Gå til innhold

St. Petersburg

Fremhevede innlegg

Gjest Minnie i.i
Skrevet

Noen som har vært der? Hva syns dere?

Er så nysgjerrig på denne byen. Har lest masse om den og ser for meg at det kan være veldig fint der. Har også lyst til å lære meg russisk, så det gjør jo selvfølgelig Russland mye mer spennende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært der, ja. En god del historie og flotte, massive bygg. Noe slitt bybilde her og der, men du har jo Vinterpalasset, og Vasili-katedralen, Isak-katedralen, St. Peter og St. Pauls fort, Kazan, teater, museer, etc. Veldig mye pent å se på. I tillegg er det endel shopping rundt omkring. Jeg liker jo Russland veldig godt, så jeg får godt 'vibber' bare av traske rundt i byen der, og føle det østeuropesike på pulsen.

Bodde på Hotel Astoria. Dyrt og bra. God beliggenhet. Kanskje ikke verdt prisen (2500,- pr. natt). Men prisen begynner visst på $180. Hvis man er to, så blir det kanskje litt greiere.

Totalt: St. Petersburg anbefales!

Gjest Dum Perignon
Skrevet

Har vært der, bodde privat. Flott by, særlig etter at den ble shinet opp til 300-årsjubiléet.

Vinterpalasset og Peterhof er imponerende og provoserende, vi var på en fantastisk ballett (overraskende, faktisk - at en enkel sjel som meg kunne bli så fascinert!). Dessuten er guidede kanalturer et must (og det er faktisk mange flotte plasser langs Neva også)

Metroen er også særdeles imponerende. I og med at St. Petersburg er bygget på et myr-/øyområde har man vært nødt til å legge metroen dypt. Dermed kan du fascineres av å se folk sminke seg, lese bøker, gjette kryssord etc mens de står i eviglange rulletrapper på vei opp eller ned. Flere av stasjonene, blant annet til hovedgaten Nevski Prospekt, er kunstverk i seg selv.

Dessuten må du unne deg opplevelsen av å ta de gamle, rustne og overfylte lokalbussene - da får du hverdagen både fysisk, luktmessig og humørmessig tett innpå deg.

Forvent derimot ikke voldsom service i butikker etc - den gjennomsnittlige butikkdamen ser ut omtrent som en hardt sminket Kristin Halvorsen etter å ha fortært en hel kamel på Soria Moria.

Skrevet

Jeg har vært i St. Petersburg.

Jeg bodde også privat (var på skoletur) og kunne ikke tenke meg å gjøre det igjen. Jeg ville absolutt valgt hotell.

Jeg synes byen er grå og skitten, bortsett fra Eremitagen og alle de flotte kirkene da!

Og t-banen er et syn ja.

Vi var på sirkus. Kunne ikke tenkt meg å dra på det igjen. :( Det var netting rundt hele manesjen hvor de hadde bjørner og tigre.

Jeg ville mye heller dratt til Moskva, hvis jeg hadde hatt sjansen. :)

Gjest gjesten
Skrevet

Fantastisk by! Masse kultur, veldig mye god mat og interessant å oppleve russere på nært hold. Ta bussen og t- banen, det er en opplevelse i seg selv og gir begrepet " å stå som sild i tønne" nytt innhold. Rushtrafikken i Oslo ble aldri det samme etterpå :ler:

Bodde på hotell Moskva helt i enden av Nevski. Hotellet er en stor koloss som står igjen etter Sovjettiden. Etter et par episoder med bråk i samme etasje på natta satt jeg igjen med følelsen av at Sovjettiden med "storebror ser deg" fortsatt ikke var helt forbi. Resepsjonen viste om situasjonen før noen hadde meldt fra ;) Husker at man fikk utdelt matkuponger for frokosten (spiste aldri middag på hotellet), uten de slapp man ikke inn.

Så jeg anbefaler deg å reise om sjansen byr seg. Du kommer tilbake med et tonn av opplevelser, det er helt sikkert.

Ps. Kjøp Rough Guide (Lonely Planet). Jeg brukte den mye, og den var så oppdatert at mange av spisestedene, barene etc ikke hadde rukket å gå konkurs enda. Spiste utrolig billig selv for en students lommebok (selv om prisnivået selvsagt er stigende på grunn av økt turisme), men beveg deg for all del utenfor turistløypa. Det er et must!!!

Skrevet

var der da det het leningrad. lenge siden, artig opplevelse. spesielt dersom du ikke har vært i den delen av verden før. har du vært på landet i eks. slovakia kan det minne mye. men, svært mye kultur i byen, som de andre har nevnt.

Skrevet

Kul by hvis du orienterer deg skikkelig i historien til alle bygningene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...