Gå til innhold

Hvordan vasker dere gulvet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ikke så godt til å vaske gulv.. Hvordan gjør dere det? Hva bruker dere av utstyr, kluter, rengjøringsmidler osv?

Anonymkode: 5af17...d25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker Jif moppen med en mikrofiberklut med vann. Det får vekk fettflekker og annet søl fra gulvet. Støvsuger først.

Anonymkode: c6808...415

• Liker 2
Skrevet

Støvsuger, så bruker jeg bøtte med vann og grønnsåpe, gulvklut og langkost.

Anonymkode: cff04...6fc

• Liker 2
Skrevet

Hva slags såpe og teknikk jeg bruker, kommer litt an på hva slags type gulv det er.
Jeg støvsuger som regel alltid først uansett gulvtype

Anonymkode: acf4e...4bb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bruker Jif moppen med en mikrofiberklut med vann. Det får vekk fettflekker og annet søl fra gulvet. Støvsuger først.

Dette gjør jeg også. Er det flekker jeg ikke får bort sprayer jeg med vann med et par dråper zalo i. På badet vasker jeg med litt Zoflora i vannet. 

Anonymkode: ec988...5cf

Skrevet

Viktig å huske at ved parkett/laminat/vinyl bør du ikke bruke grønnsåpe på. Det fungerer kun på ubehandlet tregulv. Ellers legger det igjen en hinne med fett som du vil slite med å få vekk igjen. Zalo eller salmiakk fungerer bedre. 

• Liker 4
Skrevet

Bruker dampvasker og ingen såpe. 

Anonymkode: dcad2...eea

Skrevet

Bruker Jif våtmopp.

Skrevet

Jeg bruker jif mopp med sånne mikrofiberkluter, altså ikke engangs men sånne ordentlige som hører til. Også har jeg en sprayflaske med vann og zalo i og sprayer på gulvet, fukter den kluten og vasker over, også skyller jeg kluten under rennende vann i springen for hvert rom. 

Anonymkode: 8341f...a18

Skrevet

Kärcher dampvasker. Ingen rengjøringsmiddel.

Anonymkode: 2f58b...3ab

Skrevet

Av utstyr foretrekker jeg en helt vanlig Jif mopp, og av vaskemidler bruker jeg enten Jif Allrent, eller en mild blanding av grønnsåpe og salmiakk.  (Dette for å unngå at det legger seg en fetthinne oppå gulvet, som det blir hvis jeg bruker rent grønnsåpevann)

Som de andre skriver støvsuger jeg først (ettermiddagen før jeg vasker, jeg kan ikke gjøre begge deler på samme dag)

Anonymkode: b282c...f88

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 22.10):

AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 22.13):

Dette gjør jeg også. Er det flekker jeg ikke får bort sprayer jeg med vann med et par dråper zalo i. På badet vasker jeg med litt Zoflora i vannet. 

Anonymkode: ec988...5cf

Bruker dere mikrofiberkluten som hører til eller en annen? Jeg har den moppen og har prøvd å bruke den med vanlige, enkle mikrofiberkluter til gulv fra meny eller kid, men synes det er så vanskelig å bruke den siden kluten suger seg litt til gulvet og glipper moppen

Skrevet

Denne og vann og ajax. Og støvsuging først så klart. 

EAE8A866-0F0E-4405-A50A-BE702BA7D07A.jpeg

Anonymkode: 4994d...436

Skrevet

Vanligvis klut med oppvasksåpe fra änglamark på flekker og utsatte områder. Et par ganger i året hele gulvet med mopp og samme såpe. Tregulvet i stuen får spesial såpe for tregulv, med omkring samme hyppighet. 

Støvsuging først er essensielt.

Anonymkode: 2cc9d...779

Skrevet

Jif microfibermopp og vann. Jiff Spray & Mopp på flekker. Ren mopp til hvert rom.

Bøtte med såpevann som klut dyppes i flere ganger er bare ekkelt.

Anonymkode: 1f1bc...bdf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 21.35):

Jeg får ikke så godt til å vaske gulv.. Hvordan gjør dere det? Hva bruker dere av utstyr, kluter, rengjøringsmidler osv?

En helt bog standard bommulsfille (type gammel, utslitt t-skjorte) godt vridd opp så den er nesten tørr, uten såpe på. Når den er full av støv plukkes dette oppi bossbøtten (det er mikroplast og skal ikke i sluket!) og så skylles filla. 

I gamle dager brukte man masse vann og såpe. Så kom moderne forskning og vi kunne se hva som var vits i. Da droppet opplyste folk masse vann og masse såpe. På tidlig 2000-tall brukte man masse sånne tulleprodukter som engangskluter og kjemikalier, men jeg vil tro folk som følger med i tiden og leser helt grunnleggende ting om kjemikalier og kreftfare ikke har brukt slikt på 10-15 år. 

Anonymkode: 6397d...5de

Skrevet

Støvsuger først

Så har jeg jordan (?) sin moppestang med en mopp i deres system på enden. Typisk varmt vann med ajax eller grønnsåpe i bøtten.

Den fukter jeg godt (for mye) og sveiper over gulvet, gnikker på ev flekker slik at de løser.

Så tar jeg på en frottehåndduk på moppestangen og tørker over gulvet slik at det er helt tørt.

Fordeler:

• Man får en ekstra tørk over gulvet, det er skit igjen som ikke moppen får med seg, det ser jeg på håndduken
  • Man tørker gulvet slik at fukt ikke trekker ned i parkett
  • Man får ikke lufttørkede spor på gulvet etter moppen

Anonymkode: 0cf13...cae

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 22.39):

Viktig å huske at ved parkett/laminat/vinyl bør du ikke bruke grønnsåpe på. Det fungerer kun på ubehandlet tregulv. Ellers legger det igjen en hinne med fett som du vil slite med å få vekk igjen. Zalo eller salmiakk fungerer bedre. 

Jeg bruker grønnsåpe med litt salmiakk i, da unngår jeg hinnen og får den gode lukten. Støvsuger først og vrir moppen nesten tørr før jeg tar over. Er det flekker gnir jeg litt ekstra.

Skrevet

Støvsuger først.

Før brukte jeg mikrofibermopper, hadde 3-4 stk jeg brukte på en vask (for å ikke bare spre skitten). Bittelitt middel i ganske varmt vann. 

Dersom fuktig tok jeg tørr klut etterpå.

:

Setter på støvsugerrobot og vaskerobot 😅

Skrevet
Brunhilde skrev (15 timer siden):

Jeg bruker grønnsåpe med litt salmiakk i, da unngår jeg hinnen og får den gode lukten. Støvsuger først og vrir moppen nesten tørr før jeg tar over. Er det flekker gnir jeg litt ekstra.

Jeg også, men jeg bruker langkost og microfiber gulvklut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...