Gå til innhold

Tannhelseforsikring. Noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis noen har noen erfaringer med tannhelseforsikringer vil jeg gjerne høre. Hva slags forsikring, og synes du det er verdt det? Er det vanskelig å bruke forsikringen når det trengs? Andre problemer som har oppstått?

Jeg har alltid slitt med tennene mine, men ikke hatt noe spesifikt som har blitt noe særlig dekt av det offentlige. Bare i år har jeg brukt over 10 000 til sammen. Det er alltid noe som er galt, en fylling som er løs, en tann som har en betennelse, rotfylling, flere hull, ising i tennene, en liten bit av en tann som har falt av... Det til tross for at jeg går minst 1 gang hvert år, av og til oftere.

Jeg tenker jeg skal skaffe meg forsikring, nå som jeg akkurat er ferdig med alt arbeidet som jeg trengte, og før det blir noe nytt som oppstår.

Men er det noen som har erfaringer med tannhelseforsikringer? Noen forsikringer har ting skrevet med komplisert språk og liten skrift i vilkårene, som gjør det vanskelig å bruke, men som man ikke oppdager før senere. Det er så typisk... Man betaler i mange måneder/år, og når man skal bruke forsikringen for første gang viser det seg at den nesten ikke dekker noe som er relevant for deg.

Akkurat den forsikringen jeg tenker på er Norsk Tannhelseforsikring, hvis noen lurer.

Anonymkode: 37174...b41

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det kan være verdt å merke seg at forsikringer sjelden eller aldri forsikrer for noe som allerede har oppstått hos personen som vil forsikre seg. Helseforsikringer gjelder for eksempel ikke hvis man har hatt depresjon i tenårene, og så blir uføretrygdet for det 15 år senere, selv om man har levd mange år som frisk uten det i mellom.

Du nevner f.eks løse fyllinger som måtte repareres. Regn med at en forsikring derfor ikke vil dekke dette om det oppstår igjen. Likedan med alle andre problemer du har hatt.

Man får ikke forsikret huset når det står og brenner. Man får heller ikke forsikret seg mot problemer som har funnet sted tidligere i livet eller pågår for øyeblikket.

Endret av Million
  • Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvilken forsikring du har sett på, men denne her fra NTHF ville ikke gitt deg dekning fordi tilstanden allerede er oppdaget. Jeg forstår hvorfor det må være slik, samtidig tenker jeg at man må jo være fem år når forsikringen inngås for å få dekning. Hvem i en alder av +40 kan påstås å ikke ha tilstander i munnen som ikke alt var oppstått - utover akutte skader.

Skrevet

Jeg forstår heller ikke hvem denne forsikringen skal gjelde for. Med mindre man er helt ung og har perfekte tenner og klarert fra tannlege så er det vel liten vits i å tegne forsikring på tennene.

Man får ikke dekket plomber som detter ut, hull i tennene med mindre man kan dokumentere at dette hullet er nyoppstått i en fra før frisk tann osv. 

Har man som deg ts mye problemer med tennene er jeg redd du bare kommer til å betale uten å få noe igjen. 

Anonymkode: e633a...2b2

• Liker 1
Skrevet

Litt sent svar, men tenker det kan hjelpe andre.

Jeg kontaktet Norsk Tannhelseforsikring og spurte om nettopp dette, om det gjelder helt friske tenner eller tenner som har fyllinger som er i orden per dags dato. Fikk dette til svar:
"Har du tenner med velfungerende fyllinger når du tegner forsikringen, vil også disse tennene være inkludert av forsikringen."

Virker greit da, eller? 🤷‍♀️

Skrevet

Jeg vet om en som har det og fikk bruk for det. Han sparte flere 10 tusner av kroner. Men det er et par år siden, så jeg husker ikke hva type problem han fikk. 

Anonymkode: 1aa96...0d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2021 den 19.08):

Hvis noen har noen erfaringer med tannhelseforsikringer vil jeg gjerne høre. Hva slags forsikring, og synes du det er verdt det? Er det vanskelig å bruke forsikringen når det trengs? Andre problemer som har oppstått?

Jeg har alltid slitt med tennene mine, men ikke hatt noe spesifikt som har blitt noe særlig dekt av det offentlige. Bare i år har jeg brukt over 10 000 til sammen. Det er alltid noe som er galt, en fylling som er løs, en tann som har en betennelse, rotfylling, flere hull, ising i tennene, en liten bit av en tann som har falt av... Det til tross for at jeg går minst 1 gang hvert år, av og til oftere.

Jeg tenker jeg skal skaffe meg forsikring, nå som jeg akkurat er ferdig med alt arbeidet som jeg trengte, og før det blir noe nytt som oppstår.

Men er det noen som har erfaringer med tannhelseforsikringer? Noen forsikringer har ting skrevet med komplisert språk og liten skrift i vilkårene, som gjør det vanskelig å bruke, men som man ikke oppdager før senere. Det er så typisk... Man betaler i mange måneder/år, og når man skal bruke forsikringen for første gang viser det seg at den nesten ikke dekker noe som er relevant for deg.

Akkurat den forsikringen jeg tenker på er Norsk Tannhelseforsikring, hvis noen lurer.

Hei! Jeg ville heller ha spart mine penger i egen sparekonto. Dessverre er de fleste forsikringsselskap interessert i å tjene penger på kunden sin. Så de vil vurdere hvor høy "risiko" du utgjør. Vet det høres kjipt ut, men ta en telefonrunde. Hør hvor mye de vil ha, så sett opp et regnestykke og se hva som lønner seg for deg. De har også regler på at de ikke dekker visse ting. 

Hvis du klarer å legge av for eksempel nå i startet 500-700/måneden, så tror du ila kort tid vil se at det kan lønne seg. Legg de pengene vekk i egen sparekonto, gjerne høyere sum om du klarer og glem de. Bruk kun ved akutte ting som tenner, behov for ny vaskemaskin osv. Det er anbefalt av alle forbruksøkonomer der ute. 

Anonymkode: ba7dd...19c

Skrevet

Har tannhelseforsikring fra Bank Norwegian, betaler rundt 270 i måneden. Er veldig fornøyd. De dekket nesten 40000 i fjor og har dekket ca 8000 i år. De tekker også ca 800 på årlig sjekk

Anonymkode: b895c...741

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Har tannhelseforsikring fra Bank Norwegian, betaler rundt 270 i måneden. Er veldig fornøyd. De dekket nesten 40000 i fjor og har dekket ca 8000 i år. De tekker også ca 800 på årlig sjekk

Og de dekker også tenner som tidligere har hatt problemer med seg (fyllinger, rotfyllinger, o.l.) men som er ok nå?

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Og de dekker også tenner som tidligere har hatt problemer med seg (fyllinger, rotfyllinger, o.l.) men som er ok nå?

Ja det gjør de, men i starten er den karenstid på 90 dager

Skrevet
On 12/5/2021 at 8:00 PM, AnonymBruker said:

Man får ikke dekket plomber som detter ut, hull i tennene med mindre man kan dokumentere at dette hullet er nyoppstått i en fra før frisk tann osv. 

Dette stemmer ikke med en forsikringen jeg har

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja det gjør de, men i starten er den karenstid på 90 dager

Ok. Da er det det samme som med Norsk Tannhelseforsikring sin.

Forskjellene her er da at man må ha kredittkort fra Bank Norwegian for å få den forsikringen (eller?)...

Også vil Norwegian sin dekke tannlegekontroller, mens NTHF sin ikke dekker årlige kontroller. Der er jo Norwegian sin best, da folk i min situasjon selvsagt bør sjekke tennene sine så ofte som mulig. Norwegian sin dekker alle tannleger lisensiert til å praktisere i Norge, mens NTHF sin dekker tannleger som er med i Den norske tannlegeforening (men i hele Skandinavia, har jeg lest 🤷‍♀️).

Også får du mest for pengene hvis du velger Norwegian sin - med tanke på hvor mye den dekker og hvor mye noen i min aldersgruppe (20-34 år) må betale.

Samtidig så blir det jo billigere, dog med mindre dekningssum, hvis jeg velger den rimeligste forsikringen til NTHF. Noe som kanskje er best å starte med? Det var iallefall det tannlegen min tipset meg om når jeg spurte henne.

Hm, dette ble vanskelig. Nå må jeg tenke litt. :fnise: 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok. Da er det det samme som med Norsk Tannhelseforsikring sin.

Forskjellene her er da at man må ha kredittkort fra Bank Norwegian for å få den forsikringen (eller?)...

Også vil Norwegian sin dekke tannlegekontroller, mens NTHF sin ikke dekker årlige kontroller. Der er jo Norwegian sin best, da folk i min situasjon selvsagt bør sjekke tennene sine så ofte som mulig. Norwegian sin dekker alle tannleger lisensiert til å praktisere i Norge, mens NTHF sin dekker tannleger som er med i Den norske tannlegeforening (men i hele Skandinavia, har jeg lest 🤷‍♀️).

Også får du mest for pengene hvis du velger Norwegian sin - med tanke på hvor mye den dekker og hvor mye noen i min aldersgruppe (20-34 år) må betale.

Samtidig så blir det jo billigere, dog med mindre dekningssum, hvis jeg velger den rimeligste forsikringen til NTHF. Noe som kanskje er best å starte med? Det var iallefall det tannlegen min tipset meg om når jeg spurte henne.

Hm, dette ble vanskelig. Nå må jeg tenke litt. :fnise: 

Ja må ha kredittkort fra Bank Norwegian for å få forsikringen, men koster ikke noe å ha kortet

Som du sier så gjelder den hos alle tannleger som er godkjent i Norge og den dekker også deler av årlig kontroll.

Om den er bedre enn noen av andre vet jeg ikke, men når jeg nevnte det den for min tannlege så sa han at det var den beste han hadde hørt om (han kjente ikke til den fra før) og når jeg var der nå sist sa han at han hadde begynt å anbefal den nå pasienter spurte om råd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...