Gjest Gjest_Michelet Skrevet 10. oktober 2005 #1 Skrevet 10. oktober 2005 Var ute på en liten tur med valpen (6mnd), og traff på en dame med en hund,hunden hennes gjødde veldig mot oss. og damen spurte om de kunne få hilse(supert at hun spurte,og ikke bare slapp hunden bort), så ropte jeg tilbake at nei, hunden min får ikke hilse på andre når vi er ute å går i bånd(jeg vil ikke ha en 80 kg hund som på død og liv skal hilse på alle andre hunder når vi er på tur), Da prsterer damen å rope; Men hundene min VIl hilse på din! Jeg ropte igjen nei takk, og satte meg ned på en benk og valpen la seg ved siden av,for å la dem gå forbi... herregud som hun styrte med å få den bikja si forbi! (tipper bikja var 20 kg eller noe), lokket og lurte, men hunden ville ikke... Er ikke det bare til å dra med seg hunden da? Siden hun ikke kom noen vei med bikja,spurte hun igjen om å hilse, for da ville hunden hennes gå videre etterpå(!) Herregud, jeg håper at jeg aldri blir sånn at hunden har styringen over meg, og ikke omvendt....
Gjest Milah Skrevet 10. oktober 2005 #2 Skrevet 10. oktober 2005 Det er jeg som bestemmer. Og det er ikke akkurat veldig vanskelig heller, siden han veier 2.2 kilo..
Gjest Varg-Menja Skrevet 10. oktober 2005 #3 Skrevet 10. oktober 2005 Hvem som bestemmer har da lite med størrelsen på hunden å gjøre. Mennesket skal være sjefen uansett, lar man seg utmanøvrere av en hund har man rimelig svak psyke... Har sett mennesker som lar seg piske rundt av en liten Jack Russel, sannsynlligvis uten å være klar over det selv en gang. Og hunder imellom har også størrelse lite å si, det er alltid like vittig å se en liten hund som tydelig dominerer en stor hund feks.
Gjest Milah Skrevet 10. oktober 2005 #4 Skrevet 10. oktober 2005 Herregud.. Det var da ikke det jeg mente! Gikk mer på det at for meg vil det ikke være noe problem å dra med meg hunden om den absolutt ikke vil komme!
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2005 #5 Skrevet 11. oktober 2005 Syns ikke det virket som om hunden bestemte i dette tilfellet, men at damen hadde fått det for seg at hunden ikke ville videre før den hadde fått hilst. Dette går på uvitenhet hos mennesket. Hundefolk som kan litt hund ville aldri innbilt seg at hunden måtte hilse før den gikk videre.
Gjest Lilleulv Skrevet 12. oktober 2005 #6 Skrevet 12. oktober 2005 jeg blir oppgitt over hvor teite enkelte folk er jeg. Jeg opplever flere ganger at jeg blir nødt til å bli streng eller sur for å få folk til å høre på meg når det gjelder om de eller hundene deres kan hilse på min hund. Det beste var en gang da jeg kjørte fra Kristiansand til Oslo. Jeg stoppet innom Tønsberg for å plukke opp min søster, og da fikk bikkja løpe fra seg litt på en stor gresseng. Men typisk så fant hun noe dritt å rulle seg i, jeg oppdaget henne tidlig og ropte, men hun blokkerte meg ut og rullet seg videre for så i tillegg å stikke av fra meg da jeg gikk for å hente henne. Jeg ble fly forbanna og røska tak i bikkja. hun lukta så forferdelig at jeg ikke kunne ta henne inn i bilen. jeg tok henne med til Statoil, og gikk inn i manuell bilvasken der jeg vaska henne med slange og lano. Det sto noen damer og vasa rett ved slangen og hunden var helt vill og skulle hilse, dro som bare rakkern i båndet. NEI! sa jeg og løftet henne vekk etter nakken. begeret var liksom fullt og akkurat der var jeg lei bikkja og ville bare få kjørt videre. Men damene gikk etter hunden og sa STAAAAKAR hun vil jo bare hilse!! jeg: "ja, men det får hun ikke nå". så presterte den ene damen å gå bort til henne og hilse heiiii fine hunden. jeg var så sinna at det kokte i meg, og omtrent jagde de vekk. dama så stygt på meg, som jeg var verdens slemmeste hundeeier. jeg fikk vaska hunden (masse tilskuere rundt som lo av hunden i bilvasken ) og så reiste vi videre. men seriøst, sånne ting blir jeg stadig utsatt for. hva er det med folk?
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2005 #7 Skrevet 12. oktober 2005 Jeg ble fly forbanna og røska tak i bikkja. hun lukta så forferdelig at jeg ikke kunne ta henne inn i bilen. jeg tok henne med til Statoil, og gikk inn i manuell bilvasken der jeg vaska henne med slange og lano. Det sto noen damer og vasa rett ved slangen og hunden var helt vill og skulle hilse, dro som bare rakkern i båndet. NEI! sa jeg og løftet henne vekk etter nakken. begeret var liksom fullt og akkurat der var jeg lei bikkja og ville bare få kjørt videre. Men damene gikk etter hunden og sa STAAAAKAR hun vil jo bare hilse!! jeg: "ja, men det får hun ikke nå". så presterte den ene damen å gå bort til henne og hilse heiiii fine hunden. jeg var så sinna at det kokte i meg, og omtrent jagde de vekk. dama så stygt på meg, som jeg var verdens slemmeste hundeeier. jeg fikk vaska hunden (masse tilskuere rundt som lo av hunden i bilvasken ) og så reiste vi videre. men seriøst, sånne ting blir jeg stadig utsatt for. hva er det med folk? ← Huff og huff... At du tør å fortelle om sånne episoder?
Gjest Lilleulv Skrevet 12. oktober 2005 #9 Skrevet 12. oktober 2005 Håper liksom ikke det var en reaksjon på at jeg "røska med meg bikkja" liksom. Det er så mange overhysteriske folk her, åå man skal ikke ta i hunden osv. når hunden stikker av fra meg og ruller seg i noe crap, så må jeg få lov å være litt muggen etterpå når jeg endelig får tak i henne. Å dusje henne litt i den slangen var i hvert fall ikke noe pes. det var kjempevarmt, og hun er veldig vant til å bli vaska osv. uansett så var ikke det poenget med historien, poenget var at jeg og dyret var litt irriterte på hverandre her, jeg ville få vaska henne ferdig så vi fikk kjøre videre før svarte natta. hun hørte fortsatt ikke på meg når jeg sa at hun ikke fikk hilse, og når de damene gikk bort til henne og liksom "roste henne" der så ble det bare helt feil og respektløst ovenfor meg!!
Gjest vimse Skrevet 12. oktober 2005 #10 Skrevet 12. oktober 2005 Jah?? hva var egentlig galt med den historien din lilleulv??? Jeg vet ikke i alle fall!! Og den lissom snille dama hadde nok litt å snakke om den dagen... Ha ha ha!!! Hvis det er noen hundeeiere som kan sitte med hånden på hjertet og påstå at de aldri har tatt hunden sin ¨et tak¨, så juger de.. rett å slett! Å jeg må si, at jeg er ikke særli bli når vofsa mi har rulla seg i dritt heller... Å sånn er d m den saken!! Og så må jeg si, hvem bestemmer, oss eller bikkja?? Gjett... D e nok bikkja, uansett hva vi sier... Men så er det i et forhold hund/eier, akkurat som i andre forhold= samspill... Er samspillet velbalansert, med klare grenser, regler, osv, som fungerer for alle parter, vil det jo bare være harmoni Og så må man vel kanskje nevne kjemi???
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2005 #11 Skrevet 12. oktober 2005 Var ute på en liten tur med valpen (6mnd), og traff på en dame med en hund,hunden hennes gjødde veldig mot oss. og damen spurte om de kunne få hilse(supert at hun spurte,og ikke bare slapp hunden bort), så ropte jeg tilbake at nei, hunden min får ikke hilse på andre når vi er ute å går i bånd(jeg vil ikke ha en 80 kg hund som på død og liv skal hilse på alle andre hunder når vi er på tur), Da prsterer damen å rope; Men hundene min VIl hilse på din! Jeg ropte igjen nei takk, og satte meg ned på en benk og valpen la seg ved siden av,for å la dem gå forbi... herregud som hun styrte med å få den bikja si forbi! (tipper bikja var 20 kg eller noe), lokket og lurte, men hunden ville ikke... Er ikke det bare til å dra med seg hunden da? Siden hun ikke kom noen vei med bikja,spurte hun igjen om å hilse, for da ville hunden hennes gå videre etterpå(!) Herregud, jeg håper at jeg aldri blir sånn at hunden har styringen over meg, og ikke omvendt.... ← Er det så lurt av deg? at den ikke skal hilse på andre på tur? de sosialiseres av slikt, hunder liker å hilse på hverandre. Du kan uansett få en lydig hund. Nå har jeg selv en kjempe til hund. Når han ike skal hilse, så sier jeg bare gå pent på plassen sin. ser hunder som aldri får hilse når de er i bånd....ikke bra.
LaToya Skrevet 12. oktober 2005 #12 Skrevet 12. oktober 2005 Hos oss bestemmer jeg. Enig med de andre. Akkurat nå for tiden er jeg en del i en storby og der virker det som hundene bare "må" hilse. Tror unntaket er de som spør først. Folk bare slipper sine hunder bort til min. Ganske irriterende - da jeg har en hund som er litt usikker. Men men Folk er rare. Det må man bare vende seg til Synes heller ikke historien til Lilleulv var spesielt rar.
Gjest Ninakanin Skrevet 12. oktober 2005 #13 Skrevet 12. oktober 2005 Ja jeg stusset også litt over hvorfor gjest ristet på hodet til Lilleulv.. Jeg er nok en ganske lik hundeeier som Lilleulv. Stort sett rolig og behersket, men det er det tydelig at hunden er ute på pur F og blokkerer som hun sier, så kan jeg være rimelig brysk. Han har ikke vondt av at jeg forteller ham hvem som er sjefen. Nå setter jeg nok igang litt av en diskusjon her, men: Lederulvene kan jo også kjenne at begeret flyter over en gang i blant, og det ser og høres alltid verre ut enn det er. Men ulven/bikkja som settes på plass vet at oups, nå roer vi oss litt ned her jah.. Men mange som ikke eier hund selv støkker nok litt når en erfaren hundeeier tar seg en alvorsprat med hunden sin. Det har hendt flere ganger at folk blir litt runde i øynene når jeg tramper bort til hunden min, tar ham strengt i nakken og knuuuuuuuuuurrer et nei og et fy når vi sitter og ser film og han har gitt F i kommandoene mine 1 gang for mye.. Så hos meg er det hunden som er sjefen. Men han er gammel og begynner å strekke grenser fordi han ganske enkelt ikke gidder å bry seg, så det hender at han finner på tøys. Som foreksempel å tenke at "nei, nå er jeg sulten, jeg går hjem jeg. Jaja, Nina kan veien, jeg går bare..." og tusler avgårde!!
Gjest Ninakanin Skrevet 12. oktober 2005 #14 Skrevet 12. oktober 2005 Utrolig bra glipp, jeg mente at det er JEG som er sjefen!!!
Gjest Violetta Skrevet 12. oktober 2005 #15 Skrevet 12. oktober 2005 Klart det er hundeeier som bestemmer, og det med at hunder skal hilse på alle andre hunder de treffer er bare tull. Passer det ikke så passer det ikke, og sånn er det. Det har hendt jeg har sagt at hunden har lopper for at jeg ikke skulle bli nødt til å la den hilse, for noen hører bare ikke etter! Hunder sosialiseres best av å hilse på andre trygge hunder. Ikke alle hunder er trygge nok til at min hund får hilse på dem, og det har jeg mye igjen for skal jeg si, i en trygg og stabil hund som aldri har blitt angrepet av en annen hund. Jeg tror også at de fleste hunder tåler å bli "tatt i", selv om det finnes unntak. Disse unntakene trenger ikke være usikre for det, de liker rett og slett ikke å bli tatt hardt i, og slik er min hund. Men om jeg ikke vil at han skal hilse på andre hunder drar jeg han med meg i båndet, ikke noen diskusjon med hunden her nei, for hunden er en hund og mennesker er mennesker.
Gjest Varg-Menja Skrevet 13. oktober 2005 #16 Skrevet 13. oktober 2005 Er det så lurt av deg? at den ikke skal hilse på andre på tur? de sosialiseres av slikt, hunder liker å hilse på hverandre. ← Det var vel aldri snakk om at hunden aldri får lov til å hilse på andre. Poenget er at eieren skal bestemme når det skjer, og da er det utrolig irriterende at ikke alle andre hundeeiere respekterer det.
Gjest Skrevet 13. oktober 2005 #17 Skrevet 13. oktober 2005 (endret) Er det så lurt av deg? at den ikke skal hilse på andre på tur? de sosialiseres av slikt, hunder liker å hilse på hverandre. Du kan uansett få en lydig hund. Nå har jeg selv en kjempe til hund. Når han ike skal hilse, så sier jeg bare gå pent på plassen sin. ser hunder som aldri får hilse når de er i bånd....ikke bra. ← Hunden har blitt sosialisert godt/og blir det ennå med mange forskjellige hunder, men det er i hjemmet/andres hjem og på plasser de får løpe fritt, aldri når hun går i bånd. Hadde problemer med en Grand danois hann som hadde fått hilse på mange hunder når han var i bånd, det resulterte i at han noen ganger på død og liv MÅTTE hilse på andre hunder da vi var ute og gikk, han var i tenårene da, og da er ikke lydigheten alltid på plass... Tro meg, det er ikke lett å holde en Grand Danois som på død og liv skal bort til noen, men ikke hører på deg....Det ble også hans død, da han blr påkjørt,men dette var ikke min hund... Så saken er den at jeg ikke vil ha en Grand Danois som river armen min ut av ledd i trassalderen, for å hilse på en annen hund... Dette fungerer kjempefint til nå,med både valpen og den voksne hunden... Regelen her er når man går i bånd,så får man ikke hilse, er man løs så må man vente til hilsekommandoen er gitt... Og uansett når vi er ute å tusler i bånd(går jo ikke på langturer), så er det for å trene kommandoer som på plass,sitt,dekk,vent osv, og da vi jeg hvertfall kke avbrytes i treningen Endret 13. oktober 2005 av Iza'bella
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2005 #18 Skrevet 13. oktober 2005 Er det så lurt av deg? at den ikke skal hilse på andre på tur? de sosialiseres av slikt, hunder liker å hilse på hverandre. Du kan uansett få en lydig hund. Nå har jeg selv en kjempe til hund. Når han ike skal hilse, så sier jeg bare gå pent på plassen sin. ser hunder som aldri får hilse når de er i bånd....ikke bra. ← Unnskyld meg..... Hvorfor i alle dager sosialiseres en hund av å hilse på andre når den går i bånd???? Sorry, men høres ikke ut som om du har mye kunnskap om hund. Greit nok at de som vil kan la bikkjene sine hilse i bånd, men å si at hunder som ikke hilser i bånd ikke blir bra???!!! Ærlig talt! Hunden min får IKKE hilse i bånd. Den tabben gjorde jeg 1 gang, for å være snil med damen som absolutt ville at hunden hennes skulle hilse, og angra på det. Bikkja hennes var ikke helt god og i stedet å bare lukte på min hund beit den seg i nakken hans. Bånda ble surret rundt hverandre og det var ikke bare bare å dra den andre bikkja vekk fra min hunds nakke!!!! Helt greit at hunder får hilse på hverandre, men da skal det være uten bånd. Ellers klarer ikke de å komme seg unna e.l. dersom det skal være behov for det!
MR.pink Skrevet 13. oktober 2005 #19 Skrevet 13. oktober 2005 Jeg er helt enig med deg som vasket hunden din på en statoil stasjon, at disse damene selv skulle vært i bånd. Jeg hadde funnet det totalt uakseptabelt at dem hadde tatt seg retten til å hilse på hunden uten min tilatelse. Hadde det vært feil hund dem hadde tatt seg denne friheten på kunne det endt med bitt. Hva hadde skejdd da?, hunden måtte mest sannsynligvis bli avlivet. Hunder lever etter Alpha metoden, der det skal være 1 leder, det finnes ingen unntak på denne regelen. Dem søker hele veien for å vite om dem har muligheten til å bli Alpha, derfor trenger hunden en sterk leder. Mange mennesker sosialiserer hunder som det skulle vært ett menneske. Det er feil. Hunden skal behandles som ett dyr, men med respekt. En hund uten oppdragelse er en øddelagt hund. Det er mange hunde eiere som skulle hatt en oppstramming. Mvh
LilleMy Skrevet 13. oktober 2005 #20 Skrevet 13. oktober 2005 Var ute på en liten tur med valpen (6mnd), og traff på en dame med en hund,hunden hennes gjødde veldig mot oss. og damen spurte om de kunne få hilse(supert at hun spurte,og ikke bare slapp hunden bort), så ropte jeg tilbake at nei, hunden min får ikke hilse på andre når vi er ute å går i bånd(jeg vil ikke ha en 80 kg hund som på død og liv skal hilse på alle andre hunder når vi er på tur), Da prsterer damen å rope; Men hundene min VIl hilse på din! Jeg ropte igjen nei takk, og satte meg ned på en benk og valpen la seg ved siden av,for å la dem gå forbi... herregud som hun styrte med å få den bikja si forbi! (tipper bikja var 20 kg eller noe), lokket og lurte, men hunden ville ikke... Er ikke det bare til å dra med seg hunden da? Siden hun ikke kom noen vei med bikja,spurte hun igjen om å hilse, for da ville hunden hennes gå videre etterpå(!) Herregud, jeg håper at jeg aldri blir sånn at hunden har styringen over meg, og ikke omvendt.... ← Jeg gjør akkurat som deg, hunden min får IKKE hilse på andre hunder når hun går i bånd. Det har jeg bevisst trent inn fordi jeg ikke vil ha en hund som drar meg (og ev. barnevogn) i en annen hunds retning sånn uten videre, hun er 30 kg og sterk nok om hun vil. Jeg opplever også iblandt at andre hundeeiere ikke har forståelse for dette og synes synd på hunden min . Forøvrig går hunden min masse løst, og da kan hun hilse på andre hundere såfremt deres eiere er med på det. Og jeg må si jeg synes det ser helt latterlg ut når hundeeiere sliter med å gå forbi med egen hund, mens min går pent og pyntelig ved fot.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå