Elaine Marley Skrevet 8. desember 2021 #61 Skrevet 8. desember 2021 Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Shias Skrevet 8. desember 2021 #62 Skrevet 8. desember 2021 Kjenner flere. Alder mellom 35 og 50. Fleste av dem høyt utdannet. Noen er lærere og en er lege. 6
mmd Skrevet 9. desember 2021 #63 Skrevet 9. desember 2021 hunderrederre skrev (På 6.12.2021 den 19.15): Solidaritet ja.. Den synes jeg vi ser svært lite til rent generelt. Nå er det brått blitt så veldig, veldig viktig. Dog synes jeg personlig det ser ut til at folk tar den vaksinen for å redde sitt eget bekvemmelige liv, ikke i solidaritet med andre. Det gir rett og slett svært lite mening også. Men OK... Når så vi den samme "dugnaden" i solidaritet sist egentlig? Hadde det vært standarden så kunne kanskje jeg også kjøpt den, men jeg ser og har stort sett aldri sett noe til den. Av hensyn til.. Føler behov for å både le og gråte. Folk lider i stor skala rundt oss hele tiden, men de aller, aller fleste løfter hverken øyebryn over det eller finger for å hjelpe til. Og nå føler de seg skitviktig fordi de har tatt en vaksine av hensyn til de svake? Haha!?! Får meg til å tenke på et veslevoksent barn som har gjort noe hn synes var helt storveis og forventer applaus og ros for. Trist at du føler det sånn. Jeg er ikke i noen risikogruppe og kunne sikkert ha droppet vaksinen on jeg bare skulle tenkt på meg selv. Jeg tenker å ta vaksinen er et bidrag jeg kan gi for å lette veien mot et normalt samfunn (itillegg til avstand osv). Det er naturlig å bidra med det man kan, om det er på dugnad i borettslaget, plan Norge-fadder, TV-aksjonen osv. Jeg forventer ingen applaus, men jeg føler meg i alle fall litt bedre. Anbefales. 1
SoWhat? Skrevet 9. desember 2021 #64 Skrevet 9. desember 2021 (endret) mmd skrev (11 minutter siden): Trist at du føler det sånn. Jeg er ikke i noen risikogruppe og kunne sikkert ha droppet vaksinen on jeg bare skulle tenkt på meg selv. Jeg tenker å ta vaksinen er et bidrag jeg kan gi for å lette veien mot et normalt samfunn (itillegg til avstand osv). Det er naturlig å bidra med det man kan, om det er på dugnad i borettslaget, plan Norge-fadder, TV-aksjonen osv. Jeg forventer ingen applaus, men jeg føler meg i alle fall litt bedre. Anbefales. Hvorfor er det trist at vedkommende tenker sånn? Det er i såfall sannheten som er trist for deg da? For det var sant. Folk tenker alltid mest på seg selv og hva som gavner seg og sine. Man hjelper til nå og da, og så får man seg kanskje et fadderbarn og bidrar på innsamling en gang i året. Da er det en haug mennesker som klager på det også. Så er det all dritt minoriteter får mot seg. Daglig. Ikke mye solidaritet å spore når fattige i Norge ber om hjelp heller. Noen hjelper, men du må ikke komme å si at det er normalen. Da fornekter du Men nå skal det vises solidaritet fordi alle vil åpne samfunnet så de kan gjøre som de vil. Nemlig. Solidaritet liksom 🙂 Endret 9. desember 2021 av SoWhat? 5
mmd Skrevet 9. desember 2021 #65 Skrevet 9. desember 2021 SoWhat? skrev (32 minutter siden): Hvorfor er det trist at vedkommende tenker sånn? Det er i såfall sannheten som er trist for deg da? For det var sant. Folk tenker alltid mest på seg selv og hva som gavner seg og sine. Man hjelper til nå og da, og så får man seg kanskje et fadderbarn og bidrar på innsamling en gang i året. Da er det en haug mennesker som klager på det også. Så er det all dritt minoriteter får mot seg. Daglig. Ikke mye solidaritet å spore når fattige i Norge ber om hjelp heller. Noen hjelper, men du må ikke komme å si at det er normalen. Da fornekter du Men nå skal det vises solidaritet fordi alle vil åpne samfunnet så de kan gjøre som de vil. Nemlig. Solidaritet liksom 🙂 Synes fortsatt det er trist. Mange gjør så godt de kan, men behovet er overveldende. Når det gjelder pandemien, finnes det imidlertid noen enkle, konkrete ting hver enkelt kan bidra med. De aller aller fleste gjør heldigvis det, noen fordi de ønsker en lettere hverdag, noen i solidaritet med eldre/syke/barn, og andre ut fra en kombinasjon. Vi kunne alltids latt egoistene seile din egen sjø, men per nå er det det med vaksine det aller viktigste hver enkelt kan gjøre. Derfor kan vi ikke slutte med å prøve å få flest mulig vaksinert. 2
Gjest Airman Skrevet 9. desember 2021 #66 Skrevet 9. desember 2021 En kan nesten få inntrykk av at befolkningen består av to deler, de som jobber i helsevesenet er ene halvpart og de psykisk syke utgjør den andre halvpart.. Kan jo ha noe med at dette er kvinneguiden og helsevesenet er en kvinnebastion i samfunnet. En ting er ihvertfall sikkert, psykisk syk er blitt hersketeknikk nummer 1 i samfunnet, enten er du lydig og disiplinert i atferd, tanker og holdninger, gjør og sier det alle liker eller så er du psykisk syk. Ikke overraskende at det også blir brukt mot uvaksinerte.
SoWhat? Skrevet 9. desember 2021 #67 Skrevet 9. desember 2021 mmd skrev (7 minutter siden): Synes fortsatt det er trist. Mange gjør så godt de kan, men behovet er overveldende. Når det gjelder pandemien, finnes det imidlertid noen enkle, konkrete ting hver enkelt kan bidra med. De aller aller fleste gjør heldigvis det, noen fordi de ønsker en lettere hverdag, noen i solidaritet med eldre/syke/barn, og andre ut fra en kombinasjon. Vi kunne alltids latt egoistene seile din egen sjø, men per nå er det det med vaksine det aller viktigste hver enkelt kan gjøre. Derfor kan vi ikke slutte med å prøve å få flest mulig vaksinert. Jeg føler mer solidaritet med de som er uvaksinerte. De blir jo nærmest hetset rundt om. Mange har mye frykt som for dem er helt reell. Jeg skjønner det godt. Føler du solidaritet med dem? 9
SoWhat? Skrevet 9. desember 2021 #68 Skrevet 9. desember 2021 Airman skrev (3 minutter siden): En kan nesten få inntrykk av at befolkningen består av to deler, de som jobber i helsevesenet er ene halvpart og de psykisk syke utgjør den andre halvpart.. Kan jo ha noe med at dette er kvinneguiden og helsevesenet er en kvinnebastion i samfunnet. En ting er ihvertfall sikkert, psykisk syk er blitt hersketeknikk nummer 1 i samfunnet, enten er du lydig og disiplinert i atferd, tanker og holdninger, gjør og sier det alle liker eller så er du psykisk syk. Ikke overraskende at det også blir brukt mot uvaksinerte. Det er flere o helsevesenet som ikke er vaksinert. Ingen får vel mer kritikk og kjeft enn dem... 5
Anonio Skrevet 9. desember 2021 #69 Skrevet 9. desember 2021 (endret) 11 minutter siden, SoWhat? said: Det er flere o helsevesenet som ikke er vaksinert. Ingen får vel mer kritikk og kjeft enn dem... Med flere mener du da ca 5%, i følge FHI. I denne gruppen har du folk som hun fantastiske sykepleieren som var på låvefesten i Gran og så smittet pasienter på sin arbeidsplass i dagene etterpå selv om hun visste at det var utbrudd på festen. Heldigvis har min kommune tatt grep og flyttet uvaksinerte sykepleiere til andre stillinger der hvor min mor er på demensbehandling. Hele bygda vet hvem disse folkene er fordi de er i alle kanaler på facebook og poster vås om "magic dirt" og hydrogenperoxid som vindunderkurer for viruset de fornektet i starten av pandemien. Her om dagen delte en av de et innlegg fra usa om at et bad i borax (vaskemiddel) ville fjerne alle nanochippene som ble injisert med vaksinen. Hadde jeg vært frivillig uvaksinert sykepleier ville jeg vurdert alvorlig hvilken gruppe jeg etterhvert blir en del av når det er så få prosent igjen som ikke har tatt vaksinen. Endret 9. desember 2021 av Anonio 5
Prelunia Skrevet 9. desember 2021 #70 Skrevet 9. desember 2021 (endret) Kvinne 30 år. Har ikke vaksinert med pga graviditet og fullamming. Ville gi kroppen litt tid til å bli seg selv , og dessuten er jeg svært lite ute blant folk med liten baby uansett. Hadde tenkt å ta vaksinen når ammingen avtok , men nå er jeg litt usikker siden det er jo nesten ikke forskjell på om man har tatt den eller ikke. Dessuten har jeg ikke behov for å reise osv. Skal vurdere det på nytt når jeg starter å jobbe igjen, ut ufra hvordan smittetrykket er, siden jeg jobber som lærer. Endret 9. desember 2021 av Prelunia 5
Gjest goldlion Skrevet 9. desember 2021 #71 Skrevet 9. desember 2021 Kjenner kun barn under 16 som er uvaksinerte. Men de setter vel opp tempoet på vaksineringen av 12-15-åringene nå når det oppfordres sterkt fra FHI om at alle vaksinerer seg. Usikker på hvorfor det går så sent med denne gruppen?
Gjest Anonym373 Skrevet 9. desember 2021 #72 Skrevet 9. desember 2021 Lalalalam skrev (På 5.12.2021 den 19.09): Er du selv UVAKSINERT eller kjenner du noen som er det? Kan du svare på disse spørsmålene. Er nysgjerrig på hvem som velger å ikke vaksinere seg. 1. Kjønn 2. Aldersgruppe 3. Psykisk syk/alvorlig psykisk syk? 4. Etnisitet Annet? Er vaksinert til nå, går over til uvaksiner fremover, kan ikke vaksinere meg for corona hver halvår …
Callisto83 Skrevet 9. desember 2021 #73 Skrevet 9. desember 2021 En gjenganger blandt de jeg kjenner som nekter å la seg vaksinere, er at de alle går på Livets harde skole. Og går man på den skolen, så foregår undervisningen stort sett på Facebook via ulike memes. Av en eller annen mystisk grunn er de ikke så opptatt av å følge tiltak heller. Den ene vil helst ikke bruke maske på butikken, fordi sitat "Det gjør så vondt i lungene"... Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. 5
SoWhat? Skrevet 9. desember 2021 #74 Skrevet 9. desember 2021 Callisto83 skrev (2 minutter siden): En gjenganger blandt de jeg kjenner som nekter å la seg vaksinere, er at de alle går på Livets harde skole. Og går man på den skolen, så foregår undervisningen stort sett på Facebook via ulike memes. Av en eller annen mystisk grunn er de ikke så opptatt av å følge tiltak heller. Den ene vil helst ikke bruke maske på butikken, fordi sitat "Det gjør så vondt i lungene"... Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Det er mange yrkesaktive blant uvaksinerte. Av de jeg vet om. Så jeg tror nok at det er begge deler representert. Så må vi nok regne med at mange ikke står åpent frem om det. De er nok gjerne i høyere stillinger, hvor de kan miste anseelse om de står frem. 6
Lana01 Skrevet 9. desember 2021 #75 Skrevet 9. desember 2021 SoWhat? skrev (8 minutter siden): Det er mange yrkesaktive blant uvaksinerte. Av de jeg vet om. Så jeg tror nok at det er begge deler representert. Så må vi nok regne med at mange ikke står åpent frem om det. De er nok gjerne i høyere stillinger, hvor de kan miste anseelse om de står frem. 97% av leger og spesial sykepleiere er vaksinert ( dette er en stund siden, så tallet kan være høyere nå) Det er også noen som ikke kan ta / ikke anbefales, så det betyr at det er veldig få i denne gruppen som ikke ønsker vaksinen Dette bør gi et tydelig signal, om hva som er det fornuftige her, 2
mingus Skrevet 9. desember 2021 #76 Skrevet 9. desember 2021 Callisto83 skrev (24 minutter siden): En gjenganger blandt de jeg kjenner som nekter å la seg vaksinere, er at de alle går på Livets harde skole. Og går man på den skolen, så foregår undervisningen stort sett på Facebook via ulike memes. Av en eller annen mystisk grunn er de ikke så opptatt av å følge tiltak heller. Den ene vil helst ikke bruke maske på butikken, fordi sitat "Det gjør så vondt i lungene"... Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Livets harde skole, er det der en hersketeknikk, eller hva betyr det for noe? Hadde aldri snakket slik om mine uvaksinerte venner/bekjente, det er jo helt forkastelig hvordan dere holder på. 11
SoWhat? Skrevet 9. desember 2021 #77 Skrevet 9. desember 2021 Lana01 skrev (10 minutter siden): 97% av leger og spesial sykepleiere er vaksinert ( dette er en stund siden, så tallet kan være høyere nå) Det er også noen som ikke kan ta / ikke anbefales, så det betyr at det er veldig få i denne gruppen som ikke ønsker vaksinen Dette bør gi et tydelig signal, om hva som er det fornuftige her, Vaksinert hvor mange ganger? Vet du hvilket antall 3% er? Hvordan vet de hvor mange av dem som er vaksinert? Såkalt "fullvaksinert"? 4
Lana01 Skrevet 9. desember 2021 #78 Skrevet 9. desember 2021 SoWhat? skrev (6 minutter siden): Vaksinert hvor mange ganger? Vet du hvilket antall 3% er? Hvordan vet de hvor mange av dem som er vaksinert? Såkalt "fullvaksinert"? Det står minst en dose. Det er ingen grunn til å tro at de ikke har fulgt opp vaksineringen. Det står ingen ting om de siste tre.%, men det vil være i denne gruppen , som med andre, noen som ikke kan/anbefales vaksinen. Vet at legen på jobben min, som ble smittet Hun sliter med long covid, Hun ble anbefalt å vente med å ta vaksinen, til hun ble bedre, vet ikke om hun har tatt nå, eller om anbefalingene er endret. Studien viser at det er noe forskjell mellom ulike yrkesgrupper. Leger og spesialsykepleiere har en vaksinedekning på 97 % https://www.fhi.no/nyheter/2021/variasjon-i-vaksinasjonsdekningen-blant-ansatte-i-helsetjenesten/ 1
mmd Skrevet 9. desember 2021 #79 Skrevet 9. desember 2021 SoWhat? skrev (1 time siden): Jeg føler mer solidaritet med de som er uvaksinerte. De blir jo nærmest hetset rundt om. Mange har mye frykt som for dem er helt reell. Jeg skjønner det godt. Føler du solidaritet med dem? Ja, med de som er uvaksinerte fordi de av en eller annen grunn ikke kan ta vaksinen.
SoWhat? Skrevet 9. desember 2021 #80 Skrevet 9. desember 2021 Lana01 skrev (2 minutter siden): Det står minst en dose. Det er ingen grunn til å tro at de ikke har fulgt opp vaksineringen. Det står ingen ting om de siste tre.%, men det vil være i denne gruppen , som med andre, noen som ikke kan/anbefales vaksinen. Vet at legen på jobben min, som ble smittet Hun sliter med long covid, Hun ble anbefalt å vente med å ta vaksinen, til hun ble bedre, vet ikke om hun har tatt nå, eller om anbefalingene er endret. Studien viser at det er noe forskjell mellom ulike yrkesgrupper. Leger og spesialsykepleiere har en vaksinedekning på 97 % https://www.fhi.no/nyheter/2021/variasjon-i-vaksinasjonsdekningen-blant-ansatte-i-helsetjenesten/ Det er ingen grunn til å tro at de ikke har tatt "alle" dosene? Er det en grunn til å tro at de har? Jeg mener ikke å kverulere, for det er jo ikke akkurat usannsynlig at de stoppet ved en dose. Så klart er det forskjell mellom yrkesgruppene. Helsepersonell har vel vært mest presset. Det er det vel ingen tvil om, så ikke så rart at de tok første dose ihvertfall. Det er flere som sier at de føler seg presset, og at de tar pga det. Det er nok du godt kjent med også antar jeg. 5
Anbefalte innlegg