AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #21 Skrevet 8. desember 2021 Jeg har gått på dps og må «gjøre rede for» barna mine på et skjema. Det har ingenting å si, hvis ingenting skjer. Jeg har oppført at barna blir ivaretatt av far (kunne skrevet bestefar, tante, osv) og da vil det ikke være behov for bistand HVIS noe skjer. det er så mange barn som har blitt glemt ved (akutte) innleggelser at de ønsker å være på den sikre siden. Anonymkode: d3792...0d8 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #22 Skrevet 8. desember 2021 Jeg ble ikke meldt fordi min mor var med meg til legen som la meg inn og forklarte at barna var hos far og at de så kol til å være hos dem når far skulle på jobb og at barna var godt ivaretatt. Men en av damene jeg var innlagt sammen med hadde ikke noe nettverk og der måtte bv steppe inn mens moren var innlagt Anonymkode: 88f0b...a21 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #23 Skrevet 8. desember 2021 Håper da det. Anonymkode: b2a74...72f
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #24 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Håper da det. Anonymkode: b2a74...72f Hvorfor det, hvis barnet er tatt vare på av f.eks. den andre forelderen eller en besteforelder som barnet kjenner godt? Anonymkode: 69ae5...cbf 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #25 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg ble ikke meldt fordi min mor var med meg til legen som la meg inn og forklarte at barna var hos far og at de så kol til å være hos dem når far skulle på jobb og at barna var godt ivaretatt. Men en av damene jeg var innlagt sammen med hadde ikke noe nettverk og der måtte bv steppe inn mens moren var innlagt Anonymkode: 88f0b...a21 Det er jo bra at barnevernet kan bistå hvis mor er innlagt og barna ikke kan være hos andre i nettverket. Jammen godt vi har barnevern. Anonymkode: 5aaea...d56 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #26 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, og i mitt tilfelle ble jeg stemplet som bekymringsverdig, da jeg ganske enkelt spurte nattevakten: hei, vil du at jeg skal fylle opp vannkoppen alene eller er det viktig for deg å bli inkludert? Nattevaktsykepleieren synes at hun er veldig viktig. Hun vil at jeg skal blottlegge meg mens jeg drikker vann for å skylle ned antibiotikaen. GREIT NOK, DONT CARE. Angående drikkeprosessen, hvor jeg forstod det slik på henne, at hun foretrekker at jeg drikker fra rom-vasken, og ikke privat-toalett-vasken, så i og med at jeg er for dårlig til å medberegne det jeg mener er klossete sykdommer, så får jeg heller ta en for laget. Disse folka mener at jeg er dritbra om jeg legger meg til og ser død ut. Samma det, tilbake til nattesykepleieren… det jeg mener er at en nattesykepleier sier jeg må ta medisinene, altså, antibiotika, for å overleve. Jeg var helt enig. Da jeg får en bugs fra dette systemet føler jeg edentlig hadde rett,, en sjelløs klump mente hun var all that,,, ikke mitt problem Anonymkode: 39da4...c2f Åh wow. Tror den bekymringsmeldingen var helt på sin plass. Anonymkode: b1bfb...52a 2
SoWhat? Skrevet 8. desember 2021 #27 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Full forståelse for at du fikk en bekymringsmelding🙄 Anonymkode: be310...d8f Hva er vitsen med å skrive sånt egentlig? Fortjener denne brukeren det på noen måte? 1
SoWhat? Skrevet 8. desember 2021 #28 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Blir innlagt i morgen, og da slipper jeg ihvertfall å tenke på det i tillegg. Anonymkode: b162f...a36 Lykke til, og god bedring 🙂
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #29 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): https://sykepleien.no/2021/02/passer-pa-sa-barna-ikke-gar-under-radaren Se denne, bekymringsverdig utvikling. Sender bekymringsmelding i 99% av tilfellene… Anonymkode: 344e1...6c8 Dette skjema benyttes ved flere akuttmottak også når det dreier seg om vanlig sykdom som trenger rask behandling. Jeg har vært innlagt på akuttmottak flere ganger grunnet gallesteinsanfall, og sykepleier går alltid gjennom den sjekklista. De spør om man har barn, hvor gamle de er, om barna vet at du er syk og om barna vet at du er på sykehus og så spør de om hvem som ivaretar barna i ditt fravær. Helt ok mener jeg. Tenk dersom det satt barn hjemme alene og er redde og bekymra fordi mor eller far er sendt til sykehuset. Da er det veldig greit at noen fanger det opp. Anonymkode: b1bfb...52a 1
SoWhat? Skrevet 8. desember 2021 #30 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette skjema benyttes ved flere akuttmottak også når det dreier seg om vanlig sykdom som trenger rask behandling. Jeg har vært innlagt på akuttmottak flere ganger grunnet gallesteinsanfall, og sykepleier går alltid gjennom den sjekklista. De spør om man har barn, hvor gamle de er, om barna vet at du er syk og om barna vet at du er på sykehus og så spør de om hvem som ivaretar barna i ditt fravær. Helt ok mener jeg. Tenk dersom det satt barn hjemme alene og er redde og bekymra fordi mor eller far er sendt til sykehuset. Da er det veldig greit at noen fanger det opp. Anonymkode: b1bfb...52a Dette handler om vold, alvorlig rusmisbruk og selvmordsforsøk. Alvorlige saker som kan gå ut over barn som sitter alene.
Hr. Aktiv Skrevet 8. desember 2021 #31 Skrevet 8. desember 2021 Om den ene blir tvangsinnlagt pga. selvmordsfare så varsles ikke den andre forelderen.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #32 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette skjema benyttes ved flere akuttmottak også når det dreier seg om vanlig sykdom som trenger rask behandling. Jeg har vært innlagt på akuttmottak flere ganger grunnet gallesteinsanfall, og sykepleier går alltid gjennom den sjekklista. De spør om man har barn, hvor gamle de er, om barna vet at du er syk og om barna vet at du er på sykehus og så spør de om hvem som ivaretar barna i ditt fravær. Helt ok mener jeg. Tenk dersom det satt barn hjemme alene og er redde og bekymra fordi mor eller far er sendt til sykehuset. Da er det veldig greit at noen fanger det opp. Anonymkode: b1bfb...52a De spør alltid, det er de forpliktet til også innen somatisk ja. Ville vert krise om barn satt hjemme uten tilsyn og omsorg. Anonymkode: 718ad...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #33 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): https://sykepleien.no/2021/02/passer-pa-sa-barna-ikke-gar-under-radaren Se denne, bekymringsverdig utvikling. Sender bekymringsmelding i 99% av tilfellene… Anonymkode: 344e1...6c8 Det hørest virkelig ikke bra ut. Hvis nå det er slik at listen skal frem hver gang det er snakk om en pasient som har omsorg for mindreårige barn, og denne sykepleieren er riktig sitert på at hun sender melding i 99% av tilfellene, så vil det jo tilsi at taushetsplikten brytes i stor skala! Det vil selvfølgelig ikke være grunn til å tro at barna utsettes for alvorlig omsorgssvikt i 99% av tilfellene der en forelder blir innlagt, enten det nå gjelder brudd i ryggen eller depresjon. Viktig å forholde seg til lovverket, slik barnevernleder Østerhus påpeker: "Vi skal ikke dit at det utløser bekymringsmelding til barnevernet dersom en forelder blir innlagt på sykehus på grunn av psykisk sykdom, like lite som om en forelder har brukket benet. Det skal være lov til å være syk." Anonymkode: b50c4...c10 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #34 Skrevet 8. desember 2021 Meg over: Jeg reagerte veldig på at det meldes i 99 prosent av tilfellene men jeg lese jo alt for raskt gjennom artikkelen. Ser at listen skal først frem når det gjelder alvorlig rus, alvorlig psykisk sykdom, vold i nære relasjoner, selvmordsforsøk. Det ser man jo også av bildet som illustrerer saken... Da blir jo saken en annen. Anonymkode: b50c4...c10 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #35 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Håper da det. Anonymkode: b2a74...72f Hvorfor? Ønsker du at barnevernet varsles om at barna dine utsettes for alvorlig omsorgssvikt, hvis du skulle ha maks uflaks og havne i en trafikkulykke, selv om barna dine satt trygt hjemme sammen med barnefar? Anonymkode: b50c4...c10 1
wandagirl Skrevet 8. desember 2021 #36 Skrevet 8. desember 2021 Det er ingen automatikk i at det blir meldt til bv. Dersom DPS får informasjon som tilsier at barnet/barna har opplevelser som kan tilsi et behov for hjelp, eller de ikke blir ivaretatt av en annen omsorgsperson så er meldeplikten utløst og de bør og skal melde. Jeg ville kanskje ved en innleggelse informert om barna mine og hvor/hvem de er ivaretatt av. Skal det tilrettelegges for samvær? Det er ting du kan fortelle i allefall. Lykke til med innleggelse og prøv å ikke bekymre deg unødig om dette. Fortell heller om tankene dine slik at de kan få en forståelse for stresset du kjenner på i tillegg til de andre årsakene til innleggelse. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #37 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 14.46): Et enkelt spørsmål. Noen som vet om barnevernet automatisk blir kontaktet om en forelder blir innlagt på dps (psykiatrisk sykehus)? Anonymkode: b162f...a36 kun hvis legen ser behov for det, jeg sliter sykisk,men har aldri hatt kontakt med bv, og jeg har vert innlagt flere ganger, legen satt meg i kontakt med dem en gang,da jeg ønsket avlastning hjem, så har det gjennom dem,men de blander seg ikke inn ellers Anonymkode: 5de1c...d26
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå