AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #1 Skrevet 9. desember 2021 I huset jeg leier er det parkett i gangen. Det ser ut som den billige varianten fra rusta. Er det vanlig å ha parkett i gangen? Der jeg eide selv, var det fliser eller linoleum/vinyl, altså sånn som tålte vann. Dette golvet tåler ikke vann, og det er umulig å holde det vannfritt nå i vinter med all snøen osv. Jeg har brukt mye penger på store dørmatter, men får ikke dekket alt - så om det blir en vannskade, kan utleier kreve meg for penger? Eller må han forvente at det kan skje når golvet ikke tåler vann? Jeg mener jo det siste. Anonymkode: a9d96...421
A-hunter Skrevet 9. desember 2021 #2 Skrevet 9. desember 2021 Dessverre er det ganske vanlig, men at noe er vanlig gjør det ikke til en god løsning. Parkett i gang (entre) er et fullstendig håpløst og meningsløst konsept. Det høres ut som at du har gjort det du kan for å unngå skader. Ta bilder av dette og varsle straks du eventuelt oppdager begynnende skade. 6
Ze.Xhx Skrevet 9. desember 2021 #3 Skrevet 9. desember 2021 (endret) Mener du parkett eller laminat? Begge tåler vann dårlig. Laminaten vil først starte å bule i skjøtene, og kan etter hvert bule andre steder også. Parkett tåler vann bedre, men kan bli misfarget og kan også gå opp i liminga. Ingen av delene bør brukes i gang. Endret 9. desember 2021 av Ze.Xhx
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #4 Skrevet 9. desember 2021 Kjøp slike, du finner dem hos biltema, rusta, ikea - da trenger du bare matte rett innenfor døren såpass du kan stå på for å sette skoene på disse. Anonymkode: f5f9f...7a0 8
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #5 Skrevet 9. desember 2021 Ze.Xhx skrev (2 minutter siden): Mener du parkett eller laminat? Ble litt usikker nå, men ligner parkett. Veldig tynne, treaktige «planker», buler i skjøten straks det får vann på seg. Anonymkode: a9d96...421
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #6 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjøp slike, du finner dem hos biltema, rusta, ikea - da trenger du bare matte rett innenfor døren såpass du kan stå på for å sette skoene på disse. Anonymkode: f5f9f...7a0 Har sånne også. Men har også barn… Anonymkode: a9d96...421
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #7 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har sånne også. Men har også barn… Anonymkode: a9d96...421 Og i tillegg er det ikke plass til å legge fra seg snødekte votter, luer, jakker, utebukser osv og samme hvor mye vi prøver vil det da drysse av en eller annen plass på vei til badet (altså i gangen). Anonymkode: a9d96...421 2
Ze.Xhx Skrevet 9. desember 2021 #8 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ble litt usikker nå, men ligner parkett. Veldig tynne, treaktige «planker», buler i skjøten straks det får vann på seg. Anonymkode: a9d96...421 Da er det nok laminat. Veldig dårlig valg i en gang. 😔
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #9 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og i tillegg er det ikke plass til å legge fra seg snødekte votter, luer, jakker, utebukser osv og samme hvor mye vi prøver vil det da drysse av en eller annen plass på vei til badet (altså i gangen). Anonymkode: a9d96...421 Det høres ut som du vil at dette skal være vanskelig. Sett skoene på en sånn plastmatte og legg alt vått tøy på en annen. Så bærer du disse til badet eller det stedet du tørker sånt på. Har ikke parkett på gulvene mine, men vil da ikke ha vann overalt på gulvet av den grunn. Anonymkode: 0b8b3...b55 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #10 Skrevet 9. desember 2021 Du forventer det blir skader på gulvet basert på det du vurderer som vanlig bruk. Måten det vil bli vurdert er, hvilket materiale (trolig laminat) er brukt, hva kan forventes av dette materialet? hvor lang botid har du i boligen, altså tid til å lage slitasje vs skade. Har du brukt gangen «normalt». Barn får faktisk lage mer slitasje enn voksne, som er en grunn til å ikke leie ut til barn. Men alder spiller inn også. Er barnet gammelt nok til å hindre vann på gulv? Er de så små at du må hindre det? Laminat/parkett er ikke optimalt i gang, men holdt seg i 10-12 i huset hvor jeg bor til tross for barn. Ellers har jeg vanskelig å tro at det er umulig å unngå vann på gulvet. Anonymkode: 15202...23d 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #11 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det høres ut som du vil at dette skal være vanskelig. Sett skoene på en sånn plastmatte og legg alt vått tøy på en annen. Så bærer du disse til badet eller det stedet du tørker sånt på. Har ikke parkett på gulvene mine, men vil da ikke ha vann overalt på gulvet av den grunn. Anonymkode: 0b8b3...b55 Og jeg synes det høres ut som at du ikke vil forstå problemet. Det er da ganske åpenbart at tre par vintersko, tre luer, 3-6 par votter, to utebukser, tre vinterjakker, skjerf, hals, buff, brodder og ev venners klær får plass på to sånne brett. Jeg har et brett og tre dørmatter med plast under i den største størrelsen. Det er som sagt ikke nok. Anonymkode: a9d96...421 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #12 Skrevet 9. desember 2021 Jeg hadde laminat der jeg leide sist, og parkett der jeg leier nå. Det krever litt innsats å unngå vannskade på disse, spesielt når man har barn. Jeg har lært jentungen å hoppe godt av seg utenfor og har i tillegg en gammel snøkost til bil liggende utenfor til å feie av. Lua ristes. Skoene settes rett på brettet, klærne (som er ganske snøfrie etter seansen utenfor) bæres rett på badet og evt dammer større enn en femtiøring tørkes umiddelbart opp. Jeg har i perioder lagt badehåndklær på gulvet der barnet kler av seg for å unngå snø på gulvet, og også hatt klut/håndkle hengende i gangen for lettvint tilgang. Ja, det vil bli fuktskader på gulvet over tid (idiotisk med laminat/parkett i yttergang i utgangspunktet), men disse tiltakene vil holde skaden innenfor forventet bruksslitasje. Anonymkode: e47a4...2f9 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #13 Skrevet 9. desember 2021 Jeg bor i nybygg og her er også parkett rett ved inngangsdøren, men det eneste jeg kan gjøre er å ta vare på det så godt jeg kan. Du kan ikke forlange at eier skal bytte parketten fordi dere søler med vann der? I nøden så må du legge på en plastduk underst. Anonymkode: c3707...701 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #14 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er da ganske åpenbart at tre par vintersko, tre luer, 3-6 par votter, to utebukser, tre vinterjakker, skjerf, hals, buff, brodder og ev venners klær ikke får plass på to sånne brett. Rettet Anonymkode: a9d96...421
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #15 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og jeg synes det høres ut som at du ikke vil forstå problemet. Det er da ganske åpenbart at tre par vintersko, tre luer, 3-6 par votter, to utebukser, tre vinterjakker, skjerf, hals, buff, brodder og ev venners klær får plass på to sånne brett. Jeg har et brett og tre dørmatter med plast under i den største størrelsen. Det er som sagt ikke nok. Anonymkode: a9d96...421 Kjøp flere da Anonymkode: f9937...822 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #16 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): nøden så må du legge på en plastduk underst. Det får jeg ikke, det er varmekabler i gangen og jeg fikk beskjed om at det kan være brannfarlig/kan smelte. Anonymkode: a9d96...421
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #17 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjøp flere da Anonymkode: f9937...822 🙄 Anonymkode: a9d96...421
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #18 Skrevet 9. desember 2021 Det hørtes ut som du har bestemt deg for at siden det er laminat i gangen er det umulig for deg å hindre skade, og er derfor unnskyldt for å tørke opp, slik man ville gjort om man var sikker på man måtte dekke kostnaden selv. evt at du allerede har fått skade grunnet neglekt og trenger unnskyldninger for denne. Anonymkode: 15202...23d 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #19 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): kan ikke forlange at eier skal bytte parketten fordi dere søler med vann der? Nei, han kan ha hva han vil i gangen, men han kan ikke kreve at jeg skal betale for skader når det er gulvet som er problemet. Som sagt har jeg kjøpt matter og vi er forsiktige. Og det var spørsmålet mitt. Kan utleier kreve at jeg dekker skadet gulv når det er gulvet som er problemet? Anonymkode: a9d96...421
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #20 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det hørtes ut som du har bestemt deg for at siden det er laminat i gangen er det umulig for deg å hindre skade, og er derfor unnskyldt for å tørke opp, slik man ville gjort om man var sikker på man måtte dekke kostnaden selv. evt at du allerede har fått skade grunnet neglekt og trenger unnskyldninger for denne. Anonymkode: 15202...23d Nei, det stemmer ikke. Har du et svar på det jeg lurer på? Anonymkode: a9d96...421
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå