Gå til innhold

Airbaglampen lyser gult

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Airbaglampen på golfen min begynte plutselig å lyse gult. Jeg googler og leser at dette svært sjeldent skyldes at noe er feil med selve airbag’ene, men at det heller mest sannsynlig kan skyldes en kontaktfeil et sted? Så lenge lampen lyser gult og ikke rødt, er det da trygt å fortsette å kjøre bilen? Jeg må jo få det sjekket ut, men har ikke tid i disse dager, og er helt avhengig av bilen😬

Noen tanker og erfaringer rundt dette?

Anonymkode: c5017...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

trøndermann38 skrev (1 minutt siden):

Airbagen vil ikke virke

Mener du at airbagene er deaktivert uansett hva som er årsaken til at lampen lyser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener du at airbagene er deaktivert uansett hva som er årsaken til at lampen lyser? 

Ja det var svaret jeg fikk på min gamle bil, er mest sannsynlig dårlig kontakt eller sensorfeil, men den vil som sagt ikke virke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trøndermann38 skrev (Akkurat nå):

Ja det var svaret jeg fikk på min gamle bil, er mest sannsynlig dårlig kontakt eller sensorfeil, men den vil som sagt ikke virke. 

Uff😬 Fikk du feilen fikset? Hva måtte du isåfall betale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uff😬 Fikk du feilen fikset? Hva måtte du isåfall betale? 

Jeg valgte å vrake bilen, var en gammel sliten bil. Var en sensor i mitt tilfelle, ville kostet meg under 500. Du må feilsøke først for å finne hva som er feilen, med mindre det er selve airbagen er det ikke dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trøndermann38 skrev (1 minutt siden):

Jeg valgte å vrake bilen, var en gammel sliten bil. Var en sensor i mitt tilfelle, ville kostet meg under 500. Du må feilsøke først for å finne hva som er feilen, med mindre det er selve airbagen er det ikke dyrt. 

Ok, takk😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du airbags i setene? om så, så er det sannsynligvis kontakten til setet, det kan hende det er skadet av fukt. sensorer er lett å fikse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SidFernwilter skrev (13 minutter siden):

har du airbags i setene? om så, så er det sannsynligvis kontakten til setet, det kan hende det er skadet av fukt. sensorer er lett å fikse. 

Airbags i setene? Er det ikke i dashbord-området airbagene er plassert? 🤔 Jeg har en gammel golf. Problemet oppstod like etter at en person satt seg inn i passasjersetet. Jeg leste at det kunne være setebeltet som var årsaken, så jeg har trukket litt beltet og passet på at det trekker seg helt inn igjen (fikk tips om det), men lampen lyser fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har skjedd meg også. Da var det en styreenhet (sleperingen) i rattet som måtte byttes. Var først klikkelyder i rattet. Jeg kjørte en stund med bilen men var klar over at airbagen ikke ville fungere. Kostet 6500 kr ca. Den nye styreenheten må kodes/programmeres. Dette gjorde mitt verksted ikke korrekt og tok ikke ansvar for det-men tilbød feilsøking til skyhøye priser. Aldri vw igjen (så mye feil) og ihvertfall ikke det arrogante lite serviceytende vw merkeverkstedet der jeg var.....Nei heller et serviceminded lokalt verksted som ikke tar en kr for feilsøkingen. Nå er det ikke sikkert du må bytte den delen men det vil du få vite når et verksted har sett på det. Har du sjekket at hornet fungerer? Virker cruise kontrollen? Men som nevnt over kan det bare være en sensor. Lykke til!

Anonymkode: d2ec4...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette har skjedd meg også. Da var det en styreenhet (sleperingen) i rattet som måtte byttes. Var først klikkelyder i rattet. Jeg kjørte en stund med bilen men var klar over at airbagen ikke ville fungere. Kostet 6500 kr ca. Den nye styreenheten må kodes/programmeres. Dette gjorde mitt verksted ikke korrekt og tok ikke ansvar for det-men tilbød feilsøking til skyhøye priser. Aldri vw igjen (så mye feil) og ihvertfall ikke det arrogante lite serviceytende vw merkeverkstedet der jeg var.....Nei heller et serviceminded lokalt verksted som ikke tar en kr for feilsøkingen. Nå er det ikke sikkert du må bytte den delen men det vil du få vite når et verksted har sett på det. Har du sjekket at hornet fungerer? Virker cruise kontrollen? Men som nevnt over kan det bare være en sensor. Lykke til!

Anonymkode: d2ec4...559

Åj, så utrolig kjip behandling av merkeverkstedet! Jeg går aldri på merkeverksted, her i byen er merkeverkstedet virkelig ille, mange snakker om at de finner masse feil som «må» gjøres, i tillegg til problemet man opprinnelig kommer med🙄 

Ellers, takk for at du deler erfaringen. Jeg har ikke prøvd hornet eller cruisekontrollen etter at dette skjedde, nei, tenkte ikke på at det var noe jeg burde teste ut🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Airbags i setene? Er det ikke i dashbord-området airbagene er plassert? 🤔 Jeg har en gammel golf. Problemet oppstod like etter at en person satt seg inn i passasjersetet. Jeg leste at det kunne være setebeltet som var årsaken, så jeg har trukket litt beltet og passet på at det trekker seg helt inn igjen (fikk tips om det), men lampen lyser fortsatt.

noen biler har sideairbags. disse er i setene. setebelt-låsene kan faktisk være et problem, ja. 

Endret av SidFernwilter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SidFernwilter skrev (1 minutt siden):

noen biler har sideairbags. disse er i setene. setebelt-låsene kan faktisk være et problem, ja. 

Aha, det visste jeg ikke. Tror mine sitter i front. Setebeltlåsen kan kanskje være årsaken ja, kan problemet ha oppstått idet noen satt seg inn i passasjersetet, skal tro? Er det noe jeg kan prøve å gjøre selv? Feste/åpne setebeltet i låsene noen ganger, eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...