Gå til innhold

Soverom i 1., 2. eller 3. etasje?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi skal restaurere og huset blir over 3 etasjer. Egentlig var planen følgende:

1. etg; vaskerom, matbod, vedbod, hall (inngang fra garasje). 

2. etg; stue, bad, kjøkken, gjesterom/kontor

3. etg; tre soverom, bad, loftstue. 

Men så tenker jeg litt; ift temperatur er det vel dumt å ha soverommene øverst? Vi liker å ha det kaldt på soverommet, mens stue/kjøkken skal være varmt. Varmen stiger jo oppover? vurderer nå og flytte soverommene til kjelleren, men da får vi jo ikke utnyttet arealet med vaskerom osv med tilkomst fra garasje. Mannen og hans eldste sønn har svært skitne jobber, så tanken var at de da kunne gå inn garasjen, kle sv seg på vaskerommet, dusje og så komme opp. Den tanken liker jeg jo, slippe all den dritten på hovedplanet. Men dette med varme soverom etc liker jeg mindre. Vil det bli et problem?

Anonymkode: 8d42b...7fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi merker ikke varmere soverom i 2 etasje, aldri tenkt over det en gang.

Anonymkode: 728b8...6e5

Skrevet

Sover i 1 etasje og hører mye tramping fra overetasjen.

Anonymkode: 3b3c7...4ee

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke lagt soverommene i underetasjen når dere har de hensynene å ta. Det kan bli varmt på bakkeplan også. Ville lagt soverommene mot øst, slik at de får minst mulig kvelds- og ettermiddagssol. Det synes jeg hjelper på temperaturen. Er det full takhøyde på loftet?

Anonymkode: b9f50...29c

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville vurdert et "mud room" istedet, eller et litt "røft" bad med dusj i nærhet av garasjen, og hatt vaskerom i samme etasje som soverom. Blir fort mye etasjer å bære klær i, som nok er mer stress enn å ta med de skitne klærne. Det med varmen er jo et poeng samtidig så er det jo litt rart å ha stue og kjøkken i 3. etasje kanskje?

Anonymkode: 97e6e...d11

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg ville vurdert et "mud room" istedet, eller et litt "røft" bad med dusj i nærhet av garasjen, og hatt vaskerom i samme etasje som soverom. Blir fort mye etasjer å bære klær i, som nok er mer stress enn å ta med de skitne klærne. Det med varmen er jo et poeng samtidig så er det jo litt rart å ha stue og kjøkken i 3. etasje kanskje?

Mener ta med de skitne klærne de gangene disse mennene kommer skitne hjem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan løses med skittentøyssjakt!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville ikke lagt soverommene i underetasjen når dere har de hensynene å ta. Det kan bli varmt på bakkeplan også. Ville lagt soverommene mot øst, slik at de får minst mulig kvelds- og ettermiddagssol. Det synes jeg hjelper på temperaturen. Er det full takhøyde på loftet?

Takk for svar. Soverommene skal være i bakkant (minst sol) og kjellerstue fremst - så dette har vi tenkt på. Ja, 3. etg blir en fullverdig etasje med full takhøyde, kryploft over. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er planen, at vaskerommet skal ha en lettvegg med toalett og dusj bak. Vaskerom foran på en måte. Hallen i kjelleren vil bli mannfolkas «omkledningsrom», at de henger av seg arbeidstøy der, og lar det henge der til neste dag. Planen er liksom at de kommer opp nydusjet og i ren bokser etter jobb, og kler på seg på soverom🤷🏽‍♀️ Så slipper jeg å skure veggene for fett-, olje- og drittmerker hver dag😬 

Er nettopp det. Blir veldig rart med stue/kjøkken «på loftet»…

Skrevet

Synes det høres ut som en nærmest ideell løsning den TS allerede illustrerer, men som en annen over her nevner ville jeg, dersom dette er mulig, ha installert skittentøyssjakt mellom bad 3.etasje og vaskerom 1.etasje. Kjenner flere som har dette, og det er fullstendig genialt. Ulempen er at dere må ha plass inni veggene til en slik sjakt, så det kan kreve litt omstrukturering i byggeplanene.

Anonymkode: b9e85...6f7

Skrevet

Temperaturen avhenger jo også veldig av vinduer og hvilken retning soverommet er.

Vi har i øverste (2.) etg og er svært fornøyde med det. Har investert i en stående aircondition med innstillinger som f.eks at den skrur seg på 2t før vi legger oss. Da er det kjølig. Vi ville heller ikke hatt på bakkeplan med tanke på støy utenfra og bråk fra oven.

Dessuten, bære varer opp i 3.etg? Jeg vet ikke, synes det høres rart ut med kjøkken og stue i 3 etg hvis dere ikke har fantastisk utsikt og høyt under taket

Anonymkode: 93715...4dd

Skrevet

Hvis alt er åpent mellom etasjene vil selvsagt varmen stige opp. Men hvis det er dør mellom stue/kjøkken og trapperom og mellom trapperom og soverom vil det bli minimalt med varme fra stue/kjøkken til soverom.

Anonymkode: 3feb2...9b9

Skrevet

Vi merker stor forskjell på soverom i første og andre etasje. Vi har sistnevnte nå, og det er ikke kjekt på sommeren. Vi rømmer ned på et gjesterom de varmeste dagene. 

Anonymkode: 94a4b...634

Skrevet

Har dere små barn dere må dele etasje med? Hvis ikke ville jeg hatt hovedsoverom i 2. etasje og gjesterom/kontor/øvrige soverom på loftet.

Vi har omtrent samme planløsning som dere og har hovedsoverom med walk in garderobe i hovedetasjen. 

Vi har nå fått små barn og har flyttet på loftet der barnerommene er inntil barna blir store nok til å ligge der alene. Det er VARMT på sommeren, men nå er våre soverom vestvendte så det hjelper jo ikke akkurat...

På varme sommerdager/netter sover vi med absolutt alle vinduene på loftet åpne og alle dørene mellom rommene står også åpne for å få gjennomtrekk.

Anonymkode: 264e6...1d6

Skrevet

Hvorfor ikke ha vaskerom i samme etasje som soverommene, og ha egen vaskemaskin til de skitne arbeidsklærne nede ved garasjen?

Hvor mange år til vil denne problemstillingen være aktuell? Din manns eldste sønn skal vel ikke bo «hjemme» særlig mye lenger? Og mannen din er kanskje ikke mange år unna pensjonsalder selv?

Anonymkode: c0fcb...560

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor ikke ha vaskerom i samme etasje som soverommene, og ha egen vaskemaskin til de skitne arbeidsklærne nede ved garasjen?

Hvor mange år til vil denne problemstillingen være aktuell? Din manns eldste sønn skal vel ikke bo «hjemme» særlig mye lenger? Og mannen din er kanskje ikke mange år unna pensjonsalder selv?

Anonymkode: c0fcb...560

Da får vi ikke bad der pga plass - og jeg synes do nærme soverom er viktigere enn vaskerom. Men vaskerom i kjelleren er null stress uansett - spørsmålet var soverommene :) 

I mange år. Mannen min er langt fra pensjonsalder (veldig ung da han fikk sønnen). Sønnen hans flytter nok ut om noen år ja, men vi har tre barn sammen også - så det er meget mulig noen av de følger i farens fotspor også😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...