Gå til innhold

Blir sprø av 2,5-åringen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Alene med barna denne helga mens pappan er på julebord og selvstendighetsfasen til 2-åringen går på nervene løs. Han vil ikke ha på votter, vil ikke ha på dress, vil ikke skifte bleie, vil ikke, vil ikke, vil ikke! Tar jeg osten på «feil» på skiva er det full krise. Forsøker å forhandle, forklare, være tålmodig. Lar han få bestemme noen ting, mens andre ting som skift av bæsjebleie og tannpuss må gjennomføres, uansett protester og hyl og skrik. Vet at denne fasen er viktig for hans utvikling, at det er et sunnhetstegn og at vi må gjennom det. Han har godt språk og forstår alle beskjeder. Men herregud så irritert jeg kan bli, spesielt når trassen starter før jeg får stått opp om morgenen. Nå skal han bestemme at jeg ikke får lov å gå på do feks, og hyl, skrik og vræl når jeg selvfølgelig må gå på do!

Flere med 2019-barn her? Hva gjør dere for å roe ned dere selv når 2-åringen holder på? Kjenner jeg blir stresset og irritert og blir oppriktig lei meg etter feks ett katastrofe-bleieskift. Men han er virkelig sta og har han først gått i vranglås på bleia kommer jeg ingen vei med forklaringer og forhandlinger.

Trenger tips til hvordan jeg kan forsøke å ikke bli så stresset, sprø og lei meg av den fasen 2-åringen er i nå!

Anonymkode: 6e079...025

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja vi er flere...

Ikke vil hun ut, ikke vil hun være inne, et helvete å få henne med på noe, klatrer oppå meg, blir sprø jeg også. 

Til nå har vi laget julepynt, sett på ipad, spist, men enda roer hun seg ikke og skal bare dra meg rundt i hele leiligheten for å leke. Orker det ikke så tidlig.

Anonymkode: 656fb...835

• Liker 2
Skrevet

Har 2018 barn. Holdt på i ett år nå😩 Men nå begynner det å roe seg. Herlighet så slitsomt det er.

Anonymkode: bbb7c...82c

Skrevet (endret)

Har det samme her. Forstår ikke Åssen en 2 åring kan bli så sint. Vi har adventskalender, hun har også en storesøster, og det skulle vi visst aldri ha gjort. 😒 4 dager på rad nå med sinne for å kun åpne en luke og pakke, etterfulgt av sinne for feil pakke. I dag kastet kiden sjokoladen på gulvet, ettersom hun kun fikk åpnet en. Hun står å skriker helt febrilsk 😅🙈

Endret av Vic
  • Liker 1
Skrevet

Haha, jaaaa!! Førstemann var ikke sånn i det hele tatt, så dette har tatt meg litt på senga. Og han «klarer» ingenting selv. Ligger tørkepapiret hans ved siden av han, så hyler han ut «mamma!!!! Jeg har snørr!!», og jeg sier «ja, da tørker du med papiret» - «jeg klaaaaarer ikke», hver. jævla. gang 🤦🏼‍♀️.

All sutringen er også ekstremt triggende. Blir gal i hodet, rett og slett.

…Og alt det faktisk er mulig å kverulere på! Du kan aldri vinne, uansett hvor mye du planlegger 😂

Nå kommer det vel snart en eller annen barnløs inn og lurer på hvorfor man gidder å få barn når man bare skal klage. Da vil jeg bare tilføye at 2-årsalderen er den mest sjarmerende, og den minst sjarmerende alderen. Han er så ekstremt søt og morsom at hjertet mitt eksploderer,  og jeg vet inni meg at det heldigvis bare er en fase ❤️.

Anonymkode: 758d6...cfb

• Liker 6
Skrevet

1 regel. Aldri spør: «skal vi…?» men gi beskjed: «vi skal…!». Forlat situasjonen når trassen starter og la barnet trasse selv. Forhandlinger med en 2-3 åring fører aldri frem - de agerer på følelser og ikke fornuft. Trøst: Det går over. Lykke til! 

Anonymkode: da013...e84

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

1 regel. Aldri spør: «skal vi…?» men gi beskjed: «vi skal…!». Forlat situasjonen når trassen starter og la barnet trasse selv. Forhandlinger med en 2-3 åring fører aldri frem - de agerer på følelser og ikke fornuft. Trøst: Det går over. Lykke til! 

Anonymkode: da013...e84

Forlat situasjonen? Trass er forventningsbrudd og kan skape ganske sterke følelser som det er tøft for et lite vesen å stå i alene.

Dog helt enig i at man ikke skal spørre, men si «nå skal vi». Hver gang pappaen gjør dette, spør jeg han: «har han et valg? Nei? Så ikke spør ham da». Han lærer aldri 🤪

Anonymkode: 8dde2...736

• Liker 4
Skrevet

Husker hvordan det var 😅😅 

Har nå ett 2019-barn....og må si jeg er forundret over hvor ulike barn er. Her har det ikke vært mye trass enda. Noe er det selvsagt, men etter mitt syn, er det lite. Går bare å venter på at det skal brake løs... 

Anonymkode: ce955...e43

• Liker 1
Skrevet

Har 2 sånne alene 😊 Snakker mye og ting og forklarer. Trøster og setter grenser. Og joda, vi lager avtaler også, det går helt fint 😊

Anonymkode: 6957a...4e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...