Gå til innhold

Faren fra Omikron er overdrevet?

Krantz95

Faren fra Omikron er overdrevet?  

229 stemmer

1. 1. Faren fra Omikron er overdrevet?

• Omikron er ikke farlig
      155
    • Omikron er farlig
      74

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Krantz95 said:

Sjefer for selskaper som lager vaksiner har som jobb å tjene penger til aksjonærene. Da vil de selvsagt alltid si det er nødvendig med nye vaksiner for hver eneste nye variant som kommer 🙂 

Men de har jo ikke laget nye vaksiner tilpasset alfa, beta og delta. Det er fortsatt den første typen som ble utprøvd og utviklet før alfa vi bruker fortsatt. Men kan det vise seg at nye justerte vaksiner blir nødvendig siden den nye varianten avviker mer enn de forrige. Isåfall tar det ca 100 dager å få igang produksjon på dette skal pfizer-biontech ha sagt.

Endret av LCFA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 11/29/2021 at 2:18 PM, Anonymus1986 said:

Og det er slik en pandemi ender, kombinert med høy vaksinasjonsgrad.

...pluss at mange nok tar til vettet og tilpasser seg. Det er sagt at mennesket er den mest tilpasningsdyktige arten, men pandemien har fått meg til å tvile.

Endret av LCFA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biontech sier Pfizer-vaksinen trolig virker mot omikron-varianten:

– Vi anser det som trolig at vaksinen gir betydelig beskyttelse mot alvorlig sykdom forårsaket av omikron, sier administrerende direktør i Biontech, Ugur Sahin, tirsdag.

– I mine øyne er det ingen grunn til å være spesielt bekymret. Det eneste som bekymrer meg for øyeblikket er at det er mange som ikke er vaksinert i det hele tatt, sier han.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/11/30/195806087/biontech-sier-pfizer-vaksinen-trolig-virker-mot-omikron-varianten

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (1 time siden):

Enda et tegn på at Omikron er overalt nå, og at det ikke nytter å slå ned dette viruset:

En Omikron-smittet har vært på konsert i Aalborg sammen med 2000 andre.

https://www.bt.dk/samfund/person-bekraeftet-smittet-med-omikron-efter-martin-jensen-koncert

Der hjalp ikke det grønne serfikatet, kanskje en test hadde avslørt det? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (3 timer siden):

Enda et tegn på at Omikron er overalt nå, og at det ikke nytter å slå ned dette viruset:

https://www.bt.dk/samfund/person-bekraeftet-smittet-med-omikron-efter-martin-jensen-koncert

Allikevel er det uvaksinerte som får skylden for smittespredning 😂

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LCFA skrev (18 timer siden):

...pluss at mange nok tar til vettet og tilpasser seg. Det er sagt at mennesket er den mest tilpasningsdyktige arten, men pandemien har fått meg til å tvile.

Tuller du? Jeg tenker helt omvendt. Er helt sjokkert over hva vi finner oss i med gradvis tilvenning. På bare ett år vente vi mennesker oss til og fant oss i å være tvunget til å dekke ansiktet med plast for å få lov å handle mat, å ikke få lov å trene, å ikke få lov å invitere venner og familie til feiringer eller bare sammenkomster, at det plutselig ble sosialt akseptert og direkte oppfordret til å holde folk utenfor og ikke lenger inkludere, mange av oss har vent oss av med ferier allerede. Morsom greie forresten, de jeg kjenner som er reddest corona og hissigst på å ville tvinge andre til vaksinering er de som reiser til utlandet og potensielt importerer ny farlig mutert smitte.

Jeg føler jeg har fullstendig mistet ryggraden i å akseptere så mye av dette og ikke lenger klare å opparbeide den samme rettferdige harmen.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (23 minutter siden):

Tuller du? Jeg tenker helt omvendt. Er helt sjokkert over hva vi finner oss i med gradvis tilvenning. På bare ett år vente vi mennesker oss til og fant oss i å være tvunget til å dekke ansiktet med plast for å få lov å handle mat, å ikke få lov å trene, å ikke få lov å invitere venner og familie til feiringer eller bare sammenkomster, at det plutselig ble sosialt akseptert og direkte oppfordret til å holde folk utenfor og ikke lenger inkludere, mange av oss har vent oss av med ferier allerede. Morsom greie forresten, de jeg kjenner som er reddest corona og hissigst på å ville tvinge andre til vaksinering er de som reiser til utlandet og potensielt importerer ny farlig mutert smitte.

Jeg føler jeg har fullstendig mistet ryggraden i å akseptere så mye av dette og ikke lenger klare å opparbeide den samme rettferdige harmen.

Hvorfor dette "hva vi finner oss i", som om det er et "oss", folket, på den ene siden, og en regjering som ikke har andre ambisjoner enn å kare til seg mest mulig makt på den andre? Det er en typisk populistisk retorikk.

Så vidt jeg vet har det vært flertall om tiltakene hele veien, og vil tro at om man kjører en meningsmåling nå, vil flertallet ønske seg flere tiltak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DanielDuppsko skrev (1 time siden):

Hvorfor dette "hva vi finner oss i", som om det er et "oss", folket, på den ene siden, og en regjering som ikke har andre ambisjoner enn å kare til seg mest mulig makt på den andre? Det er en typisk populistisk retorikk.

Så vidt jeg vet har det vært flertall om tiltakene hele veien, og vil tro at om man kjører en meningsmåling nå, vil flertallet ønske seg flere tiltak.

Jeg tror ikke det har vært flertall for tiltakene, men det kommer jo an på hvordan man spør - to ganger har jeg blitt oppringt på meningsmåling under nedstengningen, og begge gangene spurte de om jeg synes tiltakene var for milde, for strenge eller passe. Hva skal man svare på sånt? Jeg synes noen tiltak var alt for milde (elendig grensekontroll, karantene i stedet for reellt isolat, karantenehotell der man får lov å forlate rommet, fritak for karantene for såkalte «nødvendige reiser») mens andre var alt for strenge (besøksforbud eller antallbegrensninger i private hjem, forbud mot breddeidrett, stengte treningssentere, forbud mot besøk på institusjoner… 

I tillegg en helt horribel disponering av midler. Mener du å påstå at du tror det er flertall i befolkningen for å ikke bevilge penger til å ansette flere i helsevesenet og i hvert fall midlertidig øke lønnen for å få dekket opp vakter, men i stedet gi storbedrifter lov å ta ut utbytte etter å ha mottatt millioner i krisepakker, eller at hushaiene i Oslo etc fikk dekket 100 % av tapt husleie ved å ikke få leid ut fordi de ikke ønsket å senke utleieprisene?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det burde vært et alternativ for slike som meg, som er ærlige på at vi ikke kan en dritt om virus, mutasjoner, spredninger og pandemier, og som derfor ikke kan svare på om denne varianten er farlig eller ikke.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DanielDuppsko skrev (1 time siden):

Og helt siden starten har man kjørt på tiltak er bra, tiltak må til, tiltak skal redde oss alle, mens knapt noen motstemmer har fått slippe til. Kan nevne at selv FHI er usikre på effekten av tiltakene, og noen overbevisende studier finnes ikke.
Så hva slags svar tror du man får da fra en befolkning som har blitt utsatt for slik ensidig meningspåvirkning i månedsvis blir spurt om hva de mener? 
Det eneste resultatet av en slik meningsmåling viser, er hvor mange som tross alt har tatt jobben med å opplyse seg selv.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (23 timer siden):

Hva kommer det av at det gjerne er anti vaxxere, og de som føler seg som "jøder under andre verdenskrig" når det snakkes om tiltak, er de første til å konkludere med at nye mutasjoner av covid er ufarlig?

De har jo en veldig lang og dyr utannelse fra Livets Harde Skole, Facebook videregående skole og Youtubeuniversitetet og de har studert videre på alle antivaksine forumene som eksisterer.

Det er jo klart at de har den største kunnskapen og covid, må vite...:ironi:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (17 minutter siden):

De har jo en veldig lang og dyr utannelse fra Livets Harde Skole, Facebook videregående skole og Youtubeuniversitetet og de har studert videre på alle antivaksine forumene som eksisterer.

Det er jo klart at de har den største kunnskapen og covid, må vite...:ironi:

Godt du og de andre tiltakstilhengerene har mye høyere utdannelse innen virologi, farmalologi, intensivmedisin og smittehåndtering enn alle på FHI da 👍

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/1/2021 at 9:38 AM, Krantz95 said:

Ingen med litt omløp tror vel at det kan slås ned, iallfall ikke med dagens "tiltak". Det handler om å få bremset utbredelsen og vinne tid i tilfelle vaksinene trenger å justeres til den nye varianten, i tilfelle omikron ikke svekkes av nåværende vaksiner. Justering tar ca 100 dager har forskere hos Biontech-Pfizer sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (44 minutter siden):

De Omikron-smittede i Oslo har bare milde symptomer. Da stemmer det som de Sør-Afrikanske legene fortalte forrige uke.

Alle Omikron-tilfeller i Europa har også bare milde symptomer.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OrmrJw/omikronsmittede-i-oslo-har-milde-symptomer

Tar vel ofte tid før man blir alvorlig syk. Er det ikke etter ca en uke med sykdom at de fleste enten blir bedre eller verre?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Krantz95 skrev (47 minutter siden):

De Omikron-smittede i Oslo har bare milde symptomer. Da stemmer det som de Sør-Afrikanske legene fortalte forrige uke.

Alle Omikron-tilfeller i Europa har også bare milde symptomer.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OrmrJw/omikronsmittede-i-oslo-har-milde-symptomer

lille pille skrev (1 minutt siden):

Tar vel ofte tid før man blir alvorlig syk. Er det ikke etter ca en uke med sykdom at de fleste enten blir bedre eller verre?

Sitat

Virker dette mildere enn delta?

– Jeg syns det er litt tidlig å konkludere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvikling i nye innleggelser i Guateng i Sør-Afrika, som er hardt rammet av omikron:

Week 45: 143
Week 46: 300
Week 47: 788
Week 48: 827

Tallene for uke 48 gjelder bare fram til onsdag eller torsdag. Tror ikke vi skal gamble på at denne varianten er ufarlig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (2 minutter siden):

Utvikling i nye innleggelser i Guateng i Sør-Afrika, som er hardt rammet av omikron:

Tallene for uke 48 gjelder bare fram til onsdag eller torsdag. Tror ikke vi skal gamble på at denne varianten er ufarlig.

Enig.

Det ble også skrevet om en norsk familie som var smittet av varianten og at alle «bare» hadde feber, muskelsmerter og hodepine. 

Mild sykdom i denne sammenheng er ensbetydende med at man ikke trenger sykehusinnleggelse, men det virker som at man blir syk og ingen vet hvordan long covid ser ut med omicron.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (1 time siden):

Ifølge Our World in Data går det greit nok i Sør-Afrika. Det er en del flere registrerte smittede, men foreløpig ser ting greit ut sammelignet med de tre forrige smittebølgene.

Ourworldindata south africa.png

Endret av Krantz95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...