Gå til innhold

Hjelp til strikking av alpelue

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal strikke en alpelue og skjønner ikke hva oppskriften ber meg om. Det står slik:

Strikk en omgang slik: *Strikk 2 m r bak 1 m, stram m godt, strikk 1 m r. Sett 1 m tilbake på venstre p*, gjenta fra *-* ut omgangen. 

Det jeg sliter mest med å forstå er hvordan jeg strikker 2 masker bak 1 maske. 

Anonymkode: a7243...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke strikket akkurat alpelue før men det meste annet. Har du noen flere setninger fra oppskriften? Ut fra det lille du har skrevet, tolker jeg som at du skal bruke en hjelpepinne. 

Anonymkode: 61ff2...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre var det ikke mye annen kontekst. Men først strikket jeg til en brettekant på rundpinne. Deretter står det:

Strikk en omgang slik: *Strikk 2 m r bak 1 m, stram m godt, strikk 1 m r. Sett 1 m tilbake på venstre p*, gjenta fra *-* ut omgangen. 

Sett 6 merker i arbeidet. Sett merkene rundt 2 m (= merke-m), med 16 m mellom merke.

Strikk videre rundt i glattstrikk. Samtidig, på 1. omgang, økes det ved å lage et kast på hver side av merke-m = 12 m økt…

Også fortsetter det, men det tror jeg ikke hjelper med å skjønne hvordan jeg skal strikke 2 masker bak 1 maske..

Anonymkode: a7243...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne?

Jeg forstår heller ikke hva de mener i oppskriften, men håper du får hjelp av noen kloke hoder!

Hvis jeg linket til rett oppskrift, så står det slik:

Strikk 1 omgang slik: *Strikk 2. m r bak 1. m, stram m godt, strikk 1. m r. Sett 1 m tilbake på venstre p*, gjenta fra *-* ut omgangen

Slik leser jeg det: Strikk andre maske rett bak første maske, stram masken godt, strikk første maske rett. Sett en maske (eller menes det første maske?)  tilbake på venstre pinnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...