Gå til innhold

hva burde man "eie" i 30 årene...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en kvinne på 36 år. Er gift med 2 barn. 

Jeg kom meg sent inn på jobbmarkedet (fikk første faste jobb for 1.5 år siden). Jeg har god utdannelse, men har hatt mye uflaks av div grunner. I tillegg brukte jeg lang tid på utdannelsen pga sykdom. 

Vi kom oss ganske sent inn på boligmarkedet også (30 år) og da i form av en rønne av et oppussingsprosjekt. Vi pusset opp i flere år før vi solgte i fjor og kjøpte en enebolig fra 2010. 

Jeg føler at jeg hele tiden har ligget langt "bak" jevnaldrene. og det gjør jeg jo fremdeles da jeg har en temmelig kjip jobb, med temmelig kjip lønn. Føler meg ofte som en taper. Selv om jeg har en flott mann og 2 nydlige små barn. Men en taper sånn i forhold til jobb.

Men ligger jeg dårlig ann iforhold til andre i 30 årene? 

Huset er nok verdt rundt 6.2. Vi har lån på 2.7 

Har 2 biler uten lån 

Har 200 k i buffer og noen hundre tusen i fond.

Sparer 1300 i mnd hver til barna og ca 2000 kr i pensjon ips. 

Har også en million i fri midler som mannen arvet i sommer, men dette er ikke mine penger. Men pengene skal nok gå i huslånet. 

Anonymkode: da9e6...3ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør du meg sitter dere godt i det til å være 36 🤷‍♀️

Enebolig, to nedbetalte biler, penger på bok, lite lån og mulighet til å spare. Forstår ikke hva du har å klage på 🤷‍♀️

Anonymkode: 8470d...d95

• Liker 30
Skrevet

Hm, ser ikke du nevner noe om hytte? Dette er ikke bra. Du burde skaffe deg hytte iløpet av året iaf for ikke være for langt bakpå.

Anonymkode: 715c9...ba9

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hm, ser ikke du nevner noe om hytte? Dette er ikke bra. Du burde skaffe deg hytte iløpet av året iaf for ikke være for langt bakpå.

Hva med båt?  Mangler det også 🤔

Anonymkode: 8470d...d95

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

og naust, båt, marinaplass, helst en bobil for turer når dere ikke reiser til hytta og etpar sydenturer i året? 

Djeezz.. Man "Må" ikke noe som helst, dette med at andre skal definere ens behov er noe dritt.. 

Anonymkode: c772b...2bd

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kom meg sent inn på jobbmarkedet (fikk første faste jobb for 1.5 år siden). Jeg har god utdannelse, men har hatt mye uflaks av div grunner. I tillegg brukte jeg lang tid på utdannelsen pga sykdom. 

Vi kom oss ganske sent inn på boligmarkedet også (30 år) og da i form av en rønne av et oppussingsprosjekt. Vi pusset opp i flere år før vi solgte i fjor og kjøpte en enebolig fra 2010. 

Jeg føler at jeg hele tiden har ligget langt "bak" jevnaldrene. og det gjør jeg jo fremdeles da jeg har en temmelig kjip jobb, med temmelig kjip lønn. Føler meg ofte som en taper. Selv om jeg har en flott mann og 2 nydlige små barn. Men en taper sånn i forhold til jobb.

Har 2 biler uten lån 

Har også en million i fri midler som mannen arvet i sommer, men dette er ikke mine penger. Men pengene skal nok gå i huslånet. 

Jeg tenker du mangler bakkekontakt og er lite realitetsorientert, det pleier å være bedre på folk i 30 årene. 

Anonymkode: 1de09...471

• Liker 29
Skrevet

Høres nesten ut som du fisker etter anerkjennelse men ok. Jeg har mer enn dere, men fullstendig klar over at det ikke er normalen. Vil tro du ligger ganske godt an for å være 30+ , mange som ikke har det du har.

Anonymkode: 9ac8c...792

• Liker 5
Skrevet

Det burde vel ha gått inn på deg da du skrev dette at du har ting på stell...? 

Anonymkode: a4c75...577

Skrevet

Hva burde man «eie» i 30-årene?

Nok selvinnsikt til å ikke lage en slik selvsentrert tråd kun for å få anerkjennelse kanskje?  

Anonymkode: c2593...a2f

• Liker 29
Skrevet

Du får mange sarkastiske svar her og det tolker jeg slik at innlegget sitt oppfattes provoserende. Du har mer enn de fleste, både materielt og familiært. Da er en slik tråd ganske merkelig om du ikke ser dette selv. 

• Liker 13
Skrevet

Sånn økonomisk sett tenker jeg at dere er mye bedre stilt enn mange! Dere har tre og en halv million i egenkapital i huset, romslig bufferkonto og to nedbetalte biler. Jeg er bare litt yngre enn deg - og vi er ikke så godt stilt, selv om jeg føler vi har romslig økonomi. Du sier du tjener dårlig, men mannen din tjener kanskje ganske bra? Siden dere har det såpass bra økonomisk?

Jeg forstår at det føles kjipt å ende opp med en annen jobb enn man ønsket seg og en annen lønn enn man så for seg. Jeg skjønner at dette med å ikke ha kommet like langt i forhold til karriere er noe du tenker mye på. Men du høres jo absolutt ikke ut som noen taper i mine øyne! Økonomisk frihet, egen bolig, en mann du elsker og to flotte barn er da ganske bra, er det ikke? Tror ikke du er spesielt «bakpå» sammenliknet med den gjennomsnittelige 36-åringen - snarere tvert imot. 

Husk når man sammenlikner seg med andre, så har man en tendens til å bare se det positive hos andre, og det negative hos seg selv. Alle andre er ikke så perfekte de heller. Kanskje andre har kommet «lenger i karrieren» enn du har, men det betyr ikke at de er lykkeligere nødvendigvis. Samtidig kan det hende de føler seg bakpå sammenliknet med deg i andre sammenhenger - feks når det gjelder familieliv. Prøv å se det positive i det du har, for det høres ut som du har mye å være takknemlig for - selv om du skulle ønske noen ting var annerledes ❤️

Anonymkode: fbe46...50e

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes man bør eie minst to katter. Jeg er ganske vellykket sånn sett.

• Liker 22
Skrevet
Tvist skrev (8 minutter siden):

Jeg synes man bør eie minst to katter. Jeg er ganske vellykket sånn sett.

Ja, alle barn bør vokse opp med dyr❤️

Anonymkode: 568dd...10e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har 2 biler uten lån 

Jeg og mannen er 35 og 36, fast jobb med gjennomsnittlig inntekt, han litt over. Har nedbetalt bolig til 11 Mill, en nedbetalt bil og 1 Mill i aksjer og fond. Et barn på vei. 

Hvem tenker du at du skal sammenligne deg med får svar på ditt spørsmål?

Skrevet

Som andre har vært inne på, du burde eie mer selvinnsikt og trygghet på deg selv.

Jeg er også 36, eier en leilighet med like mye lån som din bolig men som er mindre verdt, er singel, ingen barn, ingen bil, null på sparekonto fordi jeg er pinlig dårlig til å spare. Har nok en bedre jobb enn deg da, siden du sier du har så drittjobb og drittlønn. Jeg har lykkes godt i karrieren. 

Men for noen vil kanskje det å ikke ha barn innen man er 36 være et nederlag og føles som man ligger bak alle andre for eksempel. Men det driter vel jeg i, for jeg vil ikke ha barn. Og sammenligner ikke meg selv så mye med andre som du gjør uansett, jeg er lykkelig og tilfreds, har alltid hatt det fint i livet uansett hva jeg har hatt og ikke :)

Anonymkode: b0e25...d5e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo ikke mulig for alle dessverre. Allergi er jo en ting - synes ikke man gir barnet sitt noen dårlig barndom fordi man tilfeldigvis er allergisk mot dyr. 

Dessuten, dyr er kjempebra det - men det er bedre å ikke ha dyr enn å ha dyr man ikke har tid til. Det er det også mye av rundt om kring. Man bør skaffe seg dyr fordi man er oppriktig interessert i dyret, ikke fordi «barna har godt av det». 

Anonymkode: fbe46...50e

Skrevet

Jeg et snart 30 og eier bare møbler og elektronikk :( Håper å kunne kjøpe bolig i løpet av 2022. 

Anonymkode: ee8b2...c2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Barn derimot klarer jeg meg veldig godt uten. 

• Liker 3
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

og naust, båt, marinaplass, helst en bobil for turer når dere ikke reiser til hytta og etpar sydenturer i året? 

Djeezz.. Man "Må" ikke noe som helst, dette med at andre skal definere ens behov er noe dritt.. 

Anonymkode: c772b...2bd

Helt enig. Dette "normalitetshysteriet" tror jeg er noe kvinner normalt driver på med. Dette med å hele tiden lure på hvordan man ligger an i forhold til snittet, venner, slekt, naboer, bygda, de man gikk på skole med. Å dø gjennomsnittlig burde ikke være noe mål. Menn tror jeg er mer giret på å prøve å oppnå noe ekstremt. Selv om risikoen er der for å dø fattig så kan man likevel bli lykkeligere bare av vissheten om å ha prøvd.

Anonymkode: 08693...714

Skrevet

Syns du har det meste på stell jeg ☺ Jeg er 37, kjøpte første leilighet som 23 åring. Bor nå i nybygg til 5,1 mill. Har 2,9 mill i gjeld på huset. Andre verdier og gjeld går ca opp i opp. To barn, snill og flink mann. Jobber som vernepleier i bolig for utviklingshemmede og føler jeg har en god jobb og lønn (555 000 + tillegg). 

Anonymkode: 635f6...657

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...