Pivot Skrevet 3. desember 2021 #121 Del Skrevet 3. desember 2021 Capt. Obvious skrev (7 minutter siden): Det er det ingen som har påstått heller - at vaksinene forklarer all variasjon i smitteforekomst, men det er nå en gang slik at man har funnet en sterk sammenheng som forklarer en del av det. Tilsvarende undersøkelser med omtrent samme resultater har blitt gjort i andre land med høy vaksinasjonsgrad også, så det er ganske tydelig at det er en sterk sammenheng mellom vaksinasjon og innleggelsesrisiko. Helt klart - noe variasjon forklares med vaksinene. Men vet man hvor sterk den årsakssammenhengen er for unge, f.eks, dersom man ikke inkluderer alder som variabel i analysen? For å kunne forklare årsakssammenheng så må man korrigere for andre faktorer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 3. desember 2021 #122 Del Skrevet 3. desember 2021 Lovis Fenja skrev (1 time siden): Jo, absolutt! Jeg skulle virkelig ønske at vaksinen fungerte bedre enn det ser ut som om den gjør, de aller fleste jeg er glad i har jo tatt den. Covid kan gi skumle ettervirkninger, det ser vi jo. Men tallene er ganske klare ang bivirkninger, og det er garantert masse mørketall. Så for MIN del, og for barn og unge, synes jeg risikoen med vaksinen er større enn nytten. Jeg tror jeg tåler sykdommen bedre enn sprøyta. Jeg kan ta feil, men det er et valg jeg vil ta selv. Og det skulle jeg ønske at jeg ikke ble hatet for. Det er mørketall hva gjelder bivirkninger av vaksine, men det er enda mindre fokus på langtidsvirkningene av viruset. Når var sist noen snakket om virkninger tiår etter gjennomgått infeksjon? Det snakkes bare om symptomer som synes rett etter infeksjon og ikke symptomer som ikke ses før flere år eller tiår senere. Det nevnes ikke engang. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rooosa Skrevet 3. desember 2021 #123 Del Skrevet 3. desember 2021 Lovis Fenja skrev (2 timer siden): Ok, de du snakker om er nok i mindretall, for å si det mildt. Blant de jeg kjenner er det de som er opptatt av helse til vanlig, og ikke bare under en pandemi, som er mest skeptiske til vaksinen. Det gjelder meg også. Kroppen min reagerer på mye av medisiner og mat, og dermed er jeg mer opptatt av hva jeg putter i den, enn de som ikke har disse erfaringene. Ingen av oss har vært utenfor, vi er ressursterke mennesker i gode stillinger med store nettverk. Så du tar dessverre feil, men jeg skjønner at det er trygt for deg å tro, for du vil jo ikke ha tatt feil valg. Det er menneskelig. Frøya90 skrev (47 minutter siden): For et nedlatende svart/hvitt-syn du har på uvaksinerte. Du setter alle mann i samme bås. Jeg kjenner meg i hvert fall ikke igjen. Har god jobb og et stort sosialt nettverk rundt meg. Har ikke falt utenfor samfunnet på noe vis. Det er tydelig at du føler deg bedre av å rakke ned på andre. Slike holdninger fører ingenting godt med seg Gode jobber og store nettverk er nok ikke alltid nok når det kommer til radikalisering. Vi ser jo høyt utdanna leger og akademikere som også deler og sprer konspirasjoner. Disse kan føle seg nedvurdert av sine miljøer og ender som radikaliserte. Det er selvsagt flere grupper av antivaksere: 1. De utstøtte radikaliserte. Charter-Svein er denne gruppas leder kan det se ut som nå. Her finner vi en miks av fattige og høyreekstreme. Og rusproblemer. 2. De alternative. De som er opptatt av "rein" mat, yoga, krystaller, stjernetegn, auraer og slikt. I denne gruppen finner vi noen ekstreme miljøvernere også. 3. De redde. De som er så redde for Covid-19, at de skriver om frykten sin til å gjelde vaksinen. Det blir litt som de som ikke tørr undersøke føflekken sin. Det er jo ikke kreft før den er sjekket, sant? Det er helt ok å være skeptisk. Men å lage masse historier og teorier rundt sin frykt for bivirkninger for en vaksine er ikke så ok. Det er både dumt, hysterisk og farlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 3. desember 2021 #124 Del Skrevet 3. desember 2021 Majer skrev (2 timer siden): Frykter du ikke helsen til de som ikke vaksinerer seg? Regner med at du ikke bare tenker på sykehusinnleggelser pga lavt oksygennivå og multiorgansvikt, men også inflammasjoner som kan ramme hjernen og ikke vise seg før tiår senere. Er du ikke redd for at det fører til en stor demensbølge? Egentlig ikke, og samme argumentet kan jo brukes mot vaksinene også. Hvis du tror at en som har gjennomgått covid-19 så godt som symptomfritt plutselig skal kunne bli dement om 10 år på grunn av covid-19, er det jo like nærliggende å tro at en som har tatt vaksinen kan oppleve det samme. Men jeg er altså ikke spesielt redd for noen av delene. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammatila Skrevet 3. desember 2021 #125 Del Skrevet 3. desember 2021 (endret) Vi er i en pandemi... lurer på hvordan det hadde blitt om vi var i en krig, og alle måtte ut i krig. skulle våre soldater sagt: jeg vil ikke i krig, for jeg vil ha friheten min, og jeg er redd for senskader evt bivirkninger etter skuddskader, om jeg blir skutt.. så krigerne får bare komme.. men de får bare passe seg, for dette er et fritt land, jeg skal leve som jeg vil... eller at alle bare skal gå å gjemme seg, så satser vi på at krigerne gir seg selv...?? Jeg tok vaksine som mitt samfunnsansvar, når myndigheten anbefaler det, så gjør jeg det! Akkurat som vi havner i krig, og de anbefaler at vi kriger tilbake , så kriger vi tilbake! Men når det er sagt, så har jeg full forståelse for de som ikke har tatt vaksine pga medisinske årsaker osv... men de som velger å ikke ta pga de er redd for noen bivirkninger som de har lest om på Facebook, og som må henge ut de vaksinerte som faktisk ofrer seg og gjør sin samfunnsplikt, burde bare blitt sendt ut i en krig... Endret 3. desember 2021 av Mammatila 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 3. desember 2021 #126 Del Skrevet 3. desember 2021 Rooosa skrev (7 minutter siden): Gode jobber og store nettverk er nok ikke alltid nok når det kommer til radikalisering. Vi ser jo høyt utdanna leger og akademikere som også deler og sprer konspirasjoner. Disse kan føle seg nedvurdert av sine miljøer og ender som radikaliserte. Det er selvsagt flere grupper av antivaksere: 1. De utstøtte radikaliserte. Charter-Svein er denne gruppas leder kan det se ut som nå. Her finner vi en miks av fattige og høyreekstreme. Og rusproblemer. 2. De alternative. De som er opptatt av "rein" mat, yoga, krystaller, stjernetegn, auraer og slikt. I denne gruppen finner vi noen ekstreme miljøvernere også. 3. De redde. De som er så redde for Covid-19, at de skriver om frykten sin til å gjelde vaksinen. Det blir litt som de som ikke tørr undersøke føflekken sin. Det er jo ikke kreft før den er sjekket, sant? Det er helt ok å være skeptisk. Men å lage masse historier og teorier rundt sin frykt for bivirkninger for en vaksine er ikke så ok. Det er både dumt, hysterisk og farlig. "Radikalisert", faktisk.... Jeg må nesten spørre, hva baserer du din oppfatning av såkalte "antivaksere" på? Og tatt i betraktning av at dette antivaks-begrepet nå omfatter alle som ikke gladelig og uten betenkeligheter tar hvor mange koronavaksiner som helst og i tillegg støtter alt av vaksinepåbud, vil man nok se at antallet "antivaksere" stiger kraftig framover. Mange syns de har gjort sitt med sine to sprøyter, de føler seg lurt med både nye tiltak og nye injeksjoner på trappene, og mange har fått kraftige bivirkninger. Kommer disse også inn under gruppene du beskriver? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
evena Skrevet 3. desember 2021 #127 Del Skrevet 3. desember 2021 Rooosa skrev (8 minutter siden): Gode jobber og store nettverk er nok ikke alltid nok når det kommer til radikalisering. Vi ser jo høyt utdanna leger og akademikere som også deler og sprer konspirasjoner. Disse kan føle seg nedvurdert av sine miljøer og ender som radikaliserte. Det er selvsagt flere grupper av antivaksere: 1. De utstøtte radikaliserte. Charter-Svein er denne gruppas leder kan det se ut som nå. Her finner vi en miks av fattige og høyreekstreme. Og rusproblemer. 2. De alternative. De som er opptatt av "rein" mat, yoga, krystaller, stjernetegn, auraer og slikt. I denne gruppen finner vi noen ekstreme miljøvernere også. 3. De redde. De som er så redde for Covid-19, at de skriver om frykten sin til å gjelde vaksinen. Det blir litt som de som ikke tørr undersøke føflekken sin. Det er jo ikke kreft før den er sjekket, sant? Det er helt ok å være skeptisk. Men å lage masse historier og teorier rundt sin frykt for bivirkninger for en vaksine er ikke så ok. Det er både dumt, hysterisk og farlig. Det mest skumle med vaksinemotstand er når gruppen som gjerne bare er redde for bivirkninger (din gruppe 3) blir innlemmet av mer ekstreme antivitenskapelige og høyreekstreme grupper hvor vaksineskepsis blir postet. Egentlig virker alternative overbevisning og høyredadikalisme eller det de i USA kaller "conservatives" som motsetninger, men så har det nå blitt sånn at vaksinemotstand er en av fanesakene til Fox News, Resett og Co. Merkelig opplegg. Men muslimene er sikkert glade for at vaksinen har blitt et større hatobjekt i slike grupper. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rooosa Skrevet 3. desember 2021 #128 Del Skrevet 3. desember 2021 evena skrev (5 minutter siden): Det mest skumle med vaksinemotstand er når gruppen som gjerne bare er redde for bivirkninger (din gruppe 3) blir innlemmet av mer ekstreme antivitenskapelige og høyreekstreme grupper hvor vaksineskepsis blir postet. Egentlig virker alternative overbevisning og høyredadikalisme eller det de i USA kaller "conservatives" som motsetninger, men så har det nå blitt sånn at vaksinemotstand er en av fanesakene til Fox News, Resett og Co. Merkelig opplegg. Men muslimene er sikkert glade for at vaksinen har blitt et større hatobjekt i slike grupper. Gode poenger! Når du sier det er det sant at fokus er skriftet fra muslimer til vaksiner ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovis Fenja Skrevet 3. desember 2021 #129 Del Skrevet 3. desember 2021 Rooosa skrev (50 minutter siden): Gode jobber og store nettverk er nok ikke alltid nok når det kommer til radikalisering. Vi ser jo høyt utdanna leger og akademikere som også deler og sprer konspirasjoner. Disse kan føle seg nedvurdert av sine miljøer og ender som radikaliserte. Det er selvsagt flere grupper av antivaksere: 1. De utstøtte radikaliserte. Charter-Svein er denne gruppas leder kan det se ut som nå. Her finner vi en miks av fattige og høyreekstreme. Og rusproblemer. 2. De alternative. De som er opptatt av "rein" mat, yoga, krystaller, stjernetegn, auraer og slikt. I denne gruppen finner vi noen ekstreme miljøvernere også. 3. De redde. De som er så redde for Covid-19, at de skriver om frykten sin til å gjelde vaksinen. Det blir litt som de som ikke tørr undersøke føflekken sin. Det er jo ikke kreft før den er sjekket, sant? Det er helt ok å være skeptisk. Men å lage masse historier og teorier rundt sin frykt for bivirkninger for en vaksine er ikke så ok. Det er både dumt, hysterisk og farlig. Jeg er usikker på om du prøver å være morsom eller om du faktisk tror på dette. Jeg lurer på hvilken gruppe jeg tilhører. Jeg er opptatt av ren mat, men tror ikke på krystaller eller er særlig alternativ. Er overhodet ikke utstøtt. Er selvsagt litt redd for både viruset og vaksinen, og håper å holde meg unna begge, siden vi ikke kjenner langtidseffekten på noe av det. Men kjemperedd er jeg ikke. Jeg er mer redd for det andre som kommer fram for tiden. Tvang og politistater og oppdeling av "oss" og "dem". Og ikke minst det at det steder ikke er godtatt med naturlig immunitet, men det må være fra vaksinen. Da forstår jeg ikke logikken, og DET gjør meg redd! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovis Fenja Skrevet 3. desember 2021 #130 Del Skrevet 3. desember 2021 evena skrev (41 minutter siden): Det mest skumle med vaksinemotstand er når gruppen som gjerne bare er redde for bivirkninger (din gruppe 3) blir innlemmet av mer ekstreme antivitenskapelige og høyreekstreme grupper hvor vaksineskepsis blir postet. Egentlig virker alternative overbevisning og høyredadikalisme eller det de i USA kaller "conservatives" som motsetninger, men så har det nå blitt sånn at vaksinemotstand er en av fanesakene til Fox News, Resett og Co. Merkelig opplegg. Men muslimene er sikkert glade for at vaksinen har blitt et større hatobjekt i slike grupper. Jeg kan love deg at vi som bare er redde for bivirkninger ikke blir dratt inn i antivitenskapelige høyreekstreme miljøer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
evena Skrevet 3. desember 2021 #131 Del Skrevet 3. desember 2021 Lovis Fenja skrev (2 minutter siden): Jeg kan love deg at vi som bare er redde for bivirkninger ikke blir dratt inn i antivitenskapelige høyreekstreme miljøer. Så bra for deg! Sannheten er at det er en inngangsport for mange. Jeg har sett det blant bekjente som gikk fra mild vaksineskepsis til å poste saftige konspirasjonsteorier og annet grums på sosiale medier. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 3. desember 2021 #132 Del Skrevet 3. desember 2021 velociraptor skrev (37 minutter siden): Egentlig ikke, og samme argumentet kan jo brukes mot vaksinene også. Hvis du tror at en som har gjennomgått covid-19 så godt som symptomfritt plutselig skal kunne bli dement om 10 år på grunn av covid-19, er det jo like nærliggende å tro at en som har tatt vaksinen kan oppleve det samme. Men jeg er altså ikke spesielt redd for noen av delene. Det forskes på dette. Alzeimer og kobles opp på neurologiske symptomer,som brain fog, , noe man ser hos mange med long covid. Cognitive symptoms after COVID-19 have been increasingly recognized several months after the acute infection and have been designated as “brain fog.” We report a patient with cognitive symptoms that started immediately after COVID-19, in which cerebrospinal fluid biomarkers were highly suggestive of Alzheimer’s disease. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.724022/full Scientists presenting research at the AAIC 2021, held online and in Denver, CO, have found links between COVID-19 and longer-term cognitive issues, including biological signs of Alzheimer’s disease. The findings lay the ground for larger longitudinal studies to explore in more detail the neurological effects of COVID-19. https://www.medicalnewstoday.com/articles/cognitive-dysfunction-linked-to-covid-19#Long-COVID 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovis Fenja Skrevet 3. desember 2021 #133 Del Skrevet 3. desember 2021 evena skrev (3 minutter siden): Så bra for deg! Sannheten er at det er en inngangsport for mange. Jeg har sett det blant bekjente som gikk fra mild vaksineskepsis til å poste saftige konspirasjonsteorier og annet grums på sosiale medier. Ja, noen gjør jo det. Men selv vi som ikke gjør det, lurer jo på logikken, når vi ikke finner den. Hemmeligholdet gjør jo at det er lett å lage konspirasjonsteorier. Så hva som er sannheten får vi jo kanskje ikke vite i vår levetid, og da velger jeg å ikke bli altfor konspiratorisk, men jeg er villig til å tro på mye mer nå enn jeg var før. Jeg har overhodet ikke den tilliten til myndighetene som jeg alltid har hatt. Og jeg skal ha meg frabedt å bli kalt konspirasjonsteoretiker av den grunn. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frustrert husfrue Skrevet 3. desember 2021 #134 Del Skrevet 3. desember 2021 Pivot skrev (2 timer siden): Du viser en meget liten forståelse for statistisk analyse, om du ikke skjønner at man må inkludere flere variabler enn vaksinestatus i en forklaringsmodell før man kjører analyser for å finne ekte årsakssammenhenger. Man kan ikke bare anta at det er nok å se på vaksinestatus - at vaksinasjon alene forklarer all variasjon i smitteforekomst. Og hvordan kan du tro at FHI ikke har tilgjengelig informasjon om variabler som alder og fødeland blant smittede og innlagte? Hvordan kan de da si at smitten florerer blant de unge, eller at utenlandsfødte er overrepresentert blant innlagte for HELE perioden med pandemi? Poenget er at i akkurat den ENE tabellen så har de ikke tatt høyde for andre årsaksforklaringer til smittefordelingen/-nivået i samfunnet. Vi har vært veldig uenige til tider, men her er vi enige. Det FHI viser her er korrelasjon, ikke kausalitet. Litt skuffet over FHI, men samtidig ikke helt uforventet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
evena Skrevet 3. desember 2021 #135 Del Skrevet 3. desember 2021 Lovis Fenja skrev (1 minutt siden): Ja, noen gjør jo det. Men selv vi som ikke gjør det, lurer jo på logikken, når vi ikke finner den. Hemmeligholdet gjør jo at det er lett å lage konspirasjonsteorier. Så hva som er sannheten får vi jo kanskje ikke vite i vår levetid, og da velger jeg å ikke bli altfor konspiratorisk, men jeg er villig til å tro på mye mer nå enn jeg var før. Jeg har overhodet ikke den tilliten til myndighetene som jeg alltid har hatt. Og jeg skal ha meg frabedt å bli kalt konspirasjonsteoretiker av den grunn. Du bekrefter mitt poeng. Den sjargongen er 100% konpiratorisk. Mistillt til myndigheter, "vet ikke hva jeg skal tro lenger"... Men du har selvfølgelig lov til å kalle deg selv hva du vil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken_fjong1 Skrevet 3. desember 2021 #136 Del Skrevet 3. desember 2021 Mammatila skrev (1 time siden): Vi er i en pandemi... lurer på hvordan det hadde blitt om vi var i en krig, og alle måtte ut i krig. skulle våre soldater sagt: jeg vil ikke i krig, for jeg vil ha friheten min, og jeg er redd for senskader evt bivirkninger etter skuddskader, om jeg blir skutt.. så krigerne får bare komme.. men de får bare passe seg, for dette er et fritt land, jeg skal leve som jeg vil... eller at alle bare skal gå å gjemme seg, så satser vi på at krigerne gir seg selv...?? Jeg tok vaksine som mitt samfunnsansvar, når myndigheten anbefaler det, så gjør jeg det! Akkurat som vi havner i krig, og de anbefaler at vi kriger tilbake , så kriger vi tilbake! Men når det er sagt, så har jeg full forståelse for de som ikke har tatt vaksine pga medisinske årsaker osv... men de som velger å ikke ta pga de er redd for noen bivirkninger som de har lest om på Facebook, og som må henge ut de vaksinerte som faktisk ofrer seg og gjør sin samfunnsplikt, burde bare blitt sendt ut i en krig... Jeg har enda ikke sett at noen henger ut vaksinerte. Men jeg ser stadig vaksinerte henge ut uvaksinerte. Hvorfor ikke bare være et godt menneske som ikke dømmer andre ut i fra vaksinestatus? Jeg tenker mange bør gå i seg selv og se på egne holdninger. Denne pandemien har virkelig fått frem sannheten om en del mennesker. 😳 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 3. desember 2021 #137 Del Skrevet 3. desember 2021 (endret) evena skrev (1 time siden): Du bekrefter mitt poeng. Den sjargongen er 100% konpiratorisk. Mistillt til myndigheter, "vet ikke hva jeg skal tro lenger"... Men du har selvfølgelig lov til å kalle deg selv hva du vil. Du vet at staten ikke følger alt WHO anbefaler? Gjør det Norge konspiratorisk eller at de tar egne vurderinger basert på sitt land og situasjon? Å tro at man blir fortalt alt, den fulle og hele sannhet så er man passe naiv. De fleste oppegående mennesker vet at vi ikke sitter med den hele og fulle sannhet. Likevel har man tro til at staten gjør det som er best for flertallet, selv om de ikke alltid treffer rette beslutningen eller at det går utover enkelte grupper. Husk at også staten har en interesse her, og den er ikke alltid riktig for enkelt individet. Det er helt klart at tiltak kommer ettersom helsevesenet er truet, deriblant vaksinen. Det er enklere å behandle senskader av vaksinen og vi har kapasitet til det på en annen måte, enn en covid pasient på intensiven som vi har få plasser til. Hadde kapasiteten vært stor, hadde det heller ikke vært så stort press med vaksiner og tiltak. I tillegg er vi et fritt land. Vi har valgmuligheter og gjør det en synes er det beste for seg selv og de rundt. Det er ikke alltid statens anbefalinger er det beste for individer, at de alltid har rett og ihvertfall bør man være kritisk til noe såpass nytt vi kan lite om. Det kalles sunn fornuft, uansett hvilket valg man lander på uten å måtte bli kalt konspirasjonsteoretikere eller Vaksinemotstandere. Endret 3. desember 2021 av Sirisiri10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovis Fenja Skrevet 3. desember 2021 #138 Del Skrevet 3. desember 2021 (endret) evena skrev (1 time siden): Du bekrefter mitt poeng. Den sjargongen er 100% konpiratorisk. Mistillt til myndigheter, "vet ikke hva jeg skal tro lenger"... Men du har selvfølgelig lov til å kalle deg selv hva du vil. Ja, så du finner logikken i alt, da vil jeg gjerne at du forklarer oss andre det. Hvis du har fulgt med på hva legemiddelindustrien er kapabel til, så er du ganske naiv hvis du tror at alt handler om helse. Forklar også hvorfor det hemmeligholdes i 60 år, og hva som skjer i bl a Australia. Jeg ønsker meg så innmari en logikk og god forklaring, men jeg klarer bare ikke å finne noen. Endret 3. desember 2021 av Lovis Fenja 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rooosa Skrevet 3. desember 2021 #139 Del Skrevet 3. desember 2021 Lovis Fenja skrev (1 time siden): Jeg er usikker på om du prøver å være morsom eller om du faktisk tror på dette. Jeg lurer på hvilken gruppe jeg tilhører. Jeg er opptatt av ren mat, men tror ikke på krystaller eller er særlig alternativ. Er overhodet ikke utstøtt. Er selvsagt litt redd for både viruset og vaksinen, og håper å holde meg unna begge, siden vi ikke kjenner langtidseffekten på noe av det. Men kjemperedd er jeg ikke. Jeg er mer redd for det andre som kommer fram for tiden. Tvang og politistater og oppdeling av "oss" og "dem". Og ikke minst det at det steder ikke er godtatt med naturlig immunitet, men det må være fra vaksinen. Da forstår jeg ikke logikken, og DET gjør meg redd! Du er i gruppe 2. Fordi du snakker om ren mat (for hva er "ren" mat) og du viser paranoia når du snakker om tvang og politistater. Litt mer avslappa folk enn deg bruker ikke mye tid på å bekymre seg for skitten mat og politistater. De tar vaksina si og fortsetter med sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 3. desember 2021 #140 Del Skrevet 3. desember 2021 Pivot skrev (3 timer siden): Helt klart - noe variasjon forklares med vaksinene. Men vet man hvor sterk den årsakssammenhengen er for unge, f.eks, dersom man ikke inkluderer alder som variabel i analysen? For å kunne forklare årsakssammenheng så må man korrigere for andre faktorer. Mye av statistikken inkluderer nettopp alder, og det er jo faktisk i de yngre aldersgruppene man ser forskjell på innleggelser blant vaksinerte og uvaksinerte. Man ser videre at de man mistenkte hadde minst effekt av vaksinen - de eldre - også i mye større grad blir innlagt uavhengig av vaksinasjonsstatus, det var forventet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg