Gå til innhold

Ryggsmerter: lurt å be om MR?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hatt vondt i ryggen en stund, periodevis verre enn andre. Har vært hos osteopat og fått øvelser, gjør de innimellom men opplever at det blir verre når jeg prøver å være flink med treningen.

Lurer på om jeg burde be fastlegen om henvisning til MR for å se hvordan det står til inni der? Om det har noe å si for hva slags øvelser jeg kan gjøre og om det er noe jeg bør være forsiktig med. 

Anonymkode: b3c17...926

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du ikke har symptomer på alvorlig sykdom vil MR sjelden ha noe for seg. 

Ang øvelser så er det beste å gjøre aktiviteter du liker og føler deg trygg på, behøver ikke nødvendigvis være spesifikke rygg-øvelser.

Skrevet

Det har ingenting å si for hva du kan og ikke kan gjøre. Det er svært liten korrelasjon mellom funn på MR og subjektive symptomer når det kommer til rygg, og det vil ikke ha noen behandlingsmessige konsekvens med mindre du har tydelige prolapssymptomer med røde flagg som smerter ut i benet og evt. lammelser. 

Anonymkode: 0e95e...5b6

• Liker 5
Skrevet

Jeg vil si ja.

Veldig sjeldent det er noe, men langvarige vondter sjekker jeg ut om det vedvarer eller øker.

Har opplevd to i nær krets som hadde aggressive svulster, den ene med spredning og h*n overlevde ikke. Gikk med større smerter i flere år før legebesøk, og da hadde det spredt seg totalt.

Den andre gikk for å utelukke svulst, men det hadde ikke rukket å spre seg. 

Når jeg har tatt MR har jeg hatt vondtene lenge, trening har ikke hjulpet men heller forverret. Testene har heldigvis vært helt normale :) 

Anonymkode: 8d320...936

• Liker 3
Skrevet

Glemte den tredje med sterke ryggsmerter, legene nektet MR osv fordi «det er normalt med mye ryggvondt». 

Hun nektet å gi seg, og det viste seg at det var en svulst som hadde knukket ryggen. Fordi hun ble avvist lenge hadde kreften spredt seg, og hun levde noen år til med hjelp av gjentakende cellegift.

Så: langvarig og økende vondt kan helt fint sjekkes med god samvittighet. Med langvarig mener jeg ikke noen uker altså. 

• Liker 2
Skrevet
Strikkagenser skrev (5 minutter siden):

Så lenge du ikke har symptomer på alvorlig sykdom vil MR sjelden ha noe for seg. 

Ang øvelser så er det beste å gjøre aktiviteter du liker og føler deg trygg på, behøver ikke nødvendigvis være spesifikke rygg-øvelser.

Nei, det er ikke livstruende akkurat, men det er jo vondt. Og upraktisk at jeg tidvis ikke klarer å løfte barnet mitt, for eksempel. Tenkte om det kunne være nyttig å finne ut om det er en gammel prolaps eller noe sånt som er problemet, eller om det er bare muskulært og kanskje kan trenes bort med rett fremgangsmåte 🤔 Har lyst til å bli bedre men synes det er skummelt når jeg ikke vet hva som er galt og om jeg provoserer til det verre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har ingenting å si for hva du kan og ikke kan gjøre. Det er svært liten korrelasjon mellom funn på MR og subjektive symptomer når det kommer til rygg, og det vil ikke ha noen behandlingsmessige konsekvens med mindre du har tydelige prolapssymptomer med røde flagg som smerter ut i benet og evt. lammelser. 

Anonymkode: 0e95e...5b6

Aha. Så det er egentlig bare å trene igjennom smertene? De periodene det er vondere kan det stråle litt, men ikke noe lammelser.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg vil si ja.

Veldig sjeldent det er noe, men langvarige vondter sjekker jeg ut om det vedvarer eller øker.

Har opplevd to i nær krets som hadde aggressive svulster, den ene med spredning og h*n overlevde ikke. Gikk med større smerter i flere år før legebesøk, og da hadde det spredt seg totalt.

Den andre gikk for å utelukke svulst, men det hadde ikke rukket å spre seg. 

Når jeg har tatt MR har jeg hatt vondtene lenge, trening har ikke hjulpet men heller forverret. Testene har heldigvis vært helt normale :) 

Huff, så kjipt :( Det er så dumt når ting som kunne vært ufarlig viser seg å være ordentlig alvorlig. 

• Liker 1
Skrevet

Hvem orker å måtte nærmest gråte seg til MR og andre undersøkelser, med fare for å bli tvangsinnlagt! ?

Anonymkode: f32a2...68e

Skrevet

I de aller fleste tilfeller av ryggvondt er det ikke noe farlig å kjenne smerte, det som derimot er "farlig" er å bli inaktiv som følge av at man kjenner på smerte. Det beste er å bevege seg, sørge for å ha god kjernemuslatur og være i god form. Du kan selvsagt ta MR privat, ventetiden og terskelen for MR offentlig er ofte mer kronglete - og sjangsen for at den gir deg svar som gjør at du får mindre smerte eller svar på hvorfor du har smerte er lav, og til syvende og sist er det sansynligvis bare aktivitet som kan hjelpe deg. Det er ikke nok å gjøre en innsats innimellom, den må gjøres hver dag - kanskje spesielt viktig på dårlige dager. 

Hilsen ryggpasient

Anonymkode: e0c58...346

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

I de aller fleste tilfeller av ryggvondt er det ikke noe farlig å kjenne smerte, det som derimot er "farlig" er å bli inaktiv som følge av at man kjenner på smerte. Det beste er å bevege seg, sørge for å ha god kjernemuslatur og være i god form. Du kan selvsagt ta MR privat, ventetiden og terskelen for MR offentlig er ofte mer kronglete - og sjangsen for at den gir deg svar som gjør at du får mindre smerte eller svar på hvorfor du har smerte er lav, og til syvende og sist er det sansynligvis bare aktivitet som kan hjelpe deg. Det er ikke nok å gjøre en innsats innimellom, den må gjøres hver dag - kanskje spesielt viktig på dårlige dager. 

Hilsen ryggpasient

Anonymkode: e0c58...346

Mye av det du sier kan til en viss grad stemme.  Men er det prolaps f.eks så er operasjon eneste utvei.  Gikk med prolaps selv i 20 år og var bra noen ganger og andre ganger veldig dårlig.  Endte til slutt med innleggelse og operasjon.  Har operert 2 ganger på 1 år . Jeg gikk for lenge med ryggsmerter og treningen jeg gjorde i samråd med spesialister hadde kun en utsettelse av problemet.  Løsningen hadde vært og operere mye tidligere.

Vil råde TS til å oppsøke lege og få MR. Da kan en få et svar i det minste.

Skrevet
Smeltemann skrev (4 minutter siden):

Mye av det du sier kan til en viss grad stemme.  Men er det prolaps f.eks så er operasjon eneste utvei.  Gikk med prolaps selv i 20 år og var bra noen ganger og andre ganger veldig dårlig.  Endte til slutt med innleggelse og operasjon.  Har operert 2 ganger på 1 år . Jeg gikk for lenge med ryggsmerter og treningen jeg gjorde i samråd med spesialister hadde kun en utsettelse av problemet.  Løsningen hadde vært og operere mye tidligere.

Vil råde TS til å oppsøke lege og få MR. Da kan en få et svar i det minste.

Operasjon er da overhode ikke eneste utvei ved prolaps, hvor i alle dager har du sånn misvisende informasjon ifra??

Anonymkode: 1146c...9b4

• Liker 4
Skrevet

Her er et googlesøk som gir 10,6 millioner treff på søket "lower+back+pain"+"vitamin+d". Mange av dokumentene er publiserte, vitenskapelige studier der forskerne gir D-vitamintilskudd til pasienter med såkalte uspesifikke ryggsmerter og rapporterer at ryggproblemene gikk over. Det verste er at det ser ut som det skal relativt lite D-vitamin til, og at det kan gå fort over.

D-vitamin handler om biokjemi. Det står til og med på pakkene med D-vitamintilskudd at D-vitamin bidrar til et normalt skjelett. Når vi har vondt i ryggen, er det nettopp fordi skjelettet ikke oppfører seg normalt lenger.

Hvis vi da tar litt D-vitamintilskudd og får økt D-vitaminnivået i blodet, produserer vi flere av cellene som bygger og vedlikeholder beinmassen (osteoblaster), slik at skjelettet igjen kan holde oss oppreist uten at vi får vondt av det. Tar vi litt kalsium i tillegg, slik at osteoblastene har råvarer å jobbe med når de skal reparere skjelettet, går det trolig enda fortere.

Det er ikke sikkert det funker for alle, men det kan jo være en tanke å prøve, hvis man vil slippe å operere ryggraden.

Har du hørt en politiker som har klaga over vondt i ryggen noen gang? De slipper unna: Politikere er så hardhudet at de står uten ryggrad.

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Operasjon er da overhode ikke eneste utvei ved prolaps, hvor i alle dager har du sånn misvisende informasjon ifra??

Anonymkode: 1146c...9b4

Den kommer fort igjen ved trening.

Den tørker inn og vokser ut igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...