Gå til innhold

Marsvin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har kjøpt to nydelige små marsvin på kun 6 uker. De er fremdeles veldig redde, men blir kost med hver dag.  Jeg tenkte å kjøpe en grind slik at de får løpt litt rundt igjennom buret men så ble jeg litt usikker på om det er litt tidlig for det? Iogmed at de bare gjemmer seg nå og det vil ta litt tid før de føler seg trygge i ett helt nytt hjem.

Noen råd her? 

På forhånd takk for svar 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Marsvin er fine dyr, godt valg. Så lenge de har tilgang til små hus eller lignende de kan søke til når de ønsker, er det flott at du tilrettelegger for at de kan utforske omgivelsene.🐹

Anonymkode: ee1bf...c2c

• Liker 1
Skrevet

Elsker marsvin. Veldig koselige dyr. Det er kanskje ikke svar på spørsmålet sitt, men vil du virkelig få et marsvin til å kose seg så gi de rikelig med høy de kan bore seg inn i. Jeg hadde tilgang på mye høy og marsvinet mitt var aldri lykkeligere enn når buret ble fylt og hun kunne rase rundt og lage små huler og tunneler inni høyet. 

Anonymkode: ca94a...e23

Skrevet

Har hatt marsvin i årevis tidligere. Veldig koselige og sosiale dyr. De kan trenge litt tid til å slå seg til ro. Viktig med gjemmesteder og fri tilgang til høy. Marsvin skal ikke ha gnagerblandinger eller for med blandete frø, da de plukker i maten og vil bli feilernærte. Så bruk ren pellets.  Viktig med daglig C vitamin og ferske grønnsaker. De har også et stort behov for bevegelse, det finnes lave gjerde elementer å få kjøpt for å sperre av rom. Man bør også bruke pelletsbasert burstrø, da sagflis støver og kan gi luftveisplager. 

• Liker 2
Skrevet
Vi-95 skrev (2 timer siden):

Har hatt marsvin i årevis tidligere. Veldig koselige og sosiale dyr. De kan trenge litt tid til å slå seg til ro. Viktig med gjemmesteder og fri tilgang til høy. Marsvin skal ikke ha gnagerblandinger eller for med blandete frø, da de plukker i maten og vil bli feilernærte. Så bruk ren pellets.  Viktig med daglig C vitamin og ferske grønnsaker. De har også et stort behov for bevegelse, det finnes lave gjerde elementer å få kjøpt for å sperre av rom. Man bør også bruke pelletsbasert burstrø, da sagflis støver og kan gi luftveisplager. 

Takk for svar. De har ikke sagflis men ett annet slags underlag som vi ble anbefalt av dyrebutikken. 

De er veldig glad i agurk men blomkål og paprika har de ikke rørt. Har ikke sett de spise foran meg enda, virker som de kun vil spise når alle lys er slukket og det er kvelden. I dyrebutikken spiste de og virket helt uredde. Så de er nok fortsatt litt skeptiske til sitt nye hjem. Har fått begge til å synge når vi har kost så det er fremskritt!Nå er målet å få de mer sikre og trygge. Nydelige dyr❤

Skrevet
Vi-95 skrev (2 timer siden):

Vil du si at de fortsatt er for små til å løpe rundt? Iogmed at de gjemmer seg så fort de har mulighet. Vil ikke skremme de unødvendig. Tenkte isåfall å sperre av ett område på gulvet og la de få leke litt.

Skrevet
Minamemina skrev (1 time siden):

Vil du si at de fortsatt er for små til å løpe rundt? Iogmed at de gjemmer seg så fort de har mulighet. Vil ikke skremme de unødvendig. Tenkte isåfall å sperre av ett område på gulvet og la de få leke litt.

Nei, de er ikke for små til å få løpe rundt, bare gi de mulighet til å løpe på et trygt område, så vil de nok bli tryggere og nysgjerrig:) Er jo byttedyr,så mange er forsiktige i starten. Kan fort ta noen dager iallefall.

• Liker 1
Skrevet
Vi-95 skrev (På 9.12.2021 den 20.23):

Nei, de er ikke for små til å få løpe rundt, bare gi de mulighet til å løpe på et trygt område, så vil de nok bli tryggere og nysgjerrig:) Er jo byttedyr,så mange er forsiktige i starten. Kan fort ta noen dager iallefall.

Dager? Kan ta ukesvis. 

Anonymkode: 82cb1...12b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...