Gå til innhold

Truxal- erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva er det som skjer når du skal sove?

Tenker du mye, eller blir engstelig, urolig?

Anonymkode: cbe8a...285

Jeg klarer snart ikke mer av dette og å sove bare 4 timer hver natt. TS

Anonymkode: 5ce77...da1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg klarer snart ikke mer av dette og å sove bare 4 timer hver natt. TS

Igjen, du stresser… Du kan si du ikke stresser, men les det du selv skriver. Du stresser over å ikke få sove. 

Har du forsøkt psykolog? Eller annen type psykisk hjelp? Om ikke; les om den kognitive diamanten og forstå sammenhengen mellom din anspente tankegang og aktivering av kroppen. Et aktivt hode vil ikke la kroppen falle i søvn. 

Anonymkode: 99783...8e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vet ikke, tror det er det at jeg blir urolig. Men aner ikke hva som feiler meg når ingen medisiner funker og jeg har prøvd nesten alt. Jeg gir opp snart. Jeg stresser ikke når jeg skal sove, men problemet mitt er at jeg våkner om natta utallige ganger. TS

Men kan du ikke be om noe mer oppfølging for det psykiske? Høres ut som du trenger det nå.. Medisiner vil ikke hjelpe, hvis du ikke kommer til bunns i hva som gjør at du ikke får sove.. 

❤️

Skrevet

Det kan jo funke etter hvert. Ville ikke gitt opp Truxal bare fordi det ikke funket første natten. Den svimmelheten vil gi seg. Typisk bivirkning i oppstarten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men kan du ikke be om noe mer oppfølging for det psykiske? Høres ut som du trenger det nå.. Medisiner vil ikke hjelpe, hvis du ikke kommer til bunns i hva som gjør at du ikke får sove.. 

❤️

Jeg har prøvd masse medisiner for det psykiske og ingenting funker. Da er det noe fysisk galt med meg. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har prøvd masse medisiner for det psykiske og ingenting funker. Da er det noe fysisk galt med meg. TS

Ja, men jeg tenkte på et samtaletilbud, ikke på medisiner.

Hvis du tror det kan være noe fysisk, så bør du be fastlegen om en grundigere utredning på det fysiske. Har du fått sjekket stoffskiftet? 

Uavhengig om det er det psykiske eller fysiske, så hadde det kanskje vært godt for deg, med et samtaletilbud..❤️

Har lest at du går på sånn stepps-kurs, og det vet jeg ikke helt hva er. Men kanskje du kunne fått litt mer oppfølging også? 

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Du gir ikke en medisin en sjanse før du hopper til den neste. Du tar andre doser enn det som blir foreskrevet. Det er ikke rart i det hele tatt at "ingenting funker".

Nå må du lese hva folk har skrevet til deg i tråden (og i andre tråder):

Det tar tid å tilvenne seg en ny medisin. Og med tida (og legen) til hjelp kan man etterhvert finne hvilken dose som er ideell. Du må gi det noen uker, på den dosen legen har gitt deg, før du sier at det ikke virker.

Anonymkode: 16b6a...faf

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du gir ikke en medisin en sjanse før du hopper til den neste. Du tar andre doser enn det som blir foreskrevet. Det er ikke rart i det hele tatt at "ingenting funker".

Nå må du lese hva folk har skrevet til deg i tråden (og i andre tråder):

Det tar tid å tilvenne seg en ny medisin. Og med tida (og legen) til hjelp kan man etterhvert finne hvilken dose som er ideell. Du må gi det noen uker, på den dosen legen har gitt deg, før du sier at det ikke virker.

Anonymkode: 16b6a...faf

Okei skjønner hva dere mener. Men truxal funka jo ikke i d hele tatt og er kjempe svimmel og alt. TS

Skrevet

Okei skjønner hva dere mener. Men truxal funka jo ikke i d hele tatt og er kjempe svimmel og alt. TS

Jeg synes det er slitsomt å drive å eksperimentere og være forsøks kanin. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg synes det er slitsomt å drive å eksperimentere og være forsøks kanin. TS

Skjønner godt at det er slitsomt, kjære deg❤️ Men du må nesten regne med at det blir litt bivirkninger, og at det tar litt tid før det virker. Hvis det blir skikkelig ille med bivirkningene, så bør du jo ta det opp med lege da. 

Men nettopp fordi at det blir så tungt for deg mens du driver å prøver, så tenker jeg at du burde få snakket med noen i mellomtiden.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner godt at det er slitsomt, kjære deg❤️ Men du må nesten regne med at det blir litt bivirkninger, og at det tar litt tid før det virker. Hvis det blir skikkelig ille med bivirkningene, så bør du jo ta det opp med lege da. 

Men nettopp fordi at det blir så tungt for deg mens du driver å prøver, så tenker jeg at du burde få snakket med noen i mellomtiden.

Takk❤️ Ja det er sant. Jeg har dessverre ingen å snakke med, bare de som jobber på STEPPS. Jeg vil jo egentlig være helt uten medisiner men da blir jeg bare dårlig; og det er jul snart :(  jeg hadde håp på at truxal funket men jeg tok vist feil. TS

Skrevet

Takk❤️ Ja det er sant. Jeg har dessverre ingen å snakke med, bare de som jobber på STEPPS. Jeg vil jo egentlig være helt uten medisiner men da blir jeg bare dårlig; og det er jul snart :(  jeg hadde håp på at truxal funket men jeg tok vist feil. TS

Fortsett med Truxal en stund du, også virker det kanskje etter en stund. 

Kanskje du kan sjekke om kommunen har noen samtaletilbud? Også kan du snakke med fastlegen, hvis du ønsker.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fortsett med Truxal en stund du, også virker det kanskje etter en stund. 

Kanskje du kan sjekke om kommunen har noen samtaletilbud? Også kan du snakke med fastlegen, hvis du ønsker.

Okei skal fortsette med den. Ja jeg kan sjekke det ut. TS

Skrevet

Hei du. Om du ikke har gjort det, lag en liste over hvilke medisiner du har forsøkt, hvilken dose og hvor mange dager du har brukt det. Og det du husker av hvordan de virket + evt bivirkninger. 
Skriv også ned andre tiltak du jobber med gjennom dagen mtp søvn. 
Dette for å ha noe å komme meg til legen, slik at h*n ser at du virkelig har prøvd de og de tingene, og evt åpne opp for å prøve noe annet. 

Har du spurt om å få prøve apodorm? Det er mer potent enn Imovane og har mye lengre halvveringstid. Skal ikke brukes over tid, men kanskje du trenger noe mer krutt for å komme over kneika og inn i en bedre spiral? 
Jeg måtte opp i 10-15mg apodorm + 200m seroquel + 6mg melatonin en periode, nå bruker jeg "bare" 100mg  seroquel + melatonin. Trener stort sett daglig, og gjorde dette også da jeg nesten ikke sov.. Blir jo desperat etter å slå ut sitt eget nervesystem for å få ro.. Strever med angst, depresjon ++, men ikke psykose/mani. 

Hvor mye og hvor lenge prøvde du seroquel, forresten? Noen ganger må man opp i litt større doser (kanskje 200mg) for å få effekt, før man kan trappe ned når søvnen har kommet seg og man ikke lenger stresser så veldig med det. Du må nok gi truxal eller seroquel en sjanse over litt tid. Og da også tåle litt kjipe bivirkninger en periode for å få på plass søvnen. Min erfaring i alle fall. Og kanskje i kombinasjon med melatonin (opp mot 6mg) og evt atarax e.l. 

Men lag deg en skriftlig oversikt, det vil hjelpe både deg og de som skal kunne hjelpe deg :)

Lykke til ❤️

Skrevet

Jeg blir helt zombie av Truxal og kan sove 20+ timer på den og fortsatt ikke føle meg helt våken. Det er ikke en medisin lik typ antidepressiva som tar noen uker før maks effekt. Om du ikke har noen god virkning av den TS ville jeg ikke fortsatt med den heller. Skjønner at du blir sliten, jeg har også vært igjennom alt for mye medisiner som ikke funker for mine plager. Gikk på Truxal over lang tid, men det er en drittmedisin.

Anonymkode: e4a81...9e2

• Liker 1
Skrevet
Ut på tur! skrev (8 minutter siden):

Hei du. Om du ikke har gjort det, lag en liste over hvilke medisiner du har forsøkt, hvilken dose og hvor mange dager du har brukt det. Og det du husker av hvordan de virket + evt bivirkninger. 
Skriv også ned andre tiltak du jobber med gjennom dagen mtp søvn. 
Dette for å ha noe å komme meg til legen, slik at h*n ser at du virkelig har prøvd de og de tingene, og evt åpne opp for å prøve noe annet. 

Har du spurt om å få prøve apodorm? Det er mer potent enn Imovane og har mye lengre halvveringstid. Skal ikke brukes over tid, men kanskje du trenger noe mer krutt for å komme over kneika og inn i en bedre spiral? 
Jeg måtte opp i 10-15mg apodorm + 200m seroquel + 6mg melatonin en periode, nå bruker jeg "bare" 100mg  seroquel + melatonin. Trener stort sett daglig, og gjorde dette også da jeg nesten ikke sov.. Blir jo desperat etter å slå ut sitt eget nervesystem for å få ro.. Strever med angst, depresjon ++, men ikke psykose/mani. 

Hvor mye og hvor lenge prøvde du seroquel, forresten? Noen ganger må man opp i litt større doser (kanskje 200mg) for å få effekt, før man kan trappe ned når søvnen har kommet seg og man ikke lenger stresser så veldig med det. Du må nok gi truxal eller seroquel en sjanse over litt tid. Og da også tåle litt kjipe bivirkninger en periode for å få på plass søvnen. Min erfaring i alle fall. Og kanskje i kombinasjon med melatonin (opp mot 6mg) og evt atarax e.l. 

Men lag deg en skriftlig oversikt, det vil hjelpe både deg og de som skal kunne hjelpe deg :)

Lykke til ❤️

Takk for svar. Har prøvd atarax før og også melatonin, men ikke sammen med seroquel eller truxal. Har vært oppe i 200 mg seroquel , fikk enda ikke sove da, og fikk masse ubehagelige bivirkninger. Tåler ikke seroquel😅 er så slitsomt dette her :( TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg blir helt zombie av Truxal og kan sove 20+ timer på den og fortsatt ikke føle meg helt våken. Det er ikke en medisin lik typ antidepressiva som tar noen uker før maks effekt. Om du ikke har noen god virkning av den TS ville jeg ikke fortsatt med den heller. Skjønner at du blir sliten, jeg har også vært igjennom alt for mye medisiner som ikke funker for mine plager. Gikk på Truxal over lang tid, men det er en drittmedisin.

Anonymkode: e4a81...9e2

Takk for svar. Ja kjenner at truxal ikke funker når jeg bare sov 4 timer av den, selv om jeg tok 50 mg. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Skal jeg gå uten medisiner? Er det det som trengs for å bli frisk? TS

Skrevet

Jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre fram til jul, hvordan jeg skal overleve fram til da. Om jeg blir verre av å gå på medisiner liksom. TS

Skrevet

Hva slags bivirkninger fikk du av seroquel? Jeg strever med restless leggs, men det hjelper veldig med stor dose magnesium. Og har som sagt god virkning av seroquel i kombo med atarax og melatonin. 

Har du spurt om å få prøve apodorm? 

Når skal du snakke med lege/behandler neste gang? Dette må du jo nesten ta med de som kjenner deg og historikken din. Nå har du fått mange råd og erfaringer, så tror ikke du kommer så mye lenger her inne, annet enn å få skrevet av deg litt frustrasjon - som jo kan være nyttig, for all del. 

• Liker 1
Skrevet
Ut på tur! skrev (2 minutter siden):

Hva slags bivirkninger fikk du av seroquel? Jeg strever med restless leggs, men det hjelper veldig med stor dose magnesium. Og har som sagt god virkning av seroquel i kombo med atarax og melatonin. 

Har du spurt om å få prøve apodorm? 

Når skal du snakke med lege/behandler neste gang? Dette må du jo nesten ta med de som kjenner deg og historikken din. Nå har du fått mange råd og erfaringer, så tror ikke du kommer så mye lenger her inne, annet enn å få skrevet av deg litt frustrasjon - som jo kan være nyttig, for all del. 

Vektøkning, og det hjalp meg ikke på søvn i d hele tatt. Følte meg dårlig av den. Skal ikke dit før om 1 måned, på samtale :( vet ikke om han vil skrive ut noe så sterkt som apodorm. Han var usikker på å skrive ut truxal også. TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...