Gå til innhold

Bruk av begrepet "sambo" på KG

Cole

Anbefalte innlegg

Pelle1358 skrev (7 minutter siden):

Bare lurer, hvordan vet du at Moderator er etnisk norsk?

Det vises forøvrig til norsk dagligtale, noe alle etnisiteter etter min observasjon kan være like flinke til.

Ord må tolkes ut fra den sammenheng, og er det en som skriver at Sam.. ikke er så flink til det ene eller andre på et samlivsforum er det vel ikke tvil om at det er samboeren det snakkes om?

Statistisk sett så er de som henger på slike nettforumer etnisk norske.

Million skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ordet "min sambo" er smittet over på oss fra Sverige. Da jeg bodde i Sverige hadde jeg "en sambo". En svensk fyr. Det er det samboer heter på svensk. Har ikke noe med "neger" eller mørkhudete personer fra Afrika å gjøre.

Men nå er vi ikke i Sverige, og det er så og si ingen svenske låneord i den norske dagligtalen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cole skrev (Akkurat nå):

Statistisk sett så er de som henger på slike nettforumer etnisk norske.

Men nå er vi ikke i Sverige, og det er så og si ingen svenske låneord i den norske dagligtalen. 

Vi er påvirket av hverandre språkmessig etter århundrer under svensk og dansk styres innflytelse.

Det er ingen grunn til at vi skal la den norske betydningen av et ord plutselig bli noe stygt, fordi det ordet finnes på amerikansk og britisk engelsk. Som du selv sier, nå er vi ikke noe annet sted - vi er i Norge! Og i Norge betyr ordet en som bor sammen med noen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (12 minutter siden):

Vi er påvirket av hverandre språkmessig etter århundrer under svensk og dansk styres innflytelse.

Det er ingen grunn til at vi skal la den norske betydningen av et ord plutselig bli noe stygt, fordi det ordet finnes på amerikansk og britisk engelsk. Som du selv sier, nå er vi ikke noe annet sted - vi er i Norge! Og i Norge betyr ordet en som bor sammen med noen.

Sambo på norsk betyr like mye noe rasistisk som det betyr samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Cole said:

Jeg ser at begrepet "sambo" til stadighet brukes her på KG. "Sambo" er et særdeles rasistisk uttrykk, og det gir ingen logisk mening å kutte ned "samboer" til "sambo".

Jeg mener moderatorene bør kutte hardt ned på dette. Forventer en snarlig tilbakemelding på dette.

Er det? 

Jeg er rimelig sikker på at fleste av oss skiller forskjellen gjennom kontekst på et samlivs forum.

Dette er nytt for meg at Sambo er rasistisk, og jeg er enda mindre interessert i at den rasistiske betydningen skal få en større makt, ved å gi den makt.

Hvis språk er evolusjonert, og folk bruker ordet sambo til å beskrive hva som høres ut som et ubestemt en-talls form av samboer, så synes jeg det er et ord som skal kunne brukes, til å beskrive akkurat det. Sambo blir bare rasistisk hvis du gir den makt ved å hysj hysje det ordet på forumer, daglig tale osv.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (2 minutter siden):

Er det? 

Jeg er rimelig sikker på at fleste av oss skiller forskjellen gjennom kontekst på et samlivs forum.

Dette er nytt for meg at Sambo er rasistisk, og jeg er enda mindre interessert i at den rasistiske betydningen skal få en større makt, ved å gi den makt.

Hvis språk er evolusjonert, og folk bruker ordet sambo til å beskrive hva som høres ut som et ubestemt en-talls form av samboer, så synes jeg det er et ord som skal kunne brukes, til å beskrive akkurat det. Sambo blir bare rasistisk hvis du gir den makt ved å hysj hysje det ordet på forumer, daglig tale osv.

Så neger er bare rasistisk dersom du gir det makt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Cole said:

Så neger er bare rasistisk dersom du gir det makt?

Ja, fordi i utgangspunktet er ordet neger en beskrivelse av en mørkhudet person. Hvor i settingen står det at det er negativt eller rasistisk? 

Det oppfattes rasistisk i dag pga av språk kulturen (med røtter i historien så klart) assosiere det negativt; ergo den negative betydningen fikk makt over ordet.

Går man i nyere historie ble ordet neger/negro erstattet til coloured person, og dette var sosialt akseptabelt, frem til enkelte mente det var også rasistisk.  Nå må man si person of colour, som igjen begynner å bli rasistisk også.

Denne ord politikken starter med når noen (en klovn) begynte å si det var rasistisk, og resten begynte å tro på det, på lik linje med at 👌 emojien fikk luft under vingene i 2019 som et rasistisk symbol fordi en person sa det, og resten begynte å tro på det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cole skrev (23 timer siden):

Jeg ser at begrepet "sambo" til stadighet brukes her på KG. "Sambo" er et særdeles rasistisk uttrykk, og det gir ingen logisk mening å kutte ned "samboer" til "sambo".

Jeg mener moderatorene bør kutte hardt ned på dette. Forventer en snarlig tilbakemelding på dette.

Nei, det er ikke rasisme. Samboer er et norsk ord forresten. Så der tok du feil, gitt. Men "sambo" er en irriterende forkortelse av samboer/samboeren. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (38 minutter siden):

Denne ord politikken starter med når noen (en klovn) begynte å si det var rasistisk, og resten begynte å tro på det, på lik linje med at 👌 emojien fikk luft under vingene i 2019 som et rasistisk symbol fordi en person sa det, og resten begynte å tro på det.

Lett for en hvit person som aldri har opplevd rasisme å si 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kate Upton skrev (34 minutter siden):

Nei, det er ikke rasisme. Samboer er et norsk ord forresten. Så der tok du feil, gitt. Men "sambo" er en irriterende forkortelse av samboer/samboeren. 

Jo, sambo er et rasistisk uttrykk.

Vis gjerne hvor jeg har sagt at samboer ikke er et norsk ord.

Nei, sambo er enten svensk for samboer eller en rasistisk bemerkning om folk med afrikansk opprinnelse. Ingen av de har plass i det norske språket.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Cole said:

Lett for en hvit person som aldri har opplevd rasisme å si 🙂 

Hvor står det at jeg er en hvit person?

La oss si at jeg er en hvit person: Du avfeier mitt utsagn på grunnlag av at jeg er hvit? Er det greit?

La oss si at jeg er ikke en hvit person: Hvorfor trekker du min rase inn i samtalen?  Er det ikke en rasistisk ting å bry seg om rasen til vedkommende?

Dette er genuine spørsmål til deg @Cole og du kan svare på mitt forrige spørsmål også:

2 hours ago, umAxa said:

.... i utgangspunktet er ordet neger en beskrivelse av en mørkhudet person. Hvor i settingen står det at det er negativt eller rasistisk? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Perelandra said:

Hei! Vi er klar over at sambo kan ha en nedsettende betydning, men i norsk dagligtale brukes det først og fremst om samboer. Eventuelt brukes ordet også innen botanikk. Vi anser derfor at det ikke er noe nedsettende eller rasistisk ord. 

Perelandra, mod. 

Strengt tatt brukes det som en forkortelse av imponerende late mennesker. Det svir i øynene mine hver gang jeg leser det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Katten.2.0 said:

Strengt tatt brukes det som en forkortelse av imponerende late mennesker. Det svir i øynene mine hver gang jeg leser det.

Ja, men det er mennesker og alle biologisk levende vesener i ett nøtteskall: Vi er late fordi, tiltak koster energi, som er noe vi biologisk vil bruke minst av med tanke på mat, resurser osv. Hvorfor reise langt, når man kan reise kort for å f.eks handle mat. Hvorfor skaffe fjernkontroll når det er allerede knapper på TV'en osv.

Vi er late på samme måte vann tar den letteste veien å renne ned på.

Jeg har ingenting i mot om ordet sambo blir en del av språket, f.eks: "En dag ser jeg for meg å bo i et sambo".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, umAxa said:

Ja, men det er mennesker og alle biologisk levende vesener i ett nøtteskall: Vi er late fordi, tiltak koster energi, som er noe vi biologisk vil bruke minst av med tanke på mat, resurser osv. Hvorfor reise langt, når man kan reise kort for å f.eks handle mat. Hvorfor skaffe fjernkontroll når det er allerede knapper på TV'en osv.

Vi er late på samme måte vann tar den letteste veien å renne ned på.

Jeg har ingenting i mot om ordet sambo blir en del av språket, f.eks: "En dag ser jeg for meg å bo i et sambo".

200.gif

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sambo var i mange år navnet på samvirkelaget i Bodø. Etter hvert som det ble flere av dem, fikk de også nummer. Sambo 10 lå på Godøynes. Jeg ville derfor ikke kalt samboeren min for sambo, men uttalt hele ordet, altså samboeren. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Tenk om vi måtte slå opp i flere lands ordbøker og historie for å se at ord vi bruker kan bety noe negativt eller ha annen mening på andre språk, land og historier? Vi som går rundt i danmark og prater om å kneppe knapper. Kneppe betyr ikke det samme på norsk og dansk.  Det skal visst ikke være enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...