Gå til innhold

Ulik økonomi i vennegjengen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine venner og jeg er i slutten av 20-årene og har vært vant til å ha omtrent lik(e dårlig) økonomi fram til noen år siden. Noen av oss har studert og har fått en god karriere med tilsvarende høye lønninger etter at vi var ferdige å studere for 3-4 år siden. Andre av oss har ikke utdanning, og jobber i typiske lavtlønnsyrker. Poenget her er at det nå er veldig stor forskjell på hva de ulike i gjengen tjener, når det frem til nylig har vært ganske likt. Nå er tema julebord med gjengen, og det er uenighet om hvor mye penger som skal brukes. En liten utfordring der kan en si.

Dere som er litt eldre, hvordan løser dere slikt? Jeg tenker akkurat julebord må vi holde rimelig hvis vi ønsker alle med. Men hva med andre restaurantbesøk, for ikke å snakke om ferier? Skal noen ekskluderes pga. økonomi?

Anonymkode: b27fa...a35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere trenger da ikke gå på dyre restauranter og ha julebord til dyre dommer bare fordi noen tjener bra. Ha en nøktern livsstil og gjør noe som alle har råd til, og de som har mye penger til overs bør sette disse inn i sparing, bolig og fond istedet for å kaste bort på å leke flott og rik på byen og tur 

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er viktig at alle er med på alt så må dere holde det billig. Men ingen forventer vel å gjøre alt med alle vennene sine (du nevner ferie) nå som dere nærmer dere 30...

Anonymkode: eec31...04d

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder julebord og en del andre tilstelninger hvor det er naturlig at alle er med ville jeg tilpasset til de som ønsker å bruke minst penger (innen rimelighetens grenser).

Men en del av det å bli voksen er nok også det å innse at man etter hvert ikke lenger gjør «alt» sammen i den gamle gjengen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man velger jo selv om man vil være med på ting. Ferier og slik blir vel uansett ikke et så stort problem etterhvert når man får seg kjæreste og/eller familie som man heller vil reise på tur med. Det kommer jo fort nok nå når dere er i slutten av 20-årene. Vennejulebord bør selvsagt legges på et nivå der alle kan delta. Alle felles aktiviteter hvor det er tenkt at alle skal delta på, bør legges på et slikt nivå. Men det betyr ikke at en i vennegjengen kan høre om noen blir med på 5-retters med vinpakke på en god restaurant, en gang i blandt , eller ferietur til Bali og helgetur til Paris. Bare det ikke blir normalen.

Anonymkode: 8e0e4...d8f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her holder vi det alltid rimeligst mulig siden to i vennegjengen har ufør på minstesum. Høres veldig kjipt ut å måtte si nei pga pengene.

Anonymkode: 7da19...76a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebord er jo i hovedsak for fellesskapet, altså å samle hele gjengen og ha et hyggelig lag. Så da legger man seg naturligvis på et nivå som alle kan være med på. Enten det er spleiselag hjemme hos noen (kan kjøpe catering) og man tar med egen drikke eller om man tar en rimelig restaurant som Olivia.

Vil man på ut å spise en 7 retters med vinpakke  så er jo selve mat- og vinopplevelsen viktig, synes det er innafor å ta initiativ så får de som har anledning være med.

Å dra hele vennegjengen på ferie er vel ikke helt vanlig når man nærmer seg 30. Vi er jo gjerne en gjeng som feks har leid et feriehus et land, men da går man gjerne sammen de i lik livssituasjon, man inviterer ikke hele gjengen. Men om man har en årlig tur som en greie og ønsker å fortsette med det så må man jo så klart legge seg på et nivå hvor alle kan være med. Men mulig dette er noe av grunnen til at fellesturer gjerne dør ut (kombinert med familie så klart), at man rett og slett vokser litt fra hverandre og heller reiser med likesinnede.

Anonymkode: 47ef6...b97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et julebord som skal inkludere alle så tenker jeg det er greit å legge seg på en løsning alle har råd til. F.eks være hjemme hos noen og spleise på mat, så kan alle ta med det de ønsker å drikke. I min gjeng er det også varierende fra ufør minstesats til 8-900 000 i lønn, da kjører vi en del lavterskel som alle kan være med på og en del av typen "hvem vil være med å spise på *dyrt sted*?" og så er det opp til de som kan, vil og har råd å si fra at de vil være med. Når det gjelder ferier gjør jo del fleste det med familie eller reiser med en venn og to, sjelden en hel gjeng reiser på ferie sammen når man er passert 30 (vi er passert 40). Det blir noen hytteturer ila året, da handler en eller to og så spleiser vi på maten, folk tar med drikke selv. Da kan den enkelte velge om de vil kjøpe Grans øl eller fancy vin, og legge seg på det prisnivået som passer. 

Anonymkode: 3f28c...ec2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde aldri falt meg inn om jeg begynte å tjene mer enn vennegjengen at jeg da skulle kreve/foreslå å gå på dyrere steder som andre ikke har råd til. Formålet er da først og fremst å være sammen. Vil man selv på dyrere steder kan man jo gjøre det utenom akkurat julebord med venner.

Anonymkode: ad02a...3b9

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man legger det selvfølgelig opp slik at alle kan delta. Burde ikke være en diskusjon en gang...

Anonymkode: a4a8b...40f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid lagt fester, julebord og samlinger på et nivå som inkluderer alle. Ferier er det ikke slik at alle reiser sammen på. Det har vi aldri gjort. Det blir for vanskelig. 

Stor forskjell i økonomi i min krets også, men det har aldri vært et problem, siden vi altså har gjort det slik at alle kan være med. Det har aldri påvirket hvor kjekt vi har det. 

PS! De med god økonomi bør være grei angående dette, for slikt endrer seg ofte gjennom livet. Plutselig var det en som hadde samlivsbrudd og trang økonomi etter å ha hatt god, eller var under videreutdanning. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ofte på denne tiden at store vennegjenger deler seg litt opp. Noen begynner gjerne å stifte familie, noen begynner å leve for jobben, noen for reising osv. Da holder man seg gjerne mest med de man har lik livssituasjon som.

Hos oss er det blitt til nå at vi har en hyttetur felles hele gjengen og det blir også julebordet. Det er en i gjengen sin hytte, men før leide vi rimelig. Det bestiller vi mat via catering og folk tar selv med det vil drikke.

Ellers er man ikke så mye samlet alle mann lengre. Alle inviterer hverandre i bryllup og utdrikningslag da. Men ja, tidene forandrer seg og man blir rett og slett eldre.

Anonymkode: d0216...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I gjengen min så samles vi hos meg og jeg lager maten, de andre tar med drikke til seg selv og bordet. Da blir maten så billig eller dyr som jeg ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør noe alle har råd til! 🥰 I fjor hadde vi julebord hjemme hos en av oss og da spleiset vi på maten. 

Anonymkode: 7da41...bfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaur skrev (På 1.12.2021 den 19.16):

Dere trenger da ikke gå på dyre restauranter og ha julebord til dyre dommer bare fordi noen tjener bra. Ha en nøktern livsstil og gjør noe som alle har råd til, og de som har mye penger til overs bør sette disse inn i sparing, bolig og fond istedet for å kaste bort på å leke flott og rik på byen og tur 

Hadde jeg levd slik hadde jeg gått i graven med mange millioner på konto. Hvofror spare til likskjorten? 

Men tilbake til spørsmålet; man har ulike venner man gjør ulike ting med. Jeg har fått mange venninner gjennom studier og jobb, og vi kan dra ut på Hanami, spise en tastingmenu med vinpakke, eller ta en helgetur til Paris. Så har jeg venninner jeg møter for en hjemmelaget middag der alle tar med egen alkohol, eller en fjelltur. 

Man tilpasser alltid prisnivået den/de man skal møte. 

Anonymkode: bc61d...2c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hos oss pleier vi å tilpasse oss slik at flest mulig har mulighet til å være med. Jeg har også betalt mer, for at alle skal ha mulighet for å være med. Viktigere at vi møtes, enn hvor fancy det skal være. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde jeg levd slik hadde jeg gått i graven med mange millioner på konto. Hvofror spare til likskjorten? 

Men tilbake til spørsmålet; man har ulike venner man gjør ulike ting med. Jeg har fått mange venninner gjennom studier og jobb, og vi kan dra ut på Hanami, spise en tastingmenu med vinpakke, eller ta en helgetur til Paris. Så har jeg venninner jeg møter for en hjemmelaget middag der alle tar med egen alkohol, eller en fjelltur. 

Man tilpasser alltid prisnivået den/de man skal møte. 

Anonymkode: bc61d...2c6

Eller du kan spandere på en venn med dårlig råd… 😏

Anonymkode: 7da41...bfe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller du kan spandere på en venn med dårlig råd… 😏

Anonymkode: 7da41...bfe

Hvorfor skal jeg spandere?

Er ikke sikkert jeg har råd til det, og værtfall ikke på slike dyre steder som man kanskje gjør noe få ganger i året ved spesielle anledninger.

Ja, kanskje jeg har bedre råd, men det betyr ikke at jeg råd til å betale for andre.

Anonymkode: dcc7e...387

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal jeg spandere?

Er ikke sikkert jeg har råd til det, og værtfall ikke på slike dyre steder som man kanskje gjør noe få ganger i året ved spesielle anledninger.

Ja, kanskje jeg har bedre råd, men det betyr ikke at jeg råd til å betale for andre.

Anonymkode: dcc7e...387

Jeg har fortsatt regninger og lån å betale.

Anonymkode: dcc7e...387

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...