Gå til innhold

Bruk av begrepet "sambo" på KG


Cole

Anbefalte innlegg

Jeg ser at begrepet "sambo" til stadighet brukes her på KG. "Sambo" er et særdeles rasistisk uttrykk, og det gir ingen logisk mening å kutte ned "samboer" til "sambo".

Jeg mener moderatorene bør kutte hardt ned på dette. Forventer en snarlig tilbakemelding på dette.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cole skrev (18 timer siden):

Jeg ser at begrepet "sambo" til stadighet brukes her på KG. "Sambo" er et særdeles rasistisk uttrykk, og det gir ingen logisk mening å kutte ned "samboer" til "sambo".

Jeg mener moderatorene bør kutte hardt ned på dette. Forventer en snarlig tilbakemelding på dette.

Samo er forkortelse av samboer. Og jeg kommer til å bruke kjælenavnet sambo til jeg dør. Fordi jeg allerede har brukt ordet sambo i 30år. gubben og kjæringa bruker vi å. Mannen min og kona mi. Så du får bare logge deg ut av kvinneguiden så du ikke risikerer å bli irritabel eller gal.... 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo = neger.

Ingen av disse begrepene er riktige å sette på folk med en annen hudfarge. Det heter samboER. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Sambo = neger.

Ingen av disse begrepene er riktige å sette på folk med en annen hudfarge. Det heter samboER. 

Sambo er ikke neger.. Ser at noen har henvist til en bok med en fyr som heter sambo. Det er noe helt annet. Kan jeg ikke ha mitt etternavn fordi i sør amerika er mitt etternavn et fornavn. Nei finn noe annet å pirke på

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger man seg opp i at noen forkorter samboer til sambo, har man for mye fritid. Rett og slett. Alle skjønner hva man mener, og INGEN skriver det for å være rasistisk! 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Sambo er ikke neger.. Ser at noen har henvist til en bok med en fyr som heter sambo. Det er noe helt annet. Kan jeg ikke ha mitt etternavn fordi i sør amerika er mitt etternavn et fornavn. Nei finn noe annet å pirke på

Sambo er rasistisk. Det er ikke bare i usa. Har du hørt om sangen Lille Sambo? Det fantes også noen kjeks som het Sambo og det betyr IKKE samboer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer er vel utledet av ordet sambo, som betyr å bo sammen.

Jeg har vel aldri hørt ordet sambo som synonym på afrikaner.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Sambo er rasistisk. Det er ikke bare i usa. Har du hørt om sangen Lille Sambo? Det fantes også noen kjeks som het Sambo og det betyr IKKE samboer.

Eneste rasistiske her er å koble navnet sambo til å bety neger. Bare fordi en person mørk i huden heter sambo. 

Sambo i Norge har betydd samboer de siste 40 årene. Men noen henger vel litt etter i tiden da sikkert

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vi er klar over at sambo kan ha en nedsettende betydning, men i norsk dagligtale brukes det først og fremst om samboer. Eventuelt brukes ordet også innen botanikk. Vi anser derfor at det ikke er noe nedsettende eller rasistisk ord. 

Perelandra, mod. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viser bare at folk har for mye fritid. Det hadde vært rasistisk hvis det hadde henvist til en liten gutt fra Afrika. Hvis ikke, er det ikke rasistisk. Betydningen er viktig. Rasismekortet blir faktisk ødelagt av folk som bruker det feil. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg omtaler min afrikanske nabo som sambo er det avledet av gamle betegnelser som henspiller på hans hudfarge og opphav og dermed rasistisk. Hvis jeg omtaler samboeren min som det, er det åpenbart en forkortelse for ordet samboer og ikke rasistisk. Man skal ha ganske vondt i viljen for å ikke se den forskjellen.

Det blir som ordet frøken (eller kjerring) - jeg har blitt kalt det på måter som har vært nedlatende og uakseptable og på måter hvor det har vært respektfullt eller kjærlig og dermed helt greit. Det er ikke ordet i seg selv som er problematisk.

Endret av Daria
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftenøkkel skrev (19 minutter siden):

Det er din personlige mening. Sambo har ikke samme betydning i Norsk språk. En ikke-sak. 

Helt enig !  I Sverige er det helt vanlig å si, min sambo og min særbo.  Så det kommer snart som vanlig språk her også. Tull å henge seg opp i.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Sambo er rasistisk. Det er ikke bare i usa. Har du hørt om sangen Lille Sambo? Det fantes også noen kjeks som het Sambo og det betyr IKKE samboer.

Problemet er at ordet sambo har flere etymologiske røtter. Diskusjonene om noe er rasistisk henger 100% på kontekst. "Negro" på spansk, er ikke nødvendigvis rasistisk, men KAN være det  Det ligger ikke i ordet i seg selv. 

Sambo som forkortelse av samboer er en godt kjent etymologisk utvikling og har ingen mulighet for rasistisk tolkning. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Cole skrev (19 timer siden):

Jeg ser at begrepet "sambo" til stadighet brukes her på KG. "Sambo" er et særdeles rasistisk uttrykk, og det gir ingen logisk mening å kutte ned "samboer" til "sambo".

Jeg mener moderatorene bør kutte hardt ned på dette. Forventer en snarlig tilbakemelding på dette.

Usikker på om dette er trolling eller ærlig ment, men uansett så virker slike innspill mot sin hensikt. Det skaper konflikter, større avstand mellom "oss og dem", og mindre aksept for andre. Det du skriver tyder på at du tillegger andre holdninger og meninger de ikke har, og er en grov polarisering.

Slutt med det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perelandra skrev (2 timer siden):

Hei! Vi er klar over at sambo kan ha en nedsettende betydning, men i norsk dagligtale brukes det først og fremst om samboer. Eventuelt brukes ordet også innen botanikk. Vi anser derfor at det ikke er noe nedsettende eller rasistisk ord. 

Perelandra, mod. 

Så etnisk hvite nordmenn skal sitte og vurdere hva som er nedsettende og rasistisk om mennesker med afrikansk opphav?

Endret av Cole
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cole skrev (3 minutter siden):

Så etnisk hvite nordmenn skal sitte og vurdere hva som er nedsettende og rasistisk om mennesker med afrikansk opphav?

Bare lurer, hvordan vet du at Moderator er etnisk norsk?

Det vises forøvrig til norsk dagligtale, noe alle etnisiteter etter min observasjon kan være like flinke til.

Ord må tolkes ut fra den sammenheng, og er det en som skriver at Sam.. ikke er så flink til det ene eller andre på et samlivsforum er det vel ikke tvil om at det er samboeren det snakkes om?

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ordet "min sambo" er smittet over på oss fra Sverige. Da jeg bodde i Sverige hadde jeg "en sambo". En svensk fyr. Det er det samboer heter på svensk. Har ikke noe med "neger" eller mørkhudete personer fra Afrika å gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...