Gå til innhold

Smitte i familien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har ei venninne som bruker å sitte på med oss til trening. I går testet broren til venninnen positivt. Min datter sier at venninne testet negativt i dag, så hun skal sitte på med oss i morgen. Jeg er skeptisk. Hun kan jo fortsatt testet positivt om noen dager. Hva hadde du gjort? Jeg har ikke så lyst å ha henne i bilen med oss. 

Anonymkode: 25a97...14c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde sagt at om hun skal sitte på i morgen må hun ta hurtigtest i morgen også. Forresten, skal ikke uvaksinerte uansett teste seg hver dag i 7 dager når de er nærkontakter?

Anonymkode: 1faac...286

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde sagt nei.  Er det ikke sånn at de som er i familie med syke skal holde seg i karantene? 

• Liker 3
Skrevet
Muskath skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde sagt nei.  Er det ikke sånn at de som er i familie med syke skal holde seg i karantene? 

Jeg vet ikke. Prøvde å lese om reglene, men ble forvirret 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde sagt at om hun skal sitte på i morgen må hun ta hurtigtest i morgen også. Forresten, skal ikke uvaksinerte uansett teste seg hver dag i 7 dager når de er nærkontakter?

Anonymkode: 1faac...286

Hun er vaksinert med 1 dose. De er 13 år 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke. Prøvde å lese om reglene, men ble forvirret 

Uansett, hvis broren hennes er smittet, og de bor i samme hus, burde hun holde seg hjemme. Jeg hadde aldri tatt henne med i bilen. 

• Liker 7
Skrevet

Tar opptil 7 dager fra smitte til positiv test.

Vet sel om en som smittet en hel bil ved samkjøring......

Anonymkode: 11d50...452

Skrevet

Fom i morgen skal alle, både vaksinerte og uvaksinerte, teste seg for å unngå karantene

Anonymkode: 73d03...59d

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke latt hun sitte på. Om hun drar så hadde jeg holdt min datter borte.

Anonymkode: 8177a...950

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes folk er utrolig ansvarsløse. Hvorfor holder ikke foreldrene denne jenta hjemme? Hun skal da ikke dra på trening og risikere at andre blir smittet når det er smitte hjemme hos dem! Det er neimen ikke rart at smittetallene bare øker og øker. 

• Liker 15
Skrevet

Dette sier du selvsagt nei til!

Anonymkode: 3ede4...dd2

• Liker 1
Skrevet
Muskath skrev (1 minutt siden):

Jeg synes folk er utrolig ansvarsløse. Hvorfor holder ikke foreldrene denne jenta hjemme? Hun skal da ikke dra på trening og risikere at andre blir smittet når det er smitte hjemme hos dem! Det er neimen ikke rart at smittetallene bare øker og øker. 

Ikke sant.. Jeg kjenner at jeg blir forbanna over slik tankeløshet. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ga beskjed om at hun ikke fikk sitte på. Håper at de har forståelse for det 

• Liker 1
Skrevet
Sitat

Nye reglar for karantene og isolasjon per 01.12.21

Den som testar positivt skal vere i isolasjon minimum fem dagar. Personen skal vere frisk utan feber siste 24 timar før isolasjonen vert oppheva.

Personar i same husstand eller tilsvarande nære:

Personar i same husstand eller tilsvarande nære som har hatt nærkontakt med smitta person siste 48 timar før den smitta fekk symptom eller positiv test har karanteneplikt i sju døgn etter siste kontakt med den smitta. Ein kan korte ned karantenetida ved å gjennomføre følgjande testing:

Fullvaksinerte og personar som har hatt covid-19 skal ta test (PCR eller antigen hurtigtest/sjølvtest) snarast etter kontakt med den smitta. Er denne testen negativ, gjeld ikkje karanteneplikta. Du skal i tillegg ta ny test mellom dag 3 og 7 etter nærkontakt.

Uvaksinerte eller dei som ikkje er fullvaksinert (2. dosar) skal snarast ta test etter kontakt med den smitta. Er denne negativ, gjeld ikkje karanteneplikta. Du skal i tillegg ta test kvar dag med sjølvtest/antigen hurtigtest, eller annankvar dag med PCR-test i totalt 7 dagar.

Personar under 18 år er ikkje omfatta av denne karanteneplikta. Vi rår likevel til at også desse testar seg slik som det står ovanfor.

Andre nærkontaktar:

Andre nærkontaktar (mindre enn 2 meter i meir enn 15 minutt) har ikkje karantene eller testplikt. Vi rår likevel at du tek ein test snarast råd etter kontakt med smitta person og deretter ein test dersom du får symptom.

Vi rår til at alle husstandsmedlemmer, tilsvarande nære og andre nærkontaktar reduserer sosial aktivitet første veka etter kontakt med smitta person. Særskild gjeld dette kontakt med eldre personar eller personar i risikogruppe.  

Om omikron:

Det er eigne og strengare reglar med mistanke om virusvarianten omikron.

Anonymkode: 25f0a...bc6

Skrevet
Muskath skrev (14 timer siden):

Men myndighetene har jo lagt opp til at man ikke skal ha karantene! Slik har det vært oversalt, både på skoler og arbeidsplasser. Om vi skulle holdt oss eller barna hjemme hver gang vi hadde vært i nærkontakt, kunne vi jo bare låst døra og kastet nøkkelen i september. 
At myndighetene nå innfører det er noe annet, da vil jo også antallet nærkontakter reduseres….

Til ts, jeg hadde nok ikke tatt henne med. En bil har svært lite luft som skal deles, og da spres smitten raskere☺️

Anonymkode: 8ce27...aa2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men myndighetene har jo lagt opp til at man ikke skal ha karantene! Slik har det vært oversalt, både på skoler og arbeidsplasser. Om vi skulle holdt oss eller barna hjemme hver gang vi hadde vært i nærkontakt, kunne vi jo bare låst døra og kastet nøkkelen i september. 
At myndighetene nå innfører det er noe annet, da vil jo også antallet nærkontakter reduseres….

Til ts, jeg hadde nok ikke tatt henne med. En bil har svært lite luft som skal deles, og da spres smitten raskere☺️

Anonymkode: 8ce27...aa2

Fikk mld fra moren tio jenta at hun også testet positivt i dag 🙈

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fikk mld fra moren tio jenta at hun også testet positivt i dag 🙈

Ja der kan man se. Du gjorde klokt i å si nei!

Anonymkode: 60227...358

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg ga beskjed om at hun ikke fikk sitte på. Håper at de har forståelse for det 

Og om de ikke har forståelse for det er det faktisk dem sitt problem. Godt dere tar hensyn til egne behov og følelser. Dette dreier seg om noe som potensielt kan gi fatale utslag, man. vet aldri hvor syk man blir. Spesielt nå før jul. God avgjørelse og stå for den :) 

Anonymkode: 5e9e9...01a

• Liker 1
Gjest Warrior
Skrevet

Hadde uten tvil sagt nei. Når det er smitte i samme hus som hun bor i så er det stor sjans for at hun blir smittet og/eller har smitte med seg selv om hun ikke er syk selv. Hadde aldri tatt den sjansen å hatt noen som kan være smittebærer i bilen når hun tross alt bor med noen som er smittet. Det skjer jo ofte det at hele familier blir smittet. Selv om det ikke skjer med en gang. Inkubasjonstiden er vel 1-14 dager ca?

Skrevet

Så lenge jenta tester negativt, så kan hun gå på skole osv. de bryter ikke reglene da. Men jeg ville ikke hatt henne i min bil likevel. Vi hadde utbrudd i barnehagen til ungen min. Barnet som startet det, hadde syke søsken. Fire dager i barnehagen med negativ test hver morgen før positiv test femte dagen. Og siden det smitter også før man blir syk, så er det jo bare å tenke seg hvordan det gikk… idiotisk opplegg! 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...