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #17 Skrevet 9. desember 2021 Problemet her er ikke at far får flere barn. Det er han forsåvidt i sin fulle rett til å få, også. Problemet virker å være at du er redd for at stemor får mindre tid til ditt barn om hun får sitt eget. Stemor har også lov til å få et eget barn. Kanskje er det det hun ønsker seg mest av alt i hele verden. Mange gravide blir slitne, og orker mindre med eldre søsken der og da. Det betyr ikke at man bryr seg mindre. Snakk med stemor du. Ikke uttrykk noe negativt om det kommende barnet, for det er jo egentlig en gledelig nyhet! Kanskje hun nå er altoppslukt i sin første (?) graviditet og sliten? Ikke døm henne for å være en ond stemor ennå. Prøv å vis henne tillit. Kanskje hun kommer til å være en fantastisk støttespiller for deg og ditt barn? Anonymkode: 04141...72f 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #18 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Problemet her er ikke at far får flere barn. Det er han forsåvidt i sin fulle rett til å få, også. Problemet virker å være at du er redd for at stemor får mindre tid til ditt barn om hun får sitt eget. Stemor har også lov til å få et eget barn. Kanskje er det det hun ønsker seg mest av alt i hele verden. Mange gravide blir slitne, og orker mindre med eldre søsken der og da. Det betyr ikke at man bryr seg mindre. Snakk med stemor du. Ikke uttrykk noe negativt om det kommende barnet, for det er jo egentlig en gledelig nyhet! Kanskje hun nå er altoppslukt i sin første (?) graviditet og sliten? Ikke døm henne for å være en ond stemor ennå. Prøv å vis henne tillit. Kanskje hun kommer til å være en fantastisk støttespiller for deg og ditt barn? Anonymkode: 04141...72f Ja, jeg har ikke noe i mot det, jeg tror det er verre å vokse opp uten søsken. Som sagt så lurte jeg på erfaringer rundt dette. Noen har sikkert gode erfaringer, men hele bildet her så har jeg lært at denne pappaen endrer seg ikke. Nei, jeg er ikke redd stemor får mindre tid for det gjør hun nok. Jeg håper far kommer mer på banen. Som sagt har jeg prøvd alt jeg kan for å få bedring på far, men barnevernet mente hjemmet var godt nok siden stemor tok stor del. Nå vet jeg at ting blir annerledes og det er far jeg spør om. Hun er absolutt ikke ond, tror du har misforstått meg her. Jeg har bare ventet på at de skal få eget barn, men jeg venter også på at far skal ta seg bedre tid til sin eldste. Og nå lurer jeg på hvor lite tid det blir når det kommer flere barn. Da barnet var baby så tok jeg absolutt all nattevåk alene. Jeg var alene fra 5 om morgenen til midt på natten omtrent hver dag. Jeg trivdes ikke slik, jeg fikk aldri hvile. Om dette blir slik med baby i hus der også så lurer jeg på hvordan 4 åringen får det. Jeg er bekymret fordi jeg vet hvor lite far gjør og nå blir det sikkert ennå mindre. Og som sagt, barnevernet syns hjemmet var godt nok pga stemor. Anonymkode: 52be1...f8c 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #19 Skrevet 9. desember 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg har ikke noe i mot det, jeg tror det er verre å vokse opp uten søsken. Som sagt så lurte jeg på erfaringer rundt dette. Noen har sikkert gode erfaringer, men hele bildet her så har jeg lært at denne pappaen endrer seg ikke. Nei, jeg er ikke redd stemor får mindre tid for det gjør hun nok. Jeg håper far kommer mer på banen. Som sagt har jeg prøvd alt jeg kan for å få bedring på far, men barnevernet mente hjemmet var godt nok siden stemor tok stor del. Nå vet jeg at ting blir annerledes og det er far jeg spør om. Hun er absolutt ikke ond, tror du har misforstått meg her. Jeg har bare ventet på at de skal få eget barn, men jeg venter også på at far skal ta seg bedre tid til sin eldste. Og nå lurer jeg på hvor lite tid det blir når det kommer flere barn. Da barnet var baby så tok jeg absolutt all nattevåk alene. Jeg var alene fra 5 om morgenen til midt på natten omtrent hver dag. Jeg trivdes ikke slik, jeg fikk aldri hvile. Om dette blir slik med baby i hus der også så lurer jeg på hvordan 4 åringen får det. Jeg er bekymret fordi jeg vet hvor lite far gjør og nå blir det sikkert ennå mindre. Og som sagt, barnevernet syns hjemmet var godt nok pga stemor. Anonymkode: 52be1...f8c Så utrolig lei og frustrerende situasjon. Du kan ikke endre barnefar. Men det virker som stemor er helt super, så jeg hadde forsøkt å alliere meg med henne. Kan du gjøre noe så utradisjonelt og rart at du tar babyen på en trilletur samme med deg og ditt barn en gang eller to så hun får sove i 20 min? Det er på ingen måte ditt ansvar å gjøre altså! Men det høres ut som alt står og faller på at hun ikke blir helt utslitt. Hun blir sikkert mer sliten nå med nattevåk enn hun har vært, men hvor sliten vet vi ikke. Det vil sannsynligvis fireåringen merke, men sånn er det for alle som får søsken. Det kan gå veldig fint! Anonymkode: 04141...72f 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #20 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har desverre allerede sett endring mens stemor går gravid, så derfor blir jeg bekymret. Anonymkode: 52be1...f8c Altså, det er innstillingen din du må jobbe med. Hadde du vært gravid med mannen igjen, hadde også barnet måtte vike på enkelte ting. Mor har ikke nødvendigvis samme tid og energi til å være så "med" som utenom svangerskap, og da må far steppe inn og ta litt over. Det betyr fort at det blir litt mer TV-titting og litt færre bowlingturer for det eldre barnet. Jeg sitter i akkurat den situasjonen selv, med en gravid og veldig vond og sliten kropp, og en samboer som må ta det ekstra lasset og en 3åring som sliter med at ting ikke er 100% som før. Forskjellen i din situasjon er at dere er 3 foreldre, du kan bidra her på å lette lasset for foreldrene som nå er i en overgangsfase fra 1 til 2 (eller flere) barn. Tilby dem hjelp eller bare la dem vite at du er forståelsesfull for situasjonen de er i, slik at de vet at de kan lene seg på deg i spesielt vanskelige perioder. Tenk om babyen som kommer får kolikk, eller andre utfordringer, og du enda sitter med denne innstillingen - det er bare å gjøre ting vondt verre for en hver part, de voksne og barna, alle som en. Anonymkode: 17374...efe 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå