Gå til innhold

ADHD hos voksne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp hatt min første time på psykiatrisk poliklinikk for utredning for ADHD (ADD), og er i sjokk av måten min psykolog behandlet meg på.

Han var så nedlatende og jeg følte til og med at han var kjønnsdiskriminerende... 

Nå trenger jeg hjelp med hva jeg kan si på neste time for at han skal ta meg seriøst. 

Min fastlege henviste meg fordi han er sikker på at jeg har ADD, men pga at jeg er kvinne ble ikke dette plukket opp når jeg var barn, siden jenter ofte har ulike symptomer utad enn gutter.

Jeg nevnte dette for min psykolog, og da sa han at det er stort sett like symptomer på gutter og jenter, og han tror ikke jeg har ADHD siden jeg var så grei å prate med...

Jeg fortalte ham også om en barndom hvor jeg stadig drømte meg bort i timene på skolen, og fikk anmeldinger for glemte lekser og jeg rotet ofte bort bøker og skolearbeid. Da fikk jeg til svar at "det høres jo deilig ut å drømme seg bort, og alle barn syns skole er kjedelig"

Jeg fortalte ham om et liv fullt av kaos, med stadig skifting av utdanning, ødelagte forhold, lange sykemeldinger i arbeidslivet og endring av jobb hver gang jeg endte opp utbrent for jeg aldri følte meg flink nok. Da svarte han at dette kan ho bare være personligheten min....

Jeg må nevne at jeg har tatt utallige tester på nettet, og scorer høyt for ADD på hver eneste test, og jeg har en liste på 3 A4 sider med symptomer som alle tilsier at jeg har sykdommen. Noen få av disse: Jeg er konstant overveldet av hverdag, har det alltid rotete hjemme, sliter med å fullføre det aller meste, greier sjelden å konsentrere meg om hverken tv serier, filmer eller bøker, hopper fra en hobby til en annen, handler ting på kreditt som jeg ikke har råd til, faller ut i samtaler eller glemmer ofte ord og hva jeg snakker om, har ikke jobbet på snart 2 år, og masse masse mer...

Nå gruer jeg meg så fryktelig til neste time hos psykolog, for jeg føler han hadde bestemt seg før jeg kom inn døren... 

Hva kan jeg gjøre for å bli tatt seriøst??

Anonymkode: 92ee0...213

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du nesten skulle konfrontert Psykologen med det jeg, at han virker til å ha gjort seg om en mening om dette før du kom inn døren. 

Når det er sagt, kan man ha veldig mange symptomer på add uten at det er adhd da. 

Men for meg så høres det ut som en psykolog som er lei jobben sin, og at veldig mange leser om symptomer på adhd og tror de har det. Og det er dumt at denne psykologen er lei av det, når det er jobben hans. 

Anonymkode: c2705...eb3

• Liker 1
Skrevet

Kan du få byttet psykolog? Det virker ikke som denne her har tenkt å hjelpe deg i det hele tatt?

Anonymkode: 11b4e...814

• Liker 1
Skrevet

Han der kan jo ikke noe om adhd i kvinner. Tror du har fått feil person 

Skrevet

Så du har utredet deg selv for adhd via Google og nå kan du ikke forstå at en ekspert ikke er enig med deg?

Anonymkode: d1cba...606

• Liker 1
Skrevet

Var dette på DPS Jørpeland?

Veldig mange psykologer og psykiatere er dessverre ikke faglig oppdaterte når det kommer til ADHD hos kvinner. Hvis han fortsetter å oppføre seg som en kødd, klag han inn til statsforvalteren i fylket ditt. Du kan også vurdere å få en utredning privat.

Jeg har vært borti samme typen utreder som deg. De tyngste argumentene han hadde var at jeg kunne ikke ha adhd fordi jeg likte å lese bøker som barn, hadde utdannelse og jobb, og var gift. Jeg kunne heller ikke være autist siden jeg snakket i hele setninger og var oppdatert om gjeldene smittevern i forhold til covid.

Så dessverre, disse utrederne finnes. Og de synes de fortjener lønna si.

Anonymkode: 9bad0...da2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Så du har utredet deg selv for adhd via Google og nå kan du ikke forstå at en ekspert ikke er enig med deg?

Det er nå en fastlege inn i bildet her også, som mener TS kan ha diagnosen. 

Anonymkode: 11b4e...814

• Liker 3
Skrevet

Alle de problemene du nevner, og han evner å si at det "kun er personligheten din?" 😱😱😱😱😱

Jeg hadde rett og slett byttet pronto. Og hvis ikke det er mulig, gå tilbake til fastlegen. Ofte er jeg enig i at man kan snakke om det og du kunne gitt beskjed, så kanskje dere kunne forstått hverandre bedre. 

Men ikke i dette tilfellet. Dette hørtes ikke bra ut, og jeg er redd det forverrer helsen din å gå til han. 

Anonymkode: 349c9...41a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle de problemene du nevner, og han evner å si at det "kun er personligheten din?" 😱😱😱😱😱

Jeg hadde rett og slett byttet pronto. Og hvis ikke det er mulig, gå tilbake til fastlegen. Ofte er jeg enig i at man kan snakke om det og du kunne gitt beskjed, så kanskje dere kunne forstått hverandre bedre. 

Men ikke i dette tilfellet. Dette hørtes ikke bra ut, og jeg er redd det forverrer helsen din å gå til han. 

Forresten. Når det er sagt. Så kan det likevel være mange andre grunner enn ADHD. Selv om fastlegen har en mistanke, så er han jo ikke sikker. 

Men de symptomene du beskriver kan være mye annet også. For har du feks mye traumer? Cptsd? Så er det mange andre diagnoser som passet beskrivelsen din. 

Men det er avgjørende at du blir tatt på alvor, får utredning og hjelp for det du sliter med! 

• Liker 1
Skrevet

Bytt behandler, han der høres ikke ut til å ha peiling. 

Anonymkode: 755b2...762

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei....Vet ikke hvorfor jeg føler behov for å svare deg engang, men jeg har en venninne som fikk diagnosen i voksen alder, som har sagt til meg i flere år at jeg bør også utredes siden hun ser så mange symptomer i meg. 

Etter flere år med mislykkede arbeidsforhold, flere år med lange sykmeldinger hvor jeg stadig fikk diagnose angst og depresjon, men ingen av de utallige medisinene eller behandlingene jeg har tatt har hjulpet- kontaktet jeg til slutt min fastlege og nevnte ADHD. Han mente som sagt at jeg ganske sikkert kan ha det, og i etterkant, mens jeg ventet på time for utredning, har jeg tatt tester på seriøse psykologisider på nettet og sett videoer av andre som lever med ADHD, og er da blitt enda mer overbevist selv om at jeg har det. 

Var det godt nok forklart for deg? 

Hilsen TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Forresten. Når det er sagt. Så kan det likevel være mange andre grunner enn ADHD. Selv om fastlegen har en mistanke, så er han jo ikke sikker. 

Men de symptomene du beskriver kan være mye annet også. For har du feks mye traumer? Cptsd? Så er det mange andre diagnoser som passet beskrivelsen din. 

Men det er avgjørende at du blir tatt på alvor, får utredning og hjelp for det du sliter med! 

Jeg har vært inn og ut av psykiatrien i årevis og blitt utredet for det aller meste, men ikke ADHD. 

Ingen traumer som kan ha gitt det du nevner, og jeg har alltid blitt diagnosert med angst og depresjon. Gått i mange typer behandlinger og prøvd ut det aller meste av antidepressiva og andre medisiner- men ingenting har hjulpet. 

Derfor føler jeg meg selv ganske sikker, i en alder av 42, på at det må være ADHD jeg har. Jeg har massevis av andre symptomer også som stemmer med denne diagnosen, men det vil bli altfor mye å fortelle om :)

Hilsen TS

• Liker 2
Skrevet

Masse voksne kvinner med ADHD som har levd hele livet uten å bli diagnostisert. Mange får også en uriktig bipolar diagnose. 

Masse dårlige behandlere som ikke kan nok om sykdommen. 

Skal utredes selv i februar. Er 30.

Kan du spørre fastlegen og hen kan anbefale en med erfaring med kvinner med ADHD? 

Anonymkode: 5bf50...e5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...