Gå til innhold

Hønsefrikasse


Rosenrød

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Legg en høne i gryte sammen med laurbærblad, salt og noen sorte pepperkorn. Dekk med vann og la koke ca 2 timer. De siste 10 minuttene har du i oppdelte gulrøtter, brokkoli, blomkål, persillerot, purre, sukkererter eller det du måtte ønske. Ta ut høna, la avkjøle litt før du tar av kjøttet og deler det i store biter. I en egen gryte smelter du smør, rører inn mel og sper med silt kraft fra kokingen. Tilsett fløte og la koke noen minutter. Smak til med sitronsaft, salt, pepper og evt hakkede urter. Ha i grønnsaker og kjøtt og varm opp.

Jeg lager min på en litt annen måte. Jeg har løk og gulrot i gryta når jeg koker kraft, og har ikke andre grønnsaker i på slutten. I stedet freser jeg to hakkede løk og en liten strimlet purre sammen med karri. Har i gulrot og potet i terninger, hønsekjøttet og frosne erter. Heller over silt kraft og lar koke ca 30 minutter. Rører maisenna sammen med litt fløte og bruker det til å jevne gryteretten, har i mer fløte i tillegg og varmer raskt opp før jeg serverer. Veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...