Gå til innhold

Vi blir ikke enige om navn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Meg og kjæresten venter vårt første barn. Vi er så uenige om navn at det er rett før jeg avlyser hele greien! :frustrert:

Jeg har sagt at jeg skal vurdere hans forslag hvis han kommer med navn som ikke er helnorske, for det er jeg ikke så begeistret for. Jeg er svak for amerikanske og franske navn, men det liker ikke ham. Jeg har falt på ett guttenavn, men alle rundt meg sier at det passer ikke inn i Norge. Vi vet jo ikke hva det blir enda, men guttenavnet har jeg ihvertfall. Vi har diskutert dette hver dag nå og jeg blir sprø, for jeg liker ikke hans forslag. Jeg har sagt at jeg er moren og jeg har siste ord....men det ble vel litt barnslig? Noen som har noen tips...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det ble barnslig! Selv om du bærer barnet i deg så venter jo han også barn. Skjønner at dere ikke blir enige om diskusjonen blir så usaklig.

Men. Vi bor da i Norge? Min mening er at spesielt franske navn ikke passer så godt med norske etternavn. Kan dere ikke møtes på halvveien da? Fornorske disse franske/amerikanske navnene litt?

Skrevet

Er veldig enig med forrige innlegg. Begge venter da barn? Er det slik at kvinner bare skal inkludere mannen når det er barnebidrag og bleieskift som skal gjøres, men skal få gjøre all "moroa" (les: velge navn) selv?

Og det finnes mange fine franske og amerikanske navn. Men problemet er at de ofte ikke blir like fine på norsk. For vil du virkelig at barnet skal ha et navn med fransk uttale på navnet? Dette kan virke unaturlig, og barnet vil nok i diverse sammenhenger oppleve at folk uttaler navnet på forskj måte. For min del er det viktig at navn er enkle, så man slipper alle misforståelser og feil uttale. Kan ta et eks: Det franske navnet Jean eller Jeanette uttales på fransk med en stemt j-lyd. På norsk blir det gjerne til "sjan", noe som ikke er like fint. Faktisk er det ikke alle som klarer å lage denne stemte j-lyden, og det er veldig unaturlig å uttale franske navn med fransk uttale og fransk r midt inne i en setning, og med norsk uttale høres det ikke like bra ut. Samme med engelse navn: skal de ikke uttales med rulle-r feks, men med engelsk uttale?

Forøvrig er det vel ikke uvanlig å inngå kompromisser når det gjelder navn: Man velger å gi barnet et dobbeltnavn, så begge kan få gjennom viljen sin. Så velger man det navnet som er enklest til å bruke til vanlig. En jeg kjenner har et enkelt norsk navn som j´hun bruker til vanlig. Som mellomnavn har hun et fransk navn, siden en av foreldrene hennes er frankofil. Men dette franske navnet hadde ikke passet til vanlig bruk uansett. :)

Skrevet

Hvis han ikke vil ha de navnene du har øverst på lista di og du ikke vil ha hans favorittnavn, må dere prøve å finne andre navn som dere kan klare å bli enige om. Kanskje får ingen av dere bruke favorittnavnet, men det må da være noen navn litt lenger ned på listene deres som ere kan enes om.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

For det første kan dere vente til ungen faktisk er født. Når dere ser litt av personligheten hans/hennes kan det hende at det er noen navn som peker seg ut også? En del spesielle navn passer rett og slett ikke til alle unger. Og dersom dere har så må nok begge innstille seg på at de ikke får førstevalget sitt igjennom.

Skrevet

Det går jo fint å finne navn som er fine på både engelsk, fransk og norsk som f eks Thomas, Daniel, David.

Gjest lilletroll
Skrevet

Ja vi har vært i samme situasjon. Vi likte totalt forskjellige navn. Men så sa jeg at da fikk hun få to navn så kunne vi bestemme et hver. Jeg sa da at han kunne si et han likte, så skulle jeg finne på et som passet til. Vi lyktes tilslutt, og er veldig fornøyd med dobbeltnavnet vårt.

Det er snakk om å greie å komme på et kompromiss.

Forresten synes jeg IKKE mamman skal ha noe mer siste ord enn faren!!! :frustrert:

Gjest Gjest_anneliane_*
Skrevet

De fleste har vel ønske om å bestemme hva barnet skal hete. :roll: Man må bli enige om det, slik som man må bli enige om det meste her i verden. Kjøp en navnebok, finn de navnene dere synes er finest og bli enige. Mor har absolutt ikke mest å si...

Kjenner et ektepar med hvert sitt etternavn og med to barn, hvor sønnen har samme etternavn som mor og datteren har samme etternavn som far!Nettopp fordi de ikke kunne bli enige :sjenert:

Skrevet

Men det finnes jo mange internasjonale namn? Som er like amerikansk/fransk/norsk?? v ertfall ble det kompromisset på våres barn. Vi hadde ulike ønsker for namnet, men ble enig om å finne et namn som var nesten like vanlig for han som for meg. (vi har ulike nasjonaliter).

Det som var viktig for meg, og som han også forstod var at vi måtte ta hensyn til hvor barnet vokser opp og hva omgivelsene klarer og uttale... Jaja.. alle namn er en vanesak og alt kan læres, men det ble vertfall viktig for oss :)

Skrevet

Ja, det blir barnslig av deg å si at du har siste ordet fordi du er mamman!!!

Syns dere skal vente til barnet har kommet til verden jeg. Det er ofte enklere å finne navn når man har fått møte den lille og ser hvordan personligheten er osv.

Lykke til med navnevalget. :)

Skrevet

Vi satte opp navn vi likte begge to.. Og så gikk vi over hverandres lister og streket ut de vi "vetoet". Og så skrev vi opp de vi da hadde igjen på en felles liste.

Da ble vi raskt enige om 4 navn (to guttenavn og to jentenavn, siden vi har tenkt å få to barn).

Dersom du nekter for noe som hørest norskt ut har du ingen sjangser til å lykkes. Prøv å tenke at dere skal finne et fint navn til deres barn, ikke at du skal finne det perfekte navnet til ditt barn.

Skrevet

Ps. Dersom "alle rundt deg" mener noe, kan det faktisk være lurt å høre etter.. av og til..

Skrevet

Jeg er enig i det mange sier her om at du ikke bestemmer mer selv om du er moren.

Når det er sagt, syns jeg dere skal prøve å finne navn før babyen er født. I motsetning til det noen syns, syns ikke jeg det alltid er lettere etter at barnet er født. Lilleeple var 6 uker (!!) før han fikk navn, fordi faren og jeg ikke klarte å bli enige - ingen ønskesituasjon... :roll: Det endte tilslutt med at jeg satte foten ned og sa at det blir *dette* navnet hvis ikke du har kommet med et bedre forslag innen lørdag (det var nemlig jeg som hele tiden kom med forslag, som han så sa nei til). Det eneste vi var enige om var at navnet ikke skulle være på 10-på-topp-listen, og at det skulle gå an å uttale på engelsk. Vi endte tilslutt på et navn som er fint, men som har blitt veldig vanlig senere.

Selv om det var vanskelig for oss, er det jo ikke dermed sagt at det vil bli det for dere, men jeg anbefaler altså at dere har navnet klart til barnet blir født.

Lykke til! :)

Gjest Lilleulv
Skrevet

Tenk hvis den ene parten liker Ola og Kari, mens den andre parten liker Maud Angelica Francesca-navn... da har man et problem da!

Skrevet
Det går jo fint å finne navn som er fine på både engelsk, fransk og norsk som f eks Thomas, Daniel, David.

Enig. Mamma er fransk og jeg er sjeleglad for at de ikke valgte et eller annet fancy, umulig-å-uttale-på-norsk-navn. Jeg og broren min har internasjonale navn som er like fine og lette å uttale på både fransk, norsk og engelsk. Veldig fornøyd med det!

Skrevet

Det finnes da mange navn som går fint ann å uttale på både norsk og engelsk og fransk (dersom det er et poeng)

Men å si at navnet ikke skal hørest norskt ut synes jeg er fullstendig urimelig når man bor i norge

Skrevet
Det finnes da mange navn som går fint ann å uttale på både norsk og engelsk og fransk (dersom det er et poeng)

Men å si at navnet ikke skal hørest norskt ut synes jeg er fullstendig urimelig når man bor i norge

:Nikke::sjenert:

Gjest LoisLane
Skrevet

Vi var veldig uenige og fant ikke navn før det hadde gått maaange uker etter at vesla var født.

Sett opp lister hver for dere, og stryk ut alle som er heeelt uaktuelle. Hvis dere har så ulik smak må dere begge regne med at førstevalget deres ikke kommer til å bli oppfylt. Let i navnebøker og se om det er noe dere begge kan gå for.

Vil råde dere til å ha noen navnekandidater ferdig, men det kan være lurt å vente til dere har sett barnet med å ta den endelige avgjørelsen.

Skrevet

Og hvis dere ikke blir enige, får han eller hun et navn av Folkeregisteret når h*n er seks måneder. Så - dere har så lang tid, men ikke lenger. Og jeg vet noen som rakk den fristen akkurat...

Forslagene om navnebok, vente og se hvem dette barnet er, skrive lister til hverandre - er alle gode forslag.

Og det er hans barn også - like mye som ditt.

Skrevet

Prøv å tenk litt mer på å finne et fint navn som han også kan like enn på akkurat dine egene fikse ideer om hva navnet skulle vært.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...