Gå til innhold

Fårikål


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Dette er en standard oppskrift:

1 ½ kg fårikålkjøtt

1 ½ kg hodekål

4 ts hel pepper

2 ts salt

3 dl vann

Er det ikke litt lite vann?

Hvor mye veier et kålhode?

Skal fårikålen koke under lokk?

:klappe: jeg skal lage fårikål for første gang! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke lite vann.

Ja, den skal koke under lokk.

Et kålhode veier...tja, kommer an på hvor stort det er da. Men ca 1,5 kg kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anerikke

Synes det hørtes lite ut...Fyller på vann på slump, jeg! Sånn til at jeg kan se det... Ikke så mye at det dekker. Koker med lokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er altfor lite vann. Jeg måler det aldri opp, bare fyller på til det nesten dekker. Kraften er jo halve får-i-kålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha ca 6 dl vann til to kg kjøtt og to kilo kål. Jeg lar gryten stå med lokk hele tiden så det forsvinner ikke mye væske. Forøvrig lager jeg den dagen før og bare varmer opp når den skal spises. Saus og alt annet smaker bedre da.

OBS: Fårikålen skal kokes opp, og deretter trekke en 1.5 til 2 timer til kjøttet begynner å løsne fra beina. Den skal ikke kokes hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er altfor lite vann. Jeg måler det aldri opp, bare fyller på til det nesten dekker. Kraften er jo halve får-i-kålen.

:Nikke:

Måler egentlig ikke opp noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oppskriften jeg fikk av min mor skal jeg fylle opp vann nesten til toppen, om det er 3 dl eller 6 dl har med gryte og mengde å gjøre - så jeg synes det er en god huskeregel.

Jeg vender også kjøttet i mel med salt først, synes sausen blir litt bedre av det. Blir litt "tykkere" av det liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte faktisk litt over en liter vann til 1,3 kg kjøtt og omtrent like mye kål. Og det ble bra!!! Hadde en stor kjele, fylte opp nesten til toppen, til det så passe ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...