Gå til innhold

Presset på sykehusene avgjørende !

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Presset på sykehusene,  og drastisk økning i antall sykhusinnleggelse  har vert avgjørende for myndigjhetenes besluttning om å skjerpe på koronareglene.  Det er forløbi ingen m/  påvist omikronvirus innlagt v/ norske  sykehusene, men deltavirus som har okkupert sykehusene.

Vaksinering av dose 3 er bare såvidt påbegynt, og forhåpentlegvis vil mange ha fått dose 3 før Jul, og dette vil gji utslag på antall sykehusinnleggelser.

Det blir hevdet at folk som er blitt vaksinert får gjerne en mildere sykdom en uvaksinerte, og synes det da er pussigt at ikkje mange fler velger å la seg vaksinere.  

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er pussig da det er en gratis "livsforsikring". Klart det vil forekomme bivirkninger for en mikroskopisk andel av populasjonen, og en enda lavere andel alvorlige bivirkninger. De som aktivt velger bort vaksine av ikke medisinske årsaker, er dessverre enten uopplyste eller "bare vanskelige", og burde ikke tilbys helsehjelp ved koronasykdom.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er jo faktisk også en risiko for innleggelser på grunn av bivirkninger fra vaksinen også. 3795 har fått alvorlige bivirkninger så langt. I følge Spurkeland øker risikoen for bivirkninger med hver dose. Vi må kanskje regne med 870 innlagte fra vaksinebivirkinger dersom alle som er vaksinert så langt får 3. dose (3795×0,46/2). 

Fra FHI

Hva er alvorlige bivirkninger
Generelt klassifiseres mistenkte bivirkninger som alvorlige når hendelsen:
• har gitt vedvarende betydelig nedsatt funksjonsevne
• har medført livstruende sykdom eller død
• har medført fosterskade/medfødte misdannelser
• har medført sykehusopphold eller forlenget sykehusopphold
• står på EMAs liste over viktige medisinske hendelser (IME-listen)
Sykehusinnleggelse er den vanligste årsaken til at en hendelse klassifiseres som alvorlig, og dette 
gjelder 46 % av de alvorlige meldingene. Sykehusinnleggelsene omfatter både pasienter som legges 
inn til observasjon og raskt blir friske igjen og pasienter med livstruende symptomer og sykdommer 
som gir varig skade. 
IME-listen
Europeiske legemiddelmyndigheter (EMA) har laget en liste over viktige medisinske hendelser som 
alltid skal klassifiseres som alvorlige (IME-listen). Under har vi angitt hvilke av disse hendelsene som 
er hyppigst meldt i Norge etter covid-19 vaksinering (i synkende rekkefølge):
• hjerteposebetennelse (perikarditt) 
• blodpropp i lungene 
• besvimelse (synkope)
• hjertemuskelbetennelse (myokarditt)
• underlivsblødninger etter overgangsalder
• anafylaktisk reaksjon 
• dyp venetrombose

hjerterytmeforstyrrelser (arytmi) 
• blodpropp (trombose)
• blodpropp eller blødning i hjernen 
De fleste av de alvorlige mistenkte bivirkningene som er meldt gjelder sykdommer som opptrer 
ganske ofte i befolkningen. 

2021_12_08_12.33.34.jpg

Endret av Tussa84
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Det som er interessant er i hvilken grad vaksinene hindrer innleggelse. Dette bør være veldig godt kvantifisert, da vi risikerer 870 innleggelser på grunn av vaksinebivirkninger.

Endret av Tussa84
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Tussa84 skrev (9 timer siden):

Det er jo faktisk også en risiko for innleggelser på grunn av bivirkninger fra vaksinen også. 3795 har fått alvorlige bivirkninger så langt. I følge Spurkeland øker risikoen for bivirkninger med hver dose. Vi må kanskje regne med 870 innlagte fra vaksinebivirkinger dersom alle som er vaksinert så langt får 3. dose (3795×0,46/2). 

Fra FHI

Hva er alvorlige bivirkninger
Generelt klassifiseres mistenkte bivirkninger som alvorlige når hendelsen:
• har gitt vedvarende betydelig nedsatt funksjonsevne
• har medført livstruende sykdom eller død
• har medført fosterskade/medfødte misdannelser
• har medført sykehusopphold eller forlenget sykehusopphold
• står på EMAs liste over viktige medisinske hendelser (IME-listen)
Sykehusinnleggelse er den vanligste årsaken til at en hendelse klassifiseres som alvorlig, og dette 
gjelder 46 % av de alvorlige meldingene. Sykehusinnleggelsene omfatter både pasienter som legges 
inn til observasjon og raskt blir friske igjen og pasienter med livstruende symptomer og sykdommer 
som gir varig skade. 
IME-listen
Europeiske legemiddelmyndigheter (EMA) har laget en liste over viktige medisinske hendelser som 
alltid skal klassifiseres som alvorlige (IME-listen). Under har vi angitt hvilke av disse hendelsene som 
er hyppigst meldt i Norge etter covid-19 vaksinering (i synkende rekkefølge):
• hjerteposebetennelse (perikarditt) 
• blodpropp i lungene 
• besvimelse (synkope)
• hjertemuskelbetennelse (myokarditt)
• underlivsblødninger etter overgangsalder
• anafylaktisk reaksjon 
• dyp venetrombose

hjerterytmeforstyrrelser (arytmi) 
• blodpropp (trombose)
• blodpropp eller blødning i hjernen 
De fleste av de alvorlige mistenkte bivirkningene som er meldt gjelder sykdommer som opptrer 
ganske ofte i befolkningen. 

2021_12_08_12.33.34.jpg

3 uker etter 2 dose m/ Pfizer fekk eg akutte magesmerter, og blei veldi syk m/ oppkast, feber, m.m , og vart sendt til gastrokopi undersøkelese, ultralysundersøkelse, men de fant ingenting. Blodprøver avdekte en innfeksjon, og vart innlagt på det lokale sykehuset.   En CT-undersøkelse avdekte at eg hadde en blodpropp  i en blodåre /tilførselåre  til leveren, og fastlegen omtalte dette som en svært sjelden diagnose, og ingen underliggende årsaker påvist. 

Konklusjon:  Det misstenker at blodproppen kan ha sin årsak i vaksinen, og forlengst rappotert til  helse norge.  Like fult har eg nå tatt min 3 dose Pfizer, og er mer bekymra for å bli allvorleg syk av korana en av  blodpropp.  

Spørsmålet er hvor mange har dødd av korana, hvor mange har dødd av biverkander. ? (Det er ogs¨en  viss risiko å kjøre bil også, men dei fleste slutter ikkje å kjøre bil av den grunn).    

Endret av Skybe
Skrevet
Skybe skrev (1 minutt siden):

3 uker etter 2 dose m/ Pfizer fekk eg akutte magesmerter, og blei veldi syk m/ oppkast, feber, m.m , og vart sendt til gastrokopi undersøkelese, ultralysundersøkelse, men de fant ingenting. Blodprøver avdekte en innfeksjon, og vart innlagt på det lokale sykehuset.   En CT-undersøkelse avdekte at eg hadde en blodpropp tilførselåre  til leveren, og fastlegen omtalte dette som en svært sjelden diagnose, og ingen underliggende årasker til dette. 

Konklusjon:  Der misstenker at blodproppen kan ha sin årsak i vaksinen, og forlengst meldt inn til helse norge.  Like fult har eg nå tatt min 3 dose Pfizer, og er mer bekymra for å bli allvorleg syk av korana en blodpropp.     

Da føler du deg beskyttet av vaksinen. Det viktigste er at du gjør det du mener er riktig for deg. Jeg håper du har blitt helt frisk igjen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Tussa84 skrev (17 minutter siden):

Da føler du deg beskyttet av vaksinen. Det viktigste er at du gjør det du mener er riktig for deg. Jeg håper du har blitt helt frisk igjen.

Låg 3 dager på sykehuset, og fekk  satt eindel sprøyer før eg fekk reise hjem n/ en resept i bagasjen fulgt opp m/  en 3 mnd. kur blodfortynnende tabl.  Eg er ein persom som ikkje har "tråkket ned dørstokkene v/ legekontoret" og det var kona, og nermeste pårørende som oppfordret meg å gå til legen.  

Er ein person som forlengst har innsett at regelmessig  fysisk aktivitet skader ikkje folkehelsen, og det  til tross for at eg er komt i kategorien dose 3   m/ Pfizer, og den  fysiske / pyskiske tilstand er  kanskje over igjennomsnittet.  Det er ingen tvil om at immunforsvaret forbygges gjennom fysisk aktivitet utan å vera sportsmann, og synes det er pussigt at det er  altfor lite  fokus på dette.  

Endret av Skybe
Skrevet
Skybe skrev (2 minutter siden):

Låg 3 dager på sykehuset, fekk  satt eindel sprøyer før eg fekk reise hjem n/ en resept i bagasjen fulgt opp m/  en 3 mnd. kur blodfortynnende tabl.  Eg er ein persom som ikkje har "tråkket ned dørstokkene v/ legekontoret" og det var kona, og nermeste pårørende som oppfordret meg å gå til legen.  

Er ein person som forlengst har innsett at "litt" fysisk aktivitet skader ikkje folkehelsen, og det  til tross for at eg er komt i kategoring å tatt  3 dose  m/ Pfizer, og den  fysiske / pyskiske tilstand er  kanskje over igjennomsnittet.  Det er ingen tvil om at immunforsvaret forbygges gjennom fysisk aktivitet utan å vera sportsmann, og synes det er pussigt at det er lite fokus på dette.  

Jeg er glad for at du har et flott støtteapparat rundt deg som fikk deg til å oppsøke lege. Ofte er man flinkere til å hjelpe andre enn seg selv.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Tussa84 skrev (4 timer siden):

Jeg er glad for at du har et flott støtteapparat rundt deg som fikk deg til å oppsøke lege. Ofte er man flinkere til å hjelpe andre enn seg selv.

Her i distriktet er det lagt  tilette m/ turstier, og fysisk aktiviteter, og legene hevder at de har forlengst merket at det har hatt en forbyggende effekt på folkehelsa i kommunen.  Eg er ikkje hypokonder, og   legger lista høgt før eg  oppsøke fastlegen, medan  andre legger lista  lavere.  Det å ha eit støtteapperat rundt seg når ting  skjer har ofte synt seg å vera avgjørende.  

Mange av de som dør av korona,og  sesong influensen har underliggende sykdomer m/ svekket immunforsvar, men  immunforsvaret vårt er kroppens forsvarsevne overfor sykdomer vi pådrar oss,og det  avgjørende for utfallet når ein blir syk.

Fysisk aktivitet, kostholdet,m.v er inngår som del av livstilen vår, og forbygger / svekker immunforsvarsenvnen vår. 

Endret av Skybe
Skrevet
Skybe skrev (1 minutt siden):

Her i distriktet er det lagt  tilette m/ turstier, og fysisk aktiviteter, og legene hevder at de har forlengst merket at det har hatt en forbyggende effekt på folkehelsa i kommunen.  Eg er ikkje hypokonder, og   legger lista høgt før eg  oppsøke fastlegen, medan  andre legger lista  lavere.  Det å ha eit støtteapperat rundt seg når ting  skjer har ofte synt seg å vera avgjørende.  

Mange av de som dør av korona,og  sesong influensen har underliggende sykdomer m/ svekket immunforsvar, og det er kroppens immunforsvar som oftest er avgjørende for utfallet når ein blir syk. 

Det er interessant, det du nevner om erfaringene til kommunen din. Vi kan nok gjøre mye selv for å være bedre rustet mot sykdom det er helt sikkert.

• Liker 1
Skrevet
Tussa84 skrev (1 minutt siden):

Det er interessant, det du nevner om erfaringene til kommunen din. Vi kan nok gjøre mye selv for å være bedre rustet mot sykdom det er helt sikkert.

Livstilsykdomer er blitt en stor belastning for norsk helsevesen.  Det finnes er rekke genetiske / arvelege  sykdomer som ofte ikkje er så lette å avsløre, men heldigvis gjøres det fremskritt der hver dag.  Sykehusene, og legene er der om du trenger hjelp.men spørsmålet er hva gjør du selv for å ivareta din egen helse ? 

• Opprett ny...