Gå til innhold

For kaldt til å være ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er for kaldt for små barn ? Her er det -10 Jeg og lille på et år og 3 mnd. Var på en liten tur ute i 10 minutter. Barnefare mener det er for kaldt. Men er dem ikke ute i barnehagen i disse - gradene?

Anonymkode: 31fe2...933

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener barnehagebarn er ute frem til det bikker -15°

Her er det mellom -8° og -10° Og de er ute i barnehagen. Bare kle dem godt og evt bruk kuldekrem i ansiktet 

Skrevet

-10 er grensen for utelek og utesoving i vår bhg. Så idag var vi inne da det var -11 og mye vind. En tur på 10 min er greit men å være ute å leke i en time eller mer som vanlig er helt uaktuelt. Så går vi kanskje ut etterpå når det er litt mildere

• Liker 1
Skrevet

Helt ok å være ute i -10. I bhg her er de ute da, jeg er litt usikker på hvor de har grensa, mener de er ute og leker i -15 også. Kanskje ikke de minste barna, det er jeg usikker på. Men viktig med nok klær og evt ikke være ute så veldig lenge, særlig hvis barnet ikke er så aktivt.

Skrevet

Kommer helt an på hva slags type vær. Hadde barn i barnehage hvor de var ute i både -15 og -20 og sov ute i -15, men det var sjelden vind og kulden var tørr. Vognene sto beskyttet bak levegger også. Vi var mye ute i -20 frem til de var 5-6 år(da flyttet vi). Ellers hadde vi aldri kunnet vært ute om vinteren. Hadde det vært -15 grader der jeg vokste opp hadde det vært for kaldt, der er lufta alltid fuktig og det er sur vind.  

Anonymkode: aefdb...d59

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er for kaldt for små barn ? Her er det -10 Jeg og lille på et år og 3 mnd. Var på en liten tur ute i 10 minutter. Barnefare mener det er for kaldt. Men er dem ikke ute i barnehagen i disse - gradene?

Der er absolutt ikke for kaldt for en så stor unge.

Var ute med min på en måned i -15 i dag 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 30027...5b6

Skrevet

Tenker det er litt forskjell på barnehage og hjemme. I barnehagen er det ikke en voksen per barn, og det er vanskeligere å sørge for at de små er i aktivitet og følge med på frosne tær.

Hjemme hvor en er ute og leker sammen med mor eller far er noe ganske annet.

Så lenge det ikke er vind, og ellers tørt, klart vintervær, så er 10 minus godværsdager vinterstid her vi bor. Vi er ute og leker, så lenge barnet orker å være aktiv og røre seg. Da holder en også varmen. Godt kledd selvfølgelig, og spesielt på føttene - siden det er vanskeligst å sjekke underveis når en er ute. Bruker ‘bummer’, (sko i ullfilt) som er både varme og lette på foten.

Er det vind derimot, så holder vi oss mer inne. Da effektive kuldegrader blir veldig mye mer enn hva gradestokken viser.

Anonymkode: bce49...014

Skrevet

Det er jo forskjell på hvor du bor i Norge også da. Her er det kaaalde vintre, så da hadde vi aldri fått noe utetid hvis man ikke kunne gå ut ved -10 grader. Men vi er ute i 15 minutter-perioder i -20 til -30 grader vi, flere ganger gjennom dagen.

Anonymkode: c82b4...45e

Skrevet

Det finnes ingen nasjonale anbefalinger for når det er for kaldt å ta med de minste barna ut. Mange angir - 10 grader som en grense for når du kan ta med spedbarn og småbarn ut, men både luftfuktighet og vindforhold spiller inn.

https://nhi.no/familie/barn/smabarn-babyer-og-kulde/

Anonymkode: 03257...57d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12/1/2021 den 12.31):

-10 er greit så lenge barnet er varm og skjermet for kald vind.

Anonymkode: d5735...df4

Skrevet

Her er barnehagen ute ved minus 30.. Godt kledd i korte perioder 

Anonymkode: cce15...4c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...