Gå til innhold

Vekter, manualer ol til tenåringer, tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

To tenåringsgutter (13 og 16 år) ønsker seg treningsutstyr til jul (manualer, kettelbells, vekter ol). De har ikke spesifisert akkurat hva de ønsker seg og tror ikke de egentlig vet selv heller, bare noe de kan trene med hjemme. Begge er ganske spinkle og har trent lite styrke fra før. Spørsmålene min er da:

- Hva slags utstyr er lurt å kjøpe til unge nybegynnere?

- Hvor tunge vekter bør de få (eller ikke få)? Jeg vil jo ikke at de skal skade seg...

- Hvor får man tak i treningsutstyr som ikke koster skjorta? Tenker det er greit å begynne med noe rimelig og heller oppgradere etterhvert, da jeg er usikker på om dette er en forbigående greie 😛 

- Andre ting jeg bør tenke på?

Anonymkode: 72ab1...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk ut Gymgrossisten, "frie vekter og manualer".  Ville i hvert fall sørget for at de fikk 15 kg (på hver manual).

Hadde også kanskje kjøpt en olympiastang, der kan du heller kjøpe på flere vekter ettersom de øker i styrke.

Viktig med riktig teknikk, bor dere i nærheten av et treningssenter, hadde jeg heller brukt penger på en PT og månedskort der for at de skal lære rett teknikk.

Og mat, masse mat, gjerne proteinrik. 

 

Anonymkode: 4131b...4b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk finn.no. Masse kurant brukt utstyr. Et knebøyrack og benkpress er fint samt ei olympiastang 50mm. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kjøp et sett på 2-8 kg hvor man kan variere 

Anonymkode: 904d5...1e4

8 kg er da ingenting for en tenåring. Altfor lite! 

Jeg er dame, godt over femti og bruker aldri vekter under 10 kg. Er riktignok godt trent, men kjære vene, 8 kg er ingenting. 

Anonymkode: 4131b...4b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

8 kg er da ingenting for en tenåring. Altfor lite! 

Jeg er dame, godt over femti og bruker aldri vekter under 10 kg. Er riktignok godt trent, men kjære vene, 8 kg er ingenting. 

Anonymkode: 4131b...4b6

Det kommer vel an på hva man skal gjøre med dem. Jeg liker godt å bruke vekter på 2 kg når jeg skal trene kjernemuskulatur. Og så liker jeg strikk med ulik elastisitet. Vi kjøpte noe på en outletbutikk i sørlandsparken som ikke var så dyrt. 

Anonymkode: 70566...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det kommer vel an på hva man skal gjøre med dem. Jeg liker godt å bruke vekter på 2 kg når jeg skal trene kjernemuskulatur. Og så liker jeg strikk med ulik elastisitet. Vi kjøpte noe på en outletbutikk i sørlandsparken som ikke var så dyrt. 

Anonymkode: 70566...0e4

Gutter i tenåra har lyst til å trene alt annet enn kjernemuskulatur. 

 

Anonymkode: 4131b...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det kommer vel an på hva man skal gjøre med dem. Jeg liker godt å bruke vekter på 2 kg når jeg skal trene kjernemuskulatur. Og så liker jeg strikk med ulik elastisitet. Vi kjøpte noe på en outletbutikk i sørlandsparken som ikke var så dyrt. 

Anonymkode: 70566...0e4

Bare lurer, hva/hvordan bruker du 2 kg vekter til når du trener kjernemuskler? 

Anonymkode: 4131b...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal ikke trene med styrketrening før de er 16 år lærte jeg da jeg tok fysisk fostring på lærerskolen.

Det er jo en grunn for at det er 16 års aldersgrense på treningssenter.

Anonymkode: 81944...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Barn skal ikke trene med styrketrening før de er 16 år lærte jeg da jeg tok fysisk fostring på lærerskolen.

Det er jo en grunn for at det er 16 års aldersgrense på treningssenter.

Anonymkode: 81944...933

Barn har bare godt av å trene styrke før de er 16. På treningssenteret her er det ikke 16 års aldersgrense.

Anonymkode: 3d9ee...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.11.2021 den 12.23):

To tenåringsgutter (13 og 16 år) ønsker seg treningsutstyr til jul (manualer, kettelbells, vekter ol). De har ikke spesifisert akkurat hva de ønsker seg og tror ikke de egentlig vet selv heller, bare noe de kan trene med hjemme. Begge er ganske spinkle og har trent lite styrke fra før. Spørsmålene min er da:

- Hva slags utstyr er lurt å kjøpe til unge nybegynnere?

- Hvor tunge vekter bør de få (eller ikke få)? Jeg vil jo ikke at de skal skade seg...

- Hvor får man tak i treningsutstyr som ikke koster skjorta? Tenker det er greit å begynne med noe rimelig og heller oppgradere etterhvert, da jeg er usikker på om dette er en forbigående greie 😛 

- Andre ting jeg bør tenke på?

Anonymkode: 72ab1...c70

Ville kjøpt kettlebells og pullupstativ (slike som kan fastest til dørkarmen. Vår tåler både med samboer,på 80kg)

- kjøp 1-2 lette (8-12kg) og  1-2 tyngre (20-24). Let,på Finn! Ellers kan du sjekke om treningssentrene rundt slipper inn tenåringer. Der jeg jobber gjør vi det etter at de har deltatt på ett-timers kurs/veiledning med Pt (inkludert i prisen for medlemskap). Dette for å lære dem basic teknikk og litt generelt om hvordan en ter seg på senteret mtp rydding og vasking av utstyr osv. Hvis senteret ikke tilbyr dette, kan du vurdere å kjøpe en PT-pakke til dem. Feks 5-10 timer på deling, :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Barn skal ikke trene med styrketrening før de er 16 år lærte jeg da jeg tok fysisk fostring på lærerskolen.

Det er jo en grunn for at det er 16 års aldersgrense på treningssenter.

Anonymkode: 81944...933

Dette er «gammel folketro». Styrketrening er ikke skadelig for barn/ungdom i vekst :) de fleste av verdens beste vektløftere begynner i veldig ung alder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 7.29):

Barn har bare godt av å trene styrke før de er 16. På treningssenteret her er det ikke 16 års aldersgrense.

Anonymkode: 3d9ee...d62

Jeg bor i Bergen sentrum og har trent på flere av treningssentrene her Og det er 16 års aldersgrense.

Anonymkode: 81944...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 0.08):

Barn skal ikke trene med styrketrening før de er 16 år lærte jeg da jeg tok fysisk fostring på lærerskolen.

Det er jo en grunn for at det er 16 års aldersgrense på treningssenter.

Anonymkode: 81944...933

Det sa man i "gamle dager". Det er ikke riktig. Vanlig trening kan være vel så tøft og tungt for kroppen som styrketrening. Alt handler om balanse mellom aktivitet og hvile.

Anonymkode: 79024...5f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2021 den 12.23):

To tenåringsgutter (13 og 16 år) ønsker seg treningsutstyr til jul (manualer, kettelbells, vekter ol). De har ikke spesifisert akkurat hva de ønsker seg og tror ikke de egentlig vet selv heller, bare noe de kan trene med hjemme. Begge er ganske spinkle og har trent lite styrke fra før. Spørsmålene min er da:

- Hva slags utstyr er lurt å kjøpe til unge nybegynnere?

- Hvor tunge vekter bør de få (eller ikke få)? Jeg vil jo ikke at de skal skade seg...

- Hvor får man tak i treningsutstyr som ikke koster skjorta? Tenker det er greit å begynne med noe rimelig og heller oppgradere etterhvert, da jeg er usikker på om dette er en forbigående greie 😛 

- Andre ting jeg bør tenke på?

Anonymkode: 72ab1...c70

Jula har en del rimelig og fullt dugende utstyr, selv om det ser ut til at det faktisk har blitt dyrere der også de siste månedene 🤔

"Koffertene" med sett - stang/ manualene med løsvekter gir bra mulighet til å variere belastningen. De har også noen kettlebells, strikker, push up håndtak, treningsstang til opptrekk osv.

 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (På 29.11.2021 den 12.38):

Sjekk finn.no. Masse kurant brukt utstyr. Et knebøyrack og benkpress er fint samt ei olympiastang 50mm. 

Man skal ha plass til det hjemme også da.

En 13 åring og 16 åring - som kanskje blir lei treningen etter 3 uker - har overhodet ikke behov for verken knebøyrack, benk eller olympiastang (som du også må kjøpe skiver til) for å begynne å trene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...