Gå til innhold

Jahn Teigens kjente skjelettdrakt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå blir jeg ærlig talt litt forvirret.

NRK skriver at skjelettdrakten mangler i Teigen-museet:

Likevel mangler det nye museet to viktige ting for å bli komplett. Den originale skjelettdrakten Teigen brukte da han sang låten «Vodoo» i Melodi Grand Prix i 1976, og «Optimist»-gitaren, som Børresen nå har.

[...]

Til informasjon så er skjelettdrakten fortsatt ikke funnet. Ryktene sier at drakten lå i en container i Skien sammen med flere andre ting. Det ble gjort innbrudd i containeren, og drakten var blant tingene som ble stjålet.

– Den tror jeg er borte for alltid, sier Modalen.

Da jeg leste dette, kom jeg til å tenke på at jeg for mange år siden hadde lest at denne skjelettdrakten hadde blitt solgt på auksjon (skulle gjerne kjøpt den selv), og helt riktig - VG skriver i februar 2003 at den ble solgt på auksjon på Marienlyst for 600 kroner:

Teigens skjelett solgt

Bård Tufte-Johansen auksjonerte bort Norges kanskje mest kjente og utskjelte kostyme på Marienlyst i går: Skjelett-drakten til Jahn Teigen gikk for 600 kroner.

Spørsmålet er da: Er det slik å forstå at vedkommende som kjøpte denne drakten, var dum nok til å oppbevare et stykke musikkhistorie i en container, der den ble stjålet? Eller er dette en eller annen misforståelse ...?

Synd at jeg ikke visste om NRK-auksjonen, for hadde jeg fått en sjanse til å by på skjelettdrakten, hadde jeg funnet en plass til den hjemme - så kunne den ha funnet sin rettmessige plass på museet nå.

Slik går historie tapt, bit for bit; håper virkelig at noen som vet mer om dette, leser NRK-artikkelen, og at den savnede drakten kommer til rette igjen.

Anonymkode: e84d9...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå blir jeg ærlig talt litt forvirret.

NRK skriver at skjelettdrakten mangler i Teigen-museet:

Da jeg leste dette, kom jeg til å tenke på at jeg for mange år siden hadde lest at denne skjelettdrakten hadde blitt solgt på auksjon (skulle gjerne kjøpt den selv), og helt riktig - VG skriver i februar 2003 at den ble solgt på auksjon på Marienlyst for 600 kroner:

Spørsmålet er da: Er det slik å forstå at vedkommende som kjøpte denne drakten, var dum nok til å oppbevare et stykke musikkhistorie i en container, der den ble stjålet? Eller er dette en eller annen misforståelse ...?

Synd at jeg ikke visste om NRK-auksjonen, for hadde jeg fått en sjanse til å by på skjelettdrakten, hadde jeg funnet en plass til den hjemme - så kunne den ha funnet sin rettmessige plass på museet nå.

Slik går historie tapt, bit for bit; håper virkelig at noen som vet mer om dette, leser NRK-artikkelen, og at den savnede drakten kommer til rette igjen.

Mer om drakten:

Historien bak Jahn Teigens skjelettdrakt

b2182255-836a-40f8-95a5-fbcbebfe3ae6?fit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...