Gå til innhold

Faren fra Omikron er overdrevet?

Krantz95

Faren fra Omikron er overdrevet?  

229 stemmer

1. 1. Faren fra Omikron er overdrevet?

• Omikron er ikke farlig
      155
    • Omikron er farlig
      74

Anbefalte innlegg

Risken for innleggelse i Storbritannia syv ganger mindre med omicron. Og antall på ventilator bare en femtedel av nivået fra et år tilbake. Nå gjelder det å finne en balanse for hvor mye man bør la dette viruset spre seg før en ny variant kommer på banen. La oss håpe vi følger Storbritannia og ikke innfører nye tiltak nå.  Men jeg tror nok helst norske myndigheter ikke tør annet enn å stenge ned mer når smittetallene ganske sikkert vil øke utpå nyåret. 

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10352697/England-Covid-patients-number-SEVEN-TIMES-lower-devastating-second-wave.html

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kar90 skrev (På 28.12.2021 den 11.00):

Sånn er det å være levende. Du kan ikke bare ha frislipp å la en hver idiot gå rundt å te seg som en vil. Det har vært alt for fritt fram til nå.

Capt. Obvious skrev (På 28.12.2021 den 14.00):

Da får man fortsette nedstengningen også for andre smittbare sykdommer, og heller gå for vaksiner for å ikke skape for mye immunitetsgjeld. Dette er uansett et tegn i tiden på at man må venne seg til å leve annerledes enn før. Det tar nok ikke så mange år før flyreiser er en saga blott og kultur/restaurant/konserter er henvist til historiebøkene, sammen med for store familier. Det kan bli nødvendig med f. eks. ettbarnspolitikk også i Norge, der det å stifte for store familier vil være forbundet med strenge straffer. 

Herregud!

Jeg dør heller enn å leve som det der. Da får folk heller ta seg i nakken og skjerpe livsstilen sin, så er det jammen ikke mange igjen som blir skikkelig syke av covid! Eller vi får bare la de som dør dø. Og det sier jeg selv om jeg personlig/mine barn skulle være en av dem.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (15 timer siden):

Jeg vil heller si at det er smittevernhysteriet man bør ta seriøst og få bukt med, ellers er det ute med oss alle.

Smitte vil man alltid kunne finne om man vil. Og det vil man jo tydeligvis, nå om dagen.
https://www.nytimes.com/2007/01/22/health/22whoop.html

Men man har ikke noe valg dersom helsevesenet kneler. Man har vaksiner og tiltak å lene seg på. 

zemer skrev (12 timer siden):

Jeg tror du må roe deg ned litt. Hvorfor skulle det være ute med oss alle? De fleste som får korona blir ikke lagt Inn engang! Fleste jeg kjenner hadde det som en forkjølelse,  flere av barna hadde ikke symptomer.  Noen får det hardt ja, men det er ikke flertallet.

Det er nok ute med oss alle når konsekvensene av pandemien begynner å sette seg, som tapt økonomi, desperasjon, matmangel osv. i Europa. Da vil vi se starten på fallet av de europeiske demokratiene og vi går en mørk tidsalder i møte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovis Fenja skrev (1 time siden):

Herregud!

Jeg dør heller enn å leve som det der. Da får folk heller ta seg i nakken og skjerpe livsstilen sin, så er det jammen ikke mange igjen som blir skikkelig syke av covid! Eller vi får bare la de som dør dø. Og det sier jeg selv om jeg personlig/mine barn skulle være en av dem.

Men det kan kanskje bli nødvendig. Ja, folk må ta tak, man må følge tiltakene nå. Ser mange som f. eks. er så som så når det gjelder munnbindanbefalinger på buss. Munnbindet under haka på snei er ikke akkurat veldig effektivt. Det samme med å holde avstand i butikker osv. Så må de som kan det ta vaksiner, 60-70% av de innlagte er uvaksinerte. 

Alternativet til tiltak og vaksiner er drakoniske tiltak som kan innebære portforbud og oppsplittelse av store familier når smitte skjer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (8 timer siden):

Men man har ikke noe valg dersom helsevesenet kneler. Man har vaksiner og tiltak å lene seg på. 

Hva menes egentlig med at helsevesenet kneler? Det gir jo nærmest et bilde av en sykehusbygning som imploderer, med personale og pasienter inni. I realiteten er det slik at i verste fall vil enkelte pasienter få utsatt behandling, mindre behandling eller ingen behandling. Uheldig for de det gjelder, men så er det nå engang slik at på et gitt tidspunkt er det en svært liten andel av befolkningen som i det hele tatt har behov for sykehusbehandling.

Man har alltid et valg. Utsettelse av behandling og reduksjon av liggetid o.l. har man drevet med i årevis allerede. Skulle man komme dit at noen må nektes behandling overhodet vil nok det være upopulært, men tviler på at alternativene blir særlig mer populære nå framover.
Tenker man heller kan begynne med å kutte ut sinnssyke karanteneregler, samt å få opprettet noen flere plasser på sykehjem eller andre institusjoner slik at ferdigbehandlede gamle kan skrives ut. 

Sitat

Det er nok ute med oss alle når konsekvensene av pandemien begynner å sette seg, som tapt økonomi, desperasjon, matmangel osv. i Europa. Da vil vi se starten på fallet av de europeiske demokratiene og vi går en mørk tidsalder i møte

Dit er man vel på vei allerede, men det skyldes tiltakene og diverse andre uheldige politiske beslutninger, ikke "pandemien".
Jeg fatter ikke hvorfor så mange ser på tiltakene nærmest som et resultat av en naturlov. Slike tiltak har aldri vært brukt før, og har vært frarådet på det sterkeste. Med god grunn. Jf. det over.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Krantz95 said:

Blir man smittet av Omikron, så kan det beskytte mot Delta.

Man tror også Omikron kommer til å avslutte hele pandemien etter hvert:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10355617/Catching-Omicron-strain-protect-against-Delta-study-suggests.html

Forutsatt at den får lov, og at vi ikke fortsetter strategien med å "slå ned" for en hver pris.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi snart kan konkludere med at svaret på trådspørsmålet er ja 🙂 

I en studie fra UK fant man at langt færre havner på sykehus med Omikron sammenlignet med Delta. Omikron angriper ikke lungene slik som tidligere varianter gjorde. Omikron setter seg heller i nese, hals og luftrør.

Da har vel koronaviruset utviklet seg slik som er normalt for viruser? (Mer smittsomt, men mindre farlig).

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/mryJv0/britisk-studie-langt-faerre-havner-paa-sykehus-med-omikron

WHO har også blitt optimistiske. De tror pandemien slutter i 2022.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/RrlW4a/who-2022-kan-bli-aaret-da-pandemien-tar-slutt

Endret av Krantz95
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (9 minutter siden):

Jeg tror vi snart kan konkludere med at svaret på trådspørsmålet er ja 🙂 

I en studie fra UK fant man at langt færre havner på sykehus med Omikron sammenlignet med Delta. Omikron angriper ikke lungene slik som tidligere varianter gjorde. Omikron setter seg heller i nese, hals og luftrør.

Da har vel koronaviruset utviklet seg slik som er normalt for viruser? (Mer smittsomt, men mindre farlig).

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/mryJv0/britisk-studie-langt-faerre-havner-paa-sykehus-med-omikron

WHO har også blitt optimistiske. De tror pandemien slutter i 2022.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/RrlW4a/who-2022-kan-bli-aaret-da-pandemien-tar-slutt

Dette var åpenbart for lenge siden da tallene fra Sør-Afrika var klare.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (52 minutter siden):

Dette var åpenbart for lenge siden da tallene fra Sør-Afrika var klare.

Ja, og for min del var det åpenbart at Omikron var mye mildere etter at flere leger og myndighetspersoner i Sør-Afrika bekreftet dette for over en måned siden.

Det er litt rart at fagfolk og myndigheter i de fleste land ikke stolte på fakta fra Sør-Afrika.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (På 30.12.2021 den 10.56):

Det er nok ute med oss alle når konsekvensene av pandemien begynner å sette seg, som tapt økonomi, desperasjon, matmangel osv. i Europa. Da vil vi se starten på fallet av de europeiske demokratiene og vi går en mørk tidsalder i møte. 

konsekvensene av tiltakene med andre ord, ikke konsekvensene av selve viruset.

Og hvorfor skulle vi ikke ha noe valg om helsevesenet «kneler»? Da får enkelte dårligere behandling, eller ingen behandling. Det er da overhodet ikke noen automatikk i at hele befolkningen må i husarrest for å unngå at noen forholdsvis få skal dø av corona.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 300 innlagte igjen nå. Hva lander regjeringen på ved neste vurdering av tiltak, hvis smittetallene øker igjen og antall innlagte forblir stabilt eller synkende? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, brainstorm said:

Under 300 innlagte igjen nå. Hva lander regjeringen på ved neste vurdering av tiltak, hvis smittetallene øker igjen og antall innlagte forblir stabilt eller synkende? 

Kommer seg helt sikkert an på

1) hvor mye omikroninnleggelsene øker (for de øker også) - totaløkningen er mindre interessant, så lenge ikke delta også øker.

2) hvor mange over 45 som har fått dose 3. 

3) Hvor lenge omikronpasientene er innlagg sammenlignet med Delta-pasientene

4) Erfaringer fra andre land som ligger litt foran oss, som f.eks Danmark.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den danske folkehelsedirektøren tror omicron er veien ut av pandemien 

En ny undersøkelse fra Statens Serum Institut (SSI), Danmarks svar på Folkehelseinstituttet, viser at risikoen for innleggelse er halvert med omikron sammenlignet med delta.

Det lover godt, men "leve normalt om to måneder" tror jeg ikke lenger på, den har vi hørt nå i to år. Jeg tror det blir vanskeligere å komme seg ut av tiltakene enn av pandemien. Likevel godt å se at våre naboer med sine smittetall ser lyst på situasjonen.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Krantz95 skrev (På 7.1.2022 den 17.57):

Det var den pandemien!

Nå har en toppekspert i UK uttalt at vi er over det verste. Fremover vil det bare gå bedre og bedre.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10379471/UKs-Covid-cases-fall-second-day-row-New-infections-drop-6-week-178-250.html

mener ikke og være negativ,men de sa det allerede at det skulle være over sommeren 2021, så jeg stoler ikke på det så mye dessverre

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smittevernoverlege Eli-Anne Skaug i Trondheim sier Omikron-varianten er en velsignelse.

- Ikke engang eldre i sykehjem opplever smitten særlig kraftigere enn en lett neseforkjølelse.

- En ville gått på jobb med dette symptombildet i en vanlig verden.

https://www.nrk.no/nyheter/smittevernoverlege_-omikron-en-velsignelse-1.15815899

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...