Gå til innhold

Gåstol, vippestol og lekegrind.

Anbefalte innlegg

Skrevet

På 90-tallet var både gåstol, vippestol og lekegrind ganske utbredt. 

Er disse tre møblene fortsatt populære og utbredt? Eller er det sånn at de heldigvis kun tilhører 90-tallet da jeg var barn? 

Jeg spør av ren nysgjerrighet, så er morsomt å se hva folk tenker :) 

Anonymkode: 848d5...1e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gåstol er ikke anbefalt. Det får man info om på helsestasjonen. 

Jeg trodde faktisk Gåstol var helt uvanlig, til jeg flytta på bygda. Mange som bruker det her.. 

Vippestol er vanlig, og noen har lekegrind. Vi klarte oss fint uten sistnevnte, men vippestol var gull

Anonymkode: cf774...ff7

• Liker 2
Skrevet

Gåstol er ut, men gåvogn (sånn barnet skyver foran seg) er fortsatt populært. Vippestol har jeg også inntrykk av at "alle" har. Lekegrind er kanskje mindre utbredt enn det var før, men vi har det selv pga et ekstremt nysgjerrig og pingsete barn, og et hus som ikke kan barnesikres 100%. Kan ofte ikke gå og tisse uten at barnet flyr rett bort på det som ikke er sikret.😅 Kjenner også andre som har lekegrind, men ikke alle jeg kjenner med barn har det. Alle jeg kjenner med barn har brukt gåvogn og vippestol. 

Anonymkode: 29343...325

• Liker 1
Skrevet

Med første brukte vi ingen av delene og eide ingen av delene. Venter nr to når som helst nå, og har gravd frem lekegrinda fra åttitallet for å gi babyen en trygg plass å være når eldste skal sykle i stua 😂😂

Anonymkode: a5d85...9c5

• Liker 2
Skrevet

Jeg har lest at gåstol kan føre til muskelsmerter, skader i kroppen og nedsatt motorikk. Mange som vokste opp med 90-tallet med gåstol er nå i dag voksne mennesker, og de klager ofte på smerter i kroppen og har blitt ufør på grunn av muskelsmerter. Lurer på om det er en sammenheng mellom dette? 

Skrevet

Her har vippestol vært en lifesaver når mor skal på do 😅 Har en som alltid står på badet, og en i stua som blir brukt litt nå og da.

vi skaffet lekegrind nå når vi fikk nr2 slik at han skal kunne ligge trygt fra storesøsken som bare er 1.5 år eldre.

Anonymkode: 5bda6...39f

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte vippestol, min baby hatet å ligge på gulvet mens jeg var på do/dusja, han ville komme litt opp fra gulvet. Gåstol er selvsagt uaktuelt. Lekegrind hadde jeg ikke, men i ettertid tenker jeg at jeg kanskje skulle hatt en for å gjøre det litt enklere for meg selv.

Anonymkode: bc017...9ce

Skrevet

Gåstol trodde jeg var helt ut, lekegrind sånn halvveis ut men litt i bruk. De jeg kjenner som har lekegrind har egentlig bare brukt den som dagseng for små babyer (da har de hatt varianter hvor bunnen kan heves, som i en sprinkelseng). Dette er kanskje mest vanlig hos de som allerede har små barn i tillegg til baby (fordi en toåring ikke er heeeelt til å stole på), eller hund etc.

Vippestol har de fleste jeg kjenner hatt, men felles for de er at de er brukt i beskjedne megnder (fordi "alle" vet at det ikke er ideelt i lengden...)

Skrevet

Gåstol er ikke anbefalt. Barnet går når det går, man skal ikke pushe det. 

Anonymkode: 12e74...05a

Skrevet
2 minutter siden, Splittbinders said:

Gåstol trodde jeg var helt ut, lekegrind sånn halvveis ut men litt i bruk. De jeg kjenner som har lekegrind har egentlig bare brukt den som dagseng for små babyer (da har de hatt varianter hvor bunnen kan heves, som i en sprinkelseng). Dette er kanskje mest vanlig hos de som allerede har små barn i tillegg til baby (fordi en toåring ikke er heeeelt til å stole på), eller hund etc.

Vippestol har de fleste jeg kjenner hatt, men felles for de er at de er brukt i beskjedne megnder (fordi "alle" vet at det ikke er ideelt i lengden...)

Da jeg var liten på 90-tallet brukte pappa (og mamma) å plassere meg i en vippestol foran TV´n, mens jeg så Sesam Stasjon og andre serier og filmer, ofte flere timer i strekk 😂 De plasserte meg også i gåstol da jeg var liten, fordi at da slapp de å bidra selv. Husker at mamma og pappa var veldig opptatt med sine egne ting da jeg var liten, og de brukte lite tid, interesse og forståelse for meg. De skulle bestandig gjøre alt på den "enkleste" måten, men ofte så medførte det utfordringer både for meg og for oss som familie. Jeg fikk servert mye middagsglass og barnegrøt som barn, for å si det sånn 😂

Jeg kan nok tenke meg at flere barn på 90-tallet hadde lignende foreldre som meg. 

Skrevet

Gåstol er ut. Grind og vippestol er vel ikke akkurat veldig populært lenger det heller, men vippestol var life saver for meg om jeg skulle ta en dusj eller lignende.

Anonymkode: c81a0...ef5

Skrevet

Har 3 barn.

Har aldri hatt gåstol i hus.

Arvet en lekegrind til førstemann, men den ble knapt brukt, han likte ikke å være i den. Svært nysgjerrig og utforskende type, så han likte nok ikke å bli begrenset.

Tok den såvidt i bruk til lillesøster for at hun skulle være litt beskyttet fra en aktiv storebror, men han klatret like så godt oppi, så da var det ikke mye hjelp i. 

Var egentlig yngstemann lekegrinden ble brukt mest til. Mulig fordi jeg hadde større behov for å legge han fra meg en plass når jeg holdt på med de to eldste. Han likte seg godt i grinden også, så da var det enklere å bruke den.

Har også hatt vippestol til alle 3. Brukt med måte.

Anonymkode: 61d5a...3f3

• Liker 1
Skrevet

Aldri brukt gåstol til noen av mine barn, har aldri vært anbefalt av noen å bruke det. Ikke på 90 tallet eller senere vertfall.

Men har sett foreldre som har puttet så små barn som 3 mnd i gåstol fordi dem synest det er festlig. Og dem ikke orker å holde barnet sitt med egne hender. Helt døde i hodet etter min mening.

Vippestol og lekegrind har jeg brukt til alle mine.

Anonymkode: c61e3...afc

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Aldri brukt gåstol til noen av mine barn, har aldri vært anbefalt av noen å bruke det. Ikke på 90 tallet eller senere vertfall.

Men har sett foreldre som har puttet så små barn som 3 mnd i gåstol fordi dem synest det er festlig. Og dem ikke orker å holde barnet sitt med egne hender. Helt døde i hodet etter min mening.

Vippestol og lekegrind har jeg brukt til alle mine.

Anonymkode: c61e3...afc

Gåstol er trist. 

• Liker 1
Skrevet

Herregud, så hysteriske mange av dere er. Vippestol er helt kurant å bruke, og faktisk noe av det viktigste du investerer i. Den vil bli mye brukt, med mindre du er en av dem som skal gå rundt å bære barnet 24/7. I den virkelige verden, må du ha vippestol. Genialt, for å få gjort andre ting. Det er dermed ikke sagt at babyen skal ligge i denne i timesvis, men å ta en lur der? HELT og fullstendig uproblematisk.

Gåstol kjøper en ikke. 

Anonymkode: f3eed...6cb

• Liker 2
Skrevet

Da jeg ble gravid leste jeg om vippestol og ser at anbefalingene egentlig er lite bruk og kort tid av gangen. Men de jeg kjenner med baby har hatt baby i vippestolen hele tiden, iallfall når jeg har vært på besøk eller fått snap.. og dette er de siste par-tre årene så ikke gamle dager. Så mitt inntrykk er at folk bruker det mye, fordi det er praktisk, selv om det kanskje ikke er best for baby? 

Anonymkode: c5a0f...da9

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

På 90-tallet var både gåstol, vippestol og lekegrind ganske utbredt. 

Er disse tre møblene fortsatt populære og utbredt? Eller er det sånn at de heldigvis kun tilhører 90-tallet da jeg var barn? 

Jeg spør av ren nysgjerrighet, så er morsomt å se hva folk tenker :) 

Vi har to typer vippestol, en vanlig og en elektrisk.

Vi har også en fin, justerbar lekegrind da vi har husdyr.

Gåstol skal ha få i julegave.

Han er 3 mnd. og er mitt tredje barn.

Anonymkode: 7710e...f3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud, så hysteriske mange av dere er. Vippestol er helt kurant å bruke, og faktisk noe av det viktigste du investerer i. Den vil bli mye brukt, med mindre du er en av dem som skal gå rundt å bære barnet 24/7. I den virkelige verden, må du ha vippestol. Genialt, for å få gjort andre ting. Det er dermed ikke sagt at babyen skal ligge i denne i timesvis, men å ta en lur der? HELT og fullstendig uproblematisk.

Gåstol kjøper en ikke. 

Anonymkode: f3eed...6cb

Jeg savnet ikke vippestol et sekund med eldste. Hadde det ikke av den enkle grunn, for vi kjøpte ting etterhvert som behovet oppstod. Bar heller ikke på ungen 24/7, så det kan jo tenkes at barn (og foreldre) har ulike behov uten at noen må kalles hysteriske av den grunnen? 

Anonymkode: a5d85...9c5

• Liker 1
Skrevet

Vi har brukt vippestol og lekegrind. Barnet slet med å finne roen og da hjalp vippestol. Når h*n hadde funnet roen flyttet jeg h*n over i sengen. 
Lekegrind brukte vi både til dagsoving og til leking når vi var opptatt med matlaging, toalettbesøk, dusjing eller annet hvor det ikke passet seg med en kravlede liten en rundt. Vi brukte en type med hjul. Så flyttet den til der vi var så vi kunne ha tilsyn samtidig. 

Skrevet

Vi hadde gåstol til eldste. Han begynte å krabbe og gå sent, så det var for at han skulle komme seg litt opp og frem. Kuttet ut så fort det andre begynte å komme. 

Anonymkode: 6b046...1f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...