AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #21 Skrevet 30. november 2021 7 minutter siden, Cole said: Det er mange som mener man ikke skal si nei til hunden også, og at hunder i bånd skal få hilse på alle den møter. Behandle dyret ditt som du vil og ikke legg deg oppi hvordan andre behandler sitt. Det er nok også de som vanskjøter dyra sine som ber andre ikke legge nesa si oppi hvordan h*n "behandler dyret sitt" uten at det gjør det mer riktig. Det er forskjell på å reagere på at folk stenger hunder mesteparten av deres liv i bur, og det å legge seg oppi om man sier nei til hunden eller lar hunder hilse på alle den møter, selv om det finnes flust av slike tråder på dette forumet også... Om man aldri skulle legge seg opp i hvordan enkelte folk behandler dyr og barn så ville det blitt stygt. Og dette er også et diskusjonsforum. TS; Om du føler at valpen er tryggest i buret akkurat nå så går det helt sikkert bra en halvtime til du får den trygg nok til større plass, men ville trent lenge på å være borte så lenge. Gå inn igjen lenge før den begynner å pipe. Om den først har begynt å lage lyd (selv om den slutter før du går inn) så begynn fra scratch igjen. Det er et hav av forskjell på en halvtime i bur og en hel arbeidsdag. Men ville definitivt heller brukt valpegrind istedet for bur i begynnelsen. Anonymkode: 570de...913 1
_ems Skrevet 30. november 2021 Forfatter #22 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om hunden ikke klarer å roe seg og må bli puttet i et bur for å bevare tryggheten så har det gått noe fundementalt galt i oppveksten/treninga. En ting er bur under transport. Det tror jeg de aller fleste mentalt stabile hunder takler. Svenskene har den loven for en grunn og det er dyrevelferd. Der er de flinke! 8-9 timer innelåst i et bur hver dag er på grensen til dyremishandling. Tenker hvor mye min hund beveger seg gjennom så mange timer for å skifte underlag, se ut vinduet osv. Først sove (kanskje i bur da også) i 7-8 timer for så å få en tur og satt rett i bur for å sove igjen i 8-9 timer. Stusselig. Bur er for de som ikke klarer å lære en hund til å være komfortabel og harmonisk, de som vil ha det lettvint selv om en valp er langt fra en enkel jobb. Og de som ikke evner å ta valpen ut når den må på do så de tvinger dem til å holde seg eller sitte i sitt eget piss/avføring om ikke den raskt klarer å si fra. Valpetiden er krevende, ting blir ødelagt, man må vaske tiss, og man må passe på. Sånn er det å ha en hund. At bur som tidligere (og forhåpentligvis ennå) var sett ned på har blitt et nødvendig verktøy for å stenge hunden inne så man slipper å trene på ting er bare trist, spesielt for hunden. Om hunden var så innmari glad i buret som enkelte påstår så ville det vel ikke være nødvendig å låse buret? Anonymkode: 570de...913 Valpen min klarer fint å roe seg hvor som helst han, men han velger selv å ligge i buret med tepper og kos. Det er snakk om en halvtime, ikke 7-8 timer. Hunden min får masse kos, vi er ute og leker hele tiden og har det veldig fint. Døra står også åpen hele tiden, for å presisere det 1
_ems Skrevet 30. november 2021 Forfatter #23 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er nok også de som vanskjøter dyra sine som ber andre ikke legge nesa si oppi hvordan h*n "behandler dyret sitt" uten at det gjør det mer riktig. Det er forskjell på å reagere på at folk stenger hunder mesteparten av deres liv i bur, og det å legge seg oppi om man sier nei til hunden eller lar hunder hilse på alle den møter, selv om det finnes flust av slike tråder på dette forumet også... Om man aldri skulle legge seg opp i hvordan enkelte folk behandler dyr og barn så ville det blitt stygt. Og dette er også et diskusjonsforum. TS; Om du føler at valpen er tryggest i buret akkurat nå så går det helt sikkert bra en halvtime til du får den trygg nok til større plass, men ville trent lenge på å være borte så lenge. Gå inn igjen lenge før den begynner å pipe. Om den først har begynt å lage lyd (selv om den slutter før du går inn) så begynn fra scratch igjen. Det er et hav av forskjell på en halvtime i bur og en hel arbeidsdag. Men ville definitivt heller brukt valpegrind istedet for bur i begynnelsen. Anonymkode: 570de...913 Valpen min skal aldri være innestengt i et bur en hel arbeidsdag - selvfølgelig ikke! Det var mer et spørsmål om det er innafor en halvtimes tid, fordi han selv velger buret når han skal sove eller slappe av. Idag var han alene i hele leiligheten (hele 45kvm haha!) i 20 min uten å pipe, så det går rette veien! Takk for råd! 2
Tabris Skrevet 30. november 2021 #24 Skrevet 30. november 2021 Jeg synes det er kjempenyttig at man lærer valpen til å slappe av og trives i bur. Det er nødvendig i bil og kan ellers brukes hos dyrlegen, ved eventuelle kurs/treninger/konkurranser, for å dele av og få hunden til å slappe av med mye besøk, ved restituering osv. Slik burbruk kan være svært nyttig og hjelpsomt for både hund og eier, når hunden er tilvent. Det jeg reagerer på, som ikke er myntet på TS spesifikt men generelt i burdebatten, er de som lar hunden være i bur både om natten og når hunden er alene hjemme. Noen hunder tilbringer gjerne over halvparten av livet sitt i bur. Da blir det ofte en lettvint løsning for eier mer enn hva som faktisk er bra for hunden. Når noen sier "men hunden trives så godt i buret", så tenker jeg alltid at da kan de jo bare la burdøren være åpen - hvis hunden trives så godt som noen hundeeiere hevder, så vil jo hunden gå inn der og ligge der i timevis av seg selv. Man trenger ikke lukke burdøren. 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #25 Skrevet 30. november 2021 jeg lurer på om jeg bare skal begynne å burtrene kattene mine? Det er jo tydeligvis bare fordeler med bur til hunder, så hva er forskjellen? da kan kattene ligge i buret og føle seg trygge, ikke komme opp i farlige situasjoner hjemme eller skade seg... Kjempepraktisk.🤩 For ikke å snakke om at jeg slipper å høre på at de herjer litt rundt om natten. Anonymkode: fbf00...f39 5
Cole Skrevet 1. desember 2021 #26 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): jeg lurer på om jeg bare skal begynne å burtrene kattene mine? Det er jo tydeligvis bare fordeler med bur til hunder, så hva er forskjellen? da kan kattene ligge i buret og føle seg trygge, ikke komme opp i farlige situasjoner hjemme eller skade seg... Kjempepraktisk.🤩 For ikke å snakke om at jeg slipper å høre på at de herjer litt rundt om natten. Anonymkode: fbf00...f39 Og jeg lurer på om man skulle avlivet idioter. Kjempepraktisk!🤩 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå