Gå til innhold

Pressekonferanse

ostekaker

Anbefalte innlegg

Gjest laPistola
Pterinochilus skrev (3 minutter siden):

Påbud om munnbind på kollektivtransporten og i butikker, oppfordring om hjemmekontor for de som kan, massetesting på alle skoletrinn og en klar oppfordring om å begrense antall nærkontakter og holde meteren så langt det lar seg gjøre er det jeg konkret ønsker.

Jeg forstår ikke helt at du synes det er så ille å gå med munnbind. Jobber selv på sykehjem og har brukt det på jobb lenge nå. Det som derimot er et helvete er å måtte jobbe med fullt smittevernutstyr som vi har måttet gjøre når vi har hatt koronautbrudd.

Det verste er og ikke kunne drikke, spise eller ta på leppepomade . Mulig det er en vanesak ? Jeg ble så tørst at jeg ble svimmel etter 9-10 timer. Leppene var bare sår i de månedene. Vi er ulike, og ønsker ulike tiltak, derfor vil vi aldri bli fornøyd uansett hva Raymond gjør videre.. det blir feil for noen. For meg hadde det vært supert om de som hadde mulighet til hjemmekontor hadde hatt hjemmekontor , om folk holdt en meter avstand ( det skulle jeg egentlig ønske folk alltid gjorde) og gjerne begrenset nærkontakter og droppet all festingen framover. Alt dette hadde selvsagt blitt feil for andre igjen. Tror det er litt vanskeligere og få med folk på « dugnad» en runde til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

laPistola skrev (1 minutt siden):

Det verste er og ikke kunne drikke, spise eller ta på leppepomade . Mulig det er en vanesak ? Jeg ble så tørst at jeg ble svimmel etter 9-10 timer. Leppene var bare sår i de månedene. Vi er ulike, og ønsker ulike tiltak, derfor vil vi aldri bli fornøyd uansett hva Raymond gjør videre.. det blir feil for noen. For meg hadde det vært supert om de som hadde mulighet til hjemmekontor hadde hatt hjemmekontor , om folk holdt en meter avstand ( det skulle jeg egentlig ønske folk alltid gjorde) og gjerne begrenset nærkontakter og droppet all festingen framover. Alt dette hadde selvsagt blitt feil for andre igjen. Tror det er litt vanskeligere og få med folk på « dugnad» en runde til. 

Du må jo ta av deg munnbindet og drikke når du tørst. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Pterinochilus skrev (22 minutter siden):

Du må jo ta av deg munnbindet og drikke når du tørst. 

Når det påbudt og ha det på? Hørte aldri noe om at det var unntak om man var « tørst» ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle munnbindfanatikere ute der, pluss 'selveste' E. Solberg og andre Høyre-folk som prøver å score billige politiske poeng i disse dager;

Det er lov å tenke sjæl. Det har det alltid vært uavhengig av påbud eller ei. Det har aldri vært forbud mot å bruke munnbind i noen sammenheng. En kan bruke det døgnet rundt om en vil. Bruk samme munnbindet 10 ganger på rad når du er forkjøla, så du kanskje får en bakteriell lungebetennelse på kjøpet for min del. Bruk det som et symbol på at du er flink. Mens du står oppå et annet menneske i butikken. Men hey, du har jo på munnbind så hva gjør vel det?

Kudos til Støre regjeringen for å bruke huet og se helheten. Framfor å score billige poeng(som Erna), og som Erna & co. igjen, blindt kopiere alt Danmark gjorde. Gjerne dagen etter. Nå skal det sies at med alt tullete mediapress/fokus og uttalelser fra div. individer strødd over hele linja står det seg nok ikke særlig lenge. Presset blir vel for stort.

Hvordan går det forresten i Danmark?

👍 for å bruke fornuft sier nå jeg bare. Ja bruk munnbind på full kollektivtrafikk, det sier seg sjøl. Men ellers greier man faktisk å ikke puste andre i ansiktet på det tidspunktet her, og greier man ikke det så bruk da munnbind da. Ingen sier at du ikke får lov.

Endret av Selena81
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laPistola skrev (2 timer siden):

Når det påbudt og ha det på? Hørte aldri noe om at det var unntak om man var « tørst» ? 

Mener du dette seriøst? Kjære deg, i aller beste mening, ja det er klart at det er unntak fra påbudet når man skal spise og drikke i løpet av en arbeidsdag. Du jobber i butikk såvidt jeg forstår, men jeg regner med at du har mulighet til å gå litt unna folk og vippe munnbindet til side når du skal drikke? Utenom spisepauser altså, hvor munnbindet selvsagt bør helt av.. . Og leppepomade kan man jo ta på seg i spisepauser eller når man er på toalettet, da kan det uansett være lurt å skifte munnbind siden man ikke bør gå for lenge med det samme. 

Dersom påbudet kommer tilbake der du bor (Oslo?) håper jeg at du tillater deg selv ihvertfall litt mer slakk enn i forrige runde 🤗

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Ab_naturals skrev (1 time siden):

Mener du dette seriøst? Kjære deg, i aller beste mening, ja det er klart at det er unntak fra påbudet når man skal spise og drikke i løpet av en arbeidsdag. Du jobber i butikk såvidt jeg forstår, men jeg regner med at du har mulighet til å gå litt unna folk og vippe munnbindet til side når du skal drikke? Utenom spisepauser altså, hvor munnbindet selvsagt bør helt av.. . Og leppepomade kan man jo ta på seg i spisepauser eller når man er på toalettet, da kan det uansett være lurt å skifte munnbind siden man ikke bør gå for lenge med det samme. 

Dersom påbudet kommer tilbake der du bor (Oslo?) håper jeg at du tillater deg selv ihvertfall litt mer slakk enn i forrige runde 🤗

Seriøst , kjære deg, så var det påbudt med munnbind på kjøpesenteret. Det var ingen som informerte oss som jobbet der at det var unntak , ikke vaktene  fra kommunen heller. Spisepause? Hvis du mener når en vanligvis hiver i seg en youghurt mellom kunder, så gikk ikke det med munnbind nei. Ja, hvis det blir påbud igjen før jul , skal jeg huske på og si til kundene at de må holde seg unna, for jeg skal ha spisepause 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

For å henge med i svingene: Karanteneplikt (10 dager) for husstandsmedlemmer av smittede er innført igjen. Men kun dersom det er mistanke om at den smittede har omikron-varianten. Andre nærkontakter til en mulig omikron-smittet har testeplikt.

Hvis den smittede bare har delta, er det ingen karanteneplikt.

https://www.helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laPistola skrev (2 timer siden):

Seriøst , kjære deg, så var det påbudt med munnbind på kjøpesenteret. Det var ingen som informerte oss som jobbet der at det var unntak , ikke vaktene  fra kommunen heller. Spisepause? Hvis du mener når en vanligvis hiver i seg en youghurt mellom kunder, så gikk ikke det med munnbind nei. Ja, hvis det blir påbud igjen før jul , skal jeg huske på og si til kundene at de må holde seg unna, for jeg skal ha spisepause 😅

Det er unødvendig å være sarkastisk mot noen som bare vil deg vel. Det var kanskje naivt av meg å anta at arbeidsgivere følger arbeidsmiljøloven (og gir arbeidere minimum 30 min pause på vanlige arbeidsdager og en ekstra halvtime hvis det er mer enn 10 timer). 

Forøvrig var det nok ingen som tok opp dette med "unntak" for å drikke, fordi man tok som en selvfølge at alle skjønte det selv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (7 timer siden):

Hvor har du dette fra? Vet du hva det norske folk vil ha av tiltak nå? Fått inside information? I kommentarfelt i aviser osv så er det ganske mange som er kritiske til måten regjeringen håndterer smittesituasjonen i landet nå.

Prøv å få med deg hva Støre sa istad. Eller hva Raymond Johansen fulgte opp med på sin pressekonferanse. Vi har noen tiltak, men de skal være forholdsmessige. Hva konkret ønsker du at de skal gjøre? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munnbind må gjerne anbefales, men jeg kommer aldri til å ta dette på meg med mindre jeg klippet et stort hull til munn og nese slik at det blir behagelig å puste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Ab_naturals skrev (1 time siden):

Det er unødvendig å være sarkastisk mot noen som bare vil deg vel. Det var kanskje naivt av meg å anta at arbeidsgivere følger arbeidsmiljøloven (og gir arbeidere minimum 30 min pause på vanlige arbeidsdager og en ekstra halvtime hvis det er mer enn 10 timer). 

Forøvrig var det nok ingen som tok opp dette med "unntak" for å drikke, fordi man tok som en selvfølge at alle skjønte det selv. 

Jeg oppfattet det bare som spydig, hvis en vil noen vel skriver man vel ikke sånn? Jeg svarer sarkastisk på sarkastiske meldinger.  Nei, i en liten butikk på et kjøpesenter kan man ikke stenge midt på dagen for og ta en halv times lunsj, det fungerer bare ikke. En kan spise på jobb og blir ikke trukket i lønn for « spisepause «. Til vanlig er jo ikke dette et problem da. Jeg trodde at påbud var påbud ja. Ellers kunne jo alle gå med munnbindet på haka og en drikkeflaske i hånden? Er det sånn påbudet fungerer? Hvis det blir påbud igjen skal jeg spørre noen i kommunen om dette er tilfelle, og be dem opplyse om det for alle oss som var dumme nok til og oppfatte at munnbindet skulle være på hele tiden når de til stadig minnet oss på at munnbindet skulle være på hele tiden. Jeg tror heller at grunnen til at de ikke tok det opp var at det ikke var særlig gjennomtenkt. ( eller, det evige, det fungerer jo for leger og sykepleiere osv…) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, laPistola said:

Det har aldri vært påbud å ha på munnbind hele tiden. Munnbindet skulle være på når man ikke kunne holde metern. Det var bare å gå litt unna folk og spise/drikke så mye man ville.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laPistola skrev (18 timer siden):

En har da lunsj og gjerne en kortere drikke pause. Lepomade går greit også. Ingen går da så lenge med munnbind på, det må uansett skiftes innimellom. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som det blir noen restriksjoner før julaften og godt er det :)

Vært ganske stressa og redd for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest laPistola
zemer skrev (14 timer siden):

En har da lunsj og gjerne en kortere drikke pause. Lepomade går greit også. Ingen går da så lenge med munnbind på, det må uansett skiftes innimellom. 

Hvem er « en». Du snakker for deg selv.  Da det var påbud så var det vel påbud. Hørte aldri noe om pauser fra påbudet. ( bruker ikke kirurgisk, men vaskbart) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laPistola skrev (20 minutter siden):

Hvem er « en». Du snakker for deg selv.  Da det var påbud så var det vel påbud. Hørte aldri noe om pauser fra påbudet. ( bruker ikke kirurgisk, men vaskbart) 

Du har da lunsj? Tar en kaffe osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
zemer skrev (Akkurat nå):

Du har da lunsj? Tar en kaffe osv?

Tja, pleier og spise proteinbar/ youghurt eller lignende Ila dagen. Og har vannflaske. Går jo ikke med munnbind på da, men uten går det fint 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
gjest:) skrev (23 timer siden):

Det har aldri vært påbud å ha på munnbind hele tiden. Munnbindet skulle være på når man ikke kunne holde metern. Det var bare å gå litt unna folk og spise/drikke så mye man ville.

Det var 2 meter, og på kjøpesentre var det påbud. Gikk vakter fra kommunen rundt og passet på, var vakter ved inngangen, sto på Mail fra ledelsen, gikk over høytaleren hele tiden og sto på plakater. Kanskje fordi det ikke er så lett og holde 2 meter fra folk på senter før jul, men det var opplyst om påbud under hele oppholdet. Uansett , det er hyggelig med alle råd om at vi alle har misforstått i etterkant 😅 om det blir sånn igjen skal jeg undersøke nærmere.. er det lov og ta av munnbindet og drikke og spise så mye en vil når det er påbud? Denne tråden har sporet helt av… skjønner at dere som var i butikkene i 10 minutter med munnbind på, ikke skjønner at ansatte var der i 8-9 timer med munnbind på. Det er heller ikke verdens undergang, kan le av den tiden i etterkant .. men stressende, varmt og pes, det var det. Savner det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...