Gå til innhold

Har dere et beredskapslager hjemme?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nope.

Har jo en del i frys, og på kjøl. Handler slakt i partier, og sylter en del selv. Kjøper også bulk. Og har ved. Så mat eller varme ville ikke vært et problem. 

Men har ikke noe vann. Men det klarer vi alltids å koke. Eventuelt er jo dette fordelen med å være håpløs på å avtine fryserne. 

Jodtabeletter mot atomkrig? Da stiller jeg meg heller ut og ser på fyrverkeriet 🤣

Og hvem vil egentlig ta i mot kontanter om til går til helvete? Det må være det mest idiotiske rådet på hele lista. 

Anonymkode: c6835...bd5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nope.

Har jo en del i frys, og på kjøl. Handler slakt i partier, og sylter en del selv. Kjøper også bulk. Og har ved. Så mat eller varme ville ikke vært et problem. 

Men har ikke noe vann. Men det klarer vi alltids å koke. Eventuelt er jo dette fordelen med å være håpløs på å avtine fryserne. 

Jodtabeletter mot atomkrig? Da stiller jeg meg heller ut og ser på fyrverkeriet 🤣

Og hvem vil egentlig ta i mot kontanter om til går til helvete? Det må være det mest idiotiske rådet på hele lista. 

Kontanter har jeg ikke ordnet da 😄😄

Men vi er en ganske stor familie (2 voksne og 6 barn) og har sjelden så mye mat liggende at alle kan holdes helt Mette i mange døgn uten og måtte fylle på noe. 
Så det har vi nå ordnet. Og skal ordne vann 👌🏻

ts

Anonymkode: 6408d...7e3

Skrevet

Vi har faktisk jodtabletter. Mye mat i fryser og boden. Men bare 20l vann, men sikkert like mye brus og enda mer vin/øl 😬 strømaggregat også, vedovn og ved, campingutstyr også. 

Anonymkode: 146c0...307

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har faktisk jodtabletter. Mye mat i fryser og boden. Men bare 20l vann, men sikkert like mye brus og enda mer vin/øl 😬 strømaggregat også, vedovn og ved, campingutstyr også. 

Anonymkode: 146c0...307

Jod har vi også, men det hadde vi fra før da. Strømaggregat er noe jeg vurderer og kjøpe! 

ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor alene, men jeg har greit med plass - så jeg har tenkt at det ikke gjør noe å ha ting om noe mot formodning skulle skje.

Jeg har nok vann, nok spekemat, noe tørket frukt, spiselige frø, hermetikk, ost på tube,  sjokoladen er alltid midlertidig og fylles opp etter at den plutselig forsvinner.

Det er også en del mat i fryseren som kan brukes av de 2-4 første dagene selv om strømmen går - avhengig av temperatur.

Jeg har ved og grillkull, fyrstikker, stearinlys, batterier og en liten DAB+/FM radio som går på batterier, som kan sveives opp og lades på solceller. Ulltepper, ullklær, dyner,.... Dopapir og tørkerull er også alltid på lager.

Jeg passer på å ha nok drivstoff til å eventuelt kjøre å hente den av mine foreldre som fortsatt lever. 

Jeg bruker flytende jod, men har ikke satt meg inn i hvilke doser man burde ha ved en ulykke eller verre hendelser.

Jeg har noe kontanter, men ikke mye.

Anonymkode: 7e00e...2dc

• Liker 4
Skrevet

Nei.. og vi har ikke noe i fryser og sånn heller, har generelt lite ekstra mat. Burde nok ta noen grep men har ikke hatt ork ennå (+ at vi har lite plass)

Anonymkode: 0b359...24d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kontanter har jeg ikke ordnet da 😄😄

Men vi er en ganske stor familie (2 voksne og 6 barn) og har sjelden så mye mat liggende at alle kan holdes helt Mette i mange døgn uten og måtte fylle på noe. 
Så det har vi nå ordnet. Og skal ordne vann 👌🏻

ts

Jeg har aldri tenkt worst-case, at vi skal klare oss om noe skal skje.

Men jeg har alltid vært glad i å kjøpe bulk. Ser ikke vitsen med å ha toalettpapir, tannkrem, hermetikk, mel, tørrgjær.... på handlelista annenhver uke, når du bare kan kjøpe for 1-2 år.

Foretrekker også å kjøpe lokalt, og i sesong. Så boden er full av uvaskede rotfrukter som holder et halvt års tid. Halve skrotter (partert) av diverse slakt. Og nok syltet og saftet for 1-2 år. 

Det var egentlig ganske behagelig den gangen Korona traff. Ikke bare var det mangel. Men vi slapp å dra på butikken de første usikre dagene/ukene. 

Uavhengig av krise og krig. Det er veldig behagelig å ikke måtte ut og handle, uansett hva som treffer. 

(og tilbake til vann. Her er det fjellvann, bekker, og sjøvann. Og jeg vet utmerket godt hvordan jeg gjør det om til drikkevann) 

• Liker 6
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Nope.

Det kan jo være at bare elektronikk, strøm og nettverk går åt skogen i noen dager eller uker. Feks ved solstorm. Da vil kontanter kunne fungere i mellomtiden.

Anonymkode: c60f2...39a

• Liker 1
Skrevet

Har dette:

- medisiner vi bruker

- en haug av tørrmat, og noe hermetikk mat, samt noe pålegg som ikke må oppbevares i kjøleskap. Har brød nok for 3 dager.

- lommelykt og batterier, fyrstikker, lighter, stearin lys

- vedovn og ved

- varme klær, mange pledd, soveposer, dyner 

- våtservietter og antibac

- tørke og toalett papir

- mobil lader til bilen, og nød lader

- kan høre på dab radio i bilen eller via mobil.

- har ikke full førstehjelpspakke, men har sånne ting som plaster, bandasje, sår salve, brann salve, smerte stilltiende.

- har ikke 3 l vann per pers, men har nok av brus og juice som ville fungert til nød i 3 dager.

Dette har vi ikke:

- noen kontanter stort sett 

- havregryn

- rødsprit til matlaging 

- jod tabletter

- grill eller koke apparat som går på gass.

• Liker 2
Skrevet

Vi har dopapir og tørkepapir i hauger og lass på grunn av diverse dugnader, men ellers hadde vi ligget tynt an i en krise, tenker jeg. Med mindre vi får byttet til oss varer mot dopapir, da:)

Anonymkode: 693a0...1d7

• Liker 1
Skrevet

Min eneste beredskap er å ha boden fyllt til randen med toalettpapir. Jeg regner med at denne nye valutaen skal være nok til å få kjøpt resten av det jeg trenger.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan jo være at bare elektronikk, strøm og nettverk går åt skogen i noen dager eller uker. Feks ved solstorm. Da vil kontanter kunne fungere i mellomtiden.

Hvem tar i mot kontanter om alt blir så kaotisk? 

Da tror jeg heller en god ytrefilet av hjort og 1kg uvaskede poteter gir meg en ganske grei mengde ved. 

Jeg hadde i alle fall aldri i livet tatt i mot en papirlapp som betaling om "verden" var nede for telling. 

Skrevet

Har alt, men ikke kontanter. 

Anonymkode: faef4...da0

Skrevet

Dopapir 😄

Anonymkode: 537ad...d91

Skrevet

Ikke slik som vi bor pr i dag, men skal flytte snart og da har vi tenkt til å bruke en del av boden til diverse boksemat, dopapir, fyrstikker, vann mm. Kommer sikkert ikke til å følge anbefalingene slavisk, men kommer iallfall til å ha noe om det blir strømbrudd eller andre ting

• Liker 2
Skrevet

Har det anbefalte kriselageret av mat og vann, men ikke jodtabletter. Mangler også powerbank.

Anonymkode: 4e8cd...ef7

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem tar i mot kontanter om alt blir så kaotisk? 

Da tror jeg heller en god ytrefilet av hjort og 1kg uvaskede poteter gir meg en ganske grei mengde ved. 

Jeg hadde i alle fall aldri i livet tatt i mot en papirlapp som betaling om "verden" var nede for telling. 

Kommer an på katastrofens omfang. Hvis bare mange nok tror at ting kommer på skinner igjen så vil alltids noen ta i mot kontanter. Norske kontanter mistet ikke plutselig verdi da tyskerne kom heller. Det er jo nettopp derfor papirlappene har verdi nå også, fordi mange nok tror på at de har verdi og at de er vanskelig nok å forfalske. Ellers er det bare papir, ja.

• Liker 3
Skrevet

Slikt tull gidder jeg ikke :)

Anonymkode: bb8b8...648

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slikt tull gidder jeg ikke :)

Anonymkode: bb8b8...648

Men det er jo for mer enn bare krig og slike ting. Hva om du får strømbrudd i flere dager? Er jo greit med stormkjøkken, stearinlys, fyrstikker etc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...