Gå til innhold

Narsissistisk mor (og tildels far)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så fortvilt. Har vært i en vanskelig situasjon. Prøver å være løsningsorientert slik at ting kan gå fremover. Blir dømt og kritisert nord og ned uansett hva jeg sier og eller foreslår av positive ting. Det er nedlatende snakk hele tiden. Prøver å snu ting til det positive men stanger i en vegg. Kommer ikke gjennom med noe. 
Min mor kan f.eks sitte å kritiserer alle på tv’en. Noen er for tykk,har ikke hals,håret deres er stygt osv osv.

Med meg kan hun dra frem alle feilene mine konstant. Ser ikke sine egne feil. Klarer ikke å se hvor negativ,nedlatende og dømmende hun er. Har kritisert meg hele livet som har påvirket voksenlivet mitt på flere områder. Jeg prøver ikke å ta offerrollen her,jeg er langt fra perfekt, men oppveksten min har preget meg som person,det er ikke noe å legge skjul på. Uansett valg jeg har tatt oppgjennom årene så har de trekt i fra og frarådet det meste. « Du tar aldri rådene våre», «Vi har sagt du burde gjøre slik og sånn», «Hvem har du om du ikke har oss» etc etc. Listen er lang. I fjor var jeg ikke velkommen til jul. Men de tryglet på julaften at jeg måtte komme. Valgte å la være. 
Jeg er voksen og må ta ansvar for eget liv,men de forsøker å styre det likevel så jeg slipper ikke unna uansett hva jeg gjør. 

De gir meg konstant dårlig samvittighet. 

Hadde en krangel med min mor på tlf i dag. Får kommenterer som du sitter det bare og magen din vokser,du trener ikke så du svetter osv. Gå deg en tur der og der++
Sliter med å få god selvtillit og ha den tryggheten man burde ha i min alder fordi det konstant hakkes på. Klager på at hun ikke får barnebarn. Hva med å gå i seg selv og se hva de har gjort som gjør at barna deres ikke har lykkes med kjærlighetsliv og fått barn osv. 

Har til dømes sagt flere ganger at de kan sende en melding og spørre om det passer å komme på besøk istedenfor å si at jeg kommer på besøk nå eller komme uanmeldt på døren og forvente at man alltid står klar når det passer dem. Når jeg tar opp dette blir de dritsure og mener det er normalt slik de gjør ting. Er utslitt av å ikke komme gjennom. Hvis vi barna sier fra og setter ned foten,får vi høre at vi oppdrar dem og at det ikke er akseptabelt. Særlig fra mor. 

Har bedt om å få respekt flere ganger,men det går inn ene øret og ut det andre. 
Jeg er mentalt utslitt av dette narssissitiske regimet deres. 
Må få utløp for frustrasjon da jeg har få å snakke med om dette. 

Vær så snill og ikke kom med negative og spydige kommentarer. 

Anonymkode: a3805...3ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er du, og hvorfor har du i det hele tatt kontakt med dem? 

Anonymkode: bac3c...4d9

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor du mener de er narcissister, men når du føler slik om dem kan jo med hell flytte til et annet sted og begynne litt på nytt. 

Trist at du ikke har fått med deg et godt selvbilde hjemmefra, men ta tak i det og skap deg det selv. Det er fullt mulig. 

Anonymkode: e857c...fce

• Liker 4
Skrevet

Forstàr det er et slit med en dysfunksjonell familie. Og så er det så vondt å se at man selv ikke har folk rundt seg som er gode og omsorgsfulle. En stor familie. Det er lov å savne det og være lei seg. Men ikke grav deg ned i et hull og tenk at du ikke kan bli lykkelig. Jobb med deg selv og din måte å forholde deg til andre på. Du kan komme deg opp og frem uten foreldre som heier. Hvor gammel er du?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvor gammel er du, og hvorfor har du i det hele tatt kontakt med dem? 

Anonymkode: bac3c...4d9

30-årene. Fordi jeg føler jeg må. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du må faktisk ingenting. Giftige relasjoner er giftige, uansett om det er foreldrene dine, og det er ditt valg om du ønsker dette i livet ditt. 

Anonymkode: 5530a...dd1

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor du mener de er narcissister, men når du føler slik om dem kan jo med hell flytte til et annet sted og begynne litt på nytt. 

Trist at du ikke har fått med deg et godt selvbilde hjemmefra, men ta tak i det og skap deg det selv. Det er fullt mulig. 

Anonymkode: e857c...fce

Hater plassen jeg bor på og bor her litt ufrivillig fordi jeg fikk starthjelp med de til å kjøpe leilighet. Ville ikke bo her i utgangspunktet men ble ikke hørt. De ver best,tror de. 

Jobber med meg selv hver bidige dag. Men blir så frustrert over å ikke få respekt. Hvis vi/jeg sier i mot så flyr de i flint. 
Dessverre kan man ikke velge sine foreldre men av og til skulle jeg ønske det. Om jeg er så heldig og få barn så skal jeg i hvertfall gi de betingelsesløs kjærlighet. 

Ts

Skrevet
lillevill skrev (2 timer siden):

Forstàr det er et slit med en dysfunksjonell familie. Og så er det så vondt å se at man selv ikke har folk rundt seg som er gode og omsorgsfulle. En stor familie. Det er lov å savne det og være lei seg. Men ikke grav deg ned i et hull og tenk at du ikke kan bli lykkelig. Jobb med deg selv og din måte å forholde deg til andre på. Du kan komme deg opp og frem uten foreldre som heier. Hvor gammel er du?

I dag var det snakk om å låne en bil der jeg skulle betale for drivstoff selv. Da var det alle unnskyldningene i boka. «Det er isete på veiene»(Hovedveiene er bare),»jeg kjører ikke på vann», «Skal jeg låne deg alt» men til søskenet mitt er det ikke noe problem😳 Jeg sitter litt fanget uten egen bil men hun unner meg ingenting. Vil at jeg skal lide. 

Hun er pensjonist og har masse venner og er sosial hele tiden. Ringer å forteller alle hun møter og hva hun har gjort og skal osv.  Gnir det inn. 
Det er så slitsomt jeg har ikke ord.

Skrevet

Dessverre må man bli litt ufin mot slike mennesker for å få litt fred, og det kommer gjerne litt drama og konflikt i overgangen. Det høres barnslig ut, men hvis de bare dukker opp på døra når du er opptatt eller har sagt fra at det ikke passer så ikke åpne. Lås døra og ikke ta telefonen. Hvis de kritiserer deg på telefon så må du bare si «hvis du ikke gir deg nå så legger jeg på», og så legger du på. Hvis de kritiserer deg face to face så er det helt innafor å si «mitt liv mine valg» «har du vurdert å fokusere litt på å forbedre deg selv i stede for å fokusere på meg?» «jeg er fornøyd med ***».

Det aller beste er å ha lite kontakt med slike mennesker selv om de er nær familie, men til gjengjeld kan du ikke ta imot goder som starthjelp til hus, låning av bil osv. Å ta imot slike ting setter deg i en vanskelig posisjon og det beste er om du blir selvstendig. Kan du kjøpe familien ut av boligen?

Anonymkode: bf7a7...2ea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dessverre må man bli litt ufin mot slike mennesker for å få litt fred, og det kommer gjerne litt drama og konflikt i overgangen. Det høres barnslig ut, men hvis de bare dukker opp på døra når du er opptatt eller har sagt fra at det ikke passer så ikke åpne. Lås døra og ikke ta telefonen. Hvis de kritiserer deg på telefon så må du bare si «hvis du ikke gir deg nå så legger jeg på», og så legger du på. Hvis de kritiserer deg face to face så er det helt innafor å si «mitt liv mine valg» «har du vurdert å fokusere litt på å forbedre deg selv i stede for å fokusere på meg?» «jeg er fornøyd med ***».

Det aller beste er å ha lite kontakt med slike mennesker selv om de er nær familie, men til gjengjeld kan du ikke ta imot goder som starthjelp til hus, låning av bil osv. Å ta imot slike ting setter deg i en vanskelig posisjon og det beste er om du blir selvstendig. Kan du kjøpe familien ut av boligen?

Hvis jeg sier det du foreslår blir det huskestue. De blir veldig fornærmet og hisser seg ekstremt opp. Aldri fysisk bare munnhoggeri. Ikke at det er hyggelig heller.De kommer ikke om jeg sier nei. Men de tror jeg alltid sitter klar fordi jeg dessverre har lite nettverk for tiden. Så får jeg høre det om jeg av og til sier nei. De stiller alltid opp med å hjelpe osv. 
Og de er feilfrie de🙄.

De mener jeg alltid er avhengig av de. Det er for tett og blir drittlei til tider.  

Kan dessverre ikke kjøpe de ut for tiden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis jeg sier det du foreslår blir det huskestue. De blir veldig fornærmet og hisser seg ekstremt opp. Aldri fysisk bare munnhoggeri. Ikke at det er hyggelig heller.De kommer ikke om jeg sier nei. Men de tror jeg alltid sitter klar fordi jeg dessverre har lite nettverk for tiden. Så får jeg høre det om jeg av og til sier nei. De stiller alltid opp med å hjelpe osv. 
Og de er feilfrie de🙄.

De mener jeg alltid er avhengig av de. Det er for tett og blir drittlei til tider.  

Kan dessverre ikke kjøpe de ut for tiden.

Det er derfor jeg også sier det blir dramatisk og konflikt i en overgangsperiode. Det vil du ikke kunne unngå den dagen du velger å stå opp for deg selv. Hvis du ikke får kjøpt de ut nå anbefaler jeg å utsette konflikten til det er gjort. Foreløpig kan du unngå å gjøre deg avhengig av de, ikke lån bil eller andre tjenester. Du gjør også lurt i å prøve å få deg et nettverk, enten det er innen frivillighet, jobb, venner, trening eller annen aktivitet/ hobby/ klubb/ forening. Selvstendighet er det eneste som vil la deg komme deg ut av denne situasjonen. 

• Liker 1
Skrevet

Har du søsken og opplever de det samme? 

Dere kunne jo da sammen tatt dere en prat med foreldrene deres og forklart, uten å angripe, hvordan det føles. 

Anonymkode: 206d8...22a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må faktisk ikke det. Du skylder ikke foreldrene dine noe som helst. Det er DERES valg å få deg, du har aldri bedt om å bli født. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hater plassen jeg bor på og bor her litt ufrivillig fordi jeg fikk starthjelp med de til å kjøpe leilighet. Ville ikke bo her i utgangspunktet men ble ikke hørt. De ver best,tror de. 

Jobber med meg selv hver bidige dag. Men blir så frustrert over å ikke få respekt. Hvis vi/jeg sier i mot så flyr de i flint. 
Dessverre kan man ikke velge sine foreldre men av og til skulle jeg ønske det. Om jeg er så heldig og få barn så skal jeg i hvertfall gi de betingelsesløs kjærlighet. 

Ts

Selg leiligheten, flytt til et sted du ønsker å være. 

Husk, du må passe på deg selv. Du trenger å gi deg selv glede i livet. Du kan ikke forandre foreldrene dine, men du kan endre på hva og hvem du har i livet ditt. 
Gjør det du ønsker og det du kan. Gi f*** i foreldrene dine! 

Anonymkode: 2474b...eda

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I dag var det snakk om å låne en bil der jeg skulle betale for drivstoff selv. Da var det alle unnskyldningene i boka. «Det er isete på veiene»(Hovedveiene er bare),»jeg kjører ikke på vann», «Skal jeg låne deg alt» men til søskenet mitt er det ikke noe problem😳 Jeg sitter litt fanget uten egen bil men hun unner meg ingenting. Vil at jeg skal lide. 

Hun er pensjonist og har masse venner og er sosial hele tiden. Ringer å forteller alle hun møter og hva hun har gjort og skal osv.  Gnir det inn. 
Det er så slitsomt jeg har ikke ord.

Det som fungerer her å bli helt selvstendig. En narc liker at noen trenger dem, men liker ikke hjelpe..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du søsken og opplever de det samme? 

Dere kunne jo da sammen tatt dere en prat med foreldrene deres og forklart, uten å angripe, hvordan det føles. 

Anonymkode: 206d8...22a

Har et søsken og den opplever noe av det. 
Har tatt det opp noen ganger tidligere men det hjelper ikke så mye.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har et søsken og den opplever noe av det. 
Har tatt det opp noen ganger tidligere men det hjelper ikke så mye.

Nettopp fordi du taler for døve ører bør du finne ut om ikke du vil ha det bedre uten de i ditt liv. De sier du er avhengig av de? På meg virker det som de har gjort deg avhengig av de. Du er over 30 år. Du klarer å stå på egne bein nå. 

Hvordan enn eieforholdet er på boligen, så må du ikke være der. Eierforholdet kan også endres. Å selge er alltid et alternativ om du ikke leier. Leier du, så sier du opp. Hvis ikke, kontakter du eiendomsmegler på mandag og starter salgsprosessen og se deg etter er sted å bo på ønsket sted. Evt også se etter jobb om nødvendig på eller rundt dette stedet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettopp fordi du taler for døve ører bør du finne ut om ikke du vil ha det bedre uten de i ditt liv. De sier du er avhengig av de? På meg virker det som de har gjort deg avhengig av de. Du er over 30 år. Du klarer å stå på egne bein nå. 

Hvordan enn eieforholdet er på boligen, så må du ikke være der. Eierforholdet kan også endres. Å selge er alltid et alternativ om du ikke leier. Leier du, så sier du opp. Hvis ikke, kontakter du eiendomsmegler på mandag og starter salgsprosessen og se deg etter er sted å bo på ønsket sted. Evt også se etter jobb om nødvendig på eller rundt dette stedet. 

Ja de har gjort meg avhengig av de.

Men jeg har ikke så mange utenom de. Jeg taper støtt i kjærligheten for jeg tiltrekker meg folk som behandler meg dårlig pga det er det jeg er programmert til å tro fra oppveksten. Har prøvd å snu dette og jobbe mye med det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja de har gjort meg avhengig av de.

Men jeg har ikke så mange utenom de. Jeg taper støtt i kjærligheten for jeg tiltrekker meg folk som behandler meg dårlig pga det er det jeg er programmert til å tro fra oppveksten. Har prøvd å snu dette og jobbe mye med det. 

Glem kjærligheten for en stund. Løsriv deg fra foreldrene slik at perspektivet ditt endrer seg. Du er nok skada fra tidligere relasjoner (les: foreldrene dine) som går utover hva du faller for. 

Det første og største steget, er å få bort de som er giftig i livet ditt nå. Så bør du bruke tid til å bli kjent med deg seg og dette grenser for deg selv. Der er mange gode steder på nettet for å komme i gang med dette. 

• Liker 1
Skrevet

Kjempe trist å lese om situasjonen, det høres tungt ut. Stor klem. 
jeg håper du får mulighet til å flytte og få litt avstand til dem, for dette høres slitsomt ut. 

Anonymkode: 603d2...d2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjempe trist å lese om situasjonen, det høres tungt ut. Stor klem. 
jeg håper du får mulighet til å flytte og få litt avstand til dem, for dette høres slitsomt ut. 

Anonymkode: 603d2...d2f

Takk😊

Problemet er at jeg ikke har så mange andre så vil ikke flytte veldig langt. Trivdes i nabokommunen og ville kjøpe der men det ville de ikke hjelpe med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...