AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #1 Skrevet 29. november 2021 Har lyst til å bli lege. Jobber nå som noe annet i helsevesenet. Jeg er vant til 35,5 timers arbeidsuke fordi jeg går turnus, men har skjønt det sånn at leger ikke har det? Og at det er vanlig med UTA, slik at antallet arbeidstimer i uken er ulikt fra sted til sted? Har hørt opp mot 44 timer i uken som vanlig arbeidstid?! Har lest litt her, https://www.legeforeningen.no/jus-og-arbeidsliv/arbeidsforhold/arbeidstid/arbeidstid-for-sykehusleger/#19403, og det står at det ikke er noen grenser for UTA-tid. Men hva er vanlig antall timer? Anonymkode: 57077...400
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #2 Skrevet 29. november 2021 Varierer mellom spesialitetene. Ikke uvanlig med 44-48t inkl uta før overtid. Anonymkode: d5127...de0
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #3 Skrevet 29. november 2021 Jepp, jeg tror mannen min har rundt 46 timer? Et sted mellom 45 og 48 i alle fall. Overlege på sykehus. Så kommer mye overtid på toppen av det igjen. Visstnok er UTA frivillig å skrive under på, men den frivilligheten er bare i teorien, siden man ikke får forlenget vikariater og generelt blir upopulær hvis man ikke skriver under på det. Anonymkode: fe301...bc7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #4 Skrevet 29. november 2021 Det er jo mer enn en ekstra arbeidsdag i uka 😬 Er det sant at det ikke er helge- eller helligdagstillegg på lønnen heller? Anonymkode: 57077...400
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #5 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo mer enn en ekstra arbeidsdag i uka 😬 Er det sant at det ikke er helge- eller helligdagstillegg på lønnen heller? Anonymkode: 57077...400 Jepp, det er mer enn én ekstra arbeidsdag per uke. Og så kommer som sagt overtiden i tillegg, det kan lett være en dag til per uke (og noen steder får de ikke lov til å føre overtid, så den blir i tilfelle ubetalt). Og på toppen av det igjen kommer tiden de jobber hjemme med for eksempel å forberede undervisning (ubetalt), eller oppdatere seg faglig. Én nattevakt er jo gjerne på 19 timer, så uten UTA-tid hadde det ikke vært leger igjen til å bemanne sykehuset på dagtid hvis de bare skulle jobbet 35,5 timer i uka… Sykehusleger kan ha beintøff turnus, ta med det i betraktningen før du velger utdanning. Jeg vurderte å bli lege selv, men når jeg ser hvordan mannen min jobber, er jeg glad jeg ikke gjorde det. Jeg tror han har helge- og helligdagstillegg, men har ikke akkurat sett på lønnsslippene hans. 🤣 Det er sikkert noen leger her inne som kan svare. Det er mulig det er bakt inn i lønna for alt jeg vet (totalen gjennom året). Anonymkode: fe301...bc7 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #6 Skrevet 30. november 2021 Finnes det spesialiteter hvor man ikke jobber seg i hjel for å bli spesialist, og hvor man ikke må flytte 2-3-4 ganger for å bli ferdig...? Anonymkode: 57077...400
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #7 Skrevet 30. november 2021 Du må nok regne med mye mer jobb enn 35,5 timer i uka samme hva du velger. Det er også ofte MER jobb som spesialist, selv om man da ofte (ikke alltid!) slipper unna (våken) nattevakt. Du må også regne med å flytte i forbindelse med LIS1 (ofte to ganger). Hvis du etter det får jobb på et gruppe 1-sykehus kan det hende du ikke må flytte flere ganger, men mange får jo jobb på mindre sykehus. De jeg vet av som har valgt «mindre arbeidskrevende» spesialiteter av hensyn til familie, at de er alenemor og lignende har valgt for eksempel psykiatri, revma, arbeidsmedisin. Men også på revma må man vel innom indremedisin (krevende vakt) i et år eller noe slikt. Psykiatri har gjerne en hel del vakter. Anonymkode: fe301...bc7
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #8 Skrevet 30. november 2021 Forventer ikke 35,5 timers uke, men synes 45 høres veldig voldsomt ut.... Anonymkode: 57077...400
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #9 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Forventer ikke 35,5 timers uke, men synes 45 høres veldig voldsomt ut.... Anonymkode: 57077...400 Som de fleste over her skriver så er 45 t minimum. Jeg har 48t pluss overtid og ekstravakter, mye mer om sommeren for å dekke ferier, samt forberedelser hjemme (ubetalt). Anonymkode: 3a94c...977 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #10 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Forventer ikke 35,5 timers uke, men synes 45 høres veldig voldsomt ut.... Anonymkode: 57077...400 Forstår det, men 45 timer er ikke mye til å være lege. Fastleger jobber ofte mer enn det. Min mann er overlege på sykehus (medisinsk avd) og jobber 60 timer i uka. Anonymkode: fe301...bc7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #11 Skrevet 1. desember 2021 Da jeg var lis i psyk varierte arbeidstiden fra 40 -49 timer avhengig av hvor mange som var ansatt. Og deler av det var passiv tid... dvs man er tilgjengelig flere timer enn man får betalt for, og så fører man timer i etterkant i tillegg. Så var det vakanser i tillegg. 60 timer var ikke uvanlig. Nå er jeg fastlege. Vil si jeg jobber ca 48 timer pluss legevakt. Anonymkode: 09168...817
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #12 Skrevet 1. desember 2021 LIS-lege i et kirurgisk fag her. Jobber stort sett 45-60 timers uker. I tillegg til dette et betydelig antall overtidstimer hver mnd som følge av utrykning på passiv vakt. De tyngste ukene (sommerturnus, ved sykdom etc) jobber jeg opp mot 80-100 timer i uken. AML-brudd forekommer ofte og er tidvis nødvendig for å dekke vakter. I tillegg, som nevnt over, en del timer til forberedelse av internundervisning, prosedyrer/operasjoner og poliklinikker som er ubetalt. Jobben opptar m.a.o svært mye av tiden min. Det gjelder egne regler som regulerer legers arbeidstid som er videre enn AML. For sykehuslegene gjelder A2-avtalen mellom legeforeningen og Spekter. Hvis du er spesielt interessert anbefaler jeg deg å ta en titt på denne. Anonymkode: 0bd1d...a09 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #13 Skrevet 2. desember 2021 Det finnes spesialiteter der vaktbelastning er mindre, og du kan jo jobbe på et privat sykehus, så du er absolutt ikke låst til slike arbeidsuker, men man må jo da være mer selektiv. Etter min erfaring så jobber leger mye, og de liker å jobbe mye. Timene på jobb går fort unna når det er mye å gjøre, men det er klart at man merker at det blir knapt med timer resten av døgnet. Det er gøy å trives på jobb og bli utfordret på en måte man synes er spennende, men man ofrer jo fritid for det. Anonymkode: cafad...7bf
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #14 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det finnes spesialiteter der vaktbelastning er mindre, og du kan jo jobbe på et privat sykehus, så du er absolutt ikke låst til slike arbeidsuker, men man må jo da være mer selektiv. Etter min erfaring så jobber leger mye, og de liker å jobbe mye. Timene på jobb går fort unna når det er mye å gjøre, men det er klart at man merker at det blir knapt med timer resten av døgnet. Det er gøy å trives på jobb og bli utfordret på en måte man synes er spennende, men man ofrer jo fritid for det. Anonymkode: cafad...7bf Man kan jo jobbe på et privat sykehus? Hva er dette for slags råd å komme med? Man må gjennom minst 10 år i det offentlige med den type arbeidsuker som er beskrevet over her, før man er selvstendig spesialist som er interessant for der private. Det er også særdeles begrenset hva som finnes av stillinger i det private her i landet! Leger liker å jobbe mye? Du bør la være å svare på andres vegne, og på ting du ikke egentlig har greie på. Ingen av kollegaene min liker jobben bedre enn familien og barna sine (heldigvis). Anonymkode: 3a94c...977 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #15 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det finnes spesialiteter der vaktbelastning er mindre, og du kan jo jobbe på et privat sykehus, så du er absolutt ikke låst til slike arbeidsuker, men man må jo da være mer selektiv. Etter min erfaring så jobber leger mye, og de liker å jobbe mye. Timene på jobb går fort unna når det er mye å gjøre, men det er klart at man merker at det blir knapt med timer resten av døgnet. Det er gøy å trives på jobb og bli utfordret på en måte man synes er spennende, men man ofrer jo fritid for det. Anonymkode: cafad...7bf Du høres ut som en mellomleder uten legebakgrunn. Dette er mildt sagt naivt å tro. Anonymkode: 0bd1d...a09 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #16 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det finnes spesialiteter der vaktbelastning er mindre, og du kan jo jobbe på et privat sykehus, så du er absolutt ikke låst til slike arbeidsuker, men man må jo da være mer selektiv. Etter min erfaring så jobber leger mye, og de liker å jobbe mye. Timene på jobb går fort unna når det er mye å gjøre, men det er klart at man merker at det blir knapt med timer resten av døgnet. Det er gøy å trives på jobb og bli utfordret på en måte man synes er spennende, men man ofrer jo fritid for det. Anonymkode: cafad...7bf HI: Er du lege selv? Tror du virkelig at alle leger velger å jobbe så mye, eller er det fordi de "må"? Hvis du ikke er lege høres det ut som du er en del av et problem med å gi denne yrkesgruppen fornuftige arbeidstider. For andre arbeidsgrupper snakkes det om 6-timersdag... Jeg synes hvertfall antall timer høres hinsides ut, og selv jeg vet at det er en lang vei opp og frem for å jobbe privat, og den veien må man gå typisk i den tida fritid er viktigst, nemlig den med familie og små barn. Kjenner jeg blir provosert. Jeg har veldig lyst til å bli lege, men vet ikke om jeg ønsker å ofre familieliv og helse for det... Anonymkode: 57077...400 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #17 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): HI: Er du lege selv? Tror du virkelig at alle leger velger å jobbe så mye, eller er det fordi de "må"? Hvis du ikke er lege høres det ut som du er en del av et problem med å gi denne yrkesgruppen fornuftige arbeidstider. For andre arbeidsgrupper snakkes det om 6-timersdag... Jeg synes hvertfall antall timer høres hinsides ut, og selv jeg vet at det er en lang vei opp og frem for å jobbe privat, og den veien må man gå typisk i den tida fritid er viktigst, nemlig den med familie og små barn. Kjenner jeg blir provosert. Jeg har veldig lyst til å bli lege, men vet ikke om jeg ønsker å ofre familieliv og helse for det... Anonymkode: 57077...400 Veldig riktig respons til det innlegget! Anonymkode: 3a94c...977
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #18 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Man kan jo jobbe på et privat sykehus? Hva er dette for slags råd å komme med? Man må gjennom minst 10 år i det offentlige med den type arbeidsuker som er beskrevet over her, før man er selvstendig spesialist som er interessant for der private. Det er også særdeles begrenset hva som finnes av stillinger i det private her i landet! Leger liker å jobbe mye? Du bør la være å svare på andres vegne, og på ting du ikke egentlig har greie på. Ingen av kollegaene min liker jobben bedre enn familien og barna sine (heldigvis). Anonymkode: 3a94c...977 Enig, dessuten jobber jo mange på private sykehus på kvelden i tillegg til at de har jobb i det offentlige… Leger er som folk flest. Tror ikke de liker jobben hverken mer eller mindre enn andre, som gruppe. Det blir forventet og i mange tilfeller krevet av dem at de må jobbe mye. Så da gjør de det. Anonymkode: fe301...bc7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå