_ems Skrevet 30. november 2021 #1 Skrevet 30. november 2021 Hei! Jeg har en valp jeg skal begynne å trene litt på å være hjemme alene, sånn at jeg i alle fall kan dra i butikken uten han. De to siste ukene har han funnet veldig roen i buret sitt. Legger seg der frivillig og slapper av hele tiden, og sover med døra til buret igjen på natta uten problem. Føler han fort blir litt urolig og gira om han har et stort område å boltre seg på, men som sagt - trygg og god i buret. Ville dere da hatt han i buret når han var alene, ettersom han er så trygg og rolig der? Er jo snakk om max en halvtime, ikke en 8-timers arbeidsdag.
Troyamin Skrevet 30. november 2021 #2 Skrevet 30. november 2021 Valpegrind og åpent bur i første omgang. Funker ikke det, kan du lukke den inne i buret. 3
_ems Skrevet 30. november 2021 Forfatter #3 Skrevet 30. november 2021 Troyamin skrev (1 minutt siden): Valpegrind og åpent bur i første omgang. Funker ikke det, kan du lukke den inne i buret. Han ble helt panisk i valpegrinda, så den forsvant etter et par ukers tid….
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #4 Skrevet 30. november 2021 La han ha buret sitt inne på et rom. Kjedelig for valpen om den må være innestengt i buret en del den har vært dårlig i magen feks. Anonymkode: 1d6cf...666
Tabris Skrevet 30. november 2021 #5 Skrevet 30. november 2021 Jeg ville gitt valpen tilgang til buret, med døren åpen. Deretter sperret av slik at den har tilgang til f.eks bare ett rom, f.eks gangen. Det er uansett ikke så viktig i begynnelsen da du bare bør være borte noen sekunder om gangen. 5
_ems Skrevet 30. november 2021 Forfatter #6 Skrevet 30. november 2021 Tabris skrev (Akkurat nå): Jeg ville gitt valpen tilgang til buret, med døren åpen. Deretter sperret av slik at den har tilgang til f.eks bare ett rom, f.eks gangen. Det er uansett ikke så viktig i begynnelsen da du bare bør være borte noen sekunder om gangen. Det har vi øvd på, i dag morges klarte han ti minutter. Pep bittelitt når jeg var rett utenfor på vei inn, roet seg og jeg gikk inn - null problem. Skal selvfølgelig ikke være borte en halvtime med en gang😊 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #7 Skrevet 30. november 2021 Lukk den inn i buret med en gang. Anonymkode: 475fb...07e
Troyamin Skrevet 30. november 2021 #8 Skrevet 30. november 2021 _ems skrev (6 minutter siden): Han ble helt panisk i valpegrinda, så den forsvant etter et par ukers tid…. Kan du sperre av et dagligrom med bruk av trappegrind? Hvis ikke, ville jeg benyttet buret. Det er bedre å benytte lukket bur i kjente rom, enn å feks bruke vaskerom e.l. sånn som mange gjør. Kjente rom er det beste. Du skal jo ikke være lenge borte uansett. Og så lenge valpen er godt luftet og skal ha ro, er det greit å starte burtreningen på den måten. 3
_ems Skrevet 30. november 2021 Forfatter #9 Skrevet 30. november 2021 Troyamin skrev (1 time siden): Kan du sperre av et dagligrom med bruk av trappegrind? Hvis ikke, ville jeg benyttet buret. Det er bedre å benytte lukket bur i kjente rom, enn å feks bruke vaskerom e.l. sånn som mange gjør. Kjente rom er det beste. Du skal jo ikke være lenge borte uansett. Og så lenge valpen er godt luftet og skal ha ro, er det greit å starte burtreningen på den måten. Lurt! 1
Cole Skrevet 30. november 2021 #10 Skrevet 30. november 2021 _ems skrev (2 timer siden): Hei! Jeg har en valp jeg skal begynne å trene litt på å være hjemme alene, sånn at jeg i alle fall kan dra i butikken uten han. De to siste ukene har han funnet veldig roen i buret sitt. Legger seg der frivillig og slapper av hele tiden, og sover med døra til buret igjen på natta uten problem. Føler han fort blir litt urolig og gira om han har et stort område å boltre seg på, men som sagt - trygg og god i buret. Ville dere da hatt han i buret når han var alene, ettersom han er så trygg og rolig der? Er jo snakk om max en halvtime, ikke en 8-timers arbeidsdag. Vi brukte bur fra vi henta valpen vår, og han har elsket det. Det var passe størrelse for ham og vi hadde et teppe over det slik at kun den ene lange veggen der åpningen er var utildekt. Da får valpen en følelse av en hule eller hi, som de fra naturen egentlig er vant til. Da blir det som du sier også et mindre område å passe på. Hos oss var partneren min sykemeldt da vi fikk ham, så han hadde alltid noen hjemme. Vi trente likevel på trygghet i bur og "alene" fra dag 1. "Alene" vil si at vi gikk rundt hjørnet og slikt. Sørget for at han hadde gjort fra seg og var rolig da vi trente på buret. Han pep litt, men så fort han sluttet å pipe så åpnet vi døra og skrøt masse. Kjøpte senere et veldig stort bur som vi dekte til for leiligheten vår var uegnet til å få delt opp noe særlig slik at han hadde mindre å forhold seg til da vi var hjemme. Det var først i ny bolig der det var et mindre rom han kunne være i når vi ikke var hjemme at han var utenfor når vi var borte. Dette funket i hvert fall for oss. Hunden vår elsker buret sitt og det er ditt han går når han blir litt lei av oss eller han blir skremt av en lyd ute. Bur har ALDRI blitt brukt som straff av oss heller, vi bruker det bare som "ro-plass" når han litt for gira.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #11 Skrevet 30. november 2021 Høres ut som dere er godt i gang med burtrening Å sperre av for hunden, ett rom eller lignende, kan også være et sikkerhetstiltak da valper spesielt er tilbøyelig til å tygge på alt mulig. Anonymkode: cd1f2...118
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #12 Skrevet 30. november 2021 Det er mulig at jeg er uviten nå, men hvorfor i all verden ha hund i bur? I Sverige er det forbudt så vidt jeg vet. Jeg tenker at hvis man vil ha dyr, antar jeg at man ønsker at den har det så bra som mulig og ikke begrenser friheten til dyret. Anonymkode: 95ce4...6e2 15
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #13 Skrevet 30. november 2021 Vi valgte å venne den med buret alene selv om hunden var trygg i bur ellers, startet med en kort tur ut, så 10 minutter og økende for hver gang. Det er avgjørende at hunden ikke stresser i buret for at opplevelsen skal bli bra, hos oss har den ene null problemer med 8 timer liksom, den andre klarer maks 4 og vi kommer ikke videre, etter det blir det for lenge for den.. Anonymkode: 4f9af...1a9
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #14 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er mulig at jeg er uviten nå, men hvorfor i all verden ha hund i bur? I Sverige er det forbudt så vidt jeg vet. Jeg tenker at hvis man vil ha dyr, antar jeg at man ønsker at den har det så bra som mulig og ikke begrenser friheten til dyret. Anonymkode: 95ce4...6e2 Det er ikke slemt å ha hunden i bur i en times tid. Det er slemt å ha hunden i bur i 8-10 timer. Buret er for hundens trygghet. De blir mindre stresset av å være i buret når de skal være alene, samtidig som de ikke havner i utrygge eller farlige situasjoner. En av grunnene til at hunder ødelegger ting og tang når de er hjemme alene, er ofte fordi de blir stressa av å måtte passe på hele huset. Man begrenser jo friheten til hunden uansett hvordan man lever. Bur, bånd, at den må være inne, den får ikke gjøre som den vil hele tiden... Grenser er viktig for å få en god hund, og det inkluderer burtrening og at hunden klarer å være alene. Er det en valp, er buret enda viktigere, for det blir overvelmende mye for en liten hund å skulle passe på et helt hus. Anonymkode: 9cc27...27e 2
Cole Skrevet 30. november 2021 #15 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er mulig at jeg er uviten nå, men hvorfor i all verden ha hund i bur? I Sverige er det forbudt så vidt jeg vet. Jeg tenker at hvis man vil ha dyr, antar jeg at man ønsker at den har det så bra som mulig og ikke begrenser friheten til dyret. Anonymkode: 95ce4...6e2 Det er det enda godt vi gir blaffen i hva svenskene driver med. De har ikke kontroll på landet sitt på noen måte. Det er mange grunner til å ha hund i bur. Blant annet ved frakt i bil så er bur den tryggeste måte å reise på. Et annet moment er stresset ved å ha mye plass alene. Og man må selvfølgelig ha stort nok bur. Da vår var hjemme en arbeidsdag i bur, så hadde han et bur passende en løve til tross for at han er liten-medium størrelse. Da vi byttet bolig var det mer naturlig avgrenset, så nå er han fri i etasjen. Går aldri opp eller ned trappene, og mange ganger legger han seg frivillig i buret sitt, for det er kosestedet hans. 1
_ems Skrevet 30. november 2021 Forfatter #16 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er mulig at jeg er uviten nå, men hvorfor i all verden ha hund i bur? I Sverige er det forbudt så vidt jeg vet. Jeg tenker at hvis man vil ha dyr, antar jeg at man ønsker at den har det så bra som mulig og ikke begrenser friheten til dyret. Anonymkode: 95ce4...6e2 Så jeg ønsker ikke at hunden min har det så bra som mulig jeg da, når jeg spesifiserer at buret er dit han frivillig går for å slappe av, og sove? Det er jo der han føler seg trygg - og derfor jeg spør. 1
Portvinpiken Skrevet 30. november 2021 #17 Skrevet 30. november 2021 Det er ingen tvil om at lukket bur ikke er bra for hunder (heller). Vi har klart i mange år - faktisk alle år - før tidlig på 2000-tallet da burbruk ble vanlig for hunder. Hvis en er interessert i å vite mer om hvorfor bur ikke er bra (hverken for valper eller eldre) og med lukket dør, som oppholdssted til hund (Mattilsynet har også regler for hvor store burene skal være og til de minste hundene er det større enn det største kjøpeburet), kan en lese mer om dette i denne FB gruppen: https://www.facebook.com/groups/4111360485550732 FB gruppen er på engelsk men opprettet og drevet av Linda Rugaas som er norsk. 10
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #18 Skrevet 30. november 2021 5 hours ago, Cole said: Det er det enda godt vi gir blaffen i hva svenskene driver med. De har ikke kontroll på landet sitt på noen måte. Det er mange grunner til å ha hund i bur. Blant annet ved frakt i bil så er bur den tryggeste måte å reise på. Et annet moment er stresset ved å ha mye plass alene. Og man må selvfølgelig ha stort nok bur. Da vår var hjemme en arbeidsdag i bur, så hadde han et bur passende en løve til tross for at han er liten-medium størrelse. Da vi byttet bolig var det mer naturlig avgrenset, så nå er han fri i etasjen. Går aldri opp eller ned trappene, og mange ganger legger han seg frivillig i buret sitt, for det er kosestedet hans. Om hunden ikke klarer å roe seg og må bli puttet i et bur for å bevare tryggheten så har det gått noe fundementalt galt i oppveksten/treninga. En ting er bur under transport. Det tror jeg de aller fleste mentalt stabile hunder takler. Svenskene har den loven for en grunn og det er dyrevelferd. Der er de flinke! 8-9 timer innelåst i et bur hver dag er på grensen til dyremishandling. Tenker hvor mye min hund beveger seg gjennom så mange timer for å skifte underlag, se ut vinduet osv. Først sove (kanskje i bur da også) i 7-8 timer for så å få en tur og satt rett i bur for å sove igjen i 8-9 timer. Stusselig. Bur er for de som ikke klarer å lære en hund til å være komfortabel og harmonisk, de som vil ha det lettvint selv om en valp er langt fra en enkel jobb. Og de som ikke evner å ta valpen ut når den må på do så de tvinger dem til å holde seg eller sitte i sitt eget piss/avføring om ikke den raskt klarer å si fra. Valpetiden er krevende, ting blir ødelagt, man må vaske tiss, og man må passe på. Sånn er det å ha en hund. At bur som tidligere (og forhåpentligvis ennå) var sett ned på har blitt et nødvendig verktøy for å stenge hunden inne så man slipper å trene på ting er bare trist, spesielt for hunden. Om hunden var så innmari glad i buret som enkelte påstår så ville det vel ikke være nødvendig å låse buret? Anonymkode: 570de...913 7
Cole Skrevet 30. november 2021 #19 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Om hunden ikke klarer å roe seg og må bli puttet i et bur for å bevare tryggheten så har det gått noe fundementalt galt i oppveksten/treninga. En ting er bur under transport. Det tror jeg de aller fleste mentalt stabile hunder takler. Svenskene har den loven for en grunn og det er dyrevelferd. Der er de flinke! 8-9 timer innelåst i et bur hver dag er på grensen til dyremishandling. Tenker hvor mye min hund beveger seg gjennom så mange timer for å skifte underlag, se ut vinduet osv. Først sove (kanskje i bur da også) i 7-8 timer for så å få en tur og satt rett i bur for å sove igjen i 8-9 timer. Stusselig. Bur er for de som ikke klarer å lære en hund til å være komfortabel og harmonisk, de som vil ha det lettvint selv om en valp er langt fra en enkel jobb. Og de som ikke evner å ta valpen ut når den må på do så de tvinger dem til å holde seg eller sitte i sitt eget piss/avføring om ikke den raskt klarer å si fra. Valpetiden er krevende, ting blir ødelagt, man må vaske tiss, og man må passe på. Sånn er det å ha en hund. At bur som tidligere (og forhåpentligvis ennå) var sett ned på har blitt et nødvendig verktøy for å stenge hunden inne så man slipper å trene på ting er bare trist, spesielt for hunden. Om hunden var så innmari glad i buret som enkelte påstår så ville det vel ikke være nødvendig å låse buret? Anonymkode: 570de...913 Det er mange som mener man ikke skal si nei til hunden også, og at hunder i bånd skal få hilse på alle den møter. Behandle dyret ditt som du vil og ikke legg deg oppi hvordan andre behandler sitt. 1
Troyamin Skrevet 30. november 2021 #20 Skrevet 30. november 2021 _ems skrev (2 timer siden): Så jeg ønsker ikke at hunden min har det så bra som mulig jeg da, når jeg spesifiserer at buret er dit han frivillig går for å slappe av, og sove? Det er jo der han føler seg trygg - og derfor jeg spør. Det er bare å overse negative kommentarer. Du kjenner din hund best og vet hvilke behov den har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå