Gå til innhold

GAD. Er det håp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Angsten har tatt helt kontroll over livet mitt, fungerer ikke lenger. Er det noen som har opplevd bedring av behandling? Evt hvilken terapiform?

Anonymkode: 3a4e5...f7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kognitiv adferdsterapi er nyttig for dette. 

Men du må ta litt tak selv og, du må aktivt skrive ned bekymringene dine, for så å legge dem fra deg. Sett av en tid om dagen til å gruble, kun da du skal gruble og ellers så forskyver du bekymringene til det tidspunktet. Det fungerer, men man må gjøre en innsats selv. Du må lære deg at vi aldri har noen garantier i livet, og hvordan vil man leve, i frykt eller tørre å tenke at det faktisk kan gå bra. 

Anonymkode: 45a06...7b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men du må ta litt tak selv og, du må aktivt skrive ned bekymringene dine, for så å legge dem fra deg. Sett av en tid om dagen til å gruble, kun da du skal gruble og ellers så forskyver du bekymringene til det tidspunktet. Det fungerer, men man må gjøre en innsats selv. Du må lære deg at vi aldri har noen garantier i livet, og hvordan vil man leve, i frykt eller tørre å tenke at det faktisk kan gå bra. 

Skal jeg skrive ned hver bekymring som dukker opp gjennom dagen? Når bekymringer kommer etter grubletidspunktet, skal jeg vente til dagen etter før jeg grubler over det?

Skrevet

Jeg gikk fra å ikke kunne hente posten til å jobbe 100% med individuell kognitiv terapi og illness management recovery gruppeterapi.

Anonymkode: bdf40...55a

Skrevet

Har hatt bedring av behandling. Men gikk noen år der vi jobber med bakenforliggende ting. Jobbet med affektfobi..

Nå jobber jeg alene

For tiden er oppgaven: ta innover meg at angst er en feilkobling. Hver celle i meg forteller meg jeg er i stor fare. Men det er jo ikke sant. Det er en ekstremt overreaksjon. Forferdelig følelse. Kan en holde den ut, når en vet det er kropp og sjel som bare overreagerer fyrer av alt den har for minifarer. Reflekterer over hvor idiotisk dette fare-systemet er. Overreaksjon nærmest uansett. Hvem trenger angst om en står ovenfor en løve. Og hva med nå i en verden uten løver ( her) . Leste Freud var enig he he. I teorien skal den jo gjøre en klar til kamp når det rasler i buskene. Jeg har tenkt at når jeg har konstant stigende og fallende angst i perioder er det fordi systemet feilaktig varsler noe rasler i buskene og gjør med utrygg

Teori og praksis. Prøver tåle angst og ikke se den som farlig selv om den nærmest er uutholdelig. Vanskelig. Hjelper med litt sinne over denne idioti-konstruerte oversignslisering

Har bestemt meg for med tiden lese alt jeg finner leseverdig om angst. Måtte ta en pause. Fikk jo så angst 🙄

Men holder fast på troen om at om jeg klarer se angst som ett fenomen, skilt fra den jeg er, vil jeg klare observere fenomenen når det pågår og holde angsten litt ut fra meg. Prøve reduser angst for angst. Og ta det derfra. Vil ta tid. Men får jo ikke gjort noe som helst så ..

Anonymkode: c3fe6...546

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skal jeg skrive ned hver bekymring som dukker opp gjennom dagen? Når bekymringer kommer etter grubletidspunktet, skal jeg vente til dagen etter før jeg grubler over det?

Du kan skrive ned de viktigste bekymringene dine. Men hvis du benytter deg av å utsette bekymringene dine, så er det kun den ene timen i løpet av dagen ja. Så hvis du velger hver kveld kl 6, så må du før og etter dette utsette de tol det tidspunktet. Du skal ikke la være å tenke på det, for det er vanskelig, men de fleste klarer å utsette det litt ❤

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

ERP eller basal eksponeringsterapi. For å gjenvinne livet ditt, eller gjenerobre det om du vil, så må du være villig til å stå i ubehaget du kommer til å kjenne når du begynner å delta i de ulike arenaene av livet ditt igjen. 

Det er noen som teoretiserer at GAD er en mild versjon av OCD, der man bare har grubling som tvangshandling, og dermed at man har behov for ERP behandling. Ville i alle fall ikke brukt psykodynamisk terapi mot en angstlidelse. Det kan være godt for å finne ut hvorfor ting er som det er, jobbe med vanskelige erfaringer, være god mot seg selv, bygge selvbilde osv. Men angst trenger å eksponere seg for det man frykter, og bygge opp motstandskraften mot det. 

Det er 100% mulig å bli frisk fra GAD. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Angsten har tatt helt kontroll over livet mitt, fungerer ikke lenger. Er det noen som har opplevd bedring av behandling? Evt hvilken terapiform?

Metakognitiv terapi!

Anonymkode: d1d8d...6ea

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar dere, skal ta det opp med psykologen over nyttår. Kan GAD og andre angstlidelser være et resultat av ubehandlede traumer og/eller psykiske lidelser? Skjønner nemlig ikke hvorfor jeg plutselig utviklet det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du kan skrive ned de viktigste bekymringene dine. Men hvis du benytter deg av å utsette bekymringene dine, så er det kun den ene timen i løpet av dagen ja. Så hvis du velger hver kveld kl 6, så må du før og etter dette utsette de tol det tidspunktet. Du skal ikke la være å tenke på det, for det er vanskelig, men de fleste klarer å utsette det litt ❤

Jeg gjør dette nå og synes nesten det hjelper allerede til å begynne å få litt kontroll igjen, takk ❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 13.52):

Det vet jeg ikke, men prøv å tenk på grubling som tvangstanker og bagatelliser dem når de dukker opp. "Dette er bare en tvangstanke og ikke virkelighet" og det kan jeg tenke på senere, men ikke nå. 

Anonymkode: 934f4...023

Skrevet

Grubletime og utsetting av bekymringer var (er) en av de metodene jeg også benytter meg av. Synes det fungerer tidvis godt. Øving må til, så klart. :)

Anonymkode: 4a0db...8cb

• 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 13.39):

Det fungerer ikke. De som har GAD, ønsker faktisk noe det er umulig å få: 100% garanti 

Anonymkode: 25ec9...767

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...