Gå til innhold

B-menneske som vil bli A-menneske, tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det egentlig en greie på ordentlig at noen bare ER B-mennesker og andre er A-mennesker? 
Jeg vil gjerne være en person som står opp 7, spiser frokost i ro før jeg drar til jobben, konsentrerer meg godt under arbeidsdagen og kommer hjem kl 17 og har hele kvelden til det jeg vil før jeg legger meg ca 23. 

Men realiteten er at jeg opplever at jeg får sykt mye energi, inspirasjon og motivasjon ca 00-03. Jeg kan gjerne sitte å spille musikk eller sy klær til 4 på natten. Det er ikke det at jeg ikke får sove om jeg legger meg, men det er mer det at jeg ikke vil legge meg fordi det er så gøy å være våken. Dette resulterer da i at jeg står opp senere, kanskje 10-11 (har hjemmekontor og kan jobbe de tidene jeg vil) og da blir alt rotete. Jeg spiser kanskje ikke frokost, spiser lunsj sent og så middag kl 21 på kvelden. Jeg klarer heller ikke å konsentrere meg med jobbingen på dagen (som dere ser sitter jeg og skriver på Kvinneguiden, eller gjør andre saker.). Jeg jobber derfor litt hele tiden, og langt utover kvelden. 

Jeg er 25 år og burde bli "voksen" nå. 

Hjelp, hva kan jeg gjøre for å snu mønsteret? Er det bare viljestyrke som skal til, eller er det sant at noen er "laget" for å jobbe til andre tider enn normalt? 

Anonymkode: bf294...a6f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kom med alderen hos meg. Jeg kunne også gjøre det der da jeg var yngre, men da jeg bikka 30 så ble jeg plutselig A-menneske. Jeg tror ikke det skjer alle altså, men det skjedde meg 😄 Jeg tror absolutt noen bare er A- og B-mennesker og ikke kan endre på det.

Jeg begynte å sette pris på å legge meg tidlig og stå opp tidlig, for å få mer ut av dagen. Det var egentlig "bare" å holde fast på den samme døgnrytmen hele tida, både uke og helg. Nå legger jeg meg vanligvis klokka 22 og står opp 6 (nå har jeg småbarn, så nå kommer det til nytte). Sju dager i uka 😄 

Har du prøvd en mer "fast" døgnrytme - altså at det ikke sklir ut i helgene? 

Anonymkode: 561aa...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt ikke noe A-menneske, men jeg har blitt mye bedre på å stå opp om morgenen og legge meg om kvelden.

Jeg også trives best på kvelden og utover natta, det er noe helt eget med den stillheten som er om kvelden og natta. 

Jeg tvinger meg opp om morgenen, setter på vekkerklokke så jeg kommer meg opp. I helgene passer jeg på å stå opp senest klokka 10 så det ikke blir altfor seint da heller. Uansett om jeg har vært for seint i seng eller ikke. 

Tror "oppskriften" er å stå opp til samme tid hver dag uansett og ikke sove i løpet av dagen og så tvinge seg selv i seng før det begynner å bli lyst igjen ute. 

Melatonin hjelper. Du får kjøpt i helsekost (tights.no også) eller på apoteket. Hvis du tar Melatonin klokka 22 så kan det hende du er såpass trøtt når klokka nærmer seg 23 at du "husker" å legge deg før du får masse energi rett over midnatt.

For min del er jeg stuptrøtt på ettermiddagen og noen timer... og så sovner jeg nesten i stolen når klokka er 21 dersom jeg ser på TV. Og om jeg klarer å holde meg våken så er jeg lys våken igjen klokka 22. Da tar jeg Melatonin for å bli trøtt igjen.

Anonymkode: 2c1b2...5eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt en ting dette med A- og B-mennesker. Jeg var helt lik deg i 20 årene! Har fortsatt litt B-menneske tendenser, men stort sett er jeg i seng tidlig og står opp tidlig. Det endret seg helt når jeg bikka 30 😊 Det tror jeg det gjør for mange, så ville ikke stresset så mye med det med mindre du plages veldig. Min mor var helt lik meg, min søster også. Men det ble bedre i 30 årene for samtlige. 

Anonymkode: 09af4...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er absolutt en ting dette med A- og B-mennesker. Jeg var helt lik deg i 20 årene! Har fortsatt litt B-menneske tendenser, men stort sett er jeg i seng tidlig og står opp tidlig. Det endret seg helt når jeg bikka 30 😊 Det tror jeg det gjør for mange, så ville ikke stresset så mye med det med mindre du plages veldig. Min mor var helt lik meg, min søster også. Men det ble bedre i 30 årene for samtlige. 

Anonymkode: 09af4...48f

For min del måtte jeg bli over 40 før jeg klarte å endre litt. Jeg er fortsatt til en viss grad B-menneske enda fordi jeg må tvinge meg i seng og ha på klokke for å stå opp, men hvis jeg ligger lengre enn til kl. 10 på morgenen så er dagen "ødelagt" for meg, så jeg liker ikke å sove for lenge. 

Anonymkode: 2c1b2...5eb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer med alderen. Jeg var et "C-menneske" i 20-årene 😂 kunne sove til kl.13 og legge meg kl.03 om natta. 

Nå er jeg 38, og et A-menneske. 

Anonymkode: 6eb3b...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er over 40 og akkurat som deg ts, jeg har bare gitt opp å bli A. Jeg jobber stortsett aftenvakter og det passer meg fint,men de dagene jeg skal på dagvakt blir det jo ofte kun 3-4 timers søvn. Hvis du vil bli A må du vel bare tvinge deg selv opp tidlig hver dag, og legge deg til fast tid. Dørgende kjedelig spør du meg da 😂

Anonymkode: 47ee3...9c0

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke med alderen for alle, nei. Jeg er 47 år og fremdeles utpreget B-menneske. Samme med min mor over 70. Reinkarnasjon og "bedre lykke neste gang" ser ut til å være eneste løsning her.

Anonymkode: 3496b...46a

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 38 og fortsatt B menneske, samme med foreldrene mine. 

Da jeg var barn måtte jeg vekkes for skole og bhg, og i helgene sov jeg til 11. 

Men fordi jeg er i jobb, har gått på skole osv, sp tvinges jeg inn i en kunstig A rytme. Den fungerer overhodet ikke for meg. Jeg kvikner alltid til i 22-tiden, og sliter med å sovne. Bytter på melatonin og sovepiller for å sovne rundt midnatt siden jeg må opp kl 06.30. Og får jo søren meg knapt sove inn i helgen og pga barn. 

Eneste gangene jeg er A menneske er når jeg kommer hjem fra ferie i Asia eller er på ferie i USA. Nyter jetlag den veien skikkelig og gjør ingen forsøk på å komme meg inn i normal rytme. Går som regle 2 uker med jetlag A menneske. Da starter jeg på jobb i 5 tida og våkner frisk og opplagt. 

Anonymkode: ce984...551

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah jeg er sånn selv, men liker å stå opp tidlig også. Ikke kl 7, men åtte gjerne. Jeg er mor til to barn og er 31. 

Det er for gøy å sitte oppe om kvelden og se reality tv. 

Pappaen min er sånn enda, så vet ikke om det noensinne går over.. 

Anonymkode: 3976b...9ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å snu trenden da jeg kom i 30-årene. Litt fordi jeg følte at ikke tiden strakk til, så jeg begynte å stå opp mellom kl. 04:00 og 06:00 for å få et par ekstra timer. Men jeg kom meg likevel ikke i seng tidlig om kvelden, så jeg var i konstant søvnunderskudd en lengre periode.

Så begynte jeg å gå i seng senest kl. 22:00, og stå opp mellom 05:30 - 06:30 avhengig av hva jeg hadde på tapeten. Jeg fant ut at da fikk jeg nok søvn og rakk alt jeg skulle rekke. Dette har jeg nå gjort i to år, og selv om jeg er avhengig av nattklokke (påminnelse om å gå i seng) og vekkerklokke, så er det blitt lettere å stå opp om morgenen. Det er dessuten veldig deilig å legge seg tidlig å føle at du har god tid til å sove.

Jeg går også morgentur med hunden hver morgen, noe som gjør at jeg kvikner til raskere. Nå føler jeg meg fysisk uvel hvis jeg sover lenger enn til 06:30 i ukedagene, men i helgene "slår jeg ut håret" å legger meg senere (23-tiden, senest 24), og står opp mellom 07:00 og 07:30. Jeg tror aldri jeg blir A-menneske, men jeg har lært å leve med å fungere som A-menneske. Men jeg må være konsekvent, ellers ramler jeg av lasset. 

Anonymkode: fcbf3...f74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at vi har litt ulike biologiske døgnrytmer, ja. Så finnes det noen som er utpregede A- eller B-mennesker, og de fleste er et sted i mellom. Og jeg vil tro at ligger man et sted i mellom på skalaen, er det lettere å bruke viljestyrken til å påvirke søvn og oppvåkning. 

Jeg er nok A-menneske, selv om jeg ikke akkurat spretter lykkelig opp av sengen kl. 5. Men jeg kan fint tvinge meg opp hvis det er da klokken ringer, og så tar det ikke lang tid før jeg kjenner meg våken. Jeg har definitivt aldri kjent på energi mellom kl. 00 og 03. Jeg syns ofte det kjennes fysisk umulig å sitt oppe lenge etter midnatt. Jeg har aldri vært (våken) på nachspiel. Av den grunn forestiller jeg meg at det må være ordentlig kjipt for B-mennesker som må opp og på jobb tidlig. 

Men jeg er ikke opplagt etter jobb da. Når middagen er laget og spist er jeg trøtt og sliten og fungerer egentlig ikke særlig til noe mer. Ideell arbeidstid for meg hadde nok vært 07-15. Da hadde jeg hatt timene fra 15-18 før jeg ble helt kaputt. 

Anonymkode: 73125...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 40, og har i hvert fall ikke hverken vokst av meg B-mennesket eller klart å medisinere det bort med sovepiller eller tvinge meg opp tidlig på morgenen. Jeg blir energisk og kreativ på kvelden, og dersom jeg står opp for tidlig blir jeg uvel. På grunn av jobb så kan jeg ikke la det skli for mye ut, men jeg pleier å legge meg 1 og stå opp 8. Trivs godt med det. 

Anonymkode: fa112...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gang B menneske,alltid b menneske. Elsker kvelden/tidig natt hvor roen senker seg:) Etter å ha måtte tvunget meg opp i årevis kl 05.50 er livsituasjonen endret seg litt og jeg er tilbake på nattevakter hvor jeg trives best!:) 

Anonymkode: 6ecca...377

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt A menneske, står opp mellom 4 og 6 hver dag. Uavhengig av hverdag eller helg. Elsker å stå opp, spise frokost, sitte alene foran tv eller gå en tur før noen andre er oppe. Men, jeg gjesper jo jlokk 20, legger meg 21 og sovner innen 22. 

Anonymkode: 58693...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.12.2021 den 13.28):

Er det egentlig en greie på ordentlig at noen bare ER B-mennesker og andre er A-mennesker? 
Jeg vil gjerne være en person som står opp 7, spiser frokost i ro før jeg drar til jobben, konsentrerer meg godt under arbeidsdagen og kommer hjem kl 17 og har hele kvelden til det jeg vil før jeg legger meg ca 23. 

Men realiteten er at jeg opplever at jeg får sykt mye energi, inspirasjon og motivasjon ca 00-03. Jeg kan gjerne sitte å spille musikk eller sy klær til 4 på natten. Det er ikke det at jeg ikke får sove om jeg legger meg, men det er mer det at jeg ikke vil legge meg fordi det er så gøy å være våken. Dette resulterer da i at jeg står opp senere, kanskje 10-11 (har hjemmekontor og kan jobbe de tidene jeg vil) og da blir alt rotete. Jeg spiser kanskje ikke frokost, spiser lunsj sent og så middag kl 21 på kvelden. Jeg klarer heller ikke å konsentrere meg med jobbingen på dagen (som dere ser sitter jeg og skriver på Kvinneguiden, eller gjør andre saker.). Jeg jobber derfor litt hele tiden, og langt utover kvelden. 

Jeg er 25 år og burde bli "voksen" nå. 

Hjelp, hva kan jeg gjøre for å snu mønsteret? Er det bare viljestyrke som skal til, eller er det sant at noen er "laget" for å jobbe til andre tider enn normalt? 

Anonymkode: bf294...a6f

Finn opp en tidsmaskin, reis tilbake og bytt ut foreldrene dine....Jeg ble født ekstremt B menneske og kommer til å dø som det og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig typisk b-menneske. Mitt døgn burde ha 36 timer med 12 timer søvn. Så har slitt mye med både å sovne og våkne. 

Så sa en lege, ikke bry deg om å legge deg til samme tid. Men stå opp hver dag, uansett fri eller ikke til fast tidspunkt. Legg deg gjerne igjen om du vil. Det funket. Så ikke noe problem å stå opp mellom 05 og 07 nå. Også er det lettere å sovne 

Anonymkode: 812de...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uten tvil B-menneske, fungerer mye bedre utover dagen, og liker å sitte oppe sent. Samtidig har jeg familie og er veldig avhengig av nok søvn, så for å fungere legger jeg meg tidlig og står opp tidlig. Mye handler om selvdisiplin, og det er mulig å lage seg gode vaner, selv om det ikke er det som er naturlig.

Anonymkode: 631df...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvordan dere orker holde dere oppe så lenge, synes døgnet er alt for langt jeg. Og er ufrivillig a menneske så våkner jo lysvåken alt for tidlig. Nå er kl 19 på kvelden og jeg er allerede drittlei og synes tida står stille

Anonymkode: ae560...b8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsket på, og B-mennesker har visst 25 timers døgnrytme, og ikke 24.

Husker ikke studien, men finner sikkert om du søker.

Det er også forskjell i kroppstemperatur.

B menneskene er kaldere om morgenen enn A mennesker.

En myte er jo at A mennesker er mer effektive. Men disse er jo ofte ubrukelige om kvelden. Da våkner B mennesker veldig til, helt uavhengig av hva de gjorde før på dagen og når de sto opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...