Gå til innhold

Gått ut på dato...


Gjest Aloha

Anbefalte innlegg

Jeg spør fordi jeg har hatt opprydning i skapet og fant noen matvarer som har stått en stund:

2 bokser hermetiske tomater, skinnfrie. Den ene gikk ut i august`04 og den andre i desember´04. Kan de fortsatt brukes? Jeg innbiller meg at hermetikk holder lenge men vil vite at jeg ikke risikerer magesjau el.l. for de som spiser maten min..

Har også en pakke Vestlandslefser (tørrvare, ikke de ferdig smurte) som gikk ut i juni´05. Skulle tro at de bør være greie?

Det er sikkert noen mateksperter her som kan hjelpe meg? Syns det er synd å kaste mat hvis den kan brukes. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde testet først. Hermetikk og tørrvarer har nærmest ubegrenset holdbarhet, men EU-regler krever at maks holdbarhet blir satt til 18 måneder fra produksjonsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hermetikken ikke buler ut, hadde ikke jeg hatt noen skrupler med å spise den.

Og Vestlandslefser? Bare fra juni? Kjør på, spiser atskillig verre ting enn det jeg! Senest en suppepose fra mai '03, ingenting i veien med den iallfall!

(Og visste dere at kesam er like god selv tre uker etter holdbarhetsdato? Iallfall den jeg fant bakerst i kjøleskapet forleden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok tro at begge deler bør gå greit.

Hermetikk er ganske trygt. Det blir ikke dårlig, men kan få en litt metallisk smak fra boksen når det står veeeeldig lenge.

Tørrvarer er også relativt ufarlig. Så lenge det ikke er noe mugg på det, ser rart ut elle lukter feil.

De fleste matvarer har en ganske svær sikkerhetsmargin på datostemplingen.

Man trenger ikke kaste ting bare p.g.a. stemplet. Lukt på det, smak litt og bedøm litt selv.

Men vær forsiktig med fisk og skalldyr! Det kan man bli farlig syk av! :kvalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hives ALT som er gått ut på dato. Med unntak av melk, som jeg kan bruke i matlaging dagen etter utgått dato. Eller går ALT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her hives ALT som er gått ut på dato. Med unntak av melk, som jeg kan bruke i matlaging dagen etter utgått dato. Eller går ALT.

Dette er unødvendig sløseri. Som det ble nevnt over her er "best før" og "holdbar til" satt i hht strenge regler. Mange varer har holdbarhet laaaaaangt ut over dette. Bruk sunn fornuft: Om matvaren både ser ut og lukter greit er det fullt spiselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er unødvendig sløseri: Hvorfor kaste mat som er gått ut på dato så lenge den ikke er ødelagt. Har noe holdbarhet i 18 måneder og går ut i januat 2005, skjer det ikke noe magisk denne måneden som gjør at maten blir ødelagt?? Det er som andre nevner her gode marginer og mange EU-direktiver.

Jeg spiser tørrvarer og hermetikk som er gått ut på dato (selvfølgelig innen rimelighetens grenser), og det har aldri vært forringet kvalitet. Jeg kan godt steke opp kjøttdeig, biff osv. som har gått et par dager over tiden - det blir jo varmet opp. Men jeg lar aldri matrester eller åpnede pakker med f.eks. pølser ligge lenge i kjøleskapet. Da fryser jeg det isteden. Egg bruker jeg en måned + over holdbarhetsdato. Holdbarhetsdatoen på egg er bestemt ut fra et EU-direktiv og er helt hinsides - det mener alle egg-produsentene (ikke hønene altså... :) )

Det er jo også stor forskjell på "Best før" og "Må brukes innen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat med "Best før" dato bruker jeg gjerne lenge etter de er gått ut (så sant de ser ok ut da). Slike varer blir jo ikke dårlig, men kan endre struktur/farge/egenskaper over dato.

Ferskvarer orker jeg ikke spise over holdbarhetsdato. Kanskje en dag eller to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Jeg kaster stort sett alt som har gått ut... jeg er litt hysterisk der, og føler ikke jeg er flink nok til å lukte på og bedømme om maten er dårlig eller ikke... Jeg blir bare sittende og tygge sakte mens jeg kjenner etter "eeer den dårlig eller? er det mugg jeg smaker der??" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...