Gå til innhold

"Sosionom Dessert"


Far til 2

Anbefalte innlegg

Jeg var på middagsbesøk i helgen og fikk servert noe som ble kalt "Sosionom Dessert" etter maten. Så kjedelig som jeg er i matveien må jeg tilstå at dette var noe jeg aldri hadde smakt, men som var utrolig godt. Og på toppen av det hele ble det påstått at "dette var da en helt vanlig sosionom dessert".

Hele greia var svært enkel ettersom den bestod av Vaniljeis som var overstødd med peanøtter og Non-stop. Mye av non-stop'en forsvant raskt ned i magene til ungene, men jeg synes det var fantastisk godt med bare peanøtter over isen.

Er det andre der ute som kjenner til tilsvarende enkle, men gode desert retter ?

Og hvorfor kalles det "Sosionom Dessert" ? Vertinnen (som arbeider på et sykehus) hadde aldri hørt noe annet navn på dette og kunne ikke hjelpe meg med bakgrunnen for navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi spiser vaniljeis med peanøtter og nonstop (+ varm sjokoladesaus) rett som det er. Til tross for at dette har vært servert mange forskjellige mennesker har vi aldri hørt dette navnet blitt brukt. Morsomt navn, og jeg er også nysgjerrig på hvor det kommer fra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På alle sykehus og sykehjem jeg har jobbet på er vaniljeis med peanøtter og nonstop fast fredagskos i lunsjen eller vaktskiftet, så hvis noen sier "fredagskos" er det denne "retten" jeg tenker på. Har aldri hørt uttrykket sosionom-dessert før da.

Men det er kjempegodt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Har hørt om is meg peanøtter og nonstop, men visste ikke at det kaltes sosionom dessert. Kanskje fordi hun har lært det av noen sosionomer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bellatrix
Sosionom-dessert..hørtes unektelig negativt ut, eller kanskje det er jeg som er farget av fordommene mine.

For meg er ikke sosionom negativt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser vaniljeis med peanøtter og nonstop (+ varm sjokoladesaus) rett som det er.

Det er tydligvis ikke grenser for kreativitet bare en tør.

Når det blir min tur å arrangere noe sånt skal jeg inkluderer sjokoladesausen på toppen og late som om det mest naturlige av alt :).

Jeg tror jeg ble litt kjedelig i matveien da jeg passerte 30. På tide å ta opp igjen noen av mine barndomsfavoritter. En var brødskive med sjokoladepålegg og servelat på toppen :forvirret: . Er litt usikker på akkurat den kombinasjonen i dag.

Endret av Far til 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En var brødskive med sjokoladepålegg og servelat på toppen :forvirret: . Er litt usikker på akkurat den kombinasjonen i dag.

:ler: Ja, det kan jeg forstå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sosionom, og da jeg jobbet på sosialkontor spiste vi dette hver fredag. Dette må dog ses som mer en meningsløs tilfeldighet, fordi ingen av oss kalte det sosionomdessert. :ler:

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt smilsaus på toppen er heller ikke å forakte :sikle:

Heller ikke hørt navnet sosionom-dessert, men har fått med meg at det er en svært vanlig avslutning på arbeidsuka for offentlig ansatte i mange bransjer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er sosionom, og da jeg jobbet på sosialkontor spiste vi dette hver fredag. Dette må dog ses som mer en meningsløs tilfeldighet, fordi ingen av oss kalte det sosionomdessert. :ler:

Milo

Jeg er også sosionom. Og vi spiser dette hver fredag på jobb vi også, men ingen av oss har hørt at det blir kalt sosionomdessert. Men det var jo litt artig da :)

Mange av kolegene mine har dessuten skivet banan på toppen, og/eller litt sjokoladesaus.

Og av og til slår vi til med vafler til isen.

Mange muligheter med andre ord.

Jeg elsker kaloribomber.. :wow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Peanøtter og nonstop trodde jeg egentlig var like vanlig is-garnityr som sjokolae saus og karamellsaus.

Og jeg har også fått med meg at mange har det som fredagskos på arbeidsplasser, men heller aldri hørt navnet sosionomdessert.

Men hvis du vil slå til litt ekstra med isen neste gang så mariner du rosiner i konjakk (bør ligge en stund, et døgn ca. ) og har oppå isen sammen med hakkede nøtter og hakket sjokolade. ;)

Anbefales ikke for de som skal kjøre hjem etterpå da :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde alle hadde spist dette mange ganger? Kjempegodt! Jeg bruker peanøtter, banan og sjokoladesaus, og hakket kokesjokolade hvis jeg har. Hørtes ikke dumt ut med hakkede nøtter og marinerte rosiner heller! Skikkelig slankekost, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...