Gå til innhold

Kvinner: Slutt å syte over utseendepress!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Endelig fra en kvinne selv. 

"Det er noe underlig skamløst over eldre kvinner som vil bli opplevd som attraktive. For det første er det å sette seg over naturen, som å kreve at epler skal falle oppover fra trærne, i stedet for nedover" , skriver Elin Ørjasæter

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kvinner-slutt-a-syte-over-utseendepress/o/5-95-353150?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1638805656

Tanker? 

Anonymkode: e792e...8a0

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke noe mer interessant å diskutere? 

Anonymkode: 4a854...14d

• Liker 22
Gjest Anonym373
Skrevet

Ja , hva så om markedsverdien synker. Er lei av at de klager.

Skrevet

Ikke annet enn at jeg er fullstendig enig med Elin Ørjasæter. Men jeg har kanskje en fordel av at jeg aldri har ligget særlig høyt på markedsverdi-skalaen, og at fallet derfor ikke føles så langt etter at jeg har bikket overgangsalderen.

Jeg er faktisk ganske overrasket over hele denne markedsverdi-debatten. Jeg er også overrasket over debatten som kom etter at Åsa Linderborg fikk skamfølelse av å være på TV etter at hun ble gammel. At kvinner ikke er like attraktive for alle etter at de ikke lenger kan få barn kan da umulig være en overraskelse? Jeg skjønner heller ikke at vi skal bry oss så mye om rynker og grå hår - det er da helt naturlig!

For meg føles det hele ganske overfladisk.

Anonymkode: 28a13...4d6

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Endelig fra en kvinne selv. 

"Det er noe underlig skamløst over eldre kvinner som vil bli opplevd som attraktive. For det første er det å sette seg over naturen, som å kreve at epler skal falle oppover fra trærne, i stedet for nedover" , skriver Elin Ørjasæter

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kvinner-slutt-a-syte-over-utseendepress/o/5-95-353150?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1638805656

Tanker? 

Anonymkode: e792e...8a0

Vel, jeg vil gjerne være attraktiv for mannen min når jeg blir eldre. Jeg kommer ikke til å klippe meg kort og begynne å gå i fotformsko og lilla tunikaer.

• Liker 12
Skrevet

Synes det var et forfriskende innlegg fra Elin Ørjasæter.
Klart det er skjønnhetspress på kvinner fra alle kanter. Helt fra man er små skaper man seg en ide at pen = bra. Jo mere verdi man legger i å være vakker, jo værre blir det når utseendet forfaller.
Kvinner må selv lære seg å verdsette andre verdier i seg selv, for i motsetning til utseendet forfaller ikke det indre med årene.

Anonymkode: 08993...464

• Liker 7
Skrevet

Er egentlig litt enig i dette. En dame på 49år, singel og kjempe kresen, bør jo kanskje virkelighetsorienteres av noen før eller siden. Men synes dette gjelder litt for menn og. Kjenner en evig singel mann på 42, som fortsatt tror han er guds gave til damene , går på byn og sjekker opp 23-åringer. Litt flaut. 

• Liker 14
Skrevet

Jeg synes Elin Ørjasæter er en oppegående dame, og er enig i en del hun skriver her.

Samtidig så er det mye skadefryd over innlegget, og jeg tror det gjelder flere kvinner som henger seg på. Hun vedkjenner seg det til en viss grad selv - hun har aldri vært en kvinne som får oppmerksomhet for utseendet, så lite har endret seg for hennes del, og hun kan se at det er annerledes for kvinner har som vært "pene". Det er nok en del av henne som tenker dette er vel fortjent, du høstet fruktene tidligere og nå er din tid over. Du har tross alt ikke gjort noe for å fortjene det.

Men det reelle problemet her, som jeg tror noen kvinner er opptatt av å belyse, er at dette fortsatt er en objektivisering og kategorisering av kvinner, der du enten er "stygg og smart" eller "pen og dum", for å sette det helt på spissen.

Dersom du aldri har vært attraktiv for menn så har du fokusert på andre kvaliteter, og klart å posisjonere deg med dette, ettersom du i menns øyne er "aseksuell" (jeg tenner ikke på henne, ergo har hun ingen seksualitet) og du for kvinner ikke utgjør noen konkurranse. Er du derimot pen så vil dette være det som kommer først, uansett hva du har på hjertet. Når ungdommen så falmer, blir menns første respons å reagere på dette. Dette har jeg overhørt fra menn jeg kjenner flere ganger når en kvinne som pleide å være pen dukker opp på TV; "Oi" Hun var blitt gammel!".  Det er differansen mellom utseendet du hadde og det du nå har som står i fokus og det er veldig vanskelig å flytte det. Det er dette jeg tror kvinner som Åsa Linderborg hinter til.

• Liker 21
Skrevet
Pikaboo skrev (10 minutter siden):

Er egentlig litt enig i dette. En dame på 49år, singel og kjempe kresen, bør jo kanskje virkelighetsorienteres av noen før eller siden. Men synes dette gjelder litt for menn og. Kjenner en evig singel mann på 42, som fortsatt tror han er guds gave til damene , går på byn og sjekker opp 23-åringer. Litt flaut. 

😂😂😂 åh det er puteflaut

• Liker 10
Skrevet
Pikaboo skrev (4 minutter siden):

Selvsagt blir menn også mindre attraktive med årene. Det har jeg aldri stilt spørsmål ved. 

Derfor er det litt rart for meg at noen reagerer så sterkt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror egentlig at de som hisser seg opp over dette først og fremdt er unge damer, ikke middelaldrende. Eldre damer har da opplevd å være ettertraktet, og de har opplevd at det naturlig nok tar slutt. Og de fleste skjønner jo at biologisk tiltrekning handler om forplantning. Dvs til kvinner i fruktbar alder.

Så har hele saken blitt blåst ut av proporsjoner... En eldre dame sendte inn spørsmål om hjelp til psykologer, hvor hun sa det var "urettferdig" at de høye og kjekke mennene på hennes alder ikke ga henne en sjanse! Som om det er en menneskerett

Anonymkode: d277f...ff7

• Liker 7
Skrevet

Jeg skjønner at jeg alltid må ha ligget under markedsverdien siden starten, for jeg har aldri fått noe særlig oppmerksomhet fra menn ( jeg er 30), verken på ungdomsskolen,  videregående eller i tyveårene.  Det er jo egentlig like greit for da slipper jeg vel den panikken det virker som de får når de nærmer seg 45-50 og den begynner å synke. 

Anonymkode: b8c97...ac9

• Liker 5
Skrevet

Forfriskende! Selv om jeg også synes hun bommer noe. Alle vet de blir mindre attraktive med årene, kvinner som menn, man blir eldre. Det tror jeg Monica vet også, og alle kvinner. Men Monica, som det hele startet med, var selv en pen kvinne på femti og jeg syntes ikke kravene hennes var så store. Hun kan da godt ønske seg en slank og høy mann rundt sin egen alder. Det jeg liker med Ørja er at hun gir faen - hun er veldig intelligent og superkompetent og har en verdi i seg selv og driter derfor mer i tryne og kropp. Hun er mer på linje med alle de jeg kjenner og omgås med, som gir beng i denne debatten. Alle bør drite mer i tryne og kropp. Men det går også til disse misjonerende gutta her inne som absolutt skal banke inn i alle kvinner at de peaker tidlig og menn senere etc. Disse mennene er også overfokuserte på det samme. Kvinner bør gi mer faen, som Ørja, men disse mannfolka vil ikke at kvinnene skal gi faen. Det er også Kjøs og Thuen, og Åsa Lindeborg, selv om man er ulikt posisjonert, er det fremdeles engasjement på samme arena. Heia Elin!!

Anonymkode: 1c775...99d

• Liker 5
Skrevet

Jeg opplever ikke noe utseendepress, har aldri latt det bite på noe særlig. Men at man som kvinne over en viss alder, som tar vare på seg selv, ikke skal få ha noen formening om at beilere bør ta vare på seg selv og bry seg litt om hvordan de fremstår, det er urimelig i min bok. De som renner ned døra mi (altså på nettdating) er jo rimelig korpulente menn som UTELUKKENDE snakker om hvor pen og fin jeg er, de er ikke LITT interessert i å vite hvem jeg er i det hele tatt. NÅR skal de få passet sitt påskrevet? Det er liksom greit å være totalt forfallen, både på innsiden og utsiden, som mann. For de har sin peak, eller noe? :laugh:

Nei, jeg er så dritlei det hele. 

• Liker 12
Skrevet

Elin Ørjasæter har uttalt flere kvinnefiendtlige ting og har sagt rett ut at hun ikke er for likestilling. 

Angående "slutt å syte over utseendepress" så vil jeg da svar "Ok, men menn først". Da må menn slutte å seksualisere kvinner og ha utseendet som den egenskapen de setter høyest hos en kvinne. 

Det skal heller ikke være sånn at kvinner skal leve for menn og etter hva menn syns om oss, men når vi er selvstendige og velger å leve uavhengig av menn også så er det også galt. Da er vi gærne kattedamer, mannehatere og slemme fordi vi hindrer menn sex og barn. 

Det er patriarkatet som må endre seg, ikke kvinner! 

Anonymkode: 5a05d...ae6

• Liker 10
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har du ikke noe mer interessant å diskutere? 

Men det var interessant nok til at du måtte kommentere :)

Anonymkode: 9d9af...848

• Liker 1
Skrevet

Skjønnhetspresset er jo mest på de unge og allerede pene, de er bare ikke klar over det selv. Fordi unge mennesker er usikre på seg selv ofte. 

Det er ikke noe veldig press for oss voksne kvinner. Vi bare liker å ta vare på oss selv, men det er ferre som fremdeles er usikker og føler veldig press. 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Elin Ørjasæter har uttalt flere kvinnefiendtlige ting og har sagt rett ut at hun ikke er for likestilling. 

Angående "slutt å syte over utseendepress" så vil jeg da svar "Ok, men menn først". Da må menn slutte å seksualisere kvinner og ha utseendet som den egenskapen de setter høyest hos en kvinne. 

Det skal heller ikke være sånn at kvinner skal leve for menn og etter hva menn syns om oss, men når vi er selvstendige og velger å leve uavhengig av menn også så er det også galt. Da er vi gærne kattedamer, mannehatere og slemme fordi vi hindrer menn sex og barn. 

Jepp, alle andres ansvar.

Anonymkode: 9d9af...848

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke enig. Kvinner er virkelig ikke bedre enn menn når det gjelder å dømme både seg selv og andre ut fra utseende.

Anonymkode: 28a13...4d6

• Liker 6
Skrevet

Nå leste jeg ikke hele innlegget, jeg synes hun skriver litt for langt og rotete, og er veldig sytete selv. Eneste hun gjør er jo å syte og klage på at andre syter og klager, det er litt slitsomt. Selv om hun ofte har noen poeng!

Men det første jeg tenkte er at dette med å miste mannlig oppmerksomhet med alderen er noe som rammer de pene med størst kraft. Litt slemt å si, men noe sier meg at Elin Ørjasæter alltid har hatt en noe lav markedsverdi.. Altså at hun merker ikke forskjellen på kroppen like mye når hun blir eldre. Og hun har alltid "måttet" drite i utseende. Imens andre har fått mye oppmerksomhet for utseendet, og da er det ikke rart at man bryr seg om det, legger mer vekt og verdi i det, for det har jo de rundt gjort hele livet.

Utover det så er jeg enig i at mange kvinner stiller veldig høye krav uten å se på seg selv og sin verdi/sitt nivå. Det gjør selvsagt også menn, men muligens enda mer kvinner. Vi har vokst opp med at vi kan få hvem vi vil, "the sky is the limit", så da får man også skyhøye krav. Kanskje for høye.

Anonymkode: 43906...c5f

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...