VLadron Skrevet 8. desember 2021 #1 Skrevet 8. desember 2021 (endret) På regjeringen.no står det følgende: Arbeidsplasser Økt bruk av hjemmekontor der det er mulig uten at det går utover viktige og nødvendige tjenester. Og på VG står det at arbeidsgiver er påbudt å legge til rette for hjemmekontor der det er mulig uten at det går utover tjenester som krever tilstedeværelse. Vi har nettopp fått beskjed om at vi ikke skal ha hjemmekontor, fordi vi sitter i hver vår innhuk med en lydvegg som skiller oss fra korridoren. Det lar seg ikke gjøre å holde avstand i gangene, kun når vi sitter i spisesalen (litt over 1 meter avstand mellom stolene). Videre deler vi på 4 toaletter, to per kjønn, og gangene er ca. 1 meter brede. Vi er 12 stk. i én korridor, og jeg sitter helt i enden, slik at de 11 andre passerer meg med en margin på ca. 1,5 m hver gang de skal noe utenfor plassen sin. Videre er kollegene mine dårlige på å faktisk holde meteren. Sjefen min var nettopp innom meg, og sto helt inntil stolryggen min. Jeg liker hjemmekontor, men jeg liker også kontoret. Det jeg ikke liker, er å ikke få bidratt. Vi voksne må redusere nærkontaktene våre. Hvis jeg må la være å feire jul med faren min for første gang på 15 år fordi sjefen ikke lar oss ha hjemmekontor, da vet jeg ikke hva jeg gjør. Dette er helt sikkert innenfor regler og lovverk, men er det moralsk innenfor? Endret 8. desember 2021 av VLadron 2
KvinneguidenBruker Skrevet 8. desember 2021 #2 Skrevet 8. desember 2021 Obligatorisk hjemmekontor for alle. Til 10.januar. Om vi trenger hjelp til å flytte utstyr hjem får vi det dekket. 1
Tatja Skrevet 8. desember 2021 #3 Skrevet 8. desember 2021 Her later sjefen som han ikke har fått det med seg. Vi får sikkert hjemmekontor, om vi absolutt vil, men han liker det ikke. Det merket vi i forrige runde. 6
Sydney Skrevet 8. desember 2021 #4 Skrevet 8. desember 2021 Tror de kun har valgt å lese den biten om at det er anbefalt, og at de hoppet over den delen der det står at det er påbudt for arbeidsgiver å tilrettelegge for det. Har med andre ord ikke fått noe informasjon om det, til tross for at sentrale føringer sier at vi skal holde oss hjemme så langt det er forsvarlig. 🙄 5
Justlooking Skrevet 8. desember 2021 #5 Skrevet 8. desember 2021 De kan ikke tolke selv, reglene er klare og det er hjemmekontor. Gleder Oslo og alle fylkene / kommunene rundt Oslo. 1
rfa Skrevet 8. desember 2021 #6 Skrevet 8. desember 2021 Vi har delt opp for dei som ikke har egne kontor så da må noen ha HK. Men vi med kontor kan ha HK om vi vil, uansett fordel å kunne bytte litt på alt etter hva en skal.
Ab_naturals Skrevet 8. desember 2021 #7 Skrevet 8. desember 2021 Hvis du mener at oppgavene kan utføres like bra hjemmefra er det tydelig at arbeidsgiver bryter med forskriften når det ikke legges til rette for hjemmekontor. Hva du kan gjøre med det er en annen sak. 1
Gjest Albbas Skrevet 8. desember 2021 #8 Skrevet 8. desember 2021 Vi har cellekontor, men er likevel sendt hjem. Kun de med særskilte behov får være på kontoret. Det handler jo ikke bare om hvordan man sitter på kontoret, men om å totalt redusere antall mennesker du treffer, i kollektivtransport, heisen, gangen osv.
VLadron Skrevet 9. desember 2021 Forfatter #9 Skrevet 9. desember 2021 KvinneguidenBruker skrev (15 timer siden): Obligatorisk hjemmekontor for alle. Til 10.januar. Om vi trenger hjelp til å flytte utstyr hjem får vi det dekket. Det er akkurat det! Dette er ikke rundt Oslo, men lenger nord. Er det påbudt med hjemmekontor? Sydney skrev (10 timer siden): Tror de kun har valgt å lese den biten om at det er anbefalt, og at de hoppet over den delen der det står at det er påbudt for arbeidsgiver å tilrettelegge for det. Har med andre ord ikke fått noe informasjon om det, til tross for at sentrale føringer sier at vi skal holde oss hjemme så langt det er forsvarlig. 🙄 Men hva betyr egentlig "tilrettelegge for hjemmekontor"? 🙃 Ab_naturals skrev (9 timer siden): Hvis du mener at oppgavene kan utføres like bra hjemmefra er det tydelig at arbeidsgiver bryter med forskriften når det ikke legges til rette for hjemmekontor. Hva du kan gjøre med det er en annen sak. Det kan de absolutt. Så lenge jeg har internett kan jeg sitte på en øde øy.. Albbas skrev (8 timer siden): Vi har cellekontor, men er likevel sendt hjem. Kun de med særskilte behov får være på kontoret. Det handler jo ikke bare om hvordan man sitter på kontoret, men om å totalt redusere antall mennesker du treffer, i kollektivtransport, heisen, gangen osv. Det er sånn det bør være! Den eneste nærkontakten jeg kan redusere nå, er ved å sende gubben på hytta. Jeg må på butikken en gang i uken, og jeg sparer all besøk til julaften. Her er det flere som har barn som venter på prøvesvar.. Det er et tidsspørsmål før noen her blir smittet, og hvordan avgjøres det da hvem som er nærkontakt og ikke... 1
appelsinjuice Skrevet 9. desember 2021 #10 Skrevet 9. desember 2021 Bor i en av kommunene med regionale tiltak, og leder har vurdert det slik at de nye tiltakene som kom nå ikke medførte noen endring fra de som kom 3. desember 🙄🤦♀️ Ergo må alle være 50% på kontoret. 🙄 Jeg lurer på om det i det hele tatt er lov, og syntes det er helt på trynet at jeg skal måtte ta kollektiv transport til og fra jobb for å sitte der og utføre en selvstendig jobb som jeg gjør (minst) like bra hjemmefra. 🙄🤦♀️ 5
kri.star Skrevet 9. desember 2021 #11 Skrevet 9. desember 2021 Avdelingslederen vår liker seg best på kontoret, så vi er stuck! Her utrolig forbanna idiotisk! Men, jeg er ny så må bare gjøre som jeg sier. Savner forrige arbeidsplass hvor de var mye flinkere på hjemmekontor! 4
KvinneguidenBruker Skrevet 9. desember 2021 #12 Skrevet 9. desember 2021 appelsinjuice skrev (4 minutter siden): Bor i en av kommunene med regionale tiltak, og leder har vurdert det slik at de nye tiltakene som kom nå ikke medførte noen endring fra de som kom 3. desember 🙄🤦♀️ Ergo må alle være 50% på kontoret. 🙄 Jeg lurer på om det i det hele tatt er lov, og syntes det er helt på trynet at jeg skal måtte ta kollektiv transport til og fra jobb for å sitte der og utføre en selvstendig jobb som jeg gjør (minst) like bra hjemmefra. 🙄🤦♀️ Ta opp med verneombud og tillitsvalgte? 2
Gjest22 Skrevet 9. desember 2021 #13 Skrevet 9. desember 2021 Bor i Oslo. Vi er rundt 90 ansatte. Her har man valgt at ca 50% er på hjemmekontor. Dette ble endring etter de nye tiltakene som kom 3.desember. De har valgt å forhøre seg sånn at de som foretrekker hjemmekontor er der, og de som ønsker å være på kontoret får det. Også har man lagd større avstand mellom plassene. Ganske stort lokale, så går fint med avstand. Før dette hadde vi mulighet til 2 dager hjemmekontor i uken. 2
lurker Skrevet 9. desember 2021 #14 Skrevet 9. desember 2021 Hos oss er det obligatorisk hjemmekontor frem til 6. januar, kan bli forlenget. Stort konsern med hovedkontor i Oslo. 2
Hasselnøtter Skrevet 9. desember 2021 #15 Skrevet 9. desember 2021 Vi har stort sett hatt hjemmekontor siden mars 2020. Er rett over 40 stk. Det er åpent for de som ønsker å være på kontoret, men kun en pr kontor (tomannskontorer) og ingen sitter i landskapet. Det er vanligvis 4-5 der hver dag, man avtaler på forhånd så det ikke kommer mange, men så langt har de aldri måttet si nei til noen. De som skal på kontoret skal i utgangspunktet ikke bruke kollektivt (dersom noen absolutt må så må de jo, men de oppfordrer til minst mulig kollektivt i perioder med høyt smittetrykk). Vi har hatt fullt utstyr hjemme hele perioden, de som har behov har til og med pult og stol. Ellers er de flink til å holde kontakt med de som sitter hjemme, oppfordrer til å gå en tur i løpet av dagen (lederene har jevnlige walk'n'talk på tlf med hver enkelt i teamet bare for å prate, sjekke at de har det bra og at alt fungerer for dem), ta pauser osv. Det er fint at vi har fått såpass lang erfaring med hjemmekontor, og ledelsen ser tydelig at vi leverer bedre enn før, og har enda mer fornøyde kunder. :) 9
Anonio Skrevet 9. desember 2021 #16 Skrevet 9. desember 2021 3 hours ago, Hasselnøtter said: Vi har stort sett hatt hjemmekontor siden mars 2020. Er rett over 40 stk. Det er åpent for de som ønsker å være på kontoret, men kun en pr kontor (tomannskontorer) og ingen sitter i landskapet. Det er vanligvis 4-5 der hver dag, man avtaler på forhånd så det ikke kommer mange, men så langt har de aldri måttet si nei til noen. De som skal på kontoret skal i utgangspunktet ikke bruke kollektivt (dersom noen absolutt må så må de jo, men de oppfordrer til minst mulig kollektivt i perioder med høyt smittetrykk). Vi har hatt fullt utstyr hjemme hele perioden, de som har behov har til og med pult og stol. Ellers er de flink til å holde kontakt med de som sitter hjemme, oppfordrer til å gå en tur i løpet av dagen (lederene har jevnlige walk'n'talk på tlf med hver enkelt i teamet bare for å prate, sjekke at de har det bra og at alt fungerer for dem), ta pauser osv. Det er fint at vi har fått såpass lang erfaring med hjemmekontor, og ledelsen ser tydelig at vi leverer bedre enn før, og har enda mer fornøyde kunder. Samme hos oss. Våres produktivitetstall har gått opp med 12% etter vi innførte flexløsninger hvor folk kunne jobbe hjemme så mye de ville. Vi har noen som drar inn til jobben for møter en gang i mellom, men det er ikke noe press for dette. Det passer de fleste utmerket, og vi har også mange walkntalk-løsninger på medarbeidersamtalene våre. 2
appelsinjuice Skrevet 9. desember 2021 #17 Skrevet 9. desember 2021 Hasselnøtter skrev (4 timer siden): Vi har stort sett hatt hjemmekontor siden mars 2020. Er rett over 40 stk. Det er åpent for de som ønsker å være på kontoret, men kun en pr kontor (tomannskontorer) og ingen sitter i landskapet. Det er vanligvis 4-5 der hver dag, man avtaler på forhånd så det ikke kommer mange, men så langt har de aldri måttet si nei til noen. De som skal på kontoret skal i utgangspunktet ikke bruke kollektivt (dersom noen absolutt må så må de jo, men de oppfordrer til minst mulig kollektivt i perioder med høyt smittetrykk). Vi har hatt fullt utstyr hjemme hele perioden, de som har behov har til og med pult og stol. Ellers er de flink til å holde kontakt med de som sitter hjemme, oppfordrer til å gå en tur i løpet av dagen (lederene har jevnlige walk'n'talk på tlf med hver enkelt i teamet bare for å prate, sjekke at de har det bra og at alt fungerer for dem), ta pauser osv. Det er fint at vi har fått såpass lang erfaring med hjemmekontor, og ledelsen ser tydelig at vi leverer bedre enn før, og har enda mer fornøyde kunder. Anonio skrev (44 minutter siden): Samme hos oss. Våres produktivitetstall har gått opp med 12% etter vi innførte flexløsninger hvor folk kunne jobbe hjemme så mye de ville. Vi har noen som drar inn til jobben for møter en gang i mellom, men det er ikke noe press for dette. Det passer de fleste utmerket, og vi har også mange walkntalk-løsninger på medarbeidersamtalene våre. Hvor jobber dere, og er det noen ledige stillinger der? 🤓 3
VLadron Skrevet 9. desember 2021 Forfatter #18 Skrevet 9. desember 2021 appelsinjuice skrev (4 timer siden): Bor i en av kommunene med regionale tiltak, og leder har vurdert det slik at de nye tiltakene som kom nå ikke medførte noen endring fra de som kom 3. desember 🙄🤦♀️ Ergo må alle være 50% på kontoret. 🙄 Jeg lurer på om det i det hele tatt er lov, og syntes det er helt på trynet at jeg skal måtte ta kollektiv transport til og fra jobb for å sitte der og utføre en selvstendig jobb som jeg gjør (minst) like bra hjemmefra. 🙄🤦♀️ Frk.fri skrev (4 timer siden): Avdelingslederen vår liker seg best på kontoret, så vi er stuck! Her utrolig forbanna idiotisk! Men, jeg er ny så må bare gjøre som jeg sier. Savner forrige arbeidsplass hvor de var mye flinkere på hjemmekontor! Gjest22 skrev (4 timer siden): Bor i Oslo. Vi er rundt 90 ansatte. Her har man valgt at ca 50% er på hjemmekontor. Dette ble endring etter de nye tiltakene som kom 3.desember. De har valgt å forhøre seg sånn at de som foretrekker hjemmekontor er der, og de som ønsker å være på kontoret får det. Også har man lagd større avstand mellom plassene. Ganske stort lokale, så går fint med avstand. Før dette hadde vi mulighet til 2 dager hjemmekontor i uken. Vi er 60 stk. i bygget, og her har ingen hjemmekontor. Her har sjefen sagt at han tilrettelegger for de som må ha hjemmekontor. Han mener det betyr at hvis man må være hjemme, så tilrettelegger han for det. Som betyr at han gir hjemmekontor om nødvendig (det er slik han tolker reglene..). lurker skrev (4 timer siden): Hos oss er det obligatorisk hjemmekontor frem til 6. januar, kan bli forlenget. Stort konsern med hovedkontor i Oslo. Men er det slik at det er påbudt i Oslo fra forrige uke? Dette er ikke i Oslo. Hasselnøtter skrev (4 timer siden): Vi har stort sett hatt hjemmekontor siden mars 2020. Er rett over 40 stk. Det er åpent for de som ønsker å være på kontoret, men kun en pr kontor (tomannskontorer) og ingen sitter i landskapet. Det er vanligvis 4-5 der hver dag, man avtaler på forhånd så det ikke kommer mange, men så langt har de aldri måttet si nei til noen. De som skal på kontoret skal i utgangspunktet ikke bruke kollektivt (dersom noen absolutt må så må de jo, men de oppfordrer til minst mulig kollektivt i perioder med høyt smittetrykk). Vi har hatt fullt utstyr hjemme hele perioden, de som har behov har til og med pult og stol. Ellers er de flink til å holde kontakt med de som sitter hjemme, oppfordrer til å gå en tur i løpet av dagen (lederene har jevnlige walk'n'talk på tlf med hver enkelt i teamet bare for å prate, sjekke at de har det bra og at alt fungerer for dem), ta pauser osv. Det er fint at vi har fått såpass lang erfaring med hjemmekontor, og ledelsen ser tydelig at vi leverer bedre enn før, og har enda mer fornøyde kunder. Tror ikke noen her bruker kollektivt, i alle fall ikke mange. Men vi omgås i trange lokaler. Vet ikke hva som er verst. Risikere å bli smitta på bussen, eller risikere å bli smitta på jobben..
Ab_naturals Skrevet 9. desember 2021 #19 Skrevet 9. desember 2021 VLadron skrev (46 minutter siden): Men er det slik at det er påbudt i Oslo fra forrige uke? Dette er ikke i Oslo. Det er likt for hele landet nå. Påbud om å tilrettelegge for hjemmekontor der det er mulig. 3
SoftKitty Skrevet 9. desember 2021 #20 Skrevet 9. desember 2021 Vi har vel egentlig fått beskjed om å jobbe hjemmefra, men ikke noe forbud mot å dra på kontoret. Men er anbefalt å ha mest hjemmekontor. Jobber i stort firma og kontoret er åpent landskap uten skillevegger. Jeg har sittet hjemme nesten hver dag siden mars 2020 jeg 😄 1
Anbefalte innlegg