Gå til innhold

hvem bestemmmer?

Gjest Gjest_Michelet

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Ulrikke_*
Skrevet

Jeg er helt enig i at hunder ikke nødvendigvis skal hilse, jeg - synes det er veldig behagelig med de hundeeierne som spør først!

Men jeg har dessverre en sånn hund som så gjerne VIL, selvom hun ikke får lov - så for andre, så KAN det kanskje se ut som om hun er sjefen. Nå får hun ALDRI hilse hvis hun drar i båndet og ikke hører, så det er allikevel jeg som er sjefen - men i en alder av straks 2 1/2, så er hun like valpete som da hun var 6 mnd. Og det enda hun ER lydig og flink og veltilpasset osv, og vi er rimelig "strenge" med henne...

Tar gjerne imot tips altså - men som sagt, hun får aldri bestemme selv, det er VI som bestemmer når hun skal få hilse... Og hun har jo tatt noe av poenget, for hun hopper ikke opp når vi kommer hjem osv, men sitter til hun får lov til å hilse. Men dette med andre hunder er tydeligvis veeeeeeldig vanskelig innimellom...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ulrikke:

Hvilken hund er det? Kan du ikke bare dra henne med deg videre da, når hun VIL hilse? Skulle tro det går ann med de fleste hunder.... Jeg har hvertfall ingen problemer med å dra mine med,og de er hverkan små eller lette...

Gjest Gjest_Ulrikke_*
Skrevet
Ulrikke:

Hvilken hund er det? Kan du ikke bare dra henne med deg videre da, når hun VIL hilse? Skulle tro det går ann med de fleste hunder.... Jeg har hvertfall ingen problemer med å dra mine med,og de er hverkan små eller lette...

Det er jo det jeg gjør...

Poenget mitt er at siden jeg må dra henne med meg, så kan det sikkert se ut for andre som at hun tror hun er sjefen - det var bare det jeg mente...

Hun er bare ca. 16-17 kilo, så det er ikke noe problem, og som jeg skrev, så FÅR hun ikke lov til å hilse når hun drar i båndet... "Saken" er hvordan det ser ut for andre, liksom...

Skrevet

syns ikke det ser ut som hunden er sjefen hvis eieren rar den med seg, a viser eieren tvert imot at selv om hunden vil noe annet,så får den ikke lov :)

Skrevet
Hunden min får IKKE hilse i bånd. Den tabben gjorde jeg 1 gang, for å være snil med damen som absolutt ville at hunden hennes skulle hilse, og angra på det. Bikkja hennes var ikke helt god og i stedet å bare lukte på min hund beit den seg i nakken hans. Bånda ble surret rundt hverandre og det var ikke bare bare å dra den andre bikkja vekk fra min hunds nakke!!!!

Dette er grunnen til at jeg ikke lar hunder hilse når de går i bånd, men derimot som Iza'Bella skrev; når de er løse, og begge eiere synes det er greit.

I tilfellet over var det derimot ikke den andre hunden som "ikke var helt god". Når hundene holdes i bånd får de ikke oppført seg naturlig, og dermed får de heller ikke vist hverandre de dempende signalene som de får gjort når de er løse. Dette fører automatisk til en hel haug med misforståelser hundene imellom, siden de ikke oppfatter signalene den andre hunden prøver å gi, som den ikke får til siden den holdes i bånd. Dermed blir det fort til krangling/slossing/forvirring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...