AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #1 Del Skrevet 29. november 2021 Noen med erfaring? Kom over en ganske opphetet diskusjon om dette på insta og ble nyskjerrig - bullshit eller funker det faktisk? Trenger kun svar fra de som faktisk har prøvd! Anonymkode: b26ab...468 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #2 Del Skrevet 30. november 2021 Hvor på insta?👀 Kunne tenkt meg å lese. Jeg har ikke holdt på lenge, holder så smått på å lære meg teknikken. Det finnes greie videoer på YouTube, man behøver ikke betale for nettkurs. Finnes få trenere i Norge som man kan få instruksjon av fysisk. Så! Jeg har ikke opplevd effekt selv enda, har ikke holdt på lenge eller konsekvent. Det finnes noe forskning på det, bl.a. effekt på ryggsmerter tror jeg. Det sies at det kan være vanskelig å måle effekt av hypopressiv trening kvantitativt i studier fordi det går mer på funksjon enn muskeltykkelse (ofte muskeltykkelse man måler i studier og der vinner knipeøvelsene tror jeg). Problemet med knipeøvelser er at ikke alle har effekt av det og noen har problemer med å få kontakt med musklene (knipeøvelser er viljestyrte) mens hypopressiv trening trener musklene passivt🤔 Det er alltid grunn til å være forbeholden når en metode skaper hallelujastemning sånn. Men det er helt tydelig at mange får altfor dårlig hjelp i det offentlige og ved hjelp av konvensjonelle metoder, så det er ikke rart at folk er villig til å prøve ALT for å bli bedre. Anonymkode: ee7b0...4d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #3 Del Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor på insta?👀 Kunne tenkt meg å lese. Jeg har ikke holdt på lenge, holder så smått på å lære meg teknikken. Det finnes greie videoer på YouTube, man behøver ikke betale for nettkurs. Finnes få trenere i Norge som man kan få instruksjon av fysisk. Så! Jeg har ikke opplevd effekt selv enda, har ikke holdt på lenge eller konsekvent. Det finnes noe forskning på det, bl.a. effekt på ryggsmerter tror jeg. Det sies at det kan være vanskelig å måle effekt av hypopressiv trening kvantitativt i studier fordi det går mer på funksjon enn muskeltykkelse (ofte muskeltykkelse man måler i studier og der vinner knipeøvelsene tror jeg). Problemet med knipeøvelser er at ikke alle har effekt av det og noen har problemer med å få kontakt med musklene (knipeøvelser er viljestyrte) mens hypopressiv trening trener musklene passivt🤔 Det er alltid grunn til å være forbeholden når en metode skaper hallelujastemning sånn. Men det er helt tydelig at mange får altfor dårlig hjelp i det offentlige og ved hjelp av konvensjonelle metoder, så det er ikke rart at folk er villig til å prøve ALT for å bli bedre. Anonymkode: ee7b0...4d5 TS her, takk for svar! Kanskje en sånn typisk ting man må prøve selv for å se om det fungerer. jeg mener det var kvinnehelse_fysio som la ut innlegget 😊 Anonymkode: b26ab...468 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 30. november 2021 #4 Del Skrevet 30. november 2021 Er litt kontroversiell denne... https://www.sciencedaily.com/releases/2017/10/171016190438.htm 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #5 Del Skrevet 30. november 2021 Bare tull Anonymkode: aaf18...313 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #6 Del Skrevet 30. november 2021 Sandum.PT skrev (3 timer siden): Er litt kontroversiell denne... https://www.sciencedaily.com/releases/2017/10/171016190438.htm Heh, det var ganske klar tale😅 Synes det er så spennende med sånne kontroverser i helseforskning! Hva er det som gjør at så mange opplever at det hjelper dem, samtidig som studiene ikke viser det samme. Tenker at ikke alle de historiene kan forklares med placeboeffekt. Anonymkode: ee7b0...4d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 1. desember 2021 #7 Del Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Heh, det var ganske klar tale😅 Synes det er så spennende med sånne kontroverser i helseforskning! Hva er det som gjør at så mange opplever at det hjelper dem, samtidig som studiene ikke viser det samme. Tenker at ikke alle de historiene kan forklares med placeboeffekt. Anonymkode: ee7b0...4d5 Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg. Bare fordi noe ikke er påvist i kliniske studier betyr ikke det at det er umulig at det kan hjelpe. Vi må skille mellom bevisbyrden for å kunne godkjenne en behandling som koster det offentlige midler, kontra å kunne anbefale noen å teste om en behandling fungerer for dem! Og en placeboeffekt er jo også en effekt. Så om det er placebo eller ikke, spiller det noen rolle så lenge man blir bedre? Altså for personen selv? Jeg vil si at det viktigste er AT man opplever bedring, og ikke alltid hvorfor. Så kompliserer bildet seg jo lenger ut i det alternative man kommer, og det blir en diskusjon på etikk og moral man ikke kommer utenom. Men det er noe jeg kjenner at jeg ikke orker å tenke så mye på akkurat nå 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #8 Del Skrevet 2. desember 2021 Sandum.PT skrev (22 timer siden): Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg. Bare fordi noe ikke er påvist i kliniske studier betyr ikke det at det er umulig at det kan hjelpe. Vi må skille mellom bevisbyrden for å kunne godkjenne en behandling som koster det offentlige midler, kontra å kunne anbefale noen å teste om en behandling fungerer for dem! Og en placeboeffekt er jo også en effekt. Så om det er placebo eller ikke, spiller det noen rolle så lenge man blir bedre? Altså for personen selv? Jeg vil si at det viktigste er AT man opplever bedring, og ikke alltid hvorfor. Så kompliserer bildet seg jo lenger ut i det alternative man kommer, og det blir en diskusjon på etikk og moral man ikke kommer utenom. Men det er noe jeg kjenner at jeg ikke orker å tenke så mye på akkurat nå 😅 Ja, det er mye rart som folk mener og føler at hjelper dem som absolutt ikke burde bli offentlig godkjent😅 Men etterhvert blir det så mye evidens for at det virker at det ikke er tvil lenger. Vet ikke hvordan den grensen settes? Det er jo ikke alle som har effekt av konvensjonell behandling så kriteriet er vel ikke 100% suksessrate. Må si jeg forstår begge sidene. Det er provoserende for helsepersonell om desperate pasienter utnyttes av det de ser på som pengegriske folk som presenterer en garantert løsning. Og det er provoserende for tilbydere/pådrivere av nye metoder som de opplever at virker, når den etablerte helseomsorgen nekter å ta de inn i varmen. Tror du er inne på noe der altså. For den enkelte er det viktigst at de opplever bedre funksjon og føler seg bedre. Anonymkode: ee7b0...4d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 2. desember 2021 #9 Del Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er mye rart som folk mener og føler at hjelper dem som absolutt ikke burde bli offentlig godkjent😅 Men etterhvert blir det så mye evidens for at det virker at det ikke er tvil lenger. Vet ikke hvordan den grensen settes? Det er jo ikke alle som har effekt av konvensjonell behandling så kriteriet er vel ikke 100% suksessrate. Må si jeg forstår begge sidene. Det er provoserende for helsepersonell om desperate pasienter utnyttes av det de ser på som pengegriske folk som presenterer en garantert løsning. Og det er provoserende for tilbydere/pådrivere av nye metoder som de opplever at virker, når den etablerte helseomsorgen nekter å ta de inn i varmen. Tror du er inne på noe der altså. For den enkelte er det viktigst at de opplever bedre funksjon og føler seg bedre. Anonymkode: ee7b0...4d5 Synes du oppsummerte det bra 😊 Akkurat hva grensene er vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg at det er visse retningslinjer og at det sikkert er noen arbeidsgrupper som jobber med godkjenninger. Så man er vel litt prisgitt hvem som sitter der også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #10 Del Skrevet 4. desember 2021 Jeg slet med lekkasje etter fødsler. Gikk til fysio. Ingen effekt. Gikk til spesialfysio og trente med elektrisk stimulering, ingen effekt. Prøvde hypopressiv trening. Ingen effekt. For meg var løsningen operasjon. Men, jeg er glad jeg snudde alle stener før jeg endte der. Tenker at hypo absolutt er verdt å prøve. Anonymkode: fa045...c19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #11 Del Skrevet 5. desember 2021 Jeg har hatt utbytte,bare glemmer å faktisk trene på det Anonymkode: 8b520...2e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #12 Del Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 5.12.2021 den 20.04): Jeg har hatt utbytte,bare glemmer å faktisk trene på det Anonymkode: 8b520...2e9 Hva slags utbytte hadde du? Anonymkode: 038d2...a39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #13 Del Skrevet 20. mars 2022 Jeg vurderer å prøve denne treningen. Har ikke født, men sliter med sterke rygg og bekkensmerter😌 Anonymkode: 3aa0b...6df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #14 Del Skrevet 17. april 2022 Hjalp ikke meg til annet enn å slanke pengepungen. Dessverre. Anonymkode: 038d2...a39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå