Gå til innhold

Fly med hund i kabinen

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fordi jeg ønsker ts og hunden en god tur. Er det noe galt med det? 

Anonymkode: 1e19a...79a

Absolutt ikke! Takk for kommentaren 🤗 ts

Rosa Dartle skrev (12 minutter siden):

Vi har reist med en hund litt større enn målene, det var i en krise hvor vi måtte reise. Jeg kjøpte mykt bur innenfor målene, og hun var i det på turen. Slapp henne ut så fort vi kom av flyet og puttet henne ikke nedi før jeg måtte. Det gikk overraskende bra. De sjekket ikke størrelsen, men det var ikke FLYR.

Ville aldri sendt hunden min i bagasjen. Onkelen min gjorde det, og den hunden ble helt ødelagt mentalt etterpå.

Ja tror hunden min hadde også blitt helt ødelagt av det. Takk for svar:)

silkestrå skrev (7 minutter siden):

Jeg reiser mye med katt, og ettersom reglene er de samme for hund og katt kan jeg jo dele min erfaring. Jeg bruker et mykt reisebur, Sherpa størrelse M, og jeg har kun opplevd et par ganger at de har veid buret. Det er nok litt trangt for katten også å reise seg opp, men dette er det ingen som har sagt noe på, så så lenge du er innenfor vektkravene tror jeg ikke noen lager problemer for deg.

God tur og lykke til. Det er koselig å ha dyr med på tur når de først er blitt vant med å reise 🙂

Takk for svar :) da satser jeg på at det går bra!

Anonymkode: d37a1...90e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Dyr bør uansett ikke være inne i en flykabin! Det er både ekkelt og som sagt med tanke på mange allergikere. Jeg hører hva du sier, men det må ga an å vise litt hensyn til at faktisk ikke alle liker dyr tett innpå seg. 

Anonymkode: f75d1...7e3

Å ikke like dyr i nærheten av deg er svært unormalt..

Anonymkode: 8a202...dad

• Liker 4
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Synd for de. Sånn er det når en flyr. 
Du kan bli satt ved siden av luktende mennesker, skrikende babyer, folk som spyr… Sånn er livet. Du får ta hensyn til at noen må fly med dyr.

Anonymkode: 1308c...509

Om noen er sterkt allergisk mot nøtter er det ingen som får spise noe med nøtter. Tenk det. 
Men det hadde vel kommet frem om noen sterkt allergisk mot hundehår hadde vært i kabinen. 

Jeg er allergisk mot andre ting enn dyr og kan selv oppholde meg i en kabin med et dyr et sted. Heller dyr enn en unge som vræler konstant! 

Anonymkode: ea335...43a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så lenge buret ikke er for stort eller hunden for tung, går det nok bra. Har flydd mye med hund i kabinen, og aldri opplevd at de har sjekket størrelse på hund i forhold til buret - har blitt sjekka bare en gang, og da var det totalvekt de ville vite. 

Selvsagt KAN man møte på en ansatt som er skikkelig regelrytter, men sjansen er så liten at den er verdt å ta framfor å sende hunden som last. 

Endret av Myrmica
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

😂😂😂 vise hensyn til meg da som har hund? Har man en allergi kan man ikke forvente at alle skal tilrettelegge for vedkommende. Synd om man er allergisk, men da får man finne seg et annet fly å sitte på. Hunden vil dessuten være i et bur under setet…så skjønner ikke helt problemet.

Dette er et ikke-problem all den tid vi kan regne med at hyperallergikere godt kjenner til reglene og vet at de må melde inn at de må ha dyrefritt fly når bestiller - og da kan ingen med dyr bestille på samme flight. 

Sånn sett tar dere hensyn til hverandre - eller alle blir tatt hensyn til. 

Hyperallerikere mot pelsdyr møter mange hindringer i hverdagen. Det er jo lov med dyr praktisk talt overalt, og det er stort sett allergikeren som er forventet å tilpasse seg. For det er mange flere dyreeiere enn hyperallergikere. Jeg har hyperallergikere i familien som ikke kan reise med buss/t-bane feks, fordi der kan det plutselig komme på en hund. Stadig flere restauranter og hoteller tillater hund også. Jeg forstår at det er sånn, fordi det er mange hundeeiere der ute. Men det er så klart trist for allergikerene uansett - som får sin frihet innskrenket og hele tiden må ta høyde for at det kan dukke opp dyr der man er. 

Sånn sett er det ganske ryddig med fly på grunn av førstemann til mølla-prinsippet. Så er det ingen overraskelser i hvert fall. 

Anonymkode: ba341...aaf

Skrevet

Tror det skal gå helt fint. Har flydd med valp 2 ganger. Ingen sjekket om hunden klarte å stå i buret. Ingen sjekket vekt. Ingen sjekket målene på buret. Og husk, ta hunden ut av reiseveska før sikkerhetskontrollen. Hunden skal bæres gjennom, ikke sendes gjennom rønken 😅

Tror ikke de gidder å sjekke så lenge buret ikke er åpenbart alt for stort.

Bestill sete helt bakerst i flyet inntil vinduet 🙂 Litt mer privat bak der. 

Anonymkode: aae8b...530

• Liker 1
Skrevet

Uff, jeg får vondt av hunden hvis den skal være på reise i et par timer og ikke kan stå i buret sitt. Det høres ikke godt ut. Jeg vet det ikke er det svaret du ønsker deg, men kravet om at hunden skal kunne stå, er satt av dyrevernmessige hensyn. Hvis det er mulig å finne andre løsninger, syns jeg helt klart du skal velge det. 

Anonymkode: e4e36...e79

Skrevet

Det går nok fint! Det er som regel vekt de er opptatt av. Norwegian er det selskapet jeg har opplevd som mest firkantet; SAS og Finnair er mye hyggeligere, der har de ikke brydd seg om å se hunden i reiseburet en gang, de har vært mest opptatt av hvor søt han er 😊

Jeg håper dere får en fin tur! Husk å puste med magen selv om det kanskje blir litt klynking. Frem kommer dere uansett!

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Uff, jeg får vondt av hunden hvis den skal være på reise i et par timer og ikke kan stå i buret sitt. Det høres ikke godt ut. Jeg vet det ikke er det svaret du ønsker deg, men kravet om at hunden skal kunne stå, er satt av dyrevernmessige hensyn. Hvis det er mulig å finne andre løsninger, syns jeg helt klart du skal velge det. 

Anonymkode: e4e36...e79

Jeg vurderer det som mye verre for hunden min å bli plassert i lasterommet i 3,5 timer. Han er ganske engstelig av seg (klarer å være alene hjemme, men når vi er hjemme følger han oss overalt), og derfor mener jeg at det er bedre for han å ligge i noen timer enn å bli traumatisert av å være i lasterommet uten oss 🥺

• Liker 5
Skrevet
Rosmarin(ert) skrev (8 minutter siden):

Det går nok fint! Det er som regel vekt de er opptatt av. Norwegian er det selskapet jeg har opplevd som mest firkantet; SAS og Finnair er mye hyggeligere, der har de ikke brydd seg om å se hunden i reiseburet en gang, de har vært mest opptatt av hvor søt han er 😊

Jeg håper dere får en fin tur! Husk å puste med magen selv om det kanskje blir litt klynking. Frem kommer dere uansett!

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Tror det skal gå helt fint. Har flydd med valp 2 ganger. Ingen sjekket om hunden klarte å stå i buret. Ingen sjekket vekt. Ingen sjekket målene på buret. Og husk, ta hunden ut av reiseveska før sikkerhetskontrollen. Hunden skal bæres gjennom, ikke sendes gjennom rønken 😅

Tror ikke de gidder å sjekke så lenge buret ikke er åpenbart alt for stort.

Bestill sete helt bakerst i flyet inntil vinduet 🙂 Litt mer privat bak der. 

Myrmica skrev (På 7.12.2021 den 10.35):

Så lenge buret ikke er for stort eller hunden for tung, går det nok bra. Har flydd mye med hund i kabinen, og aldri opplevd at de har sjekket størrelse på hund i forhold til buret - har blitt sjekka bare en gang, og da var det totalvekt de ville vite. 

Selvsagt KAN man møte på en ansatt som er skikkelig regelrytter, men sjansen er så liten at den er verdt å ta framfor å sende hunden som last. 

Takk for svar dere! Nå ble jeg veldig glad 😊 Krysser fingrene for at dette går bra!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar dere! Nå ble jeg veldig glad 😊 Krysser fingrene for at dette går bra!

Det verste som kan skje er at du ikke får gått på flyet. Kjipt, men ikke kjempekrise. Ta med hundepose og papir i tilfelle uhell. Du kan finne deg et hjørne nært gaten så hunden får strekke på føttene, også sette hunden i reiseveska når du går på flyet.

Husk også at noen flyselskap ser på reiseveske med hund som håndbagasje, og at det da ikke er lov med en ekstra sekk på ryggen. Det var ikke noe problem de gangene jeg flydde, men for sikkerhetsskyld, ikke ha noe verdifullt/som kan ødelegges lett i sekken i tilfelle du ikke får ta med deg både reiseveske og sekk, og må sende sekken i lasterommet. 

En av valpene jeg hentet hylte noe voldsomt på flyet, selv med en hånd i reiseveska. Tok av meg skoen og satte foten ned i reiseveska (og tetta igjen godt rundt leggen så valpen ikke klarte å kravle ut). Da ble det stille. Hun krølla seg oppå den svette sokken min og sov gjennom hele turen + en kort mellomlanding 😅

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...