Gå til innhold

Byttet fastlege, dilemma

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hatt samme fastlege i 19 år, og har vært fornøyd. Opplevde legen som nedlatende og ufin sist jeg snakket med han. Uten å utdype her inne. 
Ble helt satt ut, og mistet all form for tillit. Jeg kan ikke ha en fastlege jeg ikke har tillit til. Byttet derfor fastlege på både meg selv og barna. 
Ved månedsskifte får fastlegene varsel fra NAV om pasienter som går inn og ut av listene. Så han har nå mistet 4 pasienter fra min familie. 
Vi bor på et lite sted, der alle kjenner alle. 
Jeg har møtt han på butikken, på bussen, på kino - ja, mange steder oppgjennom årene. Han har aldri hilst. 
Forrige uke var jeg på butikken og han sto ved noen varer. Han søkte veldig etter blikkontakt, og når jeg såg på han smilte han veldig og nikket og sa hei. 
Han har nok fått varsel om at barna og jeg har gått ut av listen hans, og han har nok tenkt på hvorfor.. etter 19 år. Håper han tenker på sist time hvor han var ufyselig og kjenner på dette. 
Det er klart han kjente på noe, pga måten han søkte meg på i butikken. 
Føler det er både skummelt og litt trist å slippe han som fastlege etter alle disse årene. Samtidig kan jeg ikke ha en fastlege som behandlet meg slik. 
Neste uke har jeg legetime hos den nye fastlegen min, og jeg er redd for å møte på han gamle. Redd han vil ha noen ord med meg og få klarhet i dette. 

Anonymkode: 8fc26...e95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legetimen kan jeg ikke uttale meg om, men han har taushetsplikt på butikken (og ellers) så han skal ikke hilse på deg med mindre du hilser først

Anonymkode: 895b0...33f

• Liker 9
Skrevet

Jeg tror ikke du skal være redd for at legen tar dette personlig.  Selv på små steder vil en del pasienter bytte, uten at det på noen som helst måte oppleves vanskelig eller leit for legen.  Jeg er rimelig sikker på at han ikke kommer til å avkreve deg forklaring på hvorfor du byttet hvis du skulle treffe ham på kontoret.  I de aller fleste tilfeller betyr nok legen mer for oss, enn vi betyr for legen.  Vi som pasienter har en lege, legen kan ha flere tusen pasienter.  Jeg har en lege jeg er svært fornøyd med.  Føler vi har et godt forhold når jeg er inne på konsultasjon, samtidig er jo jeg ikke mer enn en i rekken av pasienter for henne.

Lykke til med byttet!

Anonymkode: 99dd3...cb0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har hatt samme fastlege i 19 år, og har vært fornøyd. Opplevde legen som nedlatende og ufin sist jeg snakket med han. Uten å utdype her inne. 
Ble helt satt ut, og mistet all form for tillit. Jeg kan ikke ha en fastlege jeg ikke har tillit til. Byttet derfor fastlege på både meg selv og barna. 
Ved månedsskifte får fastlegene varsel fra NAV om pasienter som går inn og ut av listene. Så han har nå mistet 4 pasienter fra min familie. 
Vi bor på et lite sted, der alle kjenner alle. 
Jeg har møtt han på butikken, på bussen, på kino - ja, mange steder oppgjennom årene. Han har aldri hilst. 
Forrige uke var jeg på butikken og han sto ved noen varer. Han søkte veldig etter blikkontakt, og når jeg såg på han smilte han veldig og nikket og sa hei. 
Han har nok fått varsel om at barna og jeg har gått ut av listen hans, og han har nok tenkt på hvorfor.. etter 19 år. Håper han tenker på sist time hvor han var ufyselig og kjenner på dette. 
Det er klart han kjente på noe, pga måten han søkte meg på i butikken. 
Føler det er både skummelt og litt trist å slippe han som fastlege etter alle disse årene. Samtidig kan jeg ikke ha en fastlege som behandlet meg slik. 
Neste uke har jeg legetime hos den nye fastlegen min, og jeg er redd for å møte på han gamle. Redd han vil ha noen ord med meg og få klarhet i dette. 

Han kan ikke si noe. Finn en fordel den nye legen har som har ikke har om du vil si noe annet enn sannheten. 

Feks jeg har byttet blant annet pga fordel med pasientsky til beskjeder og resepter siden jeg har et barn som trenger mye oppfølging. Fikk ikke brukt skyen når jeg og barna gikk til forskjellige steder. Forrige lege var veldig vanskelig å få tak i og gitt beskjeder til.

Anonymkode: b7a31...f34

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han kan ikke si noe. Finn en fordel den nye legen har som har ikke har om du vil si noe annet enn sannheten. 

Feks jeg har byttet blant annet pga fordel med pasientsky til beskjeder og resepter siden jeg har et barn som trenger mye oppfølging. Fikk ikke brukt skyen når jeg og barna gikk til forskjellige steder. Forrige lege var veldig vanskelig å få tak i og gitt beskjeder til.

Anonymkode: b7a31...f34

Det er lite trolig at legen kommer til å ta opp dette - så TS trenger jo ikke å bekymre seg.

Det hadde dog ikke vært så dumt å gibtilbakemelding til legen på oppførselen. 

Anonymkode: 927bb...0b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er lite trolig at legen kommer til å ta opp dette - så TS trenger jo ikke å bekymre seg.

Ts her. 
Hadde jeg byttet fastlege helt ut av det blå hadde nok ikke legen brydd seg. Men jeg byttet fordi han oppførte seg dårlig, og han vet nok dette selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. 
Hadde jeg byttet fastlege helt ut av det blå hadde nok ikke legen brydd seg. Men jeg byttet fordi han oppførte seg dårlig, og han vet nok dette selv. 

Det tviler jeg på.

Anonymkode: 895b0...33f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for tips! 
Har nå sendt en Mail til fastlegen om hvorfor jeg valgte å bytte fastlege og begrunnet dette saklig. 
Det føles godt å ha gjort det, da kan jeg mer legge det fra meg. 
En fjott av en lege 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror ikke du skal være redd for at legen tar dette personlig.  Selv på små steder vil en del pasienter bytte, uten at det på noen som helst måte oppleves vanskelig eller leit for legen.  Jeg er rimelig sikker på at han ikke kommer til å avkreve deg forklaring på hvorfor du byttet hvis du skulle treffe ham på kontoret.  I de aller fleste tilfeller betyr nok legen mer for oss, enn vi betyr for legen.  Vi som pasienter har en lege, legen kan ha flere tusen pasienter.  Jeg har en lege jeg er svært fornøyd med.  Føler vi har et godt forhold når jeg er inne på konsultasjon, samtidig er jo jeg ikke mer enn en i rekken av pasienter for henne.

Lykke til med byttet!

Anonymkode: 99dd3...cb0

Hadde jeg byttet bare for å bytte hadde det vært en annen sak, men jeg byttet etter at legen var svært uprofesjonell mot meg, og det endte med at legen slengte på røret. 
han var ekstremt glad og smilende da han treff meg på butikken, så noe er det 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts her. 

Ja, og?

Kanskje han er i en dårlig periode privat/helsemessig. Kanskje ikke.

Dette er jo ikke en vennskapsrelasjon. 

Anonymkode: 40f3c...8a8

Skrevet

Han driter nok i at du har byttet 😂 Fastleger er ikke venner med pasientene, det er en jobb, som alle andre jobber. Og fastleger pleier å ha mer enn nok å bedrive arbeidstiden med, så et avsluttet pasientforhold betyr nok noe først og fremst - om ikke kun - for pasienten. 

Anonymkode: f3d64...efd

• Liker 4
Skrevet

Tror kanskje du overvurderer litt hvor viktig dette er for fastlegen. Men én annen ting er at han kanskje har litt dårlig samvittighet for at han var sur og kjip. De er jo bare mennesker de også og jobber seg visst helt ihjel. Skjønner egentlig godt at det kan klikke litt noen ganger (mener ikke at du fortjente det altså). Det har jo også vært en tøff periode for helsetjenesten. 

Anonymkode: f70cb...719

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Han driter nok i at du har byttet 😂 Fastleger er ikke venner med pasientene, det er en jobb, som alle andre jobber. Og fastleger pleier å ha mer enn nok å bedrive arbeidstiden med, så et avsluttet pasientforhold betyr nok noe først og fremst - om ikke kun - for pasienten. 

Anonymkode: f3d64...efd

Mitt forhold til legen min er på et minimum. Hatt han som lege i alle år, men er der kanskje en gang i året eller to. 
Han oppførte seg som en idiot! Det har ingenting med at han er sliten eller stresset. Det handlet om noe helt annet. 
Jeg er bare glad jeg har fått en ny fastlege. 
setter tillit høyt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...