Gå til innhold

Antivaxx hykleriet

XaoS

Anbefalte innlegg

ATLAS6 skrev (15 minutter siden):

Dette utsagnet vitner bare om at du ikke har det minste peiling på hvordan vaksinering fungerer. 

Det hadde ikke splittet folket om man faktisk lyttet til fagfolk og forskning. Istedenfor så velger en altfor stor gruppe å lytte til svada konspirasjonsteorier og ulogiske selvoppfattelser. 

Et av tiltakene for å ruste opp sykehusene er å nettopp holde behovet for innleggelse, og en av måtene det gjøres på er nettopp VAKSINASJON

Jeg har mine opplevelser med vaksine som jeg ikke unner noen!!Ruste opp sykehusene skulle de begynt med lenge før Korona kom, men  selv ikke nå har de begynt på det.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

zemer skrev (34 minutter siden):

De fleste på min jobb tok vaksinen for å reise og de reiser. Var kun for grønt pass. Ikke for de sårbare pasientene vi har.

Spesielt at de ikke tenker på pasientene. Da har man kanskje valgt feil yrke?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke vaksinen fordi jeg ikke har noen ting å frykte angående covid. Jeg tester meg regelmessig og viser hensyn til andre i det daglige. Blant friske unge, og ikke overvektige, har totalt 20 stk dødd pga korona.  Mao sjansen for at heg risikerer  å belaste helsevesenet er minimal. Dessuten bekrefter FHI at vaksinen kun gjør en marginal forskjell mtp smittespredning. «I verste fall» fører naturlig immunitet ved smitte til bedre beskyttelse enn noen vaksiner.

Prioriter vaksinen til dem i risikogruppen først. Uansett land. Norske eldre og ellers utsatte bør absolutt vaksineres. Men jeg fatter ikke at bare 14% av alle vaksiner går til verdens fattigste land,- utsatte mennesker i disse landene er helt glemt oppi dette. Hvis du som en i risikogruppen får viruset der, så risikerer du å død for der er ingen sykehuskapasitet. Samtidig vaksineres friske nordmenn for tredje gang i Norge? Har du sett makan til prioritering?

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (24 minutter siden):

Spesielt at de ikke tenker på pasientene. Da har man kanskje valgt feil yrke?

Vi tenker på pasientene selvfølgelig,  beskytter oss og beskytter de.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kjent www.

Der er en konsikvens av, å ta vaksinen

Der er en konsikvens av, å ikke ta vaksinen

Spørsmålet man bør stille seg er, hvilken av disse to konsikvensene er du villig til å ta?

Hvilken av disse  konsikvensene, en person ikke er villig til å ta, har ingen ting med antivaxx hykleri å gjøre.

Endret av Høyeheler
skrive feil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forventet så sklir dette ut i helt andre debatter som sikkert har vært diskutert i hjel her inne.

Det er tydelig at uvaksinerte er så oppslukt av Covid at de har debattert saken utallige ganger, og har snekret sammen "solide" argumenter for at de mener å ikke vaksinere seg er en bra ting.

Men det betyr ikke at omverden ikke syns de er dustete likevel. Og det må dere bare akseptere. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (59 minutter siden):

Det sier veldig mye om holdningene på din arbeidsplass. En skokk vil ikke vaksinere seg, og resten bryr seg null om sine pasienter. 

Jeg har vanskelig for å tro at noe helseforetak i Norge har et såpass uprofesjonelt arbeidsmiljø.

Må legge til at vi fikk reiseforbud da korona kom til Norge. Vi har mange med familie i andre land. Jeg mente den gang og nå at vi kunne stengt for de som bare måtte slikke sol i Syden, men holdt åpnet med de som har familie eller en leilighet de måtte se til få dra. Vi andre hadde vel klart å ventet?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (9 timer siden):

De fleste på min jobb tok vaksinen for å reise og de reiser. Var kun for grønt pass. Ikke for de sårbare pasientene vi har.

Hva slags sted er det du jobber på ? Det må jeg si er veldig spesielt,. Pasient sikkerhet er viktig.  Hos oss er det veldig bra vaksine dekning, og har ikke hørt noen snakket om å ta vaksinen grunnet reising. Har kun hørt om en. (fag arbeider som ikke har tatt., og hun tar ikke influensavaksinen heller() Det er også synlig nå, da uvaksinerte må bruke munnbind hele tiden. Det var mye snakk om vaksinen  da vi ventet på første dose. , og alle så veldig frem til det og ventet på sin tur. Ikke mye bivirkninger heller, kun de første dagene, som er vanlig.  Derimot har vi to ansatte med long covid, .etter at vi hadde utbrudd ,for snart et år siden. ( en blir ufør, kommer ikke tilbake på jobb,) , Bortimot  20 ansatte ble smittet og mange pasienter. , vi mistet tre pasienter Det var tøft å stå i, og å se hvor dårlig pasientene ble. , jobbet midt opp i det, og mistet en på min vakt., så ja har sett hvor brutalt det kan være. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (24 minutter siden):

Hva slags sted er det du jobber på ? Det må jeg si er veldig spesielt,. Pasient sikkerhet er viktig.  Hos oss er det veldig bra vaksine dekning, og har ikke hørt noen snakket om å ta vaksinen grunnet reising. Har kun hørt om en. (fag arbeider som ikke har tatt., og hun tar ikke influensavaksinen heller() Det er også synlig nå, da uvaksinerte må bruke munnbind hele tiden. Det var mye snakk om vaksinen  da vi ventet på første dose. , og alle så veldig frem til det og ventet på sin tur. Ikke mye bivirkninger heller, kun de første dagene, som er vanlig.  Derimot har vi to ansatte med long covid, .etter at vi hadde utbrudd ,for snart et år siden. ( en blir ufør, kommer ikke tilbake på jobb,) , Bortimot  20 ansatte ble smittet og mange pasienter. , vi mistet tre pasienter Det var tøft å stå i, og å se hvor dårlig pasientene ble. , jobbet midt opp i det, og mistet en på min vakt., så ja har sett hvor brutalt det kan være. 

Ikke spesielt. Tror du virkelig at folk flest tok vaksinen for andres skyld?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Sirisiri10 said:

Trodde hele poenget var å redusere smitte og redusere trykket på helsevesenet? Tok visst tydelig feil. 

En uvaksinert kan redusere smitte på andre måter. En vaksinert kan spre mye smitte. Alt etter hvordan man lever, hensyn man tar, smittevern, testing osv. 

Så hvorfor skille mellom vaksinert og uvaksinert på denne måten? 

Er det ikke hykleri å ta en vaksine, dømme uvaksinerte for deres vaksinestatus, samtidig som man bidrar til høyt smittetrykk ved å være uforsiktig? Eller skal vi slutte å sette folk i båser og heller se på individer? Er alle i hver bås like? 

Jeg vil ihvertfall heller omgås uvaksinerte/vaksinerte personer som følger smittevern, tester seg ved symptomer etc enn en uvaksinerte/vaksinert som gir full beng i alt. Det er viktigere for min del enn om de har tatt vaksinen eller ikke. 

Insidens.PNG.cfffa60e15606f96c48010daa8d6de3e.PNG

Det er en myte at vaksinerte smitter og blir smittet mer enn uvaksinerte. Det er også en myte at uvaksinerte er forsiktige. Alle statistikk og reelle fakta sier at uvaksinerte er minst like uforsikte som vaksinerte. De smittes oftere, smitter oftere og bidrar til at sykehusene fylles opp helt unødvendig.

'Ja men jeg er forsiktig', hører jeg flere si. Tallenes tale sier noe annet.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (3 minutter siden):

Ikke spesielt. Tror du virkelig at folk flest tok vaksinen for andres skyld?

Jeg tar den både for min egen del og  for å besksytte andre, , og  jeg forventer at helse personell tar vurderinger basert på  forskning og fag kunnskap, og ikke mage følelse , og ymse kilder. Det ser på også på den generelle vaksinedekningen der leger og spesial sykepleiere er på hele 97 %, så ja det er spesielt om det er så mange som ikke har tro på det hos dere

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Anonio skrev (10 minutter siden):

Insidens.PNG.cfffa60e15606f96c48010daa8d6de3e.PNG

Det er en myte at vaksinerte smitter og blir smittet mer enn uvaksinerte. Det er også en myte at uvaksinerte er forsiktige. Alle statistikk og reelle fakta sier at uvaksinerte er minst like uforsikte som vaksinerte. De smittes oftere, smitter oftere og bidrar til at sykehusene fylles opp helt unødvendig.

'Ja men jeg er forsiktig', hører jeg flere si. Tallenes tale sier noe annet.

Har da aldri sagt at vaksinerte smitter mer enn uvaksinerte 🤷‍♀️ Jeg sa at de kan det, alt ettersom hvordan de lever og om de tester seg. 

En myte at uvaksinerte er forsiktige? Hvordan kan du ta alle under en? Kjenner du alle uvaksinerte? På skjemaet du legger ved er det 1600 smittede av 440.000. Ikke vet vi hvor mange av disse som ikke kan ta vaksinen heller. 

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har snakket med vaksinerte som har symptomer, men ikke tester seg fordi de har tatt vaksinen, noen tror til og med at man er immun mot smitte når man er vaksinert. Er virkelig den statistikken et reelt bilde på antall smittede? 

Bidrar til at sykehuset fylles opp? Altså hallo. Hvis 30 stykk fyller opp alle sykehusene i Norge er det fader meg noe galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Sirisiri10 said:

Har da aldri sagt at vaksinerte smitter mer enn uvaksinerte 🤷‍♀️ Jeg sa at de kan det, alt ettersom hvordan de lever og om de tester seg. 

En myte at uvaksinerte er forsiktige? Hvordan kan du ta alle under en? Kjenner du alle uvaksinerte? På skjemaet du legger ved er det 1600 smittede av 440.000. Ikke vet vi hvor mange av disse som ikke kan ta vaksinen heller. 

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har snakket med vaksinerte som har symptomer, men ikke tester seg fordi de har tatt vaksinen, noen tror til og med at man er immun mot smitte når man er vaksinert. Er virkelig den statistikken et reelt bilde på antall smittede? 

Bidrar til at sykehuset fylles opp? Altså hallo. Hvis 30 stykk fyller opp alle sykehusene i Norge er det fader meg noe galt. 

Statistikken viser klart at uvaksinerte er mer uforsiktige, smittes hyppigere og legges inn oftere. Du kan vri og vende på dette så mye du vil, men uvaksinerte smittes og legges inn uforholdsmessig mye mer enn vaksinerte. Det er tallene. Snakket om hvor mye plass vi har på sykehuset er en annen diskusjon som vi sikkert er enige i. Jeg er bare ikke enig i hele denne tankegangen at uvaksinerte føler seg så utrolig flinke, til og med mye flinkere enn vaksinerte 'som smitter folk mye mer enn andre' som sies om og om igjen. Det er ikke sant

Det gjentas konspirasjonsteorier, brukes dårlige og diskrediterte kilder og bygges opp nye myter daglig fra uvaksinerte. Dette er nok også samfunnets feil pga. presset og at de tvinges inn i grupper fulle av kilder fra høyreekstreme medier og annet, men man kan da også tenke selv. Det blir litt som når en ung, sint gutt verves av nynazister. Når man presses vil man ha gruppetilhørlighet, desverre tvinger denne pandemien mange inn i helt latterlige grupper hvor de normalt sett ikke ville vært i nærheten.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

zemer skrev (11 timer siden):

Hvorfor er de beskyttede så redd de ubeskyttete? 

Hvorfor gjør de så forskjell ved utbrudd? Vi har utbrudd i klassen til de yngste nå (barneskole) kun de uvaksinerte skal testes. Er også utbrudd på ungdomsskolen der skal alle testes. Er ikke det tryggest? Hvorfor den forskjellen i samme kommune?

Men, igjen la folk velge selv dette er ikke vaksiner som har vært her i lange tider.  Synd at dette splitter folket.

Synes heller vi burde rette blikket til de folkevalgte som ikke har gjort noe for å ruste opp sykehusene! 

Helt idiotisk. Alle burde jo testes fordi alle kan være smitte kilde, uansett om de er vaksinert. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (29 minutter siden):

Ja, sykehuskapasiteten bør det gjøres noe med. Men hvor har du tallet ditt i fra? 30 stk fyller opp alle sykehusene i Norge? 
Antall innlagte på intensivbehandling i går var 68 stk. Det viktige å ta med i beregningen er hvilken type behandling de innlagte krever. Vi har ikke ubegrenset kapasitet på intensivavdelingene og andre sykdommer og skader som trenger intensivbehandling har ikke på magisk vis forsvunnet. Og ja, de fleste som trenger intensivbehandling er uvaksinerte.. ergo; det er den lille gruppen som tror de sitter på fasiten som tar opp mest plass på sykehusene. Som igjen går utover tilbudet til de som trenger behandling for andre ting. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (10 timer siden):

Nei, men fikk en gylden mulighet pga korona smitten. 

Ja, hun tok sjansen på å få Long covid i stedet for vaksinen. Jeg vet hva jeg ville valgt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Violetta skrev (1 minutt siden):

Ja, hun tok sjansen på å få Long covid i stedet for vaksinen. Jeg vet hva jeg ville valgt. 

Og det er de som forsatt har plager etter vaksinen tatt for snart 1 år siden. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (11 timer siden):

At reise kan være en grunn er det ingen tvil om. Skal man reise noe særlig utenlands i årene fremover, kan man ikke nekte å ta disse vaksinene. Det er dog forskjell på det å ikke bry seg om de sårbare pasientene. Om hovedgrunnen er reise eller ei, så har de i hvert fall vaksinert seg.

Nå er det fullvaksinerte som har dratt en ny versjon av viruset inn i landet - en versjon hvor vaksinene kanskje ikke funker..allikevel er det de uvaksinertes feil? Jaja..verden vil bedras. 
Det var dette med polarisering..og hvor farlig dette kan bli i krisetider.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spot on TS. På samme måte som at det er individuelt valg å ta vaksine som man krever respekt for, så er det også et individuelt valg å evt. holde seg unna uvaksinerte. Personlig er jeg ikke så bekymret for det, men man kan jo ikke nekte folk å velge å ikke ha tett omgang med uvaksinerte. Det er også et valg som må respekteres. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet, latterliggjøring, spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...