Gå til innhold

Venninne vil si til folk at hun tok abort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. En venninne tok nylig en selvbestemt abort. Det ble litt av et styr, da hun etter aborten ble innlagt med endometritt og infeksjon.. 

like etter fikk hun vite at svigersøsteren (søsteren til kjæresten) var gravid og skal ha termin, som hun egentlig skulle hatt. 
hun vil si til søsteren hva som har skjedd, selv om kjæresten ikke vil hun skal si noe. Hun sier at hun har mareritt og angst grunnet dette. Jeg syns likevel det er en dum ide. Det er kjærestens familie, hun må respektere hans ønsker. Det blir for dumt om familien ikke kan snakke om sitt nye familiemedlem i nærheten av henne.

hva tenker dere?

Anonymkode: 4f69e...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjæresten er egositisk og burde la henne fortelle det eller eventuelt at han skal fortelle.

Anonymkode: 49649...8d2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette var en selvbestemt abort av et friskt foster syns jeg det er både slemt og dårlig gjort å bry svigerfamilie med dette.. pålegge dem en slags skyld for at de er lykkelige og venter barn. Hun får ta ansvar for valget hun tok. Hadde dette derimot vært en «ufrivillig» abort pga sykdom hadde det stilt seg noe annerledes.

Anonymkode: 09211...b64

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å forstå hva du mener. Kan du prøve å formulere hva du lurer på på nytt?

Slik som dette: "svigersøsteren var gravid og skal ha termin, som hun egentlig skulle hatt."
Det gir ingen mening.

Lurer du på hva vi mener venninnen din bør gjøre? Om hun skal fortelle om aborten eller ikke?
Det må hun i så fall bestemme selv.

Anonymkode: a76b0...1bf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er litt vanskelig å forstå hva du mener. Kan du prøve å formulere hva du lurer på på nytt?

Slik som dette: "svigersøsteren var gravid og skal ha termin, som hun egentlig skulle hatt."
Det gir ingen mening.

Anonymkode: a76b0...1bf

Jeg forstår det som at svigersøster har termin samtidig som det aborterte fosteret ville hatt termin.

Anonymkode: 09211...b64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager vil hu si dette? Bare fordi fosteret hadde samme termin? Hva mener hun at hun skal oppnå med det? 

Anonymkode: 72786...971

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hun mener at svigersøster skal ta hensyn til henne, når hun valgte å ta abort? Det synes jeg er en merkelig tankegang. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hei. En venninne tok nylig en selvbestemt abort. Det ble litt av et styr, da hun etter aborten ble innlagt med endometritt og infeksjon.. 

like etter fikk hun vite at svigersøsteren (søsteren til kjæresten) var gravid og skal ha termin, som hun egentlig skulle hatt. 
hun vil si til søsteren hva som har skjedd, selv om kjæresten ikke vil hun skal si noe. Hun sier at hun har mareritt og angst grunnet dette. Jeg syns likevel det er en dum ide. Det er kjærestens familie, hun må respektere hans ønsker. Det blir for dumt om familien ikke kan snakke om sitt nye familiemedlem i nærheten av henne.

hva tenker dere?

Anonymkode: 4f69e...293

Jeg tenker det virker som hun angrer på at hun tok abort. Hun hadde sikkert tanker for å ta abort og hun må nok få inn dette tankemønsteret igjen. Jeg regner med at det var gode grunner for å velge abort nå.

Selvfølgelig må en regne med at andre får barn da en selv skulle hatt, men en kan liksom ikke tenke slik heller. En må heller tenke at dette var dårlig prevensjon. Så må en glede seg med de som har valgt å få barn. Det er mye som kan gå galt i et svangerskap og jeg ville ikke sagt noe før barnet var ute og ting har roet seg.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett tråder om akkurat det samme flere ganger i år. Er det samme person?

Anonymkode: 0804c...bf5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsket hun fullt og helt aborten selv? Pushet kjæresten henne til den avgjørelsen? Dersom hun ikke fullt og helt ønsket å gå til det skrittet kan jeg forstå at hun har vondt av det i ettertid. Uansett kan jeg tenke meg at det er et sårbart tema.

Anonymkode: 88159...485

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal hun ikke si noe om. Hva skulle vært hensikten med det? Hun ble gravid, tok selvbestemt abort og fikk komplikasjoner. Men gjort er gjort.
Hva skal svigersøsteren gjøre med den informasjonen? 
Det eneste hun kan oppnå er potensielt å legge en demper på gleden hos de som nå venter barn. 
 

Jeg skjønner på en måte behovet for å si det, men det blir for egoistisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg forstår det som at svigersøster har termin samtidig som det aborterte fosteret ville hatt termin.

Anonymkode: 09211...b64

Ja, ikke så veldig vanskelig å "tolke" den setningen der egentlig.

Vet ikke jeg TS, tror jeg hadde respektert mannens ønske selv om det er kjipt, men forstår godt det ikke er noe greit for venninnen som tok abort.

Endret av mingus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun vil si det for å være åpen og dele så er ikke det nødvendigvis negativt.

Om det er for å sanke sympati eller prøve å påvirke svigerinnen til å glede seg mindre over sitt svangerskap, så burde hun nok heller holde informasjonen for seg selv.

Jeg vil forøvrig anbefale at hun snakker med fastlegen sin om dette, hvis det nå er slik at hun har angst og mareritt. Det er dumt om dette skal skape traumereaksjoner for henne i lengre tid.

Anonymkode: f4e5e...911

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis hun vil si det for å være åpen og dele så er ikke det nødvendigvis negativt.

Om det er for å sanke sympati eller prøve å påvirke svigerinnen til å glede seg mindre over sitt svangerskap, så burde hun nok heller holde informasjonen for seg selv.

Jeg vil forøvrig anbefale at hun snakker med fastlegen sin om dette, hvis det nå er slik at hun har angst og mareritt. Det er dumt om dette skal skape traumereaksjoner for henne i lengre tid.

Anonymkode: f4e5e...911

Støtter dette.

Hun høres egoistisk ut føler jeg. Jeg er dog åpen for at jeg kan ta feil, for eksempel dersom kjæresten hennes overtalte henne til en abort hun ikke egentlig ønsket. 

Anonymkode: 3d71f...bf7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er merkelig.

Jeg mistet i MA etter mange års prøving og IVF - og måtte ta abort på samme sykehus samme dag som en venninne fødte sitt barn.

Hun visste om MA’ en forsåvidt - men jeg presset jo ikke frem til henne «det var samme dag som DIN FØDSEL» 🙈🤷‍♀️

Jeg skulle også hatt termin samtidig som ei annen venninne. Hun og visste om alt, men datoen er jo uvesentlig. Skal jeg da legge med forbehold om tidlig fødsel eller å gå over termin - altså..... 🧐

Om jeg var gravid hadde jeg tålt å høre at noen jeg kjente veldig godt og var nær mistet generelt, også at det var like langt på vei. Særlig om det var mim bror.

Men om det kom sånn «vi tok abort». Ok....mistet i MA da? «Neinei, selvvalgt». 

Åoookei? Støtter selvbestemt abort - litt usikker på hvor denne samtalen var tenkt å gå 🤷‍♀️

Om man angrer og sliter så er svigerinne den siste å lesse den ballen på. Betal privat for en psykolog? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...